Kan man låne Wiberg 1-4 på biblioteket på ~
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 27-03-03 17:38

Det er muligvis en anelse off topic her i gruppen, men på den anden
side på en eller anden have prøvet det:

Jeg har bestilt Wiberg !-4 til låns via mit lokale bibliotek. Det var
der ikke noget som helst i vejen for. I dag fik jeg en mail om, at mit
materiale lå klar til afhentning. Hurra, så jeg strøg over på
biblioteket. Men de havde kun fået bind 2, og jeg fik besked på, at de
andre var reserveret, og jeg kunne kun få dem i den rækkefølge, de
blev fri til udlåning. Og i mellemtiden kunne bind 2 sagtens være
udløbet for mit vedkommende, og så måtte det afleveres. Mit lokale
biblioteket henter naturligvis bindene hjem andet steds fra.

Jamen, hvad gør man så, hvis man fx vil låne en kronologisk historie
eller en roman i tre bind. Må man så finde sig i fx at læse midten
først, derefter slutningen, og så nogle måneder efter begyndelsen?

Eller skal jeg bare opgive at skrive min præstehistorie?

I denne omgang sagde jeg naturligvis nej tak og bad dem aflyse
bestillingen. For sådan kan jeg ikke arbejde.

Kan man eventuelt gå ind på et eller andet bibliotek, låne bøgerne i
en læsesal, tilslutte en bærbar computer og så skrive de artikler af i
de forskellige bind, man skal bruge? Og hvor går man hen?

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 27-03-03 18:21

Kære Kirsten

Prøv at spørge på www.biblioteksvagten.dk, de er meget venlige og
dygtige og har hjulpet mig mange gange med de underligste spørgsmål.

Mvh Hedvig

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 27-03-03 23:00

On Thu, 27 Mar 2003 18:21:19 +0100, "Hedvig Pitzner-Jørgensen"
<hedvig.pitzner@city.dk> wrote:

Kære Hedvig

>Prøv at spørge på www.biblioteksvagten.dk, de er meget venlige og
>dygtige og har hjulpet mig mange gange med de underligste spørgsmål.

Dem fandt jeg også, da jeg bagefter gik ind på bibliotek.dk, men jeg
var ikke sikker på, om det var deres område. Det vil jeg prøve, for
det ville da være rart at vide fremover.

(PS: Jeg er nået gennem de 8 af 12 sogn i Hammer nu

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 28-03-03 13:51

> [...]

>Prøv at spørge på www.biblioteksvagten.dk, de er meget venlige og
>dygtige og har hjulpet mig mange gange med de underligste spørgsmål.

Det kom der ikke noget ud af. De tror bare, at jeg vil bestille nogle
bøger og fortæller mig, at det skal jeg gøre på bibliotek.dk

Er der nogen her der ved, hvem der udstikker reglerne for
lokalbibliotekerne? Eller er de helt selvstændige institutioner, der
hver især kan gøre, som de vil?

Jeg bliver ret misundelig, når jeg læser, hvad I andre kan skaffe på
biblioteket. På mit bibliotek vidste den uddannede bibliotekar ikke
engang, hvad en folketælling var.

Men jeg må vel lære at leve med, at jeg ikke har adgang til andet end
de sidste nye Barbara Cartland-romaner, sådan omtrent da.
Faglitteraturen køber jeg som regel, men Wiberg er lige dyr nok, hvis
ellers man kunne hitte den. Og det meste af det jeg finder på
bibliotek.dk, kan jeg ikke låne her ude. Øv.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 28-03-03 20:19

Hej Kirsten.

> [...]

KB> Er der nogen her der ved, hvem der udstikker reglerne for
KB> lokalbibliotekerne? Eller er de helt selvstændige institutioner, der

Der er skam en bibliotekslov. Uden at gå i enkeltheder bestemmer
bibliotekerne
selv hvad de vil k¢be - med ansvar over for kommununalbestyrelsen.

KB> Jeg bliver ret misundelig, når jeg læser, hvad I andre kan
KB> skaffe på
KB> biblioteket. På mit bibliotek vidste den uddannede bibliotekar ikke
KB> engang, hvad en folketælling var.

Du kan da få skaffet alt lånbart materiale til Vall¢ kommunes
biblioteksvæsen!
Så er det sagt så klart som muligt. - I hvert fald alt bogligt materiale.
Jeg
kan ikke forestille mig, det er blevet dig nægtet?

Hånden på hjertet, Kirsten: Folketællinger! Sidder vi ikke som
slægtsforskere
inde med specialviden her? Man kan meget let komme ud for lånere der
besidder
en viden, som man som bibliotekar kommer til kort over for.

KB> Men jeg må vel lære at leve med, at jeg ikke har adgang til
KB> andet end
KB> de sidste nye Barbara Cartland-romaner, sådan omtrent da.

Jeg kan ikke forestille mig at dit bibliotek f¢rer Barbara Cartland eller
det
der ligner.

KB> Faglitteraturen k¢ber jeg som regel, men Wiberg er lige dyr nok,
KB> hvis
KB> ellers man kunne hitte den. Og det meste af det jeg finder på
KB> bibliotek.dk, kan jeg ikke låne her ude. ¥v.

Du bor i en lille kommune og der er grænser for hvad dit bibliotek kan
betjene
dig med. Nu må du være ræsonabel! Hvor meget vil du betale i skat? Som
skrevet
ovenfor, du kan få alt skaffet.

Vi er ved at komme for langt ud. Du er velkommen til at skrive til mig
privat.
--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 27-03-03 18:49

On Thu, 27 Mar 2003 17:38:11 +0100, Kirsten Bjorneboe
<kirstenb@image.dk> wrote:

>Kan man eventuelt gå ind på et eller andet bibliotek, låne bøgerne i
>en læsesal, tilslutte en bærbar computer og så skrive de artikler af i
>de forskellige bind, man skal bruge? Og hvor går man hen?

Wiberg har været diskuteret indgående for en månedstid siden og
tidligere her i gruppen.

Der er der en nordmand der er i færd med at afskrive bogen, og lægge
den på nettet som HTML-sider. I mine øjne et håbløst foretagende, da
det ligger i HTML. Man skal hente store datamængder ned for at kunne
søge vha. browsern.

Var det i stedet lavet i databaseform (MySql/access, php/asp) ville
det være ypperligt, da man så vil kunne søge på serveren, der har de
store datamængder og gør arbejdet.

Netop Wiberg egner sig fortrinligt som et fælles projekt i stil med
Wikpedia: www.wikipedia.org eller den danske udgave
http://da.wikipedia.org hvor registrerede brugere kan sende artikler.
Man ville i en sådan eWiberg kunne lave hyperlinks mellem de
forskellige sogne, præsteembeder og -generationer.

Wiberg er skrevet med trykte gotiske bogstaver som de allerfleste vil
kunne mestre, og i en ensartet kvalitet.

Men pas lige på at et eller andet statsligt kontor ikke får fingre i
projektet, laver brugerbetaling og begrænser den frie adgang.

Kirsten, jeg er ked af at du ikke nok kan anvende indlægget....

mvh

Bjarne Damsgaard
Vidensbank for slægtsforskere
http://www32.brinkster.com/sognetraef

Fra : Hugh Watkins

Dato : 27-03-03 21:26

"Bjarne Damsgaard" <damsgaard@tdcadsl.dk> wrote in message news:bmc68v4im5q3oevtdi041tb0a19uqhd3e5@4ax.com...

> [...]
> den på nettet som HTML-sider. I mine øjne et håbløst foretagende, da
> det ligger i HTML. Man skal hente store datamængder ned for at kunne

http://w1.498.telia.com/~u49821926/

Det er forkert !!!

man skal brug Google site search

fritext op til 10 ord

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=site:w1.498.telia.com+k%F8benhavn

ellers http://www.google.com/intl/da/

Søgte sider fra w1.498.telia.com efter københavn. Resultater 1 - 100 af 100. Søgningen tog 0.24 sekunder.

http://www.google.com/search?num=100&hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=site%3Aw1.498.telia.com++k%C3%B8benhavn&btnG=Google-s%C3%B8gning&lr=

http://www.google.com/search?num=100&hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=site%3Aw1.498.telia.com++randers+morten&btnG=Google-s%C3%B8gning&lr=

http://www.google.com/search?num=100&hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=site%3Aw1.498.telia.com++%22aarhus+amt%22&btnG=Google-s%C3%B8gning&lr
=

faktisk hurtiger end DDA

"Hans Pedersen Horsens"

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=site:w1.498.telia.com+%22Hans+Pedersen+Horsens%22

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=site%3Aw1.498.telia.com+pedersdatter&btnG=Google+Search

enjoy

Hugh W

http://home.online.no/~cfscheel/genindex.htm#menu

good links http://home.online.no/~cfscheel/pointers.htm

http://www.brotherskeeper.dk/links.htm

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 28-03-03 00:35

On Thu, 27 Mar 2003 20:25:39 -0000, "Hugh Watkins"
<hugh_watkins@net.dialog.dk> wrote:

> [...]

U.Jantzen, Indtastning af Wiberg?, 10. marts 2003 08:02

> http://w1.498.telia.com/~u49821926/

Startsiden, som indeholder de sogne der begynder med bogstaverne A og
B, fylder alene 250 KB. Hvor stor bliver den mon når det hele bliver
færdigt?

> Det er forkert !!!
>
>man skal brug Google site search
>
>fritext op til 10 ord
>
>http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=site:w1.498.telia.com+k%F8benhavn

Det kan da lade sig gøre, men det efter min mening det stik modsatte
af en elegant løsning...

mvh

Bjarne Damsgaard

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 27-03-03 23:00

On Thu, 27 Mar 2003 18:48:32 +0100, Bjarne Damsgaard
<damsgaard@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Man ville i en sådan eWiberg kunne lave hyperlinks mellem de
>forskellige sogne, præsteembeder og -generationer.

Ja jeg ville da gerne være med i et sådan projekt, selv om jeg nok
ikke kan finde ud af den overordnede organisation.

>Wiberg er skrevet med trykte gotiske bogstaver som de allerfleste vil
>kunne mestre, og i en ensartet kvalitet.

Ikke noget problem overhovedet

>Men pas lige på at et eller andet statsligt kontor ikke får fingre i
>projektet, laver brugerbetaling og begrænser den frie adgang.

Det er måske også lige det, om man overhovedet må? Er der copyright
eller så'n?

>Kirsten, jeg er ked af at du ikke nok kan anvende indlægget....

Det er nu altid rart med lidt respons

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Michael Lund

Dato : 27-03-03 21:27

Hej Kirsten

Jeg fik mine 4 bind samtidig efter at have lagt en bestilling på
bibliotek.dk.
De 3 er kommet fra Herning og bind 4 fra Lemvig bibliotek. Jeg skal for i
øvrigt aflevere dem i morgen.
Håber ikke det lige var disse eksemplarer du manglede.

Hvis du lige mangler et hurtigt opslag forinden så giv besked.

Mic.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 27-03-03 23:00

On Thu, 27 Mar 2003 21:26:58 +0100, "Michael Lund" <miclu@mail.dk>
wrote:

>Jeg fik mine 4 bind samtidig efter at have lagt en bestilling på
>bibliotek.dk.

Jamen, jeg havde sandelig også lagt min bestilling via bibliotek.dk.
Såvidt jeg forstod bibliotek.dk kunne jeg bestille bindene enkeltvis,
eller også bruge en anden "udgave", hvor jeg bestilte alle 4 bind på
en gang. Jeg havde da hjertens gerne (sådan da) ventet en måneds tid
eller længere på at få dem alle på en gang, men jeg kunne såmænd ikke
engang lade biblioteket samle dem sammen for mig, for så ville de
første bind blive forældede, før resten kom.

>De 3 er kommet fra Herning og bind 4 fra Lemvig bibliotek. Jeg skal for i
>øvrigt aflevere dem i morgen.
>Håber ikke det lige var disse eksemplarer du manglede.

Jeg kunne få bind 2 og ikke resten. Jeg har bestilt til Vallø
Bibliotek syd for Køge, så mon de kommer helt fra Jylland? De øvrige
bind var i øvrigt ikke bare ikke "hjemme", de var reserverede til
andre, derfor virkede det håbløst for mig at forsøge at samle dem.

Det er fint nok, at man kan bestille via bibliotek.dk, men det er jo
det lokale bibliotek, der videreekspederer bestillingen, og der går
faktisk af og til kuk i det.

>Hvis du lige mangler et hurtigt opslag forinden så giv besked.

Tak for tilbudet. Jeg har fået kontakt til en, der har dem permanent.
Det kan jo godt tage lidt tid, før jeg får overblik over, hvad der
skal slås op. Og nu skal jeg lige lade frustrationen lægge sig

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 27-03-03 23:15

Hej Kirsten.

> [...]

KB> f¢rst, derefter slutningen, og så nogle måneder efter begyndelsen?

KB> Eller skal jeg bare opgive at skrive min præstehistorie?

Du skal bare reservere bind 1.

> [...]

KB> en læsesal, tilslutte en bærbar computer og så skrive de artikler af i
KB> de forskellige bind, man skal bruge? Og hvor går man hen?

Du kan ganske givet sidde på læsesalen på K¢ge bibliotek og skrive.

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 28-03-03 00:42

Leif Thor Olsen wrote:
> Hej Kirsten.

> Du skal bare reservere bind 1.

> Du kan ganske givet sidde på læsesalen på K¢ge bibliotek og skrive.

Hej igen Leif.
Vi kan åbenbart dårligt komme hjem fra møde før vi kaster os over
tastaturet )
Nå, men det er ikke sikkert Kirsten ved du er bibliotekar. Kirsten kan
altså roligt går ud fra din kommentar er korrekt, det var bare det jeg
ville fortælle )
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 28-03-03 10:23

On Fri, 28 Mar 2003 00:41:50 +0100, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

>Nå, men det er ikke sikkert Kirsten ved du er bibliotekar. Kirsten kan
>altså roligt går ud fra din kommentar er korrekt, det var bare det jeg
>ville fortælle )

Nej, det vidste jeg ikke. og heldigvis styrtede jeg ikke afsted til
Køge i dag, for ved et kig i deres søgedatabase kan jeg se, at de ikke
har bind 3 hjemme, som trods alt er det vigtigste - det hvor
Strøby-Varpelev befinder sig.

Jaja, en flink fyr har givet mig nogle fotokopier af Strøby-Varpelev
sogn fra Wiberg og har lovet at ville hjælpe med resten af opslagene.

Jeg er nok lidt forkælet med biblioteksvæsen, for min barndom og
ungdom blev tilbragt på Frederiksberg Bibliotek med selveste Kristian
Hvidt som vejleder, og resten af bibliotekstiden på hovedbiblioteket
på Kultorvet i København. Det er nok det eneste jeg savner fra
København

Men min mand har adgang til forskningsbiblioteker og Det kgl.
bibliotek som universitetslektor, så måske skulle jeg forsøge at få
ham til at finde dem? Der er jo ved at gå stædighed i det )

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 28-03-03 21:41

Hej Kirsten.

> [...]

KB> K¢ge i dag, for ved et kig i deres s¢gedatabase kan jeg se, at de ikke
KB> har bind 3 hjemme, som trods alt er det vigtigste - det hvor

Hva' er det nu for noget, Kirsten! Jeg mente i al min troskyldighed, at de
havde Wiberg på læsesalen; det burde de, mener jeg.

------

> [...]
KB> få
KB> ham til at finde dem? Der er jo ved at gå stædighed i det )

Så sidder du lunt og godt. Er der ikke noget med at man snart kun kan
forvente
at blive ekspederet af sig selv på Det kgl.? Ikke let at klare hvis man er
den
mindste smule biblioteksuvant .

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Lars Deleuran

Dato : 29-03-03 16:56

Wiberg og frikadellefars !!?? :>)))

Må jeg også som bibliotekar komme med et lille pip:

Bibliotekerne er gode til at kunne fremskaffe og levere alle mulige bøger
til deres kunder. Men de fleste af disse bøger findes kun i et begrænset
eksemplar antal på bibliotekerne. Skal bibliotekerne købe bredt ind af alle
bøger - men kun i få eksemplarer - eller skal man satse snævret på kun de
meget efterspurgte bøger og så købe hvert enkelt titel i mange eksemplarer ?
Det er en debat som har kørt i biblioteksverdenen i mange år. Fordi man
naturligvis ikke har råd til at købe bredt ind i mange eksemplarer, så man
øjeblikkeligt kan leverere enhver titel ... prøv at lytte til
bibliotekarens dybe suk hver efterår når der kommer ex antal tusinde
merkonomstuderende ind og ikke kan forstå at de ikke med det samme kan få
Virksomhedsøkonomi bd. 1-2 øjeblikkeligt og som studielån så længe deres
studium varer ....

For at være så fleksibel som muligt og "strække varen" ... betragter man en
titel i flere bind som enkelte enheder. Når den sidste nye Auel
(Hulebjørnenes klan) kommer i 2 bind, får man naturligvis afviklet
reserveringkøen hurtigere når de lånes ud separat og ikke samlet. Der er jo
ingen som kan læse 2 bøger samtidigt. Det samme med Wiberg 1-4 som der
åbenbart er stort træk på .... bestiller man alle 4 bind samtidigt kan man
naturligvis ikke forvente at de hjemkommer fra det forrige udlån og står
klar til udlån i nævnte rækkefølge ... istedet må man først bestille bd. 1
und so weiter ... forøvrigt står Wiberg på læsesalen til brug på stedet på
alle fornuftige biblioteker .... dvs. at bibliotekerne såmænd ikke er
stivsindede og bureaukratiske ... men bare vil strække varen så meget som
muligt ... ligesom husmoderen i gamle dage når hun lavede frikadellefars og
mel og kartofler var billigere end kød. :>)))) forøvrigt er der mange
biblioteker som laver den ekstra service at have bøger stående på en
"ventehylde" så bestilleren kan få en serie/titel i den rigtige rækkefælge.
Det kan selvfølgelig diskuteres om det er ret og rimeligt at en efterspurgt
bd. 2 i en serie skal stå og vente i ugevis på bd. 1 hvis der er andre som
har læst bind 1 men ikke bind 2 ....

hu-ha , jeg har vist forskrevet mig på et biblioteksemne ... undskyld, det
var ikke meningen at det skulle være så langt ...
undskyld, undskyld .... fagsnak .. bvadr ...

--
<<<<<>>>>>>><<<<<<>>>>>>>>
Med venlig hilsen

Lars Deleuran
Bibliotekar
Mimersvej 52
7620 Lemvig
tlf. 97823987, mobil 28453470
mail deleuran@dadlnet.dk
Web: www.larsdeleuran.suite.dk
http://grupper.bf.dk/it/hvad/hvad-ld.htm

Fra : Lars Deleuran

Dato : 29-03-03 16:57

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 29-03-03 18:32

<kirstenb@image.dk> wrote:

>Det er muligvis en anelse off topic her i gruppen, men på den anden
>side på en eller anden have prøvet det:

Jeg beklager alle mine sure og frustrerede indlæg omkring dette emne.
Jeg er blevet belært om, hvorfor det ikke kan lade sig gøre at få alle
bind samlet (selv om biblioteksvagten nu har skrevet til mig, at det
burde jeg kunne).

Jeg er blevet klogere, og det er i grunden ikke så galt

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe