Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ændre billedstørrelse på mange billeder?
Fra : jhh

Dato : 27-03-03 14:48

Hej,
Jeg har mange TIFF-filer med forskellig størrelse 10-30MB (alle er i side /
bredde forholdet 1:1,5).
Kan jeg i PhotoShop ændre dem alle til fx. 10x15cm. på en gang.
Mvh. Jens

Fra : emj

Dato : 27-03-03 15:00

On Thu, 27 Mar 2003 14:48:10 +0100, "jhh" <jhh@solrod-el.dk> wrote:

>Jeg har mange TIFF-filer med forskellig størrelse 10-30MB (alle er i side /
>bredde forholdet 1:1,5).
>Kan jeg i PhotoShop ændre dem alle til fx. 10x15cm. på en gang.

Hvis du har winXP, kan du markere alle dine billeder i stifinder og
med højreklik vælge "resize pictures". Vælge den ønskede størrelse
(custum) og alle bliver resizet i et hug.
Det kræver at man har installeret "Image resize" fra
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asppowertoys

Hilsen emj

Fra : Niels Chr. Bøgh

Dato : 27-03-03 17:01

Se tråden "Beskæring uden at ødelægge proportionerne" fra den 22. marts.

Niels

Fra : jhh

Dato : 27-03-03 18:02

Jeg er ikke interesseret i at "croppe" eller lave om i størrelsesforhold,
jeg vil bare gerne kunne ændre størrelsen fra fx. 3008x2000 til 2362x1575 på
en masse billeder i en arbejdsgang.
mvh. Jens

Fra : KNL DtP

Dato : 27-03-03 18:11

"jhh" <jhh@solrod-el.dk> skrev i en meddelelse

> jeg vil bare gerne kunne ændre størrelsen fra fx. 3008x2000 til 2362x1575 på
> en masse billeder i en arbejdsgang.

Du laver da bare en action i Photoshop:

Hent et af billederne ind som normalt. I værktøjsboxen Actions vælger du en mappe og
opretter en ny action (tryk på papir). Tryk Rec.

Gå nu op i Image > Image Size og skriv nu enten det ønskede mål i pixels eller
procent (eller cm ved at ændre på opløsning). Vær opmærksom på, at det nok er
smartets at bruge %, da billeder på højformat kan drille. Vælg Stop.

Luk dit billede uden at gemme, gå op i File > Automate > Batch og find din action.
Find mappen hvori dine kildebilleder ligger, vælg nu om de skal overskrives (!!!)
eller skal gemmes i en ny fil i en anden mappe.

Når du er klar, trykker du OK - så hygger PhotoShop sig ellers det næste stykke
tid...

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : jhh

Dato : 27-03-03 18:27

Det var S V A R E T , tak - mvh. Jens

Fra : KNL DtP

Dato : 27-03-03 18:36

"jhh" <jhh@solrod-el.dk> skrev i en meddelelse

> Det var S V A R E T , tak - mvh. Jens

Godt du kunne bruge det

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Per Jefsen

Dato : 27-03-03 18:13

> Jeg er ikke interesseret i at "croppe" eller lave om i størrelsesforhold,
> jeg vil bare gerne kunne ændre størrelsen fra fx. 3008x2000 til 2362x1575
> på en masse billeder i en arbejdsgang.

ACDSee kan gøre dette. Du angiver enten fast størrelse for billederne,
eller et procenttal. Og nej, jeg får ikke penge for at anbefale ACDSee,
selvom jeg tit gør det :) Jeg bruger det selv til (lossless) rotation,
skalering, thumbnail generering, kategorisering/browsning, visning (og
ændring) af EXIF data og konvertering mellem forskellige formater.