Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batterier
Fra : Tommy Hasen

Dato : 27-03-03 02:10

Hej
Jeg har haft et digital kamera på prøve, det bruger 4 AA batterier. Med
Duracell plus kan jeg tage 78 billeder, det syntes jeg ikke er ret meget.
Hvad kan jeres kameraer klare ?

--
Vh
Tommy

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 27-03-03 06:33

"Tommy Hasen" <tommyhh@XXXtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg har haft et digital kamera på prøve, det bruger 4 AA batterier. Med
> Duracell plus kan jeg tage 78 billeder, det syntes jeg ikke er ret meget.
> Hvad kan jeres kameraer klare ?

Jeg prøvede kun en' enkelt gang at bruge almindelige batterier før jeg indså
at det ville blive for dyrt, så skal du bruge 4AA batterier må du have gang
i en genoplader..
Mit Minolta Dimage5 er simpelthen batteri-sluger...
mvh Kirsten

Fra : Tommy Hasen

Dato : 27-03-03 11:19

> [...]
gang
> i en genoplader..
> Mit Minolta Dimage5 er simpelthen batteri-sluger...

Så batteriforbruget skal ikke afholde mig fra at købe kameraet ?

Vh
Tommy

Fra : Morten

Dato : 27-03-03 08:29

> Hej
> Jeg har haft et digital kamera på prøve, det bruger 4 AA batterier. Med
> Duracell plus kan jeg tage 78 billeder, det syntes jeg ikke er ret meget.
> Hvad kan jeres kameraer klare ?

Ved det ikke, har altid brugt opladelige batterier til de digikameraer jeg
har haft der har brugt AA.

Opladelige kan fås fra 120,- hos din lokale "Din Aktive" isenkræmmer for et
sæt med 4 batterier _og_ oplader - eller www.batterier.dk og www.thansen.dk
har ganske gode og udmærkede opladere og batterier. Thansens er lidt dyrere,
men til gengæld er kvaliteten også tilsvarende højere (i hvert fald hvad
angår deres GP opladere og batterier).

En pakke Duracell koster typisk mellem 30 og 40 kr., så selv om den billige
fra isenkræmmeren nok ikke holder så længe som de dyrere (grundet dårligere
oplader, der ikke selv slår fra), så skal man altså kun oplade batterierne
3-4 gange for at det kan betale sig at købe en oplader. Og så holder selv de
billige batterier fra isenkræmmeren til flere billeder pr. opladning end
alm. alkaline uanset hvor meget "plus" de så end måtte være, så det undrer
mig ikke hvis 2 gange opladning kan gøre det!
Nok indeholder alkaline batterier mere energi end opladelige, men de kan
ikke afgive den hurtigt nok når de blot er en smule brugte. Derfor holder
opladelige længere i strømslugende apparater...

At kameraet alligvel bruger AA er kun en fordel, da opladelige AA er
billige - og specielt set i forhold til proprietære opladeladelige, som
_desværre_ er blevet ret populære blandt fabrikanterne her på det sidste.
I nødstilfælde kan man købe nogle i en lokal kiosk, men dette er nok at
regne for nødtilfælde, da antallet er billeder/brugtid herved er begrænset -
og i længden også dyrt.

Mvh
Morten

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-03-03 19:55

"Morten" <fjerndenneteksther_tilt_u@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
dyrere,
> men til gengæld er kvaliteten også tilsvarende højere (i hvert fald hvad

Hvad koster deres GP batterier? (kan ikke se det, siden virker ikke lige
nu?). Jeg kan ikke rigtig forstå at der skulle være lavet bedre batterier
end panasonic 2000mAh

Jeg har et Olympus c-4000z, og jeg er p.t. oppe over 464 billeder taget med
mine 4 genopladelige Panasonic-batterier på 2000 mAh.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Mose

Dato : 27-03-03 21:42

>Jeg kan ikke rigtig forstå at der skulle være lavet bedre batterier
> end panasonic 2000mAh

Dem har jeg heller ikke mødt endnu !

> Jeg har et Olympus c-4000z, og jeg er p.t. oppe over 464 billeder taget
med
> mine 4 genopladelige Panasonic-batterier på 2000 mAh.

Så må det vist være uden for meget blitz og uden LCD-displayet kørende
....??? Ellers er der da noget galt med mit 4040 Z....

Mose

Fra : Morten

Dato : 27-03-03 22:40

> Dem har jeg heller ikke mødt endnu !

OK, I får hele historien :)

Jeg troede også først at de batterier solgte virkelig var kvalitet, det er
jo Panasonic, og de har jo et godt ry og bestilte nogle Panasonic 2000 mAh

1. I dette indlæg i deres forum spørger jeg til batteriernes datablad:
http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?mode=showmessage&master_id=4408&message_id=337054&forum_id=11607
Jeg mener at have fundet et datablad for en industriudgave, som jeg
mistænker for også at gælde P6P (2000 mAh'eren).
Min bekymring går på hvor stor ladestrøm batterierne kan klare, da jeg har
en lynlader (GP PowerBank Smart) der lader med 1.6 A. OK, de svarer ikke
helt på mit spørgsmål, men jeg får det svar, at de kan tåle 2C altså 4 A i
ladestrøm. Fint, intet problem. Det fundne datablad siger nemlig max 1.2 A,
altså for kraftigt til lynladeren, men bekymring er om ikke forsvundet så
lettet noget.

2. Nye batterier motioneres inden ibrugtagning i min (det er ikke
lynladeren) Conrad Charge Manager 2010 ( www.conrad.de ). En yderst
avanceret lader med alfanumerisk display hvor man kan aflæse henholdsvis
hvor meget strøm der er puttet i dem og taget ud af dem igen (ved
afladning). Til min store skuffelse performer de _ikke_ bedre end de 1800
mAh timer batterier jeg har af mærket GP. Faktisk liger de _lige_ under(!)
(Den teoretiske forskel burde være 1-1800/2000 = 10% - så simpelt er det,
ikke det vilde, men skulle dog kunne mærkes). Målingen i laderen konstaterer
_ingen_ forskel.

3. Efter at være beroliget i nr. 1 sætter jeg mine batterier til opladning i
lynladeren, der er med både delta volt og temperaturafbrydning - skulle gå
stærkt, hvad har man en lynlader til?. Der sker kedelige, at batterierne
lækker. Heldigvis ikke så meget at laderen tog skade, den kunne nemt vaskes
og elektrolytten havde heller ikke skadet/iret kontakterne. Min anelse fra
nr. 1 bliver så bekræftet da jeg i deres forum finder følgende post:
http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?mode=showmessage&master_id=4408&message_id=345347&forum_id=11607
Det for omtalte datablad _ER_ også gældende for P6P og det bekræfter hvorfor
batterierne ikke kunne klare turen i laderen, de blev simpelthen ladet for
kraftigt.
Desuden kan der ved afladning ifølge datablad kun trækkes 3.8 A (mer end
rigeligt til digicams), så disse batterier kan få problemer i værktøj og
_kraftige_ lygter mv. (har selv bl.a. lavet en bærbar lygte med standard 12v
50w (50w / 12v = 4,1A) halogenpære af den type med reflektor, fungerer
perfekt og lyser kraftigere end stort set _alle_ andre lommelygter :) , men
heri kan batterierne altså ikke bruges, de presses i hvert fald lige til
kanten - bruger opladelig AA, da den herved bliver kompact).

4. GP's batterier de kalder "2000" er ærligt rated til 1920 mAh og
garanteret til 3C, altså perfekt til omtalte lygte. Nu har jeg kun prøvet
GP's 1800 mAh (kan også klare afladning v. 3C = 5,4 A) - næste sæt jeg køber
bliver GP's 1920 (lille forskel, men...). De bruger i det mindste ikke falsk
reklame om deres kapacitet.
** Panasonics industriudgave af ellers nøjagtig den samme celle er da også
"kun" rated til 1950 mAh. **
Med mit gamle Kodak DX4900 der brugte AA batterier kunne jeg således heller
ikke registrere nogen som helst længere brugstid/flere billeder før
batterierne var tomme med Panasonic "2000" mAh fremfor GP's 1800 mAh.

5. De Panasonic der ikke kom i lynladeren har en om ikke markant, så mærkbar
højere selvafladning.

Jeg var engang fan af Panasonic batterier, deres NiCd lavet i japan er kram,
har to stk fra en for længst død discman på 1000 mAh og de lever selv efter
~7 år op til deres ratede kapacitet i følge Charge Manager 2010. Har også
haft nogle Panasonic 1100 mAh Nicd der var lavet i Belgien, men de er også
døde - de levede ~2 år. Og de nyeste NiMH de holder slet ikke hvad de lover.
Det skal dog siges at NiMH er mere følsom for 'mishandling' end NiCd, men
alligevel.

Andre batterier jeg har gode erfaringer med er Sanyo (Twicell serien). De
tåler som GP ladning med 1 C, dvs. 1.8 A for 1800 mAh batterier - fint
velegnet til en tur i lynladeren hvis det skal gå stærkt.
Andre batterier der også fungerer helt fint og også i lynladeren er Uniross
1300 mAh fra "Din Aktive" isenkræmmer (eller Føtex/Bilka). De er billige og
holder i gennemsnit (stadig ifølge Charge Manager 2010) ~1400 mAh. Det
første sæt Uniross jeg har er vel 4 år og de er stadig som nye. Bemærk 1300
mAh'erne, de bliver faktisk ladet med _over_ 1 C - uden noget som helst
problem.

Så alt i alt er dårlig (faktisk direkte forkert!) rådgivning + batterier der
ikke lever op til det forventede gør at jeg ikke så glad for
www.batterier.dk, men hvis batteriet ikke er til at skaffe andre steder, kan
man jo blive nød til det. GP fås desuden hos Fredgaard og masser af andre
steder, ikke kun www.thansen.dk

GP: www.powerbank.nu

Håber dette kaster "lys" over sagen.

Mvh
Morten

Fra : Gunnar K

Dato : 27-03-03 23:35

Hej Morten,

> Det for omtalte datablad _ER_ også gældende for P6P og det bekræfter
hvorfor
> batterierne ikke kunne klare turen i laderen, de blev simpelthen ladet for
> kraftigt.

Hvis batteriopladeren "misforstår" batteriet, og afbryder opladningen for
sent, så sker lige præcis hvad du har beskrivet, nemlig at batteriet
begynder at "lække"

Dette skyldes af at batteriets indre tryk stiger for meget, og det åbner en
genvej ud, i stedet for at eksplodere.
Det er klart at sådan en situation skyldes af "overopladning". (stor
opladningsstrøm på næsten fuldopladt batteri)
Kemiprocessen i NiMh er exotherm, (NiCd er endotherm) men mens batteriet
stort set modtager det energimængde som du tilføjer (afladet batteri),
dannes der næsten ingen varme.
Hvis 2G strømmen ikke afbrydes i tiden, (ca 93% opladt), så bliver det hele
energimængde som du tilføjer direkt til varme, 4 Ampere ved ca. 1.5 volt
giver jo 6 watt. Derfor bla. øges trykket indeni batteriet.
Det kan godt være at din oplader tog fejl når det bestemte hvornår 2G
opladningen burde afsluttes, resulterende den katastrofe som du har
beskrivet.
Temperature afbrydning og dV/dt er blevet solgt i dag som den beste metode
til at bestemme hvornår fastcharge skal afbrydes, men det betyder jo ikke at
den er 100% fejlfri.
Jeg siger ikke at jeg har ret, men vi skal være opmærksom på at eksisterende
batteriopladere som findes på markedet i dag er langt fra at være perfekt.

mvh,

Gunnar K

Fra : Morten

Dato : 28-03-03 08:31

"Gunnar K" <guhk0232@removethispart.but.auc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvis batteriopladeren "misforstår" batteriet, og afbryder opladningen for
> sent, så sker lige præcis hvad du har beskrivet, nemlig at batteriet

Det er rigtigt, at batterierne er blevet overladet *, ellers ville de jo
ikke lække, men grunden til at de er blevet overladet skyldes de ikke kunne
klare en ladestrøm på 1.6 A (og max er jo ifølge datablad 1.2 A). Nok skal
strømmen have en vis styrke (typisk i omegnen af 0.3 - 1 C, bare ikke for
P6P, hvor max er 0.6 C) for at delta-v skal kunne fungere efter hensigten.
Der er så lige den hage, at hvis strømmen også bliver for kraftig, opstår
spændingsfaldet heller ikke og batterierne bliver derved overladet.
PowerBank smart er beregnet til både NiCd og NiMH. Andre NiMH batterier jeg
har brugt med den lige fra 1100 mAh til 1800 mAh har fint kunnet klare turen
og er ikke engang blevet særligt varme. Derfor er jeg mildest talt ikke
imponeret over Panasonics ydeevne/kvalitet.

* NiMH (og NiCD for den sags skyld) er lavet til at kunne klare små
overladninger. Når batteriet er fuldt bliver en del af energien brugt til at
forvandle vandet i elektrolytten til gas (brint og ilt), men da den negative
elektrode er større end den positive kan batteriet til en vis grad
rekombinere gassen. Hvis strømstyrken er for kraftig dannes gassen hurtigere
end den kan rekombineres og batteriet lækker.
Læs eventuelt denne grundige FAQ om NiCd (og store dele af den er også
gældende for NiMH)
http://www.repairfaq.org/ELE/F_NiCd_Battery.html

Men anyway, så er jeg færdig med Panasonic, så vil jeg hellere købe nogle GP
til samme pris eller Sanyo Twicell. De fungerer bare.

Mvh
Morten

Fra : KASO

Dato : 28-03-03 11:14

"Morten" skrev d. 27-03-03 08:29 dette indlæg :

> [...]
dyrere,
> men til gengæld er kvaliteten også tilsvarende højere (i hvert fald

Harald Nyborg sælger 4 stk. 2000 mAh for 79.95 - det er det billigste
(for denne kapacitet) jeg endnu har set.

En god lader, der måler på batterierne enkeltvis, kan forøge driftstid -
og levetid - på batterierne markant. Jeg benytter selv en Ansmann-lader
fra www.billigebatterier.dk - den er fremragende (men dyr i
anskaffelse).

Der er 4 kategorier ladere:

- Den helt simple, der bare lader til man selv afbryder
- Timerstyret, der selv afbryder efter fast tidsrum. Fungerer reelt kun
til 1 kapacitet - og kun ved fuld afladning først.
- "Par-opladning" efter DeltaV. Måler på batterierne og afbryder når de
er fuldt opladet, men da der kun måles på 2 batterier af gangen, kan et
godt og et dårligt batteri, der lades sammen, betyde at ingen af dem
lades optimalt.
- DeltaV-lader, der måler batterierne enkeltvis. Giver optimal opladning
af hvert eneste batteri.

Mange af laderne - navnligt de dyrere (de sidste kategorier) har
aflade-/refreshfunktioner, der muliggør "sjatladning" uden at skade
batterierne.

En god lader holder i mange år og tjener sig hjem i sparede batterier.

http://www.kandu.dk/

Fra : Mose

Dato : 27-03-03 17:27

> Hej
> Jeg har haft et digital kamera på prøve, det bruger 4 AA batterier. Med
> Duracell plus kan jeg tage 78 billeder, det syntes jeg ikke er ret meget.
> Hvad kan jeres kameraer klare ?

Når du bruger almindelige alkaline batterier bliver de slugt af kameraet
MEGET hurtigere end genopladelige NiMH batterier.

Jeg har en Olympus 4040Zoom, som kunne tage ca. 30-40 billeder med 4 stk.
Duracell Alkaline. Så købte jeg 8 genopladelige Panasonic-batterier (2000
MAh) og en intilegent lader hos www.batterier.dk til i alt kr. 450,-. Nu kan
jeg skyde næsten 200 skud på en opladning.

Med dine 78 billeder på almindelige batterier får du en god drift og
økonomi, hvis du investerer i genopladelige....

Mose

Fra : Poul Krogh

Dato : 28-03-03 07:44

ja summa summarum er at du skal bruge genopladelige batterier. Jeg bruger GP
1800 mAh i mit C-4000 z kamera. og kan vel tage omkring 400 billeder + - alt
efter hvordan den bruges. Men tager altid billeder med LCD´en tændt. Har
lige købt et sæt McNair fra THansen. De ser, ind til videre, ud til at kunne
trække lige så meget som GP. Men de er jo heller ikke blevet tæsket
ordentlig igennem endnu og kan desværre heller ikke udtale mig om hvor
mange år de kan holde.
GP er bestemt et godt valg.

PS.: Købte engang et sæt Sony SUPER batterier (alm. tørbatterier). Med det
ene sæt kunne jeg tage to billeder, det andet sæt kunne lige nå at tænde
(skyde linsen ud) og så slukkede det. Tjaa ved ikke om de var ALT for
gamle eller de bare stinker.

Fra : Morten

Dato : 28-03-03 08:41

> [...]
> ene sæt kunne jeg tage to billeder, det andet sæt kunne lige nå at tænde
> (skyde linsen ud) og så slukkede det. Tjaa ved ikke om de var ALT for

De sagde "SUPER" *, ikke "Alkaline" eller "Photo" (Photo kan være mange
forskellige kemier lige fra afart af alkaline til lithium). Det er
ensbetydende med brunsten, som er en teknologi fra 50'erne eller noget i den
retning. Både med hensyn til strømstyrke og energi-indhold er de ikke spor
super i forhold til bare alm. alkaline.
Skal man købe billige engangsbatterier kan man få ægte alkaline (Mrk.
TopCraft) til 2,50 kr./Stk. i Aldi - og de holder _næsten_ lige så godt som
de flere hundrede % dyrere Duracell.

* Andre betegnelser for brunsten: SUPER, HEAVY DUTY, SUPER EXTRA HEAVY DUTY,
EXTRA HEAVY DUTY, SUPER MOTOR, MOTOR osv., men oftest ingen indikation af
teknologi. Alkaline og lithium er altid mærket med hhv. "Alkaline" eller
"Lithium".

Mvh
Morten

Fra : Steffen Nyegaard

Dato : 28-03-03 12:38

mit canon a40 kan tage ca. 300 billeder i maks opløsning + fineste
komprimering med 4 AA batterier, men det afhænger af hvor mange mah
batterierne er på.
Forskellen er ikke så stor på om du bruger genopladelige AA batterier eler
om der er indbygget batteri som oplades af usb-stikket. USB-stik metoden er
nemmere i dagligdagen, men du kan til gengæld ikke skifte batterier hvis du
er på ferie og løber tør for strøm.