Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Endnu en "nyt digitalkamera" traad...
Fra : Michael

Dato : 25-03-03 18:57

Hej i gruppen,

Saa er det ved at vaere tid til at skifte det "gamle" olympus 220zoom ud -
men med hvad ... problemet med 220'eren er, at det er temmeligt umuligt at
tage billeder om aftenen, med mindre at alle staar helt stille og at der
bruges stativ (da lukketiden ikke kan indstilles manuelt) - noget der ikke
just opfordrer til billeder under festlige lejligheder.

Derfor ... primaere oenske er at lukketiden kan indstilles manuelt - og
saaledes at aftenbilleder er mulige. Oploesning paa max 3-4 mpix., da vi
alligevel aldrig printer billederne (2 kan ogsaa goere det) - og max pris
paa ca. 400-500 ? (tyske priser) ... gerne et der bruger smartmedia, da vi
har faaet samlet et par stykker af disse kort ;)

Hvad siger i ?

pft.
/Michael

Fra : Morten

Dato : 25-03-03 21:16

> [...]
> paa ca. 400-500 ? (tyske priser) ... gerne et der bruger smartmedia, da vi
> har faaet samlet et par stykker af disse kort ;)

For mig lyder det som et Canon A60 eller A70 :)

SmartMedia bruger de dog ikke, men det billigste 512 MB CompactFlash kort
koster omkring 1200 kr. 128 MB koster omkring 350 og 256 MB omkring 700, så
de er absolut ikke dyre længere. Og plads det har man jo altid brug for, så
man ikke konstant skal tømme kameraet - hvilket af og til jo ikke er en
mulighed for med mindre man er derhjemme, så spørgsmålet er om ikke de
SmartMedia du allerede har ikke er ved at være for små i forhold til?

Mvh
Morten

Fra : Michael

Dato : 25-03-03 21:54

"Morten" <fjerndenneteksther_tilt_u@hotmail.com> wrote in message
> For mig lyder det som et Canon A60 eller A70 :)

har lige checket det ud paa dpreview - det ser jo rimeligt godt ud... og
rimelige priser ;)

Olympus C730 ser ogsaa OK ud - her kan jeg i det mindste bruge mine 3*256 mb
kort ! ... Er det OK i forhold til Canon A60/A70

Fra : Morten

Dato : 25-03-03 22:16

> [...]
> rimelige priser ;)
>
> Olympus C730 ser ogsaa OK ud - her kan jeg i det mindste bruge mine 3*256

Går smartmedia ikke kun op til 128 MB??? Jeg mener bestemt der er en teknisk
begrænsning... Hvis du har link til nogle større er jeg da nysgerrig efter
at se...

> kort ! ... Er det OK i forhold til Canon A60/A70

At dømme efter sample billederne vil jeg foretrække A70'eren og den er da
samme opløsning. C730 har (faktisk en del) mere støj i billederne men til
gengæld mere zoom og anden farvebalance, så det må være et personligt valgt.
Mit valg vil være A70.

Hvor hurtigt det er til at focusere, gemme mv. kan jeg ikke sige nogen om da
jeg ikke har nogle af kameraerne.

Dog bliver C730 kritiseret for at være langsom mht. autofocus og lukker lag
time. A70'eren er efter dagens standard ikke den hurtigste men ganske
acceptabel.
Men kig selv på www.dcresource.com - det er min favorit side, da de nævner
alle de down sides de andre ikke nævner - på godt og ondt.

Mit Canon S50 er ganske hurtigt efter min mening og går ud fra A70'eren er
ganske sammenlignlig på næsten alle punkter (dog, gætter jeg, langsommere
til at gemme grundet større billeder).

Mvh
Morten

Fra : Michael

Dato : 26-03-03 18:15

> Går smartmedia ikke kun op til 128 MB??? Jeg mener bestemt der er en
teknisk
> begrænsning... Hvis du har link til nogle større er jeg da nysgerrig efter
> at se...

my mistake - det var selvfoelgelig kun 3*128 ...

Fra : Tommy Harbo

Dato : 25-03-03 21:26

SmartMedia er er en døende race!

Olympus C-730 Kan håndtere det, samt de nye xD-Picture Card, som går op til
256MB indtil videre. C740 og C750 har ikke længere SmartMedia slot!

/Tommy

Fra : Jacob Waage

Dato : 25-03-03 22:53

"Michael" <ambelgien@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> bruges stativ (da lukketiden ikke kan indstilles manuelt) - noget der ikke
> just opfordrer til billeder under festlige lejligheder.

At man selv kan indstille lukkertiden betyder ikke, at man kan lave
fremragende billeder under dårlige lysforhold. Brug blitz.

Vil jeg lave billeder om aftenen uden blitz, støtter jeg mig enten op af et
træ eller en mur. Eller bruger stativ - selvom mit kamera kan indstilles
manuelt på alle tænkelige måder.

--
Jacob Waage

Fra : Benja

Dato : 27-03-03 06:57

"Jacob Waage" <gamle.ole@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> træ eller en mur. Eller bruger stativ - selvom mit kamera kan indstilles

En hel anden mulighed var et Olympus C-4000 som bruger Smartmedia. Det har
dog ikke den store zoom som C-730, men jeg har hørt meget godt om kameraet.
Det skulle tage rigtig gode billeder i forhold til prisen på kameraet (ca.
4000 kr. i DK)

Mvh.
Benja

Fra : Michael

Dato : 27-03-03 18:24

"Jacob Waage" <gamle.ole@get2net.dk> wrote in message

> [...]
et
> træ eller en mur. Eller bruger stativ - selvom mit kamera kan indstilles

Jo, men "alle" mine aftenbilleder bliver rystet - blitz eller ej - netop
hvis jeg ikke bruger stativ/laener mig op af noget. Det er bare ikke altid
hel nemt, under "festlige lejligheder".