Kat vil ikke spise,lang
Fra : Jette Mogensen

Dato : 27-03-03 16:18

Hej gruppe

Jeg har ikke skrevet i denne gruppe før, men håber i har nogen gode råd til
mig.

Jeg har en dejlig hunkat på 12½,Miver,hele husets elskede midtpunkt.Hun er
ikke en racekat, men en skøn blanding af (mor) orientalsk korthår og (far)
halvt perser og halvt huskat. Hun er hvid med sort kalot,har en siamesers
bygning og er utrolig snakkende,kælen og meget skøn.

Men jeg har et stort problem med hendes foder. Det startede for ca 3 år
siden,hvor hun begyndte at kaste op,hver gang hun havde spist.Det eneste hun
kunne holde i sig var kogt torsk,Men det kunne hun jo ikke leve af,så vi var
til dyrlægen.Hun kunne ikke finde noget på hende, men mente at hun skulle
over på et skånefoder. Det kom hun så .Eukanuba, Intestinal. Dette har hun
så spist siden,uden problemer, afbrudt af livretten kogt torsk om lørdagen
og rejer den første i hver måned, fordi hun er på Program Vet.Når jeg
blander loppemidlet med rejer ryger det i hende som en drøm.

Så for 2 måneder siden fortæller min dyrlæge at de ikke længere vil sælge
Eukanuba længere, men udelukkende R.C og Hills. Hun bliver så sat på R.C.
Intestinal.I begyndelsen blander jeg det nye og det gamle foder,så trapper
jeg det gamle foder ned og tilsidst er hun ovre på det nye foder.Efter 14
dage nægter hun at spise,ikke engang livretten kogt torsk,hun drikker lidt
og i begyndelsen vil hun spise rejer, men til sidst heller ikke dem.Hun
sover meget.
Jeg var til dyrlæge med hende 8 marts.Hun mente der var noget på
bronkierne,hun kunne også på øjet se lidt gulsot p.g.a. for lidt føde.Miver
fik penicillin og en indsprøjtning med binyrebarkhormon.Ydermere noget
dåsemad fra Hills særlig næringsrigt og beregnet til katte der trængte til
noget ekstra. Endvidere syntes dyrlægen at det var en god ide at Miver kom
over på et foder der forebyggede nyrelidelser,hendes alder taget i
betragtning.Både fordi hun tidligere har fået testet levertal og de er inden
for normalen,men i den høje ende, og fordi hun ikke ville spise R.C. Og da
hun både kunne tåle kogt torsk og rejer,mente dyrlægen ikke at et skånefoder
var nødvendigt længere.
Vi kom så hjem med en pose Hills Prescription Diet K/D..
Da vi kom hjem fra dyrlægen kastede Miver sig over dåsemaden og da den var
spist fik hun 60 gram Hills om dagen og det spiste hun uden problemer.Ja,
hun nærmest kastede sig over det.Vi var nød til at dosere det sådan, at der
var noget i madskålen når vi skulle i seng. Ellers blev jeg banket op
klokken 5 om morgenen.
Vi troede altså vi havde fundet de vises sten.Men,ak.
Lørdag morgen (22/3)står jeg op for at fodre hende.Skålen er tom og jeg
hælder nyt foder op.Hun nægter at spise det.Efter et døgn har hun spist 30
gram.Næste døgn 20 gram, hun drikker ikke ret meget.Kogt torsk vil hun ikke
have.Rejer kan hun godt spise.Da dyrlægen sidst sagde at det var vigtig at
hun fik noget føde,næsten lige meget hvad, da hun ellers ville udvikle
fedtlever,tøver jeg ikke med at give hende rejer.Efter 2 dage på rejer
prøver hun at spise Hills.Hun vil gerne men har stort besvær med det.Hun
nærmest laver opkastningslyde ud over madskålen. Bagefter får hun et kæmpe
hosteanfald hvor hun samtidig prøver at kaste op. Det hele bliver dog
dernede.Hele dagen laver hun synkebevægelser ligesom jeg ville gøre ,hvis
jeg har kvalme.

Er der nogen der har oplevet noget lignende?.

Er det binyrebarkhormonet der har bevirket at hun spiste som en drøm i 14
dage og derefter som på klokkeslet holdt op?

Er det alle de foderskift der har fået hende til at holde op med at spise?
Men hun er sulten,hun plager om mad,men kan ikke spise det jeg giver hende.

Så snart Miver får noget mad ned,bliver hun som en ny kat.Fanger hale på
sofaryggen og leger gemmeleg med mig i hele huset.Men hvordan pokker får jeg
mad i hende.Er det sygdom eller hvad.Jeg kan ikke tro at en kat vil sulte
sig selv i flere dage.Hun bliver elendig at se på,død og dvask,pelsen bliver
ikke ordnet så meget som ellers og det ses.

Jeg aner ikke mine levende råd, og jeg tror faktisk heller ikke min dyrlæge
gør det.Hun snakker om at tage nogle prøver og sende til et laboratorium i
Belgien.Og evt. give Miver binyrebarkhormon regelmæssigt.Hun siger at hun
kan få 2 gode år med det,og at man også må tænke på livskvalitet.

Håber meget at andre har haft lignende erfaringer med en ældre kat og kan
hjælpe

På forhånd tusind tak, Jette

P.S. Jeg har prøvet at ringe rundt til områdets dyreklinikker(Odsherred) men
ingen sælger Eukanuba,Intestinal-

Fra : Bente Jepsen

Dato : 27-03-03 19:33

"Jette Mogensen" <jette.mogensen@os.dk> skrev i en meddelelse

Program Vet.Når jeg
> Er det binyrebarkhormonet der har bevirket at hun spiste som en drøm i 14
> dage og derefter som på klokkeslet holdt op?

Ja, jeg tror det er binyrebarkhormonet der har fået hende til at spise.

> Er det alle de foderskift der har fået hende til at holde op med at spise?

Det tror jeg ikke, hun var jo til at begynde med også glad for dåsemaden ,
ikke ?

> Men hun er sulten,hun plager om mad,men kan ikke spise det jeg giver
hende.

Hun har vel ikke noget siddende i spisrøret som gør at hun ikke kan få maden
ned ? (går ud fra at det er undersøgt)

> P.S. Jeg har prøvet at ringe rundt til områdets dyreklinikker(Odsherred)
men
> ingen sælger Eukanuba,Intestinal-

Jeg ville nok prøve at ringe til Eukanuba og høre hvor deres nærmeste
forhandler af Intestinal var, evt. om de kunne sende til dig, hvis ikke der
var nogen i nærheden af dig. Jeg er blot bange for, at det ikke eksisterer
mere. Jeg har lige kigget på Eukanubas engelske side, og der figurerer det
ikke under Vet-produkter. I hvert fald ikke med det navn.

Mange hilsner
Bente

Fra : Bente Jepsen

Dato : 27-03-03 19:48

OK, på den danske side står Intestinal stadig opført, så måske den bare har
et andet navn i de engelsktalende lande.
Prøv at kigge her
http://www.eukanuba.dk/oslo/pppd.nsf/id/6AE69FF939E56B3E41256BDC002FDC15!Ope
nDocument

Der kan du finde forhandlere og der er et telefonnr. til Eukanuba.

Bente

Fra : Nina El Falaki

Dato : 27-03-03 23:49

Hej Jette

Din kat er jo ved at være gammel, så har du fået checket hendes tænder??
meget gerne med et røntgen billede.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jette Mogensen

Dato : 28-03-03 07:05

Hej Nina og Bente

Ja, hendes spiserør er undersøgt og der skulle ikke sidde noget fast.Hun har
en del tandsten, men åbenbart ikke nok til at dyrlægen har anbefalet en
rensning.

Jeg vil prøve at kontakte Eukanuba, tak for hjælpen

mvh Jette

Fra : Jynis

Dato : 28-03-03 09:01

> [...]
> hjælpe
>
> På forhånd tusind tak, Jette
>
> P.S. Jeg har prøvet at ringe rundt til områdets dyreklinikker(Odsherred)

Prøv at give hende lidt kogt ris med leverposteg moset i . Du kan variere
med fisk og kylling , hakket eller skåret i små stykker. Hun kan sikkert
også bruge markral i tomat . Variere så meget som mulig, så det ikke bliver
det samme hver dag. Maden må ikke være tør , bland evt lidt vand i . Håber
det kan gå an. Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : dannebrog

Dato : 28-03-03 17:07

Jeg synes det er synd for dig og især din kat, at I nu får disse problemer.

Men 12 år er altså en temmeligt høj alder for en kat. Nuvel de kan blive
noget ældre, men det svarer vel meget godt til den alder vi hos mennersker
somme tider kalder for 'reparationsalderen'.

Jeg synes at kunne huske, at der for nyligt ver én eller anden, som her på
NG skrev, at rejer, det kan katte slet ikke tåle i større mængder???? Kan
rejerne i fortiden have givet anledning til den nuværende situation?

Jeg håber, de i Holland får fundet frem til årsagen, så din kat kan få en
masse gode år endnu.

M.v.h.

Ulrich

Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : skingur

Dato : 28-03-03 19:57

"Jette Mogensen" skrev d. 27-03-03 16:18 dette indlæg :
> [...]
råd til
> mig.
>
> Jeg har en dejlig hunkat på 12½,Miver,hele husets elskede midtpunkt.

Hej jette
Har lige surfet lidt og faldt over www.vovvov.dk som forhandler eukanuba
på nettet. Prøv at tjekke hjemmesiden, der står også noget om
spiseproblemer.
Ellers søg på eukanuba intestinal, - der popper en masse engelske sider
frem.

Held og lykke med appetitten...
Kh, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 28-03-03 20:13

"Jette Mogensen" skrev d. 27-03-03 16:18 dette indlæg :

prøv www.himmerlevdyreklinik.dk - det er det eneste sted jeg har fundet,
der har eukanuba specialfoder....

Held og lykke.
'Mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : CC

Dato : 28-03-03 22:06

Vi har netop været igennem (forhåbentlig!!) et sygdomsforløb med den ene af
vore to burmesere på ca. 1 år, hvor han pludselig forig søndag var meget
slap og ikke ville spise. Han spiste ikke hele søndagen og mandag morgen og
kastede op efter en voldsom hosten. Mandag formiddag kom han til dyrlæge,
som konstaterede at han havde høj feber - ca. 40 og lidt gurglen i lungerne,
så han fik en gang pencillin og vi skulle holde øje med ham det næste døgn
(barnets 1. sygedag!!). Næste dag var han ikke meget bedre og han hostede
stadig, kastede op ind imellem, men spiste dog en lille smule. Men når han
gik på bakken, så det ud til at han skulle "stort" men han kunne ikke,
hvorfor vi hastede til dyrlægen igen.

Her blev han indlagt og fik taget blodprøve og et hav af andre prøver. Det
viste sig, at han også havde gulsot, men hvad værre var, at hans
immumforsvar dannede antistoffer mod hans røde blodlegemer og simpelthen
nedbrød dem, hvilket selvfølgelig er meget kritisk. Vores dyrlæge var ikke
helt klar over, hvad det kunne være, men talte med en specialist på
landbohøjskolen (vidst nok den eneste i Danmark, som har taget en speciel
tillægsuddannelse om kattesygdomme i USA. Hun anbefalede, at han fik
binyrebarkhormon og en anden type pencillin, desuden fik hun tilsendt
resultaterne af blodprøven. Allerede dagen efter var han betydelig mere oppe
på mærkerne, men stadig ikke helt OK. Så vores fantastiske dyrlæge, hun
ringede igen til landbohøjskolen og vi fik taget en ny blodprøve af staklen,
som skulle analyseres på en anden måde end den første. Denne blodprøve blev
sendt til eksperten på landbohøjskolen og resultatet var at han led af
Autoimmum hæmolytisk anæmi - egentlig også det de var nået frem til, uden
dog at være sikker i første omgang. Behandlingen med binyrebarkhormon skulle
fortsætte i yderligere 14 dage med en ændret dosis i forhold til 1. gang og
pencillinkuren har vi også fortsat.

Coco er heldigvis helt oppe på dupperne igen (og fræk som før!), men han får
også stadig binyrebarkhormon og skal fortsætte endnu en uges tid hvorefter
han skal have taget en ny blodprøve. Såfremt hans eget immumforsvar ikke er
faldet helt på plads, kan vi risikere, at han skal fortsætte med
binyrebarkhormon resten af hans dage.

Jeg ved ikke om det kan være nogen hjælp, men jeg syntes at en del af
symtomerne er de samme. Desuden kunne det måske være en ide at nævne for sin
dyrlæge, at der altså findes en kvindelig ekspert i kattesygdomme på
landbohøjskolen.

Mange god bedringskattehilsener
Coco, Chanel, Speedy og fru Olsen (samt Claus )

Fra : Kate

Dato : 29-03-03 13:19

"CC" <ccdiver@e-box.dk> wrote in

> Vi har netop været igennem (forhåbentlig!!) et sygdomsforløb med
> den ene af

Det var ellers en ordentlig omgang i har været igennem. God bedring til
Coco.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar