Sorte pletter på planterne i mit selskabsa~
Fra : Ukendt

Dato : 26-03-03 23:09

De kan ikke gnides af, er som sagt sorte og spreder sig tilsyneladende. De
er på flere arter. Hvad er det? Skader det planterne? Kan det fjernes?
MVH Hanna

Fra : Simon Rasch

Dato : 27-03-03 23:56

> De kan ikke gnides af, er som sagt sorte og spreder sig tilsyneladende. De
> er på flere arter. Hvad er det? Skader det planterne? Kan det fjernes?
> MVH Hanna

Det kan være vækstpletter..havde det engang på nogle javabregner, som efter
noget tid begyndte at skyde fra pletterne. Dvs, en hel ny plante begyndte at
vokse fra det pågældende blad, nye blade opad og rødder nedad.

Det kan sikkert også være alger/sygdom, men det ved jeg ikke noget om..

Mvh
Simon

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-03-03 00:42

Simon Rasch <simon.hansen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e8380f2$0$24644$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]

> vokse fra det pågældende blad, nye blade opad og rødder nedad.
>
> Det kan sikkert også være alger/sygdom, men det ved jeg ikke noget om..

Hvis du lige fortæller os hvad det er for en plante der får pletterne,
vil det muligvis kunne
indsnævre det lidt.
Hvis det som Simon skriver er en Javabrejne, er det en naturligting, det
er sporer og vækstpunkter.
Men hvis det f.eks er en amazonplante, er det sandsynligvis penselalger
du har fået ind.

Hvor meget lys har du over akvariet, hvor stort er akvariet og hvor
gammelt er lysrøret samt hvilken farve
(nummer) har det.

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-03 21:21

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> (nummer) har det.
>

> Carsten

> Jeg har et 54 l's akvarium med et enkelt lysstofrør på 54 w. Planten med
de fleste pletter er en grøn cryptocoryne, en "ålegræs lign." er også
angrebet mens en anubias nana er gået fri. De to første planter har været
med fra starten, den sidste i ca. 3 uger. Akvariet havde været i gang i ca.
3 uger, da pletterne begyndte at komme. Tilsyneladende dør planterne ikke af
det, men ser rigtig kedelige ud.
MVH Hanna

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-03-03 11:55

Tomas Jensen <hatosnabelajensen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e860030$0$10397$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
ca.
> 3 uger, da pletterne begyndte at komme. Tilsyneladende dør planterne ikke

Det er formentlig alger, de kan være over raksende svære at få af, især
når de sidder på planterne.
Det var også noget af et lysrør du har fået over det lille akvarie, sikker
på at der ikke er en skrive fejl?

Tror at det er noget du skal vende dig til er der, og håbe på at det
forsvinder efterhånden som akvariet bliver indkørt.

Carsten

Fra : AllaN PaAskE

Dato : 30-03-03 17:44

> Det var også noget af et lysrør du har fået over det lille akvarie,
sikker
> på at der ikke er en skrive fejl?
hehe 1600 mm lang

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-03 19:35

> [...]
>
> Tror at det er noget du skal vende dig til er der, og håbe på at det
> forsvinder efterhånden som akvariet bliver indkørt.

MVH Hanna.