Hjemmebrygget gødning ?
Fra : Knud Schøler

Dato : 26-03-03 15:33

Hej

Da jeg er en nærig rad synes jeg at færdigkøbt gødning er for dyrt.

For tiden har jeg derfor KNO3 (Kaliumnitrat) og MgSO4 (Magnesiumsulfat) til
at supplere gæret CO2 og Tropica MasterGrow eller hvad det nu hedder.

Jeg er meget forsigtig med tilsætningen af disse kemikalier.

Men jeg ville gerne vide lidt mere om hvilke andre kemikalier der ville
gavne plantevæksten.

I det nedenstående har gættet mig lidt til de kemiske betegnelser da jeg
ikke lige sidder med en kemibog.

Kan FeSO4 (eller er det Fe3(SO4)2 (jernvitriol, ferrosulfat) bruges som
jernkilde?
Kan CuSO4 (blåsten, kobbersulfat) bruges som kobberkilde
Hvordan ser det ud med at bruge karbonater f.eks. K2CO3, (NH4)2CO3

Jeg glæder mig til at høre jeres bud

Med venlig hilsen
Knud

Fra : Dan Mortensen

Dato : 26-03-03 16:00

Knud Schøler wrote:
> Hej
>
> Da jeg er en nærig rad synes jeg at færdigkøbt gødning er for dyrt.

Ditto her...

> For tiden har jeg derfor KNO3 (Kaliumnitrat) og MgSO4
> (Magnesiumsulfat) til at supplere gæret CO2 og Tropica MasterGrow
> eller hvad det nu hedder.

Jeg tror jeg misforstår dig, men du mener du bruger Kalium..... og
Magnesium.... i stedet for MasterGrow ?

> Men jeg ville gerne vide lidt mere om hvilke andre kemikalier der
> ville gavne plantevæksten.

Jeg har engang læst at man kan købe plantegødning eller rettere sporstoffer
i det lokale plantecenter uden indhold af NPK, men jeg har aldrig fundet
det.

> I det nedenstående har gættet mig lidt til de kemiske betegnelser da
> jeg ikke lige sidder med en kemibog.
>
> Kan FeSO4 (eller er det Fe3(SO4)2 (jernvitriol, ferrosulfat) bruges
> som jernkilde?

Jernvitrol skulle være fint men skal doseres meget forsigtigt da du kan
risikere at ende op med okker i vandet.

Hvad med vandskifte, det kan være det lokale vand indeholder mange af de
ting du efterspørger.

Jeg lytter opmærksomt med på debatten, jeg snakkede engang med en fra
Tropica som mente man ikke kunne gøre det billigere selv og derfor have de
lavet en detaljeret indholdsfortegnelse på deres produkt.

/DM

Fra : Knud Schøler

Dato : 26-03-03 17:01

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror jeg misforstår dig, men du mener du bruger Kalium..... og
> Magnesium.... i stedet for MasterGrow ?

Nej - jeg bruger faktisk MatserGrow som sporelementmix i hvert fald indtil
jeg ikke har mere.

> Jeg har engang læst at man kan købe plantegødning eller rettere
sporstoffer
> i det lokale plantecenter uden indhold af NPK, men jeg har aldrig fundet
> det.

Det har jeg desværre heller ikke kunnet finde - jeg er også som mit indlæg
også indikerer lidt usikker overfor hvilke stoffer, der kan have
giftvirkning for fiske og planter.

> [...]
> risikere at ende op med okker i vandet.
>
> Hvad med vandskifte, det kan være det lokale vand indeholder mange af de

Jeg checker lige - Vi har lige modtaget en vandanalyse.Dog har jeg indtryk
af at vores vand nok er for "fint"

Har du nogen idé om indholdet af diverse stoffer i det "ideelle" akvarievand
?

> Jeg lytter opmærksomt med på debatten, jeg snakkede engang med en fra
> Tropica som mente man ikke kunne gøre det billigere selv og derfor have de
> lavet en detaljeret indholdsfortegnelse på deres produkt.

Tjah - det sikkert korrekt i forhold til den pris de får før avancen hos
akvariebiksen (der jo også skal have noget at leve af)

Fra : Lisbeth & Knud Schøl~

Dato : 26-03-03 19:34

> Jeg checker lige - Vi har lige modtaget en vandanalyse.Dog har jeg indtryk
> af at vores vand nok er for "fint"

Vandanalysen pr. 20.12.2002 siger:
tal i parantes er (vejledende/max-værdi)
Jeg antager at værdierne er mg/l

Chlorid 33 (50/300)
Sulfat (SO4) 90 (50/250) (her er vi ikke så fine)
Mangan (Mn) <0,005 (0,02/0,05)
Nikkel < 0,004 (/20)
Nitrat (NO3) 0,51 (25/50)
Nitrit (NO2) <0,005 (/0,1)
Ammonium (NH4) <0,0065 (/0,5)
Natrium 26,4 (20/175) (heller ikke så fine)
Kalium 2,8 (/10)
Jern <0,017 (0,05/0,2)

pH 7,6 (7-8/8,5)
Hårdhed 14

Fra : Martin Sorensen

Dato : 27-03-03 07:36

"Lisbeth & Knud Schøler" <SCHOLER@GET2NET.DK> wrote in message

> Vandanalysen pr. 20.12.2002 siger:
> tal i parantes er (vejledende/max-værdi)
> Jeg antager at værdierne er mg/l

Det gør jeg også

> Chlorid 33 (50/300)
> Sulfat (SO4) 90 (50/250) (her er vi ikke så fine)
> Mangan (Mn) <0,005 (0,02/0,05)
> Nikkel < 0,004 (/20)
> Nitrat (NO3) 0,51 (25/50)
> Nitrit (NO2) <0,005 (/0,1)
> Ammonium (NH4) <0,0065 (/0,5)
> Natrium 26,4 (20/175) (heller ikke så fine)
> Kalium 2,8 (/10)
> Jern <0,017 (0,05/0,2)
>
> pH 7,6 (7-8/8,5)
> Hårdhed 14

Du har lidt hårdere vand end os
http://www.sollerod.dk/inst/subject.aspx?type=subject&id=22965
Som du selv bemærker er der masser af sulfat, og det skulle så undre mig om
ikke også der var nok Mg. Desuden plejer en del af hårdheden (den
permanente) at komme fra CaSO4 og MgSO4.

Hvor i landet har du sådan noget vand?

mvh

Martin

Fra : Knud Schøler

Dato : 27-03-03 08:21

> Du har lidt hårdere vand end os
> http://www.sollerod.dk/inst/subject.aspx?type=subject&id=22965

Øh jeg synes de skriver at I har 20 grader dH

> Som du selv bemærker er der masser af sulfat, og det skulle så undre mig
om
> ikke også der var nok Mg. Desuden plejer en del af hårdheden (den
> permanente) at komme fra CaSO4 og MgSO4.

Ja men sjovt nok syntes mine planter det var en fest da jeg puttede en
knivspids MgSO4 i vandet ?

> Hvor i landet har du sådan noget vand?

Søften vandværk i Hinnerup kommune lige uden for Århus

mvh
Knud

Fra : Pernille Impey

Dato : 26-03-03 17:43

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> wrote in message
......> Jeg har engang læst at man kan købe plantegødning eller rettere
sporstoffer
> i det lokale plantecenter uden indhold af NPK, men jeg har aldrig fundet
> det.
Det er fordi NPK ER gødning. Bogstaverne er de kemiskse forkortelser for de
tre hovedmikronæringsstoffer som planter har brug for: Kvælstof, fosfor og
kalium. Uden dem er der ikke meget gødning over gødningen.
PI

Fra : Lisbeth & Knud Schøl~

Dato : 26-03-03 19:51

"Pernille Impey" <pernille_i@hotmailnospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tre hovedmikronæringsstoffer som planter har brug for: Kvælstof, fosfor og
> kalium. Uden dem er der ikke meget gødning over gødningen.

Det er jo helt rigtigt, men uden tilstedeværelse af sporstoffer som jern
(Fe), Kobber (Cu), Magnesium (Mg) og så videre ville planterne være ret
ynkelige. Derfor denne interesse for at købe sporstofferne alene så man selv
kan regulere K og N. P skal foder og afføring fra fiskene nok sørge for.

Med venlig hilsen

Knud

Fra : Martin Sorensen

Dato : 27-03-03 07:40

> [...]
selv
> kan regulere K og N. P skal foder og afføring fra fiskene nok sørge for.

Fe og Cu tilsætter mange jo nok med MasterGrow, jeg ved ikke om det også
indeholder K.

Jeg har _meget_ svært ved at tro at Mg-mangel kan være et problem ret mange
steder i Danmark, husk på at planterne oftest kommer fra meget blødere vand.
Er det ikke Mangan (Mn) du tænker på? Strengt taget betragter man vist ikke
Mg som sporstof...

mvh

Martin

Fra : Dan Mortensen

Dato : 26-03-03 20:14

Pernille Impey wrote:
> [...]
> for de tre hovedmikronæringsstoffer som planter har brug for:
> Kvælstof, fosfor og kalium. Uden dem er der ikke meget gødning over

Tjaa jeg ved ikke, nu skifter mange af os vand lige netop for at bringe N og
P ned så der er ingen grund til at tilsætte det kunstigt.

/DM

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 27-03-03 08:40

"Martin Sorensen" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> writes:

> Fe og Cu tilsætter mange jo nok med MasterGrow, jeg ved ikke om det
> også indeholder K.

Deklarationen på en gammel Tropic Mastergrow dunk siger flg.

K 0.79%
Mg 0.39%
S 1.01%
B 0.004%
Cu 0.006%
Fe 0.07%
Mn 0.04%
Mo 0.002%
Zn 0.002%
HEEDTA, DTPA, E123

Nyere Mastergrow kan evt. være anderledes sammensat.

/Esben
--
Peanuts are one of the ingredients in dynamite.

Fra : Martin Sorensen

Dato : 26-03-03 16:49

"Knud Schøler" <kdsc@fjernes_maerskdata.dk> wrote in message
> [...]
til
> at supplere gæret CO2 og Tropica MasterGrow eller hvad det nu hedder.

KNO3 skal du holde langt væk fra akvariet, normalt skifter man bl.a. vand
for at holde NO3 nede. Alger elsker det.
Hvis du vil tilsætte K, så brug K2SO4 eller KCO3.

Hvis du bruger postevand er der (de fleste steder) ingen grund til at
tilsætte MgSO4, check evt med dit vandværk.

> Jeg er meget forsigtig med tilsætningen af disse kemikalier.
>
> Men jeg ville gerne vide lidt mere om hvilke andre kemikalier der ville
> gavne plantevæksten.

Er lyset i orden?

> I det nedenstående har gættet mig lidt til de kemiske betegnelser da jeg
> ikke lige sidder med en kemibog.
>
> Kan FeSO4 (eller er det Fe3(SO4)2 (jernvitriol, ferrosulfat) bruges som
> jernkilde?
Jaeh, det kan man nok. Det er formentlig jern, der gør MasterGrow rødbrunt.

> Kan CuSO4 (blåsten, kobbersulfat) bruges som kobberkilde

Hvis du tør. Lidt for meget, og din biologiske filtrering og evt hvirvelløse
dyr er udryddede.

> Hvordan ser det ud med at bruge karbonater f.eks. K2CO3, (NH4)2CO3

Ammoniumcarbonat er sikkert effektivt hvis du vil lære dine fisk
rygsvømning - det giver hurtigt en ammoniakkoncentration de ikke kan lide.

Carbonater skader ikke, hvis ellers de tilsættes langsomt så der ikke er for
store pH-svingninger.

> Jeg glæder mig til at høre jeres bud

Nøjs med MasterGrow, eller lav evt nogle bundgødningspiller af det og ler.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 26-03-03 17:06

> [...]

> KNO3 skal du holde langt væk fra akvariet, normalt skifter man bl.a. vand
> for at holde NO3 nede. Alger elsker det.

Det er ikke helt rigtigt. I planteakvarier kan det faktisk godt være
nødvendigt at tilsætte nitrat. Hvis man har godt med lys og CO2, så
bliver nitrat nemt den begrænsende faktor, og så er tilsætning af KNO3
vejen frem. Men ikke mere end at det ikke er den begrænsende faktor
mere, hvilket naturligvis er en svær balance.

/Esben
--
And now for some feedback: EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-03-03 19:46

"Martin Sorensen" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> wrote in message

> Jaeh, det kan man nok. Det er formentlig jern, der gør MasterGrow
rødbrunt.

Men nok ikke i form af jernsulfat (uanset om det er ferro- eller
ferrisulfat). Der er ret stor sandsynlighed for at dette vil binde noget
fosfor og i øvrigt udfælde med slam i akvariet. Til gengæld er det afsindigt
billigt (ganske få kr./kg i bulk!). IRRC så er jerncitrat en god kilde til
jern i en letoptagelig form.

vh
jan

Fra : Lisbeth & Knud Schøl~

Dato : 26-03-03 19:56

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> [...]
afsindigt
> billigt (ganske få kr./kg i bulk!). IRRC så er jerncitrat en god kilde til

Hvor skaffer du det fra ?

mvh/Knud

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-03-03 21:48

> Hvor skaffer du det fra ?

Jeg har et glasfuld, jeg købte for mange år siden. Men den noget
maltrakterede etikette ligner noget fra et apotek.

vh
Jan

Fra : Lisbeth & Knud Schøl~

Dato : 26-03-03 19:47

"Martin Sorensen" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en meddelelse

> KNO3 skal du holde langt væk fra akvariet, normalt skifter man bl.a. vand
> for at holde NO3 nede. Alger elsker det.
> Hvis du vil tilsætte K, så brug K2SO4 eller KCO3.

Egentligt er det min plan med tilsætning af en lille smule KNO3 at speede
mine Hygrophila Polysperma, Alternanthera reineckii "roseafolia,
Heteranthera zosterifolia og Valisneria spiralis op i et tempo hvor de
nulstiller fosfor (P) i vandet og dermed kvæler algerne.

> Hvis du bruger postevand er der (de fleste steder) ingen grund til at
> tilsætte MgSO4, check evt med dit vandværk.

Se mit svar til mig selv længere oppe i tråden. Mg indgår ikke i
vandanalysen.

> Er lyset i orden?
Det er vel ikke 100% perfekt men jeg har netop monteret et spejl over rørene
(det gav vildt meget mere lys fra min hjemmebyggede trælampe), der er helt
nye (1 x 20 W aqua glo + 1 x 20W sun glo)
Akvariet er 128 liter

> [...]
> >
> Ammoniumcarbonat er sikkert effektivt hvis du vil lære dine fisk
> rygsvømning - det giver hurtigt en ammoniakkoncentration de ikke kan lide.

Er det ikke kun hvis pH er over 7 ? Jeg søger med CO2-tilførsel at holde
pHpå 6.8 til 6.9

> Carbonater skader ikke, hvis ellers de tilsættes langsomt så der ikke er
for
> store pH-svingninger.

Men vil de ikke påvirke min permanete pH/CO2 måling (JBL)?

> Nøjs med MasterGrow, eller lav evt nogle bundgødningspiller af det og ler.

Det er da et ærligt og ukompliceret bud.

Fra : Martin Sorensen

Dato : 27-03-03 07:53

> [...]
> Heteranthera zosterifolia og Valisneria spiralis op i et tempo hvor de
> nulstiller fosfor (P) i vandet og dermed kvæler algerne.

Det havde jeg ikke overvejet. har du nogle referencer til andre som har
gjort det?

Vi slås selv med trådalger, de går langsomt tilbage men det har stået på i
1,5 år nu.

<snip>

> [...]
> (det gav vildt meget mere lys fra min hjemmebyggede trælampe), der er helt
> nye (1 x 20 W aqua glo + 1 x 20W sun glo)

Hvad har du af fisk?

<snip>

> Er det ikke kun hvis pH er over 7 ? Jeg søger med CO2-tilførsel at holde
> pHpå 6.8 til 6.9

Jo, det er rigtigt nok (jeg kan ikke lige huske hvad pH er). Men prøv at
forestil dig at din CO2-tilførsel svigter. Så vil pH stige, og lige
pludselig er din NH4+ omdannet til NH3. Det er en fremgangsmåde som kræver
megen overvågning.

mvh

Martin

Fra : Knud Schøler

Dato : 27-03-03 08:40

> [...]
> gjort det?
>
> Vi slås selv med trådalger, de går langsomt tilbage men det har stået på i

Ja. Der er en helt suveræn artikel på http://www.akvariet.dk/algekontrol.php
som jeg har lavet mig inspirere meget af.

> rørene
> > >
> Hvad har du af fisk?

Åh det er ret ordinært: 5 røde sværdragere, 8 røde neon, en enkelt scalare
og en sugebørge jeg ikke kender navnet på. Scalaren skal nok have et par
legekammaater igen engang.

> [...]
> forestil dig at din CO2-tilførsel svigter. Så vil pH stige, og lige
> pludselig er din NH4+ omdannet til NH3. Det er en fremgangsmåde som kræver

Jo jeg er helt enig - og så længe jeg bruger den ustabile metode med gær i
en 1,5 sodavandsflaske er ammonium udelukket.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-03-03 10:20

Knud Schøler skrev:

> Der er en helt suveræn artikel på http://www.akvariet.dk/algekontrol.php
> som jeg har lavet mig inspirere meget af.

Det ser interessant ud.

Da jeg var knægt udtænkte jeg et filtreringssystem, som jeg dog ikke
har haft mulighed for at afprøve i praksis (jeg har desværre ikke
plads til bare ét akvarium her hvor jeg bor, men når jeg flytter til
noget større, skal jeg helt sikkert holde fisk igen). Måske er der
nogen her der har prøvet metoden, og som har lyst til at kommentere.

Det drejer sig i al sin enkelthed om en slags rodzoneanlæg. Jeg
forestiller mig en altankasse i akvariets længde, som er fyldt med
grus eller småsten, og som er beplantet med sumpplanter (det kunne
være fx Cyperus ("Papyrus") eller Spathiphyllum ("Fredslilje").
Altankassen placeres så vandstanden i akvariet når ca. halvt op i
højden, og akvariet vandet pumpes over i altankassen i den ene
ende, og tilbage i akvariet i den anden ende. Idéen med det hele
er at systemet - udover at fungere som mekanisk filter - også
udnytter mikroorganismerne på overfladen af gruset/stenene, samt
at sumpplanterne i altankassen vil optage næringsstoffer fra
akvarievandet.

Hvis man bruger denne metode skal man nok efterfylde akvariet dagligt
for at holde vandstanden, da især papyrus kan optage og fordampe
betydelige mængder vand. Men ellers burde det være forholdsvis
ukompliceret at vedligeholde filtret.

Er der nogen her der har prøvet denne metode - evt. i modificeret
udgave - og som har kommentarer eller idéer til forbedring? Vil
det være en god idé med sådan et filter, ellers vil det tage for
lidt eller for megen næring fra selve akvariet (og det kommer vel
osse an på akvarieformen - jeg forestiller mig at det ville være
ideelt til et ubeplantet ciklideakvarium, men hvad med et
beplantet akvarium?)?

// Klaus

Fra : Henrik Lohse

Dato : 27-03-03 01:53

"Knud Schøler" <kdsc@fjernes_maerskdata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> at supplere gæret CO2 og Tropica MasterGrow eller hvad det nu hedder.

Jeg bruger selv KNO3 til en hjemmeblandet gødning, men det var svært at få
fingerne i,
og hundedyrt. Jeg endte med at gi' 300 kr. for 250 gr. på apoteket.
Hvor køber du KNO3, og til hvilken pris?

Hilsen Henrik

Fra : Knud Schøler

Dato : 27-03-03 08:33

"Henrik Lohse" <henrik.lohse@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fingerne i,
> og hundedyrt. Jeg endte med at gi' 300 kr. for 250 gr. på apoteket.
> Hvor køber du KNO3, og til hvilken pris?

Uha for en hissig pris. Nede i vores Matas har de en hel stribe af
kemikalier på hylderne - herunder Kalisalpeter (KNO3) i en lille dåse til ca
20 kr. Jeg vil tro der er nok til mange års (måske mere end 10år ) forbrug,
men kan ikke lige huske hvor meget der er i den.

Jeg købte også MgSO4 (Engelsk salt) i en lidt større dåse til ca 25 kr.

De har desværre ikke kaliumsulfat og mange af de andre muligheder.

mvh/Knud

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-03-03 18:08

> [...]
> men kan ikke lige huske hvor meget der er i den.
>
> Jeg købte også MgSO4 (Engelsk salt) i en lidt større dåse til ca 25 kr.

Problemet er ofte, at de produkter, man får i småportioner, er alt alt for
rafinerede i forhold til de krav vi måtte have. Ofte er apotekets produkter
af analysekvalitet. Derfor er det hyppigt en fordel at kende de almindelige
handelsnavne og så få stadset hos materialister (eller, hvor der ikke findes
en rigtig materialist - Matas, hvis man ellers kan finde vej gennem
kosmetikken, kosttilskud og woodomedicin til en ekspedient, der er
materialist og ikke kosmetolog).
Grovvareforretninger kan også være et bud (selvom jeg er lidt itvivl om
hvorvidt der findes sådanne i de lave postnummerområder).

vh
Jan

Fra : Lisbeth & Knud Schøl~

Dato : 27-03-03 18:35

> [...]
produkter
> af analysekvalitet. Derfor er det hyppigt en fordel at kende de

Ja f.eks. har jeg lige opdaget at Kaliumkarbonat er det samme som potaske,
der kan købes i små breve i ethvert supermarked til ca. 3 kr. - det står
sammen med bagepulver.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 27-03-03 18:48

Lisbeth & Knud Schøler wrote:
> [...]
>
> Ja f.eks. har jeg lige opdaget at Kaliumkarbonat er det samme som
> potaske, der kan købes i små breve i ethvert supermarked til ca. 3

Hvad er den kemiske betegnelse for Kaliumkarbonat og kan det tilsættet i
steddet for Kaliumsulfat ?

/DM

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-03-03 19:09

> Hvad er den kemiske betegnelse for Kaliumkarbonat og kan det tilsættet i
> steddet for Kaliumsulfat ?

Google siger: K2CO3 - så det tror vi på.

Hvis formålet er at øge kaliumindholdet - så ja.

vh
Jan

Fra : Dan Mortensen

Dato : 27-03-03 19:21

Jan Bøgh wrote:
> "Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> wrote in message

> Google siger: K2CO3 - så det tror vi på.
>
> Hvis formålet er at øge kaliumindholdet - så ja.

Hvad bliver "restproduktet" CO2/CO3 ?

/DM

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-03-03 19:31

> Hvad bliver "restproduktet" CO2/CO3 ?

CO3-- aka karbonation.

vh
Jan

Fra : Henrik Lohse

Dato : 28-03-03 02:28

> [...]
>
> Jeg købte også MgSO4 (Engelsk salt) i en lidt større dåse til ca 25 kr.
>
> De har desværre ikke kaliumsulfat og mange af de andre muligheder.

Der var jeg lige hurtig nok. Det var kaliumsulfat jeg måtte ryste op med en
halv
bondegård for, og ikke KNO3.
Er der nogen der ved hvor man kan få klaiumsulfat (K2SO4) til en fornuftig
pris?

mvh Henrik

Fra : Dan Mortensen

Dato : 28-03-03 20:36

Henrik Lohse wrote:
> Er der nogen der ved hvor man kan få klaiumsulfat (K2SO4) til en
> fornuftig pris?

Fik dette link fra gutterne i dk.videnskab:
http://www.contan2.dk/Helium.dll?ID=553

50 kg for 160kr så dyrt er det jo ikke men 50 kg ???

/DM