Rengøring af akvarie
Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 25-03-03 08:12

Hej gruppe

Jeg har "arvet" et 250L glasakvarie af ældre dato. Det er selvfølgelig
møgbeskidt - både af fastgroede (tørre!) alger og af kalkaflejringer.
Jeg har så fået at vide at Rodalon skulle være et vidundermiddel til denne
type rengøring - men tager det også kalk ???
Jeg kender kun til den gamle metode med syre - men findes der andre og bedre
metoder ?

På forhånd tak for hjælpen

Ole Vandborg Rasmussen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-03-03 08:19

Ole Vandborg Rasmussen skrev:

> [...]
> kalkaflejringer. Jeg har så fået at vide at Rodalon skulle være
> et vidundermiddel til denne type rengøring - men tager det også

Rodalon bruges til desinficering, og fjerner mig bekendt ikke kalk.

> Jeg kender kun til den gamle metode med syre - men findes der
> andre og bedre metoder ?

Jeg ville bruge husholdningseddike eller citronsyre til at fjerne
kalkaflejringerne.

// Klaus

Fra : AllaN PaAskE

Dato : 25-03-03 13:13

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message
> Jeg ville bruge husholdningseddike eller citronsyre til at fjerne
> kalkaflejringerne.

jeg plejer at bruge wcrens efterfulgt af sulfo

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 25-03-03 14:02

"AllaN PaAskE" <lort@lort.lort> writes:

> "Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message
>
> jeg plejer at bruge wcrens efterfulgt af sulfo

Hvis nogen skulle være i tvivl, så er ovenstående et fortvivlet
forsøg på at være morsom,C fra en eller anden fortabt sjæl der kan
se det sjove i at prøve at narre andre til at slå deres fisk ihjel.

Lad bare wcrens og sulfo blive på hhv. badeværelse og i køkkenet, og
hold jer til forskellige husholdningssyre produkter (som f.eks. eddike
eller citronsyre).

/Esben
--
"I'm not normally a praying man, but if you're up there, please save me,
Superman!" - Homer Simpson

Fra : AllaN PaAskE

Dato : 25-03-03 18:49

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote in message
> Hvis nogen skulle være i tvivl, så er ovenstående et fortvivlet
> forsøg på at være morsom,C fra en eller anden fortabt sjæl der kan
> se det sjove i at prøve at narre andre til at slå deres fisk ihjel.

Jeg har brugt det til ALLE mine 8 akvarier uden problemer, man plejer jo at
skylle det grundigt af med RENT vand bagefter. Men hvad skulle der da være
galt i det ??

Fra : Jonas Levring

Dato : 25-03-03 19:18

Du skal lige tænke på at der tit og ofte er noget slibemiddel i wc-rens, der
gør at glasset på akvariet kan blive ridset.

/Jonas Levring

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-03-03 19:56

"Jonas Levring" <jonas@slet_dette_levring.dk> wrote in message

> Du skal lige tænke på at der tit og ofte er noget slibemiddel i wc-rens,
der
> gør at glasset på akvariet kan blive ridset.

Er det ikke skurepulver, du tænker på. Det WCrens vi bruger indeholder ikke
slibemiddel (men derfor kunne jeg nu alligvel ikke finde på at bruge det til
akvarier.

vh
Jan

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 26-03-03 10:01

> [...]

> skylle det grundigt af med RENT vand bagefter. Men hvad skulle der da være

Først og fremmest så er wc-rens og sulfo frygtelig giftigt for
akvariefisk. Og da kalk alligevel bedst fjernes med syre, hvorfor så
ikke bruge en syre hvor skaden i tilfælde af at man ikke får skyllet
helt ren ikke er særlig stor.

/Esben
--
The BEST part of waking up? Hitting the snooze button and going back to sleep.

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 26-03-03 10:18

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message
> Rodalon bruges til desinficering, og fjerner mig bekendt ikke kalk.

Var også det jeg vidste - og undrede mig derfor over at det også skulle
fjerne kalk !

> Jeg ville bruge husholdningseddike eller citronsyre til at fjerne
> kalkaflejringerne.

Så må jeg jo have fundet en dåse knofedt frem...... øv !!

Tak for alle svarene

Mvh
Ole Vandborg Rasmussen

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 26-03-03 10:32

"Ole Vandborg Rasmussen" <ole@vandborgnet.dk> writes:

> Så må jeg jo have fundet en dåse knofedt frem...... øv !!

Start ud med at fjerne det værste med et barberblad, hobbykniv eller
lignende. Resterne skulle kunne fjernes med lidt syre, tålmodighed,
og et minimum af knofedt. Syren opløser kalkaflejringerne, så hvis du
bruger for mange kræfter, så er det fordi du ikke har brugt nok syre.

/Esben
--
Veteran of the Bermuda Triangle Expeditionary Force 1990-1951.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-03-03 11:24

> Så må jeg jo have fundet en dåse knofedt frem...... øv !!

Med eddike tror jeg det er minimalt hvad du har brug for af knofedt.
Jeg vil tror at du kan få køkkenrulle eller servietter, dyppet i
eddike, til at sidde fast på akvarieruderne indtil det meste af kalken
er opløst. Derefter kan du bruge knofedt til de sidste rester.

// Klaus

Fra : Simon Rasch

Dato : 25-03-03 22:30

> [...]
> type rengøring - men tager det også kalk ???
> Jeg kender kun til den gamle metode med syre - men findes der andre og

Jeg plejer at bruge et barberblad, det tager kalken. Husk at det skal være
helt skarpt, så ridser det ikke..

/Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-03-03 19:54

"Ole Vandborg Rasmussen" <ole@vandborgnet.dk> wrote in message

> [...]
> type rengøring - men tager det også kalk ???
> Jeg kender kun til den gamle metode med syre - men findes der andre og

Saltsyre er svaret (tynd opløsning). Brug gummihandsker (det gør jeg godt
nok ikke selv og skyl efter. En af de gode ting ved saltsyre er, at der
ikke er rester tilbage når blot akvariet er tørt.

vh
Jan