Re: Lysstofrør til Malawi
Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 22-03-03 21:47

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> writes:

> Jeg synes da ellers at Jan Bøghs indlæg i den grad lægger op til diskussion
> om lys, da han bringer nogle særdeles relevante betragtninger op.

Ja, det gør han vel på sin egen måde

> Noget som jeg i hvert fald ikke har skænket mange tanker før. Men
> jeg er tilbøjelig til at give ham ret i, at lysspektrumet varierer
> meget afhængig af vanddybde, vejrlig osv.

Det vil jeg da heller ikke bestride. Det kan der vist ikke være tvivl
om.

Men derfor er lyset stadig ganske anderledes i Afrika end i Nord
Europa.

> og så er det jo faktisk ligegyldigt at det generelle lysspektrum er
> anderledes på ækvator end her.

Det ser jeg ingen begrundelse for at sige. At lyset varierer efter
forhold som vanddybde og vejrforhold, gør jo ikke de andre forhold
irrelevante.

> For fiskene er jo nok ligelade.

Det vil jeg også tro, men jeg har godt nok aldrig spurgt nogen af dem

> Hvor det bliver relevant er derfor i forhold til planterne (eller i
> de tilfælde hvor man specifikt ønsker at fremhæve farverne hos
> fiskene).

Det er relevant i forhold til planterne, farverne på fiskene, og det
generelle indtryk, hvilket jo er hele pointen med f.eks. et
biotopakvarium.

> Og tillad mig at rose hr. Bøgh for denne betragtning (du kan ikke se det,
> men jeg bukker ærbødigt).

Jeg kan godt se hans betragtning, jeg syntes bare den er lige lovlig
kort for hovedet. Ihvertfald som en generelt betragtning.

Men hvis man ikke går så meget op i belysning af sit akvarium, så vil
jeg give Jan helt ret. Så er de fleste rørs lysspektrum ganske
udmærkede. Men derfra og til at sige at det er en stor omgang fup er
der hvor jeg siger fra.

Men for at vende tilbage til emnet lidt, så er der jo en interessant
økonomisk betragtning ved indkøb af rør. Hvis man kan købe et rør der
holder 10.000 eller endda 15.000 timer uden væsentlig nedgang i
lysstyrken, så er det jo en del penge værd. Og hvis sådanne rør kan
købes til nogenlunde samme pris som andre rør, så bliver det jo helt
sjovt.

/Esben
--
This isn't burger king, you can't have it your way.

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-03-03 01:02

Esben Haabendal Soerensen <esben@haabendal.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:87of432kog.fsf@haabendal.dk...
> [...]

> lysstyrken, så er det jo en del penge værd. Og hvis sådanne rør kan
> købes til nogenlunde samme pris som andre rør, så bliver det jo helt

Uden at ville sætte dine spørgsmål tegn ved dine evner, vil jeg blot sige
at det må være dejligt at have dig som kunde i akvariebutikken.
Du æder bare salgsgasset!

Hvis dem der laver disse rør har fundet de vises sten, med hensyn til
holdbarhed,
hvorfor er der så ikke andre fabrikanter der har taget ideen op?

Carsten

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 24-03-03 10:22

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> writes:

> Uden at ville sætte dine spørgsmål tegn ved dine evner, vil jeg blot sige
> at det må være dejligt at have dig som kunde i akvariebutikken.
> Du æder bare salgsgasset!

Så kender du åbenbart ikke størrelsen på min tegnebog ,)

Men fordi man ikke tror at alt hvad der sælges er fup og humbug, så er
det ikke ensbetydende med at æder alt salgsgassen. Det er faktisk
muligt at forsøge efter bedste evne i at sætte sig ind i hvad man
faktisk køber, både ud fra erfaringer, samt den forståelse for
relevante naturvidenskabelige som der nu er relevante for købet.

> Hvis dem der laver disse rør har fundet de vises sten, med hensyn til
> holdbarhed, hvorfor er der så ikke andre fabrikanter der har taget
> ideen op?

Det må man vel spørge de andre fabrikanter om. Men der kan vel være
mange grunde. For det første er der noget der hedder patenter,
hvilket kan være medårsag til at det kan tage lidt tid for
konkurrenter at komme op på nivear med et nyt produkt. Jeg vil ikke
påstå at jeg ved med sikkerhed at der er hold i de 15.000 timer, men
til den pris de rør står til er jeg klar til at afprøve det i
praksis. Så om cirka 3 år kan vi jo tage det op igen. Indtil da ser
jeg ikke det store tab i at tro på det. Alternativet er jo ikke mere
økonomisk.

/Esben
--
Today, my marker board reads: 'This month is Farm Animal Awareness Week.'
It is also National Singles week. Please do NOT get the two mixed up.