discus-adfærd
Fra : Claus

Dato : 22-03-03 15:49

Er der nogen der har erfaring med aggressiv discus? Jeg har en gruppe
på 7 discus. De har den samme størrelse ca.10 cm. Vand kvalitet osv.
er ok, men der er et adfærdsproblem. For seks uger fik jeg tre nye
fisk. En af den er meget aggressiv og jager næsten konstant med de
andre. Det har bevirket at de næsten altid har sorte.stress-striber og
store dele af flokken gemmer sig bagerst i akvariet. Tror i jeg skal
tage den aggressive fisk op og give den et nyt hjem eller falder den
mon til ro med tiden? Mvh Klaus

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 22-03-03 18:43

"Claus" <claus88mm@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> store dele af flokken gemmer sig bagerst i akvariet. Tror i jeg skal
> tage den aggressive fisk op og give den et nyt hjem eller falder den

Discus har en såkaldt hakkeorden, hvor den stærkeste hakker på de
næststærkeste, som så hakker på de efterfølgende etc. Der vil derfor altid
være en discus i akvariet som bliver hæmmet i vækst, gemmer sig i et hjørne
og har permanente stressstriber. Det er der ikke så meget at gøre ved, andet
end at sørge for gode skjulesteder. Man kan reducere antallet af "hak" på
den samme fisk, ved at have en stor flok, men det er jo ofte vanskeligt i et
stueakvarie.

Jeg vil tro at den agressive du har fået hjem er en han som vil forsøge at
vise hvem der har magten. På et tidspunkt vil der nok falde lidt mere ro på.
Men så igen, seks uger er lang tid uden bedring. Hvor stort er dit akvarium?
Med syv discus i den størrelse bør dit akvarie ikke være under 350 liter og
helst over 400. Jo mindre akvariet er, jo sværre er det for fiskene at finde
ro i et afsidesliggende hjørne.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Claus

Dato : 22-03-03 19:30

Det er på 325 l. Så måske skal jeg skære ned på bestanden. On Sat, 22
Mar 2003 18:43:08 +0100, "Torben Mathiassen"