Sygdom i malawi baljen
Fra : Mikael Knop

Dato : 22-03-03 10:28

Hej!
Jeg har netop opdaget nogle små hvide pletter på et par af mine fisk. Det
ser ikke ud til at være så voldsomt endnu, men et par stykker af fiskene har
altså fået pletter. Jeg går ud fra at det er det man kalder pletsyge, men
hvordan behandler man det? Og hvor stor er chancen for succes?
Håber nogen kan hjælpe!
MVH Mikael Knop

Fra : Morten Danscher

Dato : 22-03-03 10:46

"Mikael Knop" <nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> altså fået pletter. Jeg går ud fra at det er det man kalder pletsyge, men
> hvordan behandler man det? Og hvor stor er chancen for succes?

Hvis det er fiskedræber kan det behandles med f.eks. Faunamor, som kan købes
i håndkøb hos div. akvarieforretninger. Chancen for succes er rigtig god,
især hvis sygdommen opdages i tide.

--Morten

Fra : Mikael Knop

Dato : 22-03-03 14:52

Jeg takker for hjælpen. Jeg har netop indkøbt medicin og givet den første
behandling. Så nu er der bare tilbage at krydse fingre!
MVH Mikael.

Fra : Antje Jessen

Dato : 22-03-03 20:04

Jeg har brugt noget blåt væske imod disse prikker, det er nok faunamor.
Efter behandlingen var der færre snegle. Kan der være en sammenhæng?
Mvh Antje

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 23-03-03 18:10

"Antje Jessen" <antje.jessen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har brugt noget blåt væske imod disse prikker, det er nok faunamor.
> Efter behandlingen var der færre snegle. Kan der være en sammenhæng?
> Mvh Antje

Ja - det lyder meget naturligt, snegle er ret følsomme overfor giftstoffer.
Hvis der er mange døde snegle, så skal de fjernes, da det kan give en ret
voldsom forrådnelse.
Du kan også få et kortvarigt problem med nogle af dine planter.
hilsen
Jørgen

Fra : Alan Olsen

Dato : 24-03-03 14:06

Den sygdom der her tales om her, kan den også angribe andre fisk. Jeg (min
søn) har nogle guldfisk (slørhaler) som er begyndt at få små hvide pletter
på halen. Samtidig har de ændret adfærd, de er blevet utrolige passive og
vil helst ligge under planterne.

Mvh Alan

Fra : Mikael Knop

Dato : 24-03-03 17:08

Den kan angibe alle slags fisk, såvidt jeg ved. Og det kan anbefales at
påbegynde behandling så hurtigt som overhovedet muligt, når man har
konstateret eller endda blot har mistanke om sygdom. Det forøger chancen for
succes drastisk. Og mig bekendt sker der ikke noget ved at behandle raske
fisk... så for en sikkerheds skyld.
MVH Mikael.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-03-03 13:52

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl.dk> wrote in message

> Du kan også få et kortvarigt problem med nogle af dine planter.

I et malawiakvarium?

vh
Jan