Latinsk navn for Guld Gurami
Fra : Cyberbar

Dato : 21-03-03 22:26

Er der en som kender det Latinske navn på Guld Gurami ?

\\\\////
-(o o)-
-ooO--(_)--Ooo----------
Med venlig hilsen
Cyberbar
----oooO
----(----)----Oooo
-----\--(------(---)
------\_)------)--/
---------------(_/

Fra : Davidsen

Dato : 21-03-03 22:44

"Cyberbar" <Cyberbar@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er der en som kender det Latinske navn på Guld Gurami ?

Mon ikke det er enter Trichogaster trichopterus eller Trichogaster leeri?
Du kan da prøve dem på Google...

Mvh
Davidsen

Fra : Cyberbar

Dato : 21-03-03 22:53

Nej den ene er en blå gurami og den anden er en perlegurami. Men jeg skal
bruge det latinske navn på en Guldgurami.

Mvh. Cyberbar

Fra : Bjark Bo Christensen

Dato : 21-03-03 23:03

> Nej den ene er en blå gurami og den anden er en perlegurami. Men jeg skal
> bruge det latinske navn på en Guldgurami.
>
> Mvh. Cyberbar

Trichogaster trichopterus auratus skulle være navnet, men guldgurami er så
vidt jeg ved en fremavlet kulturform.

Fra : Cyberbar

Dato : 21-03-03 23:23

takker for svaret

Fra : Plesner

Dato : 22-03-03 01:36

> Nej den ene er en blå gurami og den anden er en perlegurami. Men jeg
> skal bruge det latinske navn på en Guldgurami.

Guldguramien hedder kun Trichogaster trichopterus (og ikke noget med
auratus, som det bliver foreslået andetsteds). Den er en kulturform af den
almindelige blå gurami og har derfor det samme navn på latin.

Plesner

Fra : Davidsen

Dato : 22-03-03 16:51

> [...]
> Nej den ene er en blå gurami og den anden er en perlegurami. Men jeg skal
> bruge det latinske navn på en Guldgurami.

Vedr. Trichogaster trichopterus, se andre svar i tråden.
Jeg medtog kun Trichogaster leeri, fordi jeg kan se på nettet at
amerikanerne (som sædvanlig) har en Herrens velsignelse af 'populærnavne',
herunder Gold/Golden Gourami for både Trichogaster trichopterus og t. leeri.

Mvh
Davidsen