Trådløs netværk. Hvordan ?
Fra : Jakob

Dato : 26-03-03 12:08

Hej !

Jeg skal ud og købe Trådløs netværk, meeeen jeg har sku' nogle problemer med
at gennemskue det.

Mit setup er som følger:

Jeg har 1 stationær pc og 1 bærbar + TDC ADSL modem.

Umiddelbart vil jeg gå ud og købe et access point og forbinde det til mit
TDC modem. Derefter vil jeg udstyre den bærbare med et PCMCIA kort og en den
stationære med en USB LAN adapter. Så skulle jeg gerne have både internet og
lan til begge pc'er.

Er det noget som virker ? Og er der nogle ulemper med dette setup ? F.eks.
er der problemer med at få adgang til internet fra begge pc'er på samme tid
?

Eller vil der være fordele i at købe en Wireless router istedetfor ?

På forhånd tak.

/Jakob

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 26-03-03 11:15

Det største minus er at du kun får "wireless" hastighed mellem din bærbare og den stationære - altså 11/22/54 Mbit alt efter hvad du køber.

Fra : Nick

Dato : 26-03-03 13:51

Hvis din bærbare bliver brugt med strømforsyning tilsluttet, så kan du også
vælge at droppe det trådlæse netværk og lave et 14 Mbit netværk via 230V
elnettet.

Se f.eks. http://www.danbit.dk/produkter/2106.phtml

Så sætter du sådan en fætter op ved din router (som du selvf. sætter til dit
kabelmodem...) og så en lignende fætter ved hver PC. Jeg ved godt de kan
fåes billigere, og også i versioner med USB-stik istedet for Ethernet. Så
sparer du netkortet...

Hvis du alligevel har PC'erne tilsluttet stikkontakten, kan du opnå en fin
forbindelse på denne måde, og du slipper for panik omkring antenner og
rækkevidde og sådan noget. Til ovenstående bokse medfølger noget
krypteringssoftware, men du kan jo også bruge alt muligt andet software til
at beholde billederne af lillemor for dig selv

Ovenstående er iøvrigt fint til netværk i etageejendomme, hvor det kan være
besværligt og dyrt at dække ind med RLAN.

/Nick
(www.rlan.dk)

Fra : Troels Jensen

Dato : 26-03-03 21:14

"Nick" <news@SLETMIGskuden.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis din bærbare bliver brugt med strømforsyning tilsluttet, så kan du
også
> vælge at droppe det trådlæse netværk og lave et 14 Mbit netværk via 230V
> elnettet.

Er der nogen, der har erfaring med, om det osse virker i den virkelige
verden?

Troels

Fra : Nick

Dato : 27-03-03 08:00

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> "Nick" <news@SLETMIGskuden.dk> skrev i en meddelelse
> også
> Er der nogen, der har erfaring med, om det osse virker i den virkelige
> verden?

Ja da. Mig. Det virker f.eks. fint her i firmaets bygninger. Det enste
ankepunkt kan være, at man risikerer at skulle købe 3 stationer til
"fødningen", idet man kan risikere at stikkontakterne rundt omkring er
fordelt på grupper der er trukket på hver fase. Så hvis man vil sikre sig
helt, skal man "føde" alle 3 faser. Men det er nemmere at lade det komme an
på en prøve i hvert tilfælde.

Løsningen har vi solgt til en stribe etageejendomme hvor det er
dyrt/besværligt at dække ind med RLAN-udstyr.

/Nick

Fra : Troels Jensen

Dato : 27-03-03 20:27

> Løsningen har vi solgt til en stribe etageejendomme......

Ja, netop - og derfor er jeg lidt interesseret i en mere uvildig vurdering
af løsningen.

Troels