Trådløst netkort
Fra : Niels Andersen

Dato : 26-03-03 09:57

Jeg er startet i skole igen, og har købt en bærbar til formålet. På skolen
er der et trådløst netværk til elev-computere, så jeg skal have var i et
netkort.

Jeg ved intet om netværket ud over at det er trådløst.

Hjemme har jeg to stationære computere og en ADSL-router koblet sammen med
en hub. På et tidspunkt vil jeg gerne slippe for 10-20 meters kabel til den
bærbare samt min elendige 50-kroners-hub.

Jeg kunne forestille mig at jeg til den tid kan købe et produkt der kan
erstatte min hub med en "ordentlig" switch, og som samtidigt giver mig
mulighed for at benytte min bærbare "trådløst" hjemme.

Skal jeg have nogen informationer om skolen trådløse netværk før jeg kan
købe et netkort, som jeg kan forvente kan bruges?

Hvad skal jeg købe, hvis jeg ville erstatte min hub nu? Kunne det evt. være
to selvstændige produkter (en almindelig switch og en trådløs-dims til at
putte i switch eller hub), så jeg kan købe én ting af gangen?

Og så lige et bonus spørgsmål: Nogle tips til et billigt pcmcia trådløst
netværkskort, som jeg (gerne med standard 2.4-moduler) kan bruge i Linux?

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Michael Bülow Jensen

Dato : 26-03-03 12:39

Hejsa :)

> [...]
den
> bærbare samt min elendige 50-kroners-hub.

Hehe :) Kender selv situationen alt for godt... Har også min egen klump
netkabel jeg slæber rundt på.

> Skal jeg have nogen informationer om skolen trådløse netværk før jeg kan
> købe et netkort, som jeg kan forvente kan bruges?

Nu synes jeg personligt ikke trådløst netværk er helt billigt, så jeg ville
nu nok finde ud af så meget som muligt (af relevante ting) om det
eksisterende netværk, forud for en investering.
Jeg tror der er størst sandsynlighed for at de har et 802.11b netværk da det
er det mest udbredde, men der findes også andre typer (f.eks. 802.11a).
Derudover kunne det jo være skolen brugte noget sikkerhed på netværket, som
kun er understøttet af nogle specifikke producenter.
Med andre ord... Få dig lige en snak med den netværksansvarlige, og få
ham/hende til at fortælle hvad du skal gå efter.

> [...]
> to selvstændige produkter (en almindelig switch og en trådløs-dims til at
> putte i switch eller hub), så jeg kan købe én ting af gangen?

Jeg ville nok foretrække af købe det som to separate dele.

To scenarier:

1) Forestil dig at du har købt et kombineret produkt, som f.eks. kører
100Mbit LAN og 11Mbit WLAN. En dag bliver 802.11g (54Mbit WLAN) standarden
færdig, og du får lyst til at investere i et sådan. Det samme kan
selvfølgelig ske den anden vej rundt... Altså at du vil opgradere til et
1GBit LAN. Du kan sikkert selv finde nogle andre tilfælde hvor det vil være
en fordel at kunne udskifte den ene ting uafhængigt af den anden.

2) Forestil dig igen at du har købt et kombineret produkt. Denne gang finder
du ud af at du opnår den bedste trådløse forbindelse hvis antennen til
netværket sidder lige midt på loftet i din stue. Så kan du ellers selv
forestille dig hvordan det vil komme til at se ud at have en "Wireless
router" sidende i loftet med tre lange kabler hen til dine to andre
computere, og ADSL forbindelsen.
Havde du haft en switch og et accesspoint (AP) kunne du have stillet
switchen der hvor du allerede har hub'en stående, og så flytte rundt på
AP'et efter behov... F.eks.: Dårlig forbindelse ude i haven, så kan du
midlertidigt flytte AP'et hen til et vindue, og sætte det på plads bagefter
(Ikke helt så nemt med et router, og en masse kabler)

Der findes sikkert også nogle fordele ved at have et kombineret produkt, men
det at et AP kan flyttes rundt, og placeres hvor det giver bedst muligt
signal, virker for mig som et absolut stort plus :)

Håber det var nogle overvejelser der kunne bruges til noget.

Med venlig hilsen
Michael Bülow Jensen (der selv overvejer at investere i en switch og et
accesspoint (men hvilket?))

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-03-03 13:12

On Wed, 26 Mar 2003 09:56:37 +0100, Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> Jeg ved intet om netværket ud over at det er trådløst.

Start med at finde ud af mere om det, fx. hvilken type WLAN der
anvendes (a, b, pre-standard g eller proprietært), og hvilke(n)
form(er) for sikkerhed de bruger.

> [...]
> det evt. være to selvstændige produkter (en almindelig switch
> og en trådløs-dims til at putte i switch eller hub), så jeg

Ja, det kan det, og det er den løsningsmodel, jeg foretrækker.

-A