server opsætning Http
Fra : Henrik Knudsen

Dato : 23-03-03 12:43

Hejsa jeg/vi har følgende maskine

dual 300 Mhz 256 Mb ram 10 Gb hardisk
windows 2000 advance server

den skal kun en ting, køre en http server.

vi ejer et domæne navn, og har et firma vi kan ring til så viderestiller de
til vores ip,
kan man ikke lave det lidt smartere tror det hedder "sætte en dns server op"
?

vi er flere brugere og jeg har prøvet og sætte ftp serveren op så der er max
kapacitet på hjemmesiden altså sådan at hvis der er mere end 20 Mb i mappen
kan man ikke uploade mere skal man bruge en bestemt ftp til det eller hva
gør man ?

lige et par af de skarpe spørgsmål

Fra : Michal

Dato : 23-03-03 13:28

In news:3e7d9dbc$0$52144$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Henrik Knudsen <Henrik.knudsen@paradis.dk> wrote:

> dual 300 Mhz 256 Mb ram 10 Gb hardisk
> windows 2000 advance server
> den skal kun en ting, køre en http server.

Det ville være rigeligt til en linux, men ved ikke lige helt hvor godt det
er til en win2k server.

> vi ejer et domæne navn, og har et firma vi kan ring til så
> viderestiller de til vores ip,
> kan man ikke lave det lidt smartere tror det hedder "sætte en dns
> server op" ?

skal man skrive reklame med store funklende bogstaver når man anbefaler et
andet site? :)

gratisdns.dk er enormt godt :)

Et andet alternativ er at man kan få en fast ip, så slipper man for at
viderestille til jeres ip.

> [...]
> er max kapacitet på hjemmesiden altså sådan at hvis der er mere end
> 20 Mb i mappen kan man ikke uploade mere skal man bruge en bestemt

Så vidt jeg husker har windows indbygget diskquotas på ntfs drev. Så hvis du
bruger den indbyggede ftp skulle det ikke være noget problem. Ellers har
mange ftpserver programmer den slags indstillinger.

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-03-03 14:28

Henrik Knudsen wrote:

> Hejsa jeg/vi har følgende maskine
>
> dual 300 Mhz 256 Mb ram 10 Gb hardisk
> windows 2000 advance server
>
> den skal kun en ting, køre en http server.

Det burde nok kunne lade sig gøre, men det afhænger naturligvis af
den webserver software du vælger og mængden af trafik og scripts
den skal håndtere. Jeg kører win2k prof. på en 266 MHz Cyrix med
128 MB RAM, Sambar som webserver og hele møllen fodrer en 512 kbit
ADSL, det har fungeret fint i årevis.. Jeg kan dog ikke svare på
hvordan din maskine klarer den hvis du har brug for SQL og hvad
ved jeg, det må du selv eksperimentere med..

> [...]
> til vores ip,
> kan man ikke lave det lidt smartere tror det hedder "sætte en dns server op"

Hvor tit regner du med at skulle have rettet i dns
informationerne?? Når jeg køber et domæne får jeg lavet en A
Record så al trafik til domænet ryger til mit ipnummer en gang for
alle. Herefter retter jeg kun i dns hvis jeg får nyt ipnummer
(hvilket ikke er sket endnu), så jeg kan godt leve med at det er
et firma der administrerer DNS for mig..

Hvis dit domænenavn skal holde flyttedag med jævne mellemrum, så
kan du bruge en service som www.gratisdns.dk, der bestemmer du
selv hvilke informationer der skal være om dit domæne.

Endelig kan du sætte din egen DNS op på din server og lade dig
registrere som Zonekontakt hos dk-hostmaster, men så er vi vist
ovre i noget med gråspurve og kanoner..

Tænk således på det:
Er det okay at du skal ringe til TDC hver gang du flytter og skal
have skrevet en ny adresse i telefonbogen??
Vil du selv have brugernavn og password til at rette direkte i
telefonbogen når du flytter?
Flytter du så tit at du har behov for at drive din egen udgave af
telefonbogen?

> [...]
> kan man ikke uploade mere skal man bruge en bestemt ftp til det eller hva

Det styrer du med ftpserveren. Jeg har en Serv-U ftp-server
kørende her og ud for hver bruger kan jeg definere hvor megen
diskplads vedkommende må bruge. Hvilken ftp-klient vedkommende
bruger er underordnet, det er serveren der styrer det. Jeg kan
også sætte begrænsninger på hvor hurtigt brugeren må up- og
downloade, dette kan bruges til at sikre at en bruger ikke kan
trække min linie i knæ og dermed at der altid vil være lidt
båndbredde til overs til http serveren.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik Knudsen

Dato : 23-03-03 23:20

Mange tak for hjælpen Thomas det var en fed besked og nu har jeg da noget at
arbejde ud fra... har lige et enkelt spørgsmål til din sambar server er det
samba ??? og hvad med apache er det en dårlig ide her tænker jeg sikkerhed
og den lille maskine