Tidsbegrænsning på netværksadgang
Fra : Claus Sloth Andersen

Dato : 22-03-03 18:36

Hej,
jeg har et netværk bestående af 4 computerer hvoraf den ene står som server
(WIN2000 Adv). Denne computer er samtidigt koblet på Stofanet via det ene
netværkskort.

De tre andre computere er så koblet på serverens andet netværkskort gennem
en switch. (Og denne vej ud på internettet)

Er der nogen mulighed for at tidsbegrænse den ene computers (ikke serveren)
adgang til nettet, så det kun er i et bestemt tidsrum den kan komme på
internettet. Det skal helst være sådan at den, til hverdag, er off-line i
perioderne 2200 - 1200, og i weekenden er off-line eks. 2330 - 0900.

Findes der noget i WIN2000 Adv. server der kan styre det, eller skal der
bruges et andet program til det?

Alle computere er win2000 og har fast IP-adresse.

På forhånd tak

Mvh
Claus

claus@deepdiver.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-03-03 19:01

Claus Sloth Andersen wrote:

> [...]
> perioderne 2200 - 1200, og i weekenden er off-line eks. 2330 - 0900.
>
> Findes der noget i WIN2000 Adv. server der kan styre det, eller skal der

Du kan fx. bruge et program som <http://www.allegrosurf.com/> der
er en proxy. Du kan sætte op at bestemte ipnumre skal have adgang
på bestemte tidspunkter og at der udenfor disse tidspunkter
forlanges password ved forsøg på at surfe..

Du skal naturligvis låse netværksopsætningen på computeren der er
begrænset, således at brugere ikke bare kan rette deres gateway
til et andet ipnummer og tage direkte fat i routeren i stedet for
den maskine der fungerer som proxy.

Du kan også vælge en mindre avanceret proxy som
<http://www.analogx.com/contents/download/network/proxy.htm> og så
lade win2000 serveren tænde og slukke for programmet på de rette
tidspunkter vhja. den der Task Scheduler der ligger i windows..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Claus Sloth Andersen

Dato : 22-03-03 19:05

Vil lige kigge på det...

Mange tak for hjælpen

Mvh
Claus

Fra : Claus Sloth Andersen

Dato : 22-03-03 23:22

Hej Thomas,

jeg her hentet allegrosurf,

men jeg kan ikke gennemskue hvordan jeg begrænser adgangen for een bruger..

Der er godtnok noget med assume, men der suser den alligevel ud på nettet,
selvom jeg har "assignet" brugeren til

www proxy serveren..

Det jeg specifikt skal bruge programmet til, er at kunne begrænse knægtens
adgang til internettet når vi ikke er hjemme , eller så han ikke sidder
og surfer til langt ud på natten når vi er gået i seng.

Og da jeg har en server der er online hele tiden, så kan han jo bare logge
på komputeren når vi ikke er hjemme..

Og jeg har ikke den store lyst til at skulle hive hans netværksstik ud (så
kan han jo heller ikke hente ting fra serveren osv.)

Håber du kan hjælpe

På forhånd tak

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-03-03 14:04

Claus Sloth Andersen wrote:

> [...]
>
> Der er godtnok noget med assume, men der suser den alligevel ud på nettet,

Hmm, det er noget jeg har rodet med på jobbet, ikke herhjemme, så
jeg tager den fra hukommelsen.

Du opretter en eller flere profiler og husker at markere at der
skal forlanges password. Det burde resultere i at der præsenteres
et logonbillede når man åbner en browser. Indtast username og
password og du er på..

Herefter sætter du op så proxyen i bestemte tidsrum antager at
"opkald" fra et bestemt ipnummer er = en bestemt profil, så
behøver man ikke længere indtaste username og password når man vil
browse.. Det er muligt at browseren har passwordsiden liggende i
cache, det ordnes ved at refreshe siden..

Der er en timeout på forbindelsen, hvis ikke der er aktivitet så
lukker den ned og forlanger password påny. Lukker man derimod
browseren og åbner den igen indenfor denne timeout periode er den
klar til at surfe igen uden at der skal tastes password påny, det
kan godt drille lidt under installationen fordi det ikke er
specielt tydeligt hvorfor man nogengange skal taste, andre gange
ikke..

> Det jeg specifikt skal bruge programmet til, er at kunne begrænse knægtens
> adgang til internettet når vi ikke er hjemme , eller så han ikke sidder
> og surfer til langt ud på natten når vi er gået i seng.

Hmm, opdragelse!?!

Med det in mente er jeg ikke sikker på at allegrosurf er det
rigtige alligevel, for så længe man undgår at ramme førnævnte
timeout lukker forbindelsen ikke ned. Logger han på 21.59 vil han
kunne surfe resten af natten bare han sørger for at der er trafik
på linien oftere end den timeoutværdi du har valgt. Du kan
selvfølgelig sætte timeoutværdien ned til nogle sekunder, det gør
det noget sværere at holde forbindelsen i live..

Jeg tror jeg ville bruge en gratis løsning som den simple proxy
fra analogx og så sætte win2k's indbyggede "Scheduled Tasks" til
at tænde og slukke programmet. På den måde kan du styre hvornår
der åbnes og lukkes for netadgangen knivskarpt og det er ligemeget
om der er trafik eller ej.. Du kan fx. "schedule" en daglig event
der starter klokken 12.00 og udløber efter 10 timer eller du kan
lave ugentlige events, en for hver dag, hvis behovet er
forskelligt fra ugedag til ugedag.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-03-03 00:01

On Sat, 22 Mar 2003 18:36:12 +0100, "Claus Sloth Andersen"
<claus@deepdiver.dk> wrote:

> Er der nogen mulighed for at tidsbegrænse den ene computers (ikke serveren)
> adgang til nettet, så det kun er i et bestemt tidsrum den kan komme på
> internettet.

Nogle routere kan den slags, fx. de fleste af Ciscos. Nogle
proxy'er kan det, fx. Microsofts ISA-server.

> Findes der noget i WIN2000 Adv. server der kan styre det

I W2KAS selv? Dunno. Spørg i en Windows Server-gruppe.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Kjetil

Dato : 23-03-03 01:20

Prøv PortsLock http://www.ntutility.com/pl/
Klippet ifra nettsiden deres .

a.. Block access to network resources (web sites, network services, LAN,
etc.) for a particular user or user group
a.. Control access to network resources, depending on the time of day and
day of the week
a.. Audit network activity for a particular user or user group
a..

Fra : Arne Larsen

Dato : 13-04-03 22:44

Ja, der er noget i win2000 ADV som kan det, jeg kan hjælpe dig ........
Logger de andre brugere på serveren, eller ?
Deet du skal sætte op i win2000 ADV er routing og remote access, hvor de så
laver et VPN opkald til serveren, og når så deres logon tid udløber kan de
ikke komme på serveren....

Logon tiden laver du om på via deres brugernavn
Eller skriv til mig på min Mail....

Mvh
Arne