korte patch kabler - hvor købes de
Fra : crane

Dato : 20-03-03 12:12

Jeg skal bruge patch / loop kabler max 30 cm. Gerne i forskellige farver til
mit krydsfelt. Jeg gider ikke at have 50 cm -1 m hængende og daske. Hvem
sælger så korte kabler ?

Jens

Fra : Gert Christensen

Dato : 20-03-03 20:09

Det nemmeste ville da så være at lave dem selv!
Men hvis du ligger dem i kabler bøjler så er 50cm ikke for langt.
bare et forslag

Fra : Arne Keller

Dato : 20-03-03 23:41

On Thu, 20 Mar 2003 12:11:46 +0100, "crane" <jh@thrane.cc> wrote:

>Jeg skal bruge patch / loop kabler max 30 cm. Gerne i forskellige farver til
>mit krydsfelt. Jeg gider ikke at have 50 cm -1 m hængende og daske. Hvem
>sælger så korte kabler ?

Dem kan enhver kabling installatør bestille hos sin dirtributør hvis
han ikke har dem hjemme.
Lav dem endelig ikke selv, da kvaliteten ofte bliver meget dårlig.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : John Doe

Dato : 21-03-03 00:32

> Lav dem endelig ikke selv, da kvaliteten ofte bliver meget dårlig.

?? Hvorfor skulle kvaliteten blive meget dårligt? Har man en god tang der
presser alle "tænder" korrekt/helt ned, så kan jeg ikke se, at kablet
dårligere end et købt kabel.

John

Fra : Arne Keller

Dato : 21-03-03 19:19

On Fri, 21 Mar 2003 00:31:52 +0100, "John Doe" <john@doe.com> wrote:

>?? Hvorfor skulle kvaliteten blive meget dårligt? Har man en god tang der
>presser alle "tænder" korrekt/helt ned, så kan jeg ikke se, at kablet
>dårligere end et købt kabel.

Nej, det kan ikke ses det kan kun måles.

Netkortet kommunikerer gennem patchkablet og selv små fejl her giver
ringere transmission.
Selv på fabrikkerne i Østen kan de næsten ikke producere et kabel som
fungerer korrekt, det kan en privatperson også meget sjældent.
Derfor er det en dårlig ide at spare på patchkabler, køb en fornuftig
kvalitet og få et bedre fungerende netværk.

Fra : Troels Jensen

Dato : 21-03-03 20:16

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> Nej, det kan ikke ses det kan kun måles.

Hva' er det præcist, der skulle være så svært? Ret beset handler det vel om
8 (reelt kun 4) ledere, der skal have god forbindelse, og det burde vel ikke
være så vanskeligt.

Mit eget - hjemmelavede - net fungerer aldeles glimrende, og så er jeg ærlig
talt ret kold overfor, om et eller andet hysterisk fintfølende
måleinstrument kan mærke forskel.

Eller er jeg helt galt afmarcheret.......?

M.v.h.
Troels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-03-03 21:26

On Fri, 21 Mar 2003 20:16:22 +0100, "Troels Jensen"
<troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote:

> [...]
>talt ret kold overfor, om et eller andet hysterisk fintfølende
>måleinstrument kan mærke forskel.
>
>Eller er jeg helt galt afmarcheret.......?
Til et hjemme netværk kan det være ligemeget om der er lidt
fejl-transmitioner nu og da, eller konstant.
Jeg har været med til at skifte 5 kabler a 5m, fra "Made in Taiwain
type" til kvalitetskablet til over 100 kr pr. styk. Resultatet var at
de løbende CRC fejl vores switch brokkede sig over forsvandt.
Og dette bare ved at skifte fra et ellers kendt fabrikat (Roline) til
kvalitetskabler fra vores netværksleverandør.
Jeg har også regnet lidt på at skifte alle vores kabler ud til
kvalitetstypen, det ville koste mere end 20000 kr, det vil jeg aldrig
få bevilliget.
Det kan tilføjes at samtlige switchkanaler der ikke er kvalitetskabler
på har CRC fejl i løbet af dagen. Kunne man fjerne disse fejl ville
netværket preforme bedre, ingen tvivl om det. Men om en alm. bruger
ville bemærke noget er dog tvivlsomt.
/Hans

Fra : Troels Jensen

Dato : 21-03-03 21:42

> [...]
> på har CRC fejl i løbet af dagen. Kunne man fjerne disse fejl ville
> netværket preforme bedre, ingen tvivl om det. Men om en alm. bruger

Nej lige præcis, og i sidste ende er det afgørende vel, om brugerne mærker
det eller ej. Man laver vel ikke netværk for at tilfredsstille
måleinstrumenter, men for at brugerne kan få adgang til fælles ressourcer.

Troels

Fra : Arne Keller

Dato : 21-03-03 22:44

On Fri, 21 Mar 2003 21:25:31 +0100, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>On Fri, 21 Mar 2003 20:16:22 +0100, "Troels Jensen"
><troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote:

snip

>Til et hjemme netværk kan det være ligemeget om der er lidt
>fejl-transmitioner nu og da, eller konstant.

Jeg er ikke enig, en kabling installation bør normalt holde mindst 10
år, indenfor den tid får du garanteret brug for hele båndbredden i din
installation, så er pakketab ikke ligegyldig.

>Jeg har været med til at skifte 5 kabler a 5m, fra "Made in Taiwain
>type" til kvalitetskablet til over 100 kr pr. styk. Resultatet var at
>de løbende CRC fejl vores switch brokkede sig over forsvandt.

Præcis.
Kvalitets Cat 5E kabler fås væsentligt billigere.

>Og dette bare ved at skifte fra et ellers kendt fabrikat (Roline) til
>kvalitetskabler fra vores netværksleverandør.

Nu er Roline efter min mening ikke noget fabrikat i patchkabler men
bare et markedsnavn for billige Østen kabler.

>Jeg har også regnet lidt på at skifte alle vores kabler ud til
>kvalitetstypen, det ville koste mere end 20000 kr, det vil jeg aldrig
>få bevilliget.

Det ville sikkert være en god ide
Men det er naturligvis en udskrivning når man skal gøre det som en
samlet klump ud af et budget til at drive en IT afdeling. Men på den
anden side, hvad koster det at skifte og fejlfinde i hverdagen.

20.000 kr er bare samme pris som en PC med software, hvis den ide ikke
kan sælges når man beviseligt får et bedre fungerende netværk er det
nok en dårlig sælger som er problemet

Mange køber en større portion patchkabler i samme fabrikat som
kablingen når de laver nye installationer, så kommer pengene pludselig
fra et anlægs budget.

En anden mulighed er at købe 2 kabler hver gang man køber en ny PC, så
er det også overkommeligt.

> [...]
>på har CRC fejl i løbet af dagen. Kunne man fjerne disse fejl ville
>netværket preforme bedre, ingen tvivl om det. Men om en alm. bruger

Hvis du ser på tråde i denne gruppe er der mange som spørger hvorfor
de ikke kan få bedre performance på deres netværk, det kan skyldes
mange ting men en del af disse problemer stammer uden tvivl fra
kablingen, så betydning har det uden tvivl.

Fra : Arne Keller

Dato : 21-03-03 22:31

> [...]

>8 (reelt kun 4) ledere, der skal have god forbindelse, og det burde vel ikke

Det handler om meget mere, den elektriske forbindelse er ikke engang
nok til analog telefoni uden kvalitets forringelse.
Parsnoning og NEXT, ballance, return loss er nogle af de viktigste
faktorer for en velfungerende channel mellem netkort og switch.

Ethernet standarden forventer en channel med en række elektriske
egenskaber, hvis disse egenskaber ikke er til stede bliver
kommunikationen dårligere eller ikke fungerende.

Det mest kritiske komponent i en channel er konnektorer og deres
tilpasning til kablet, hvis en uerfaren installerer konnektorer må
resultatet forventes at dårligere end hvis en erfaren monterer
konnektorerne.

Samtidig anvendes der ofte billigere og i forvejen marginelle
produkter i hjemmekabling, det gør det hele værre.

Patchkabler er utrolig vigtige for en velfungerende channel da det
transmiterede signal her er kraftigt og meget tæt på modtageren,
derfor er NEXT meget forstyrrende i patchkabler.

>Mit eget - hjemmelavede - net fungerer aldeles glimrende, og så er jeg ærlig
>talt ret kold overfor, om et eller andet hysterisk fintfølende
>måleinstrument kan mærke forskel.

Det er naturligvis fuldstændig ligegyldigt hvad måleudstyret siger men
det er dine applikationer som må leve med de problemer der er i
installationen.
Selv på installationer som klarer alle tests opleves problemer med
pakketab.

>Eller er jeg helt galt afmarcheret.......?

Efter min mening ja.

Fra : Troels Jensen

Dato : 22-03-03 00:15

> [...]
> egenskaber, hvis disse egenskaber ikke er til stede bliver
> kommunikationen dårligere eller ikke fungerende.

OK, hér forudsætter jeg naturligvis, at man investerer i ordentlige kabler
og stik m.v.

> [...]
> tilpasning til kablet, hvis en uerfaren installerer konnektorer må
> resultatet forventes at dårligere end hvis en erfaren monterer

Og det er så lige præcis det, jeg ikke forstår. Hvorfor må "det forventes"
at blive dårligere?

> Samtidig anvendes der ofte billigere og i forvejen marginelle
> produkter i hjemmekabling, det gør det hele værre.

Enig, jfr. ovenfor

> [...]
> installationen.
> Selv på installationer som klarer alle tests opleves problemer med

Taget til efterretning, men faktum er, at det virker mindst ligeså godt som
det professionelt kablede netværk på min arbejdsplads......

I bund og grund handler denne diskussion vel om den sædvanlige konflikt
mellem professionelle og amatører. Den professionelle har nogle ideelle
standarder, som han skal leve op til, hvorimod amatøren er mere interesseret
i, at få tingene til at virke, uanset om standarderne er opfyldt. Men det
ændrer vel ikke på, at en velfunderet amatør ofte er i stand til at lave en
løsning, der - for et væsentligt mere overkommeligt beløb - er mere end
tilstrækkelig til hans behov.

m.v.h.
Troels

Fra : Arne Keller

Dato : 22-03-03 01:24

On Sat, 22 Mar 2003 00:14:31 +0100, "Troels Jensen"
> [...]

>ikke

>OK, hér forudsætter jeg naturligvis, at man investerer i ordentlige kabler

Det er desværre ikke normalt tilfældet, de produkter som
privatpersoner normalt skriver at de anvender opfylder så vidt jeg ved
ikke standarderne som er hele grundlaget for at få tingene til at
fungere.

>Og det er så lige præcis det, jeg ikke forstår. Hvorfor må "det forventes"
>at blive dårligere?

Fordi det normal kræver meget grundige instruktioner at få lavet en
perfekt kabling, dette er noget som selv folk med 10-15 års erfaring
må opdatere jævnligt for at levere tilstrækkelig kvalitet.

Denne viden og træning har en privatperson normalt ikke adgang,
derudover har han ikke erfaringen med at teste med rigtigt måleudstyr,
også her bliver den professionelle bedre og bedre fordi han ser hvad
som gør installationen bedre eller dårligere.

>Enig, jfr. ovenfor

>ærlig

>Taget til efterretning, men faktum er, at det virker mindst ligeså godt som
>det professionelt kablede netværk på min arbejdsplads......

Jeg afviser ikke at der findes velfungerende hjemmenetværk, men der er
meget større risiko for fejl end på professionelle installationer.
Derfor mener jeg at det også som privatperson er dumt at spare på
kvaliteten af materialerne og f.eks lave patchkabler selv.

> [...]
>løsning, der - for et væsentligt mere overkommeligt beløb - er mere end

Kabling standarderne og Ethernet standarden er fra 1000Base-T 100%
tunet ind til hinanden, hvis en af delene ikke er korrekt får den
anden problemer.
Med 10Base-T var det ikke noget problem fordi der var meget stor
margien at tage af på begge sider.
Idag med 100Base-TX ser man ofte mange errors selvom de fleste tror at
der er en margien.

Fra : Frans Jensen

Dato : 22-03-03 21:31

hvor i alverden har du det vås fra?

--
Der findes to ting, som er uendelige: universet og den menneskelige dumhed.
Og når det gælder universet, er jeg endda ikke helt sikker.

- Albert Einstein -

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-03-03 21:37

On Sat, 22 Mar 2003 21:31:12 +0100, Frans Jensen <nospam@tdcspace.dk>
wrote:

>hvor i alverden har du det vås fra?
Kære lille dumme Frans Jensen, læs dog alle indlæg i denne tråd og du
vil så måske opdage hvor våset kommer fra.

/Hans

Fra : Frans Jensen

Dato : 22-03-03 23:17

On Sat, 22 Mar 2003 21:37:20 +0100, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Kære lille dumme Frans Jensen, læs dog alle indlæg i denne tråd og du
>vil så måske opdage hvor våset kommer fra.

kære "kloge" Hans, hvis du nu lige lærte at læse, så ville du jo
nok finde ud af hvilket indlæg jeg havde besvaret, og så ville du
finde ud af hvad mit spørgsmål drejede sig om

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-03-03 01:30

"Frans" == Frans Jensen <nospam@tdcspace.dk> writes:

> kære "kloge" Hans, hvis du nu lige lærte at læse, så ville du jo

Den dag hvor du lærer at agere blandt voksne mennesker, holder du
også op med at komme med den slags infantile udsagn.

> nok finde ud af hvilket indlæg jeg havde besvaret, og så ville du
> finde ud af hvad mit spørgsmål drejede sig om

Meeeen, nu hvor du er i gang med at svine dig selv til, kunne det jo
være at du ville rykke ud med en msgid på de indlæg, hvor du har
kommet med en fuldstændig redegørelse for hvorfor en amatør kan
strikke et patchkabel sammen med et acceptabelt resultat.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-03-03 23:57

<nospam@tdcspace.dk> wrote:

> hvor i alverden har du det vås fra?

Hvis du havde været her i gruppen i ret meget mere end 7
minutter, ville du vide, at netop Arne er en af dem, der har
rigtig godt styr på kabling. Dig derimod, hvad ved du om det?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Frans Jensen

Dato : 23-03-03 13:20

On Sat, 22 Mar 2003 23:57:10 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Hvis du havde været her i gruppen i ret meget mere end 7
>minutter, ville du vide, at netop Arne er en af dem, der har
>rigtig godt styr på kabling. Dig derimod, hvad ved du om det?

f.eks.
at vor IT mand i firmaet altid selv samler sine kabler,

hvor skulle problemet være med at gøre dette?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 23-03-03 16:21

On Sun, 23 Mar 2003 13:20:04 +0100, Frans Jensen wrote:

> f.eks.
> at vor IT mand i firmaet altid selv samler sine kabler,
>
> hvor skulle problemet være med at gøre dette?

Laes Arne's indlaeg.

Dermed ikke sagt at man kan faa acceptable resultater ud af det
hvis kablerne bruges til 100 Mbps og er relativt korte - men
perfekte de bliver de naeppe.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Arne Keller

Dato : 23-03-03 20:10

wrote:

>hvor i alverden har du det vås fra?

Jeg burde egentlig slet ikke svare på uforskammetheder, jeg forsøger
bare at give mit bedste råd til en som spørger, at nogle kan være
uenige med mig er vel bare fint, så må vi diskutere tingene på en
ordentlig måde og så lærer vi måske noget alle sammen.

"Våset" har jeg fra 20 års erfaring med kabling, altså fra inden der
var noget som hed PDS og Cat3.
Derudover har jeg lavet tusindvis af udtag selv, kørt service på
netværk i mere end 10 år og rådgiver store og små firmaer omkring
netværk og kabling.
Jeg har også været teknisk chef for ca 100 mand som lavede kabling og
været involveret i fejlfinding og problemløsning i den forbindelse.
Idag sidder jeg som en af ca. 50 eksperter i den internationale
standardiseringsgruppe for kabelsystemer ISO/IEC JTC1 WG3 her sidder
folk fra alle vigtige producenter af kabelsystemer, måleudstyr,
teleselskaber, rådgivere og universiteter.
Jeg har også næsten daglig kontakt til forskerne på en af de bedste
udvilkings laboratorier for kabelsystemer, altså dem som opfandt Cat3,
Cat5 og Cat6, multimode fiberkablet og andre småting.
Jeg diskuterer ofte tekniske spørgsmål med de tekniske chefer fra de
vigtigste producenter af kabelsystemer.
Jeg har selv givet input til test specifikationerne for patchkabler og
diskuteret dem med andre eksperter.

Hvis du gider læse lidt i tidligere tråde vil du finde at jeg
tidligere har givet links til offentliggjorte test af patchkabler og
netværksperformance med halvdårlige kabler, det fortæller præcis den
historie jeg har prøvet at give videre i denne tråd.

Næsten alle undersøgelser som bliver lavet om oppetid af netværk viser
at dårlig kvalitet af patchkabler er den største enkelt kilde til
problemer.

Hvis du har nogle kilder som siger og kan påvise at hjemmelavede
patchkabler er gode så vil jeg da meget gerne se dem.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 26-03-03 02:33

Ja så fik du vist lukket munden på ham

Fra : Arne Keller

Dato : 26-03-03 18:45

On Wed, 26 Mar 2003 02:33:16 +0100, "Rune Friis Jørgensen"
<rune_friis@adslhome.dk> wrote:

>Ja så fik du vist lukket munden på ham

Det forsøger jeg normalt at undgå da det jo ikke ligefrem fremmer
kommunikationen.

Jeg syntes at denne gruppe normalt har en meget god tone og alle
"dumme" og lidt mere "kloge" spørgsmål tages seriøst, det vil jeg
gerne bidrage til så godt jeg kan.

Jeg blev lidt provokeret af at jeg faktisk havde forsøgt at give
logiske og tekniske forklaringer på mit synspunkt i tråden hvorefter
det blev kaldet vås.