? - Trådløs eller cabling
Fra : pkc

Dato : 17-03-03 21:49

Vi er på vej til at bygge nyt hus - skal jeg vælge kabel netværk eller skal
jeg satse på trådløst ?

2 x unger med computer - en server - + 2 ekstra stationære + måske en
bærbar.

160 m2 hus i 1½ plan -

Der nok ikke et entydigt svar men lad mig høre

på forhånd tak

per krabbe

Fra : Claus Lind

Dato : 17-03-03 22:30

Hej Per
Efter min aller bedste overbevisning er det eneste rigtige ved et nyt hus
cabling (100Mbit), der har du jo mulighed for at skjule instalationen, der
vil være meget hurtigere, sikker og stabil. Jeg har arbejdet meget med
netværk og flere gange blevet sat til at lave trådløse (11Mbit) netværk i
småfirmaer selv om det er blevet frarådet, netop med en server i
instalationen som hos dig, selv simple databaser med ringe trafik gør
netværket på det nærmeste ubrugelig for flere brugere på en gang.
Her hos mig kører jeg med Webspeed 256Kbit kabelmodem via TDC som jeg er
meget tilfreds med over i en DHCP server med 2 netkort der deler
forbindelsen for mig. Min server, 2 "børn" og mig selv og 1 laser
printer. Netværket kører int. 100Mbit der muliggør spil mellem maskinerne
her, en ting der efter min mening er helt umulig med et trådløst netværk.
Jeg var for et par år siden på kursus i Holland hos et firma der hed No
Wirres Needed, de gjorde flere gange opmærksom på at intern trådløst netværk
kun skulle opfattes som suplement til et fast netværk.
Jeg håber du kan bruge dette til noget
Med venlig hilsen
Claus Lind

Fra : Troels Jensen

Dato : 17-03-03 23:01

"Claus Lind" <claus.lind@privat0.dk> skrev i en meddelelse

> ....En hel masse fornuftigt.....

Og så blot den tilføjelse, at du jo altid kan føje noget trådløst til den
faste installation, hvis der senere skulle være behov for det.

m.v.h.
Troels

Fra : pkc

Dato : 18-03-03 06:44

> Vi er på vej til at bygge nyt hus - skal jeg vælge kabel netværk eller
skal
> jeg satse på trådløst ?

Tak for indlægget og en mail -

Jeg er sikker på at jeg vælger cabling.

pkc

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 18-03-03 10:13

Hej Per !

Ja du har jo fået svar, men da jeg også selv har bygget så ville jeg lige
indskyde et par småting.

Det eneste rigtige er ganske rigtigt fast kabling. Hvis du trækker din
kabling så den opfylder kravene for CAT 5E så kan du på sigt komme til at
kører gigabit, og det er jo også værd at tage med.

Kodeordet er TOMRØR. !!!!!!!!! masser af tomrør.

Tomrør til LAN ( husk vægstik til gæster) , antenne, telefon, højtalerkabler
og div. signalkabler.

Sørg for at der er masser af tomrør der hvor du vælger at placere dit
krydsfelt. Jeg kan anbefale at benytte teknikskabet til dette, det sidder
centralt og du undgår kabelrod på kontoret. Hvis du ved hvordan, så monter
et patchpanel, det kan også fint benyttes til at patche telefonen og gør
livet noget nemmere for den lille netværksadministrator

Sør for ikke at "fedte" med pladsen i din switch. Køb en 12 eller 16 ports
så undgår du at løbe tør, for det går stærkt !

Hvis du har IHC installeret så er det garanteret LK materiel der er
benyttet. De har også vægudtag med RJ45 og de passer i designet - ofte OPUS
i øvrigt.
Endvidere kan du jo passende patche IHC ctrl. op med det samme. De nye ctrl.
benytter GUI hvorimod de gamle ( min ) benytter terminal software og
textbaseret pseudo GUI.

Håber det gav dig nogle ideer

Jannik