Thumbnail med PHP
Fra : Christian P

Dato : 20-03-01 15:09

Hej,

Er der ikke nogen der har et godt link til en tutorial/artikkel om at lave
thumbnails ud fra et Jpeg billede ved hjælp af PHP???

Mvh Christian

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 20-03-01 15:31

On Tue, 20 Mar 2001 15:09:07 +0100, "Christian P" <grafix@image.dk>
wrote:

>Hej,
>
>Er der ikke nogen der har et godt link til en tutorial/artikkel om at lave
>thumbnails ud fra et Jpeg billede ved hjælp af PHP???

en nørd i umiddelbar LAN-afstand har en gang lavet
http://www.softseek.com/Linux/Programming/PHP/Review2_49740_index.html

ps. jeg fik to stk. ? i overskud... don't.

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Troels Arvin

Dato : 21-03-01 09:25

wrote:

> Er der ikke nogen der har et godt link til en tutorial/artikkel om at
> lave thumbnails ud fra et Jpeg billede ved hjælp af PHP??? Mvh

Med GD kan man relativt let skabe nedskalerede billeder - dog kun i 256
farver.

Med den ny "imlib" PHP-udvidelse, er der ingen 256 farvers
begrænsninger. Imlib er i det hele taget fed. Eneste ulempe er, at den
er platformsafhængig (kræver X libs og kører derfor ikke på Windows).

Der er link til php-imlib's hjemmeside fra http://rpms.arvin.dk/imlib2/

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 21-03-01 17:19

In article <999one$70$1@sunsite.dk>, Troels Arvin wrote:

>Med den ny "imlib" PHP-udvidelse, er der ingen 256 farvers
>begrænsninger. Imlib er i det hele taget fed. Eneste ulempe er, at den

Vi er begyndt at bruge imlib (1.9.7 mener jeg) og ja - det
er lækkert

Men vi anvender det ikke i produktion endnu, da det lader
til at apache æder ram på livet løs. Jeg er ellers
sikker på jeg frigør de loadede billeder (vha de
dertil indrettede funktioner), men det tyder på det ikke
er tilfældet.

Jeg har endnu ikke fået testet det grundigt, men kunne
godt tænke mig at høre om andre har oplevet det samme?

/tlk

Fra : Troels Arvin

Dato : 22-03-01 19:58

On Wed, 21 Mar 2001 17:18:32 +0100, "Thomas L. Kjeldsen"
<tlk@tigerdyr.lyngbol.dk> wrote:
> Vi er begyndt at bruge imlib (1.9.7 mener jeg)
Det må være imlib 2. PHP's imlib-udvidelse kræver nemlig imlib
generation 2.

> det lader til at apache æder ram på livet løs. Jeg er ellers sikker
> på jeg frigør de loadede billeder
Jeg vil ikke afvise, at det endnu har memory leaks eller andre bugs; det
burde kunne afsløres ved at afvikle Apache i én proces tilstand og kigge
på dens hukommelsesforbrug. Du er sikker på, at højt hukommelsesforbrug
ikke i virkeligheden hænger sammen med PHP's noget tåbelige håndtering
af fil-uploads? (PHP indlæser filen i hukommelsen for derefter at skrive
den til en lokal fil; forhåbentlig bliver dette lævn fra PHPs barndom
snart omskrevet).

Fra : Christian P

Dato : 21-03-01 10:19

Hej,

skal lige høre engang... følger GD libary automatisk med PHP eller Apache?
Ellers ligger det som standard på de fleste webhoteller?

Mvh Christian

Christian P <grafix@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:997oag$dp$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Troels Arvin

Dato : 21-03-01 12:45

On Wed, 21 Mar 2001 10:18:44 +0100, "Christian P" <grafix@image.dk>
wrote:

> følger GD libary automatisk med PHP eller Apache?
Nej. Men det følger vist efterhånden med i langt de fleste open source
operativsystemer.

> Ellers ligger det som standard på de fleste webhoteller?
Aner det ikke. Men det er en ret ukompliceret PHP-udvidelse, så jeg
ville blive forundret, hvis GD ikke tilbydes de fleste steder.

Fra : Christian P

Dato : 21-03-01 13:28

Tak for svar...