Skærme
Fijala 3554
Hvordan tester man for pixelfejl?
Fra : Devast8or

Dato : 24-03-03 23:40

Hej med jer,

et hurtigt spørgsmål: Hvad er den hurtigste/nemmeste/bedste måde at tjekke
en fladskærm for pixelfejl? En helt ensfarvet baggrund skyder jeg på, men
hvad farve? Hvad farve har en død pixel?

Devast8or (jaja, jeg ved godt der var mere end et spørgsmål).

--
Spamfilter activated

Fra : Jens Trojahn

Dato : 24-03-03 23:47

En død pixel er gerne hvid. Prøv en ensfarvet baggrund
i alle andre farver en hvid- mørkeblå eksempelvis. Så skulle
de være tydelige at se!

Fra : ct

Dato : 25-03-03 00:25

> En død pixel er gerne hvid. Prøv en ensfarvet baggrund
> i alle andre farver en hvid- mørkeblå eksempelvis. Så skulle
> de være tydelige at se!

nej, rød gul og blå ensfarvet bg, det er de tre grundfarver der tilsammen
danner hvid. pixels kan være defekte i én af de tre farver.

Fra : Devast8or

Dato : 25-03-03 00:40

ct wrote:

> nej, rød gul og blå ensfarvet bg, det er de tre grundfarver der
> tilsammen danner hvid. pixels kan være defekte i én af de tre farver.

Ok, tak for hjælpen.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : David T. Metz

Dato : 25-03-03 10:03

ct skriblede:

> nej, rød gul og blå ensfarvet bg, det er de tre grundfarver der
> tilsammen danner hvid. pixels kan være defekte i én af de tre farver.

En sort og en hvid giver det samme resultat (alle pixels tændt og alle
slukket).

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-03-03 16:52

"ct" <no@way.se> wrote in

> nej, rød gul og blå ensfarvet bg, det er de tre grundfarver der
> tilsammen danner hvid. pixels kan være defekte i én af de tre
> farver.

Gul er da ikke en grundfarve? Mener du ikke grøn?

Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Devast8or

Dato : 25-03-03 17:36

Flemming Joensson wrote:
> "ct" <no@way.se> wrote in

> Gul er da ikke en grundfarve? Mener du ikke grøn?
>
> Flemming

Grøn er en sammensætning af gul og blå, så den kan ikke være en grundfarve.
Rød, gul og blå er rigtigt nok.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-03-03 19:00

"Devast8or" <No@no.blowme> wrote in

> Grøn er en sammensætning af gul og blå, så den kan ikke være en
> grundfarve. Rød, gul og blå er rigtigt nok.

Jeg kom til at tænke på det mere var dit argument om at det ville være
en rød, gul eller blå subpixel der ikke virkede jeg ikke helt forstod.

Sub-pixels i en LCD er da enten røde, grønne, eller blå (RGB). En pixel
er vel som regel defekt i en af de 3 farver og dermed i grøn og ikke
gul? Jeg har i hvert fald set en grøn sub-pixel værende tændt hele
tiden, men aldrig en gul - der er jo slet ingen gule subpixels i en
LCD. Eller hvad var det du mente med nedenstående:

Fra : Devast8or

Dato : 25-03-03 20:16

Flemming Joensson wrote:
> "Devast8or" <No@no.blowme> wrote in

> Jeg kom til at tænke på det mere var dit argument om at det ville være
> en rød, gul eller blå subpixel der ikke virkede jeg ikke helt forstod.

Det var ikke mig der skrev det. Det var mig der oprindelig spurgte om
hvordan man tester for pixelfejl.

> [...]
> hele tiden, men aldrig en gul - der er jo slet ingen gule subpixels i
> en LCD. Eller hvad var det du mente med nedenstående:

Jeg ved (som det nok fremgår af mine spørgsmål her i gruppen over de sidste
par dage) ikke specielt meget om LCD skærme, men jeg mener da at RGB plejer
at være Rød/Gul/Blå.

Ud fra den (begrænsede) viden jeg har om farver kan man da ikke få gul ud af
en blanding af Rød/grøn/blå. Og ud fra den betragtning ville jeg skyde på at
der må være røde gule og blå pixels (eller er det de enkelte farver der så
hedder subpixels?). Men jeg kan da selvfølgelig tage fejl.

Det var heller ikke mig der sagde det :)

> Flemming

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 26-03-03 10:37

Hej.

> [...]
sidste
> par dage) ikke specielt meget om LCD skærme, men jeg mener da at RGB

RGB står for Rød, Grøn og Blå....... Ikke Gul.....

Mvh.
Peter

Fra : Erik W.

Dato : 25-03-03 20:11

"Devast8or" skrev ....
> Grøn er en sammensætning af gul og blå, så den kan ikke være en
grundfarve.
> Rød, gul og blå er rigtigt nok.

Når man taler om blanding af farver, grundfarver og den slags skal man være
opmærksom på i hvilken sammenhæng det er. Når man blander gul og blå og det
så giver grøn så er det fordi du blander maling sammen. Hvis du blander en
gul lyssstråle med en blå lysstråle, så danner det ikke grøn!
Hvis du blander maling fra hele paletten - (f.ekspå en blækprinter Cyan,
Magenta, Yellow) så får du sort. Når du regner med farver på denne måde så
kaldes det subtraktionsprincippet fordi du trækker lys fra hver gang du
tilsætter en ny farve maling til blandingen. Fravær af farver i denne
sammenhæng er det samme som hvid.
Når du derimod blander lys af forskellig farvesom du gør på en skærm, så
kaldes det additionsprincippet fordi du lægger lys til lys. Her består
paletten af rød, grøn og blå, og hvis du blander lysstråler sammen af alle
disse farver så får du hvidt lys. Fravær af farver i denne sammenhæng er det
samme som sort.

Det er også derfor at det hedder en RGB monitor og en CMYK printer, det er
to forskellige slags farve systemer, som gælder henholdsvis lys og
maling/blæk.
Håber det hjælper

Mvh Erik

Fra : Devast8or

Dato : 25-03-03 20:21

Erik W. wrote:
> [...]
>
> Det er også derfor at det hedder en RGB monitor og en CMYK printer,
> det er to forskellige slags farve systemer, som gælder henholdsvis

Aha. Ja, så blev jeg så meget klogere.

Ovenstående må jo så også dømme noget af det svar til Flemming Joensson
ugyldigt. Jeg kravler over i hjørnet og lader være med at ytre mig mere om
farver :). Jeg har også for længe siden fået svar på det jeg spurgte om (og
tak for det).

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-03-03 20:42

> [...]
> Joensson ugyldigt. Jeg kravler over i hjørnet og lader være med at
> ytre mig mere om farver :). Jeg har også for længe siden fået svar

Fint nok, jeg var lige ved at blive forvirret - for jeg er nu heller
ikke den stærkeste i hverken additionsprincipper eller
subtraktionsprincipper når det drejer sig om lys og maling ;)

Jeg kan iøvrigt anbefale dig denne lille forklaring på hvad en LCD-
skærm er og hvordan den er opbygget. De har mange fine forklaringer på
det site iøvrigt - også på de mærkeligste ting man ikke umiddelbart
lige går og tænker det kunne jeg da godt tænke mig at vide ;)
Nå, men her er LCD beskrivelsen:
http://electronics.howstuffworks.com/lcd.htm

Flemming

Fra : David T. Metz

Dato : 26-03-03 09:22

Devast8or skriblede:

> Grøn er en sammensætning af gul og blå, så den kan ikke være en
> grundfarve. Rød, gul og blå er rigtigt nok.

Det er både rigtigt og forkert - alt efter sammenhængen. "RGB" på monitors
er en forkortelse for "rød, grøn og blå" (engelsk: "red, green, blue" -
ikke "red, gul, blue"), dvs. i den sammenhæng er grøn en "grundfarve". Det
du blander ind i det er når man blander farvepigmenter, fx. i maling - der
er grøn en blanding af gul og blå, men det er kun pga. historiske
produktionsteknologier at vi kalder det en grundfarve. Vi har haft let
adgang til at fremstille gult og blåt pigment, men ikke til grønt. I
printere derimod er gul en "grundfarve" - "CMYK" står for Cyan, Magenta,
Yellow, blacK.

Ser man i stedet på lys og blandinger af det er sagen en helt anden. Med
lys i sig selv giver det ikke mening at tale om en "grundfarve", da det
blot er et spørgsmål om bølgelængde/frekvens. Men vi kan narre øjet til at
se andre farver, fordi vores øjne har to slags følsomhed - rød-grøn og
gul-blå - de farver vi derfor opfatter som "komplementærfarver" Det betyder
at en blanding af blåt og gult lys resulterer i hvidt lys. Hvis man vil
lave gult lys blander man grøn og blå.

Der er en kort intro til hvordan det hænger sammen i hhv. det subtraktive
system (pigmenter) og det additive (lys) her:
http://www.webtence.com/eug/Farvelaere_1.doc Heraf kan man se hvorfor
computerskærme bruger RGB og printere CMYK.

Fra : Per

Dato : 26-03-03 09:11

> [...]
>
> --
> Spamfilter activated
> To reach me via e-mail: ask me for an adress :)

Min er rød :(