Nyt bundkort i 3år gl. pc
Fra : Sib

Dato : 26-03-03 11:09

Hej NG

Vi skal have opgraderet nogle PC'ere fra oktober 2000

Nu: 1000MHz PIII og med plads til 1Gb RAM

Kan der sættes nye bundkort i og i givet fald hvor stor/hurtigt og hvilket
fabrikat/type eller hvad man kalder det?

Vi vil jo gerne spare udgiften til Grafikkort, hd, cd o.s.v.
Skal der mon nye RAM i når man skal have en nyere bundkort & processor? Nu
kører vi med 4x256mb(133MHz)

Er der andet der bør skiftes?
Maskinerne skal afvikle et High-end 3d-tegneprogram.

Signe B.

Fra : jk

Dato : 26-03-03 12:38

On Wed, 26 Mar 2003 11:09:23 +0100, "Sib" <Sib@no.spam> wrote:

> [...]
>kører vi med 4x256mb(133MHz)
>
>Er der andet der bør skiftes?
>Maskinerne skal afvikle et High-end 3d-tegneprogram.

Find ud af hvor kraftig strømforsyningen er. Det står på.

Er den under 300w, skal en 300w strømforsyning med i planen.
Den koster ca. 200 kr.

Det er ganske sikkert sdram, I har så meget af, og 4 stænger. Det er
næsten umuligt at finde et bundkort til sdram, der tager 4 stænger,
når det nye bundkort skal være til f.eks. AMD XP eller P4. Desuden er
sdram ikke godt nok til en cpu, der er mere end 1800 MHz, - bare en
tommelfingerregel.

Så nye ram, DDR pc2700 ram, 1 Gbyte koster 1200 kr (samsung).

Nye bundkort benytter agp 4x grafikkort til 1.5 volt og kan ikke bruge
gamle grafikkort til agp 2x og 3.3 volt.

Så det må blive et nyt bundkort m. onboard grafik, f.eks. msi nforce2
til amd cpu'er. MSI K7N2G-ILSR (MS-6570)

Undersøg også lige om de kabinetter I har er mærkevare. F.eks. er
compaq kabinetter berygtede og egner sig ikke til udskiftning med et
standard atx bundkort.

Kabinettet skal også have mulighed for een eller 2 kabinet blæsere, da
nye typer cpu'er varmer meget.

Så det er ikke sådan bare lige.

Faktisk en 1 GHz P3 med 1 Gbyte ram ganske udmærket til de fleste
opgaver !

Man skal opgradere mindst en faktor 2 for at kunne mærke det. Da P4 er
anderledes vil jeg endda sige, at den skal være over 2.5 GHz.

Beholde harddiske er en dårlig ide. Harddiske er blevet meget
hurtigere og især mere lydløse. Man skal have noget 7200 rpm med fluid
lejer og 8 Mbyte cache, 120 Gbyte, f.eks.
De 8 Mbyte cache er vigtige !

Nyt tastatur og mus skal man da også have.

mvh

John

Fra : Sib

Dato : 26-03-03 13:18

Vore grafikkort er 3D-labs Oxygen GV420 128mb- dem tror jeg ikke vi vil af
med og vore Logitech mouseman wheel cordless er vi også glade for - et
tastaur er jo bare et tastatur-HD er 30GB UATA 100BM-7200-silent drive.

Hvad er det der PSU som Jan Rasmussen nævnte?
De grafikkort vi har anvender vist nok både en AGP- og en PCI-slot, er det
et problem?

Signe B.

Fra : Per N

Dato : 26-03-03 13:44

On Wed, 26 Mar 2003 13:17:48 +0100, "Sib" <Sib@no.spam> wrote:

>Hvad er det der PSU som Jan Rasmussen nævnte?

PSU = Power Supply Unit = strømforsyning

mvh Per

Fra : jk

Dato : 26-03-03 14:30

> [...]

>med og vore Logitech mouseman wheel cordless er vi også glade for - et
>tastaur er jo bare et tastatur-HD er 30GB UATA 100BM-7200-silent drive.

Ok

Jamen det grafikkort er 2x/4x og kan også køre på moderne bundkort.
Kan godt forstå I kan lide det !

http://www.omegamultimedia.com/products/3dlabs/gvx420.htm

PSU er strømforsyning. Det samme jeg nævnte.
og der desuden det P4 problem, som er nævnt, at der kræves en
strømledning til P4 og det samme til visse AMD bundkort, der har
fundet på at bruge det.

Men AMD eller Intel. The big question. I kunne starte med at bygge een
af hver, og så sammenligne.

P4 er nok nemmere at køle, og dermed mere støjsvag.

mvh

John

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-03-03 01:44

"Sib" <Sib@no.spam> skrev i en meddelelse
> Vore grafikkort er 3D-labs Oxygen GV420 128mb- dem tror jeg ikke vi
vil af
> med

I kunne evt. indkøbe 3 nye kraftige maskiner med beskedne/middelmådige
grafikkort, bytte grafikkortene rundt, og så bruge P3 maskinerne til
en renderfarm. Prisforskellen er sandsynligvis begrænset i forhold til
at købe Strømforsyning, bundkort, CPU og Ram. Og "de gamle" får et
værdig, aktivt "otium" :)

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-03-03 12:25

> [...]
>
> Kan der sættes nye bundkort i og i givet fald hvor stor/hurtigt og
hvilket
> fabrikat/type eller hvad man kalder det?
Det burde der kunne. Dog skal I være opmærksomme på, at hvis I vælger
en P4-løsning, vil i skulle skifte PSU, da P4 kræver et ekstra stik på
denne.

> Vi vil jo gerne spare udgiften til Grafikkort, hd, cd o.s.v.
Udover at de naturligvis ikke er nye og at de ikke er bleeding edge,
burde der ikke være de store problemer i det.

> Skal der mon nye RAM i når man skal have en nyere bundkort &
processor? Nu
> kører vi med 4x256mb(133MHz)
Alt andet lige, ja. I kan muligvis finde nogle bundkort, der kan tage
SD-Ram, men med enten en Athlon eller en P4 løsning vil DDR-Ram være
vejen frem, specielt ved programmer som 3D, der er tunge delse på både
CPU og Ram.

I skal afgøre med jer selv, om I vil gå P4 eller Athlon vejen. P4'eren
er nok den stærkeste, hvor Athlon løber lidt hurtigere pr. kr. Men det
er dybest set nok religion, et eller andet sted.

> Er der andet der bør skiftes?
Ikke umiddelbart. Ikke udover, at der skal nye CPU-kølere til,
ihvertfald på P4. Jeg ved ikke, om jeres gamle P3 kølere kan køre på
athlon, men måske er ekstra-udgiften ikke at regne.

Jan Rasmussen

Fra : Leony

Dato : 26-03-03 14:27

> Vi skal have opgraderet nogle PC'ere fra oktober 2000
> Maskinerne skal afvikle et High-end 3d-tegneprogram.

Hvor mange maskiner drejer det sig om?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Sib

Dato : 26-03-03 14:34

3 maskiner

SiB

Fra : ab

Dato : 27-03-03 16:47

> 3 maskiner

Får du noget til overs fra de gl. maskiner er jeg måske aftager.

ab

Fra : Malcolm_X

Dato : 27-03-03 22:42

Hvis de der P3 1000mhz er socket 370 så vil jeg være interesseret i at købe
hvis du/I ønsker at sælge?
Hvor i landet?

`Venlig hilsen
Rødovre,København