Mangler 1845 og 1803
Fra : Lars J. Helbo

Dato : 27-03-03 13:56

Vi nærmer os jo nu, at 1845 bliver færdig. Fra kongeriget er der
næsten afleveret 93%, og meget mere er tæt på. Men der er stadigvæk
enkelte ledige sogne, som savner en frisk indtaster. Det drejer sig
om:

Holbæk amt: Røsnæs, Raklev, Tømmerup, Aarby, Rørby, Ubby, Svallerup og
Store Fuglede.
Kongelige enklaver i Tønder amt: Døstrup, Sdr. Skast, Emmerlev, Daler
og Møgeltønder.

Det er hvad der er af ledige sogne i kongeriget. Derudover mangler vi
indtastere til en række slesvigske sogne i aabenraa, Tønder og
Sønderborg amter.

For 1803 (Slesvig) mangler der stadigvæk indtastere til en række sogne
lige syd for Tønder, nemlig: Braderup, Enge, Fahretoft, Galmsbüll,
Jörl, Karlum, Klixbüll, Leck, Lindholm, Medelby, Neukirchen, Niebüll,
Risum, St. Nicolai (Föhr), Stedesand
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : bks

Dato : 27-03-03 14:21

Hej Lars J. Helbo

> Men der er stadigvæk enkelte ledige sogne, som savner en frisk
indtaster.

Jeg er et par gange her på kandu set lignende news/spg. Og jeg stiller
mig positiv overfor eventuelt at melde mig, men hvad går sådan en
indtastning egentlig ud på?

Dog vil jeg ikke melde mig som indtaster, uden at vide hvad det går ud
på. Det er jo et tidskrævende arbejde, men kan du ikke give mig et par
hint?

Venlig hilsen
bks

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 27-03-03 14:26

On Thu, 27 Mar 2003 13:20:52 GMT, "bks" <bks.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>
>Dog vil jeg ikke melde mig som indtaster, uden at vide hvad det går ud
>på. Det er jo et tidskrævende arbejde, men kan du ikke give mig et par

Jeg synes, du skulle begynde med at kigge på hjemmesiderne:

http://www.dis-danmark.dk/kipkort/
http://winkip.dk/

og

http://ddd.dda.dk/

der er en del vejledning.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Inger Buchard

Dato : 27-03-03 15:10

Tja, jeg sendte en beretning fra en indtasters liv til bks - men nix,
han/hun var anonym og jeg fik min mail i hovedet igen.
Det er træls, når man nu for en gangs skyld ville være hjælpsom.

Inger Buchard

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 27-03-03 22:56

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3e8304e4$0$32032$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
> Tja, jeg sendte en beretning fra en indtasters liv til bks - men nix,
> han/hun var anonym og jeg fik min mail i hovedet igen.
> Det er træls, når man nu for en gangs skyld ville være hjælpsom.

Tja, det er jo det væsentlige i at benytte "Kandu" - at brugerne åbetbart
skræmt med behov for at operere i skjul og forblive anonym. Noget
irriterende at spilde sin tid på, for blot at få et større reserch-arbejde,
der i sin form og udstrækning ikke egner sig til Usenet, returneret med
besked om at modtageren ikke eksistere - som ingen af "Kandu"-brugeren gør
(med mindre man kender skribenten fra anden sammenhæng).

Det er dog muligt (i OE) at tage sine forholdsregler:
Funktioner/ Meddelelsesregler... Nyheder... opret regel
Anvend denne regel, når meddelelsen er modtaget
Hvor linjen Fra indeholder '@kandu.dk'
Fremhæv den med [farve] - eller slet den - vælg selv
og Stands behandling af flere regler

Med en farvemarkering opnås en advarsel om at besvare spørgere direkte,
hvilket i praksis er umuligt da afsenderadressen er invalid.

Ved at benytte en invalid idetifikation af sine brugere tvinger "Kandu" den
der ønsker at besvare et indlæg (sendt i kopi til Usenet) til udelukkende at
svare i nyhedsgruppen. Det gøres for at fremtvinge en gengivelse af svaret
på "Kandu"s webside - om det er egnet dertil eller ej - og dermed påtvinges
Usenetbrugeren indirekte og uden at være spurgt til support af
"Kandu"-konceptet, hvilket er helt uacceptabelt.

Fejlen ved konceptet er at man blander en interaktiv web-baseret tjeneste
sammen med e-post, der er delvis offline-baseret. Der er simpelt hen brugt
for mange forskellige elementer i dette misfoster-hybrid til at den
almindelige bruger kan gennemskue hvad der sker og hvornår. Resultatet er
frustration, når spørgeren ikke får svar - for den erfarende opgiver ganske
enkelt at svare - eller spørgsmålet havner et andet sted end spørgeren havde
tilsigtet. Det fremgår tydeligt, at der er brugere der ikke er bevidste om
det uheldige koncepts måde at nasse på Usenettet og hvilke mærkværdigheder
dette medføre.

Nej, "Kandu"-nasseriet er og bliver noget juks til at kommunikere med
Usenet - selv om det sikkert ville være udmærket uden Usenet-delen.

Der kan være nogle problemer for de danske ude i verden, der ikke via lokale
ISP kan nå danske udbyderes nyhedsservere, men til det findes der langt
bedre løsninger en "Kandu". http://news.cis.dfn.de er en mulighed, der kun
udelukker de binaere grupper - der jo også mangler i "Kandu".

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk

Fra : bks

Dato : 31-03-03 10:16

Hej Inger Buchard

Jeg har ikke været på kandu siden torsdag, så derfor reagerer jeg først
nu.
Det er beklageligt, at du får mails til mig retur i hovedet, men det er
vel et eller andet EDBsk og det forstår jeg mig ikke rigtig på.
Men jeg vil da gerne vide, hvordan jeg sletter dette med, at jeg er
&#8221;anonym&#8221; og derfor ikke kan modtage mails!
Jeg vil da sætte stor pris på at læse, hvad du ville være mig
behjælpelig med og håber, at du vender tilbage her.

Venlig hilsen
bks

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 31-03-03 21:49

"bks" <bks.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg vil da gerne vide, hvordan jeg sletter dette med,
> at jeg er &#8221;anonym&#8221; og derfor ikke kan
> modtage mails!

Det nemmeste er at bruge et "autoriseret" e-post program i stedet for at
lade sig udnytte af "Kandu".

> Venlig hilsen
> bks

Aternativt kan man opgive sit navn i stedet for initialer og en fungerende
e-post adresse.

"bks" <bks.news@kandu.dk> vil ganske enkelt blive afvist.

Hvis du vil have hjælp til det EDBske du ikke rigtig forstår dig på, så er
du velkommen til at spørge direkte på adressen jep@imagedk.

Fra : LisBJensen

Dato : 27-03-03 15:12

"bks" skrev d. 27-03-03 14:21 dette indlæg :
> [...]
>
> Dog vil jeg ikke melde mig som indtaster, uden at vide hvad det går ud
> på. Det er jo et tidskrævende arbejde, men kan du ikke give mig et par

Hej BKS
Du kunne jo starte med et sogn der ikke er så stort. Hvis du kontakter
dem på DDA er de meget flinke til at sørge for at man som
førstegangsindtatser ikke får noget der er alt for stort og alt for
svært.
Hilsen Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : bks

Dato : 31-03-03 10:17

Hej LisBJensen

Hvis det er muligt hos DDA, er det et godt tip fra sig - takker så
meget.

Venlig hilsen
bks

http://www.kandu.dk/

Fra : Nakita

Dato : 27-03-03 14:48

Hej Lars
Jeg har også i lang tid overvejet om jeg skulle melde mig som indtaster,
men jeg vil tilslutte mig kommentarerne om hvad det egentlig går ud på -
hvilke remedier der er nødvendige for at kunne gøre det, hvordan kommer
materialet - er det nødvendigt selv at have en kortlæser osv.

Jeg har downloadet programmet Winkip.

I givet fald vil jeg gerne indtaste nedennævnte
> Holbæk amt: Røsnæs, Raklev, Tømmerup, Aarby, Rørby, Ubby, Svallerup og
> Store Fuglede.

Hilsen Nakita

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 27-03-03 15:38

On Thu, 27 Mar 2003 13:47:45 GMT, "Nakita" <Nakita.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>hvilke remedier der er nødvendige for at kunne gøre det, hvordan kommer
>materialet - er det nødvendigt selv at have en kortlæser osv.

Har du også læst:

http://www.dis-danmark.dk/kipkort/deltage.html
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : bks

Dato : 31-03-03 10:15

Hej Lars J. Helbo og LisBJensen

Jeg har været inde og nærlæse på de anbefalede sider og er grundet
tidsmangel faktisk stadig i gang.
Samtidig var DDA nede i torsdags, så det var kun de andre links, jeg er
ved at studere.

Venlig hilsen
bks

http://www.kandu.dk/