Katte og kræft :-(
Fra : AEK

Dato : 27-03-03 12:04

Efter at have læst det frygtelige med Sofie - har jeg gået og undret mig.
Hvad gør, at katte rammes af kræft ?
Jeg synes ofte, at de får denne skrækkelige sygdom.

Jeg ved godt, at man ikke kan sige : Derfor får de kræft !
Men er der nogle i gruppen, der har læst andre steder om det, som evt. kan
give et fingerpeg ?

/ Anya, Oscar ( Som tigger om guf ), Tøsen ( Sover i sin hængekøje ) og
Tildemusen ( Som har indtaget SIN kurv under comperbordet ).

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 27-03-03 12:55

"AEK" <5678SLETTES@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> / Anya, Oscar ( Som tigger om guf ), Tøsen ( Sover i sin hængekøje ) og
> Tildemusen ( Som har indtaget SIN kurv under comperbordet ).

Hej Anya.

Nej hvor pudsigt .
Jeg har så sent som i formiddags læst om katte og kræft på
www.dyrlaegevagten.dk under kattesektionen.

Der står godt nok ikke så meget om årsagerne, men jeg synes alligevel det er
meget oplysende.

Håber det kan bruges.

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Pia Thomsen

Dato : 27-03-03 14:03

Anya skrev:
Hvad gør, at katte rammes af kræft ?
Jeg synes ofte, at de får denne skrækkelige sygdom.

Leukæmi (FeLV) er faktisk en form for kræft...
Men ellers kan p-piller så vide jeg ved, også give kræft

Hilsen Pia

http://home20.inet.tele.dk/coonscorner

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-03-03 14:22

In article <b5ulqr$2da55d$1@ID-119019.news.dfncis.de>, AEK
<5678SLETTES@jubiipost.dk> wrote:

> Efter at have læst det frygtelige med Sofie - har jeg gået og undret mig.
> Hvad gør, at katte rammes af kræft ?

Hm - alle levende væsener kan jo få kræft - også planter... og man ved
ofte ikke hvorfor. Nogle af kroppens celler misforstår deres mission i
tilværelsen og give sig til at vokse vildt. Kræft er en samlebetegnelse
for enormt mange meget forskellige sygdomme med hver deres årsag. Nogle
kender man, andre ikke. Nogle er arvelige, andet ikke. Nogle kan
fremkaldes af stoffer i omgivelserne, andre ikke.
Jeg læste for nylig at katte også får kræft af at være passive rygere -
men de får ikke lungekræft, men derimod lymfekræft. Teorien var at
røgen satte sig i pelsen og når så katten slikkede sig, kom
giftstofferne indenbords og forårsagede lymfekræft.
Jeg tror katte får kræft af samme grunde som os. Nogle gange kan kan
man påpege en årsag (at man så måske ikke forsker lige så ivrigt i
årsager for kattenes vedkommende er noget andet) og andre gange ikke...
hvis du forstår hvad jeg mener..

Fra : AEK

Dato : 27-03-03 19:30

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@fjernesyahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> man påpege en årsag (at man så måske ikke forsker lige så ivrigt i
> årsager for kattenes vedkommende er noget andet) og andre gange ikke...

Takker for den fine beskrivelse.
Også til I andre to, der har skrevet. Har været inde på dyrlægevagten og
læse om ovenstående.

/ Anya.

Fra : Kate

Dato : 27-03-03 22:05

"AEK" <5678SLETTES@jubiipost.dk> wrote in

> Efter at have læst det frygtelige med Sofie - har jeg gået og
> undret mig. Hvad gør, at katte rammes af kræft ?

Jeg har jo selvfølgeligt også tænkt tanker, også fordi Oliwer jo også
blev diagnosticeret med kræft, dog i mavens slimhinde.
Min første tanke var selvfølgelig rygning, men da jeg ikke ryger og
aldrig har gjort det i den tid jeg har haft katte, så mener jeg ikke
det kunne være det.
Jeg luftede tankerne for min dyrlæge, også fordi når man står der og
kigger på sin skønne lille missepige, som man skal tage den største
beslutning for, så ønsker man sig jo nogle grunde.

Klavs, min dyrlæge, sagde faktisk nogenlunde det samme som Ann skrev og
jeg synes egentligt det lyder rigtigt. Jeg hørte for år tilbage at man
betragter kræft som en naturlig dødsårsag hos gamle mennesker, så
hvorfor egentligt ikke også hos gamle katte, for selvom jeg
selfølgeligt gerne ville ha' beholdt Sofie maaaange år endnu, så ved
jeg jo også godt at 13 år faktisk er en pæn alder.

Men jeg forstår godt din undren. Iøvrigt døde min første kanin af
brystkræft, så alle dyr kan altså rammes.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-03-03 15:38

In article <3e83678a$0$145$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Kate
<joeyREMOVE@oliwer.dk> wrote:

> Klavs, min dyrlæge, sagde faktisk nogenlunde det samme som Ann skrev og
> jeg synes egentligt det lyder rigtigt. Jeg hørte for år tilbage at man
> betragter kræft som en naturlig dødsårsag hos gamle mennesker,

Ja måske - faktisk tror jeg nok jeg har hørt, at hvis vi altså levede
længe nok, ville vi alle få en kræftsygdom på et tidspunkt. Kroppen
producerer "vildfarne" celler konstant, men heldigvis bliver de jo i
reglen fanget og tilintetgjort af immunforsvaret. Men af og til går det
galt. Jeg tror nok at jo ældre kroppen er, jo flere "forkerte" celler
producerer den og jo dårligere er den til at bekæmpe dem. Til gengæld
plejer kræft at brede sig langsommere i gamle kroppe, fordi
celledelingen også nedsættes med alderen, så man kan "gå med det
længere" inden det går helt galt - hvis det er en trøst :-/