Skibsarkiver - Stylsvig
Fra : Eva Pedersen

Dato : 27-03-03 11:37

På Søfartsmuseet Kronborg i Helsingør ser jeg tilfældigt en model af et skib
(en galease) med navnet
Stylsvig, som er mit slægtsnavn. Skibet er bygget i 1910 på Rasmus Møllers
Værft i Fåborg.

En slægtning i familien husker en hændelse omkring 1940, da hun som barn
boede på Kanalvej i Odense
Hun husker det som en tremastet skonnert, der sejlede ind i Odense Havn og
den havde navnet Stylsvig.
Kaptajnens navn huskes ikke.

Hvor kan jeg lede efter oplysninger som kan hjælpe mig. Findes der mon
skibsarkiver af en eller anden art eller
findes der mon nogen registrering på skibe som kommer i Odense Havn og hvor
findes de mon.

Er der andre her som forsker i navnet Stylsvig vil jeg meget gerne i
kontakt.

Mvh
Eva Pedersen

Fra : LisBJensen

Dato : 27-03-03 13:10

"Eva Pedersen" skrev d. 27-03-03 11:37 dette indlæg :
> [...]
hvor
> findes de mon.
>
> Er der andre her som forsker i navnet Stylsvig vil jeg meget gerne i

Hej Eva prøv at henvend dig til orlogsmuseet.
website: http://www.orlogsmuseet.dk
Lis jensen

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 27-03-03 13:53

Og husk endelig at spørge på Handels- og Søfartsmuseet på Kronborg.
Hvis de har eller havde en model, så har de registreret noget mere
om dette skib.
Hilsen Ole S.D. Hansen

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 27-03-03 13:50

Prøv at se på denne side. Model af en galease bygget i 1909.
http://www.modellskipper.de/lexikon/bauplan/dokument/doc3/thema590.htm

Hvordan du kan komme videre kan jeg ikke umiddelbart se, men måske er det et
tips.
Hilsen Ole S.D. Hansen

Fra : Knud Pedersen

Dato : 27-03-03 17:23

> [...]
hvor
> findes de mon.
>
> Er der andre her som forsker i navnet Stylsvig vil jeg meget gerne i
Jeg har et navn - Hjalmar Stylsvig, født 30.8.1893 i Nykøbing Falster, i mit
slægtsprogram, han var gift med Olga Margrethe Beltoft, som er min kones
slægt. Nærmere kender jeg ham ikke, kender du ham? Så vil jeg gerne vide,
hvad du har.
Knud Pedersen
E-mail: LiseogKnud@oncable.dk

Fra : Jean Seeberg

Dato : 27-03-03 17:24

Hej Eva

Jeg kan godt se modellen du omtaler, se :
http://www.maritime-museum.dk/modeller/start.htm
Galease C. Stylsvig
Bygget i 1910 på Rasmus Møllers Værft ved Fåborg.

Længde: 57 fod Tonnage: 41 BRT

Skibstypen galease blev udbredt fra midten af 1700-tallet,
hvor den erstattede den ældre galeoth. Begge typer havde en
stormast og en mindre mesanmast, og på begge master førtes
bomsejl. Galeasens flade agterspejl findes også på den ældre
enmastede jagt, og på mange af de yngre skonnerter, der har
to eller flere master.

Den smukt udførte og detailrige model er bygget af skibstømrer Gunnar
Winther i skala 1:12, og skænket af museets Venneselskab.

I udstillingen er også en model af værftet.

----------------------------------
Jeg vil tro at det er registreret, det ved jeg at modeller brugt eller
foræret som kirkeskibe er og jeg mener netop at det er Søfartsmuseet
Kronborg i Helsingør der har haft en finger med i spillet.

Om det samme person som nedennævnte, ved jeg ikke, men se:
http://www.kirkeskibe.dk/ http://www.kirkeskibe.dk/reg-res.htm

Se også: http://www.orlogsmuseet.dk/ident.htm

http://www.dmol.dk/mus_info.asp?musnr=21704
http://www.dmol.dk/billede_info.asp?genst_id=17460

Hilsen Jean

Fra : Hugh Watkins

Dato : 27-03-03 20:52

"Eva Pedersen" <evapedersen@get2net.dk> wrote in message news:7AAga.50$qP6.45@news.get2net.dk...
> [...]
> findes de mon.
>
> Er der andre her som forsker i navnet Stylsvig vil jeg meget gerne i

København har nogen vidunderligt fagbibliotek

Prøve at ring til :-

http://www.soefartensbibliotek.suite.dk/

I påsken er biblioteket lukket fra torsdag d. 17.4. - mandag d. 21.4.

Åbningstider: mandag-fredag 9-16, lørdag 9-12.
Adresse: Blegdamsvej 114, 2100 København Ø
Telefon: 35422610
Telefax: 35426650
E-mail: soefartensbibliotek@inet.uni2.dk

spur om

Danmarks Skibslist

http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw951.asp

Danmarks Skibsliste / udgivet på foranledning af Søfartsstyrelsen, Skibsregistret. - Kbh. : Iver C. Weilbach & Co.

http://skibsregister.dma.dk/Main.asp?A=1&D=6

ikke i REX

mvh

Hugh W

Fra : Bent Fleron

Dato : 27-03-03 23:58

Eva Pedersen wrote:
> [...]
> Møllers Værft i Fåborg.
>
> Hvor kan jeg lede efter oplysninger som kan hjælpe mig.

Det er de færreste skibe/fartøjer der fra nybygning til ophugning vil
kunne sejle rundt uden en eller anden form for tvist, det være sig sager
vedrørende mandskabet, dødsfald om bord, tvistigheder vedrørende
ladningsejere, grosshaveri og almindeligt haveri etc, som bliver afgjort
af Sø- og Handelsretten og den slags sager er ført til protokols.
Sådanne sagsakter står til rådighed for bl.a. advokater og kan læses i
Sø- og Handelsretten.

> findes der mon nogen registrering på skibe som kommer i Odense Havn
> og hvor findes de mon.

Du skriver 'kommer', - altså i nutid og så må jeg svare ja, da man jo
gerne skulle kunne præsentere et regnskab for havnen. Men da det jo her
drejer sig om en ældre galease er det dog tvivlsomt om man har bevaret
regnskaberne, men det vil da være et forsøg værd at undersøge via den
lokalhistoriske forening eventuelt spørge havnemesteren i Odense hvad
han gør af den slags dokumenter.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Eva Pedersen

Dato : 29-03-03 09:16

Tusind tak til alle for de gode tips, nu fik jeg nogle ideer til at komme
videre.
Det er bare så dejligt med den hjælpsomhed, som er her i gruppen.

Mvh
Eva Pedersen

Fra : Lars Svane

Dato : 29-03-03 17:52

Til din oplysning er der ingen skibe med navnet "Styslvig" i "Damnarks
Skibsliste 1913

MVH

Lars Svane

Fra : John Thomsen

Dato : 22-05-03 18:09

On Thu, 27 Mar 2003 11:36:53 +0100, "Eva Pedersen"
> [...]

>skibsarkiver af en eller anden art eller
>findes der mon nogen registrering på skibe som kommer i Odense Havn og hvor

Hej Eva
Lidt sent måske....

Men der skal faktisk forefindes havnelister, altså alt om ankomster og
afgange i de danske havne.

Hvor de findes, ved jeg ikke, men prøv Odense Havn og evt.
Erhversarkivet i Århus

Venligst
John