Tangent til vektorfunktion
Fra : MT Gr00b

Dato : 27-03-03 04:44

Hej,

Jeg har en opgave hvori jeg skal finde en tangent til en
vektorfunktion der er parallel med en given linje.

Hvordan skal man angribe den opgave? Jeg forestillede mig noget i
retning af at finde retningsvektor for linjen.. Noget med at bruge
reglen med at hvis determinanten mellem 2 vektorer = 0 - så er
linjerne parallele. Er jeg på rette spor - eller hvad vil være den
fremgangsmåde for løsning?

Vh,
MT

Fra : Nano**

Dato : 27-03-03 07:23

"MT Gr00b" <t@t.dk> skrev
> [...]
> reglen med at hvis determinanten mellem 2 vektorer = 0 - så er
> linjerne parallele. Er jeg på rette spor - eller hvad vil være den

f `(x) er tangenten for vektor funktionen

Fra : Erling Mattthiesen

Dato : 27-03-03 07:26

MT Gr00b wrote:
> [...]
> reglen med at hvis determinanten mellem 2 vektorer = 0 - så er
> linjerne parallele. Er jeg på rette spor - eller hvad vil være den

Det kunne man gøre, hvad med at konstruere en retningsvektor for den
givne linie, vælge et punkt som den givne linie ikke går i gennem som
"udgangspunkt" og så har du din vektorfunktion eller?

-Erling Matthiesen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-03-03 10:26

MT Gr00b wrote:

> [...]
> reglen med at hvis determinanten mellem 2 vektorer = 0 - så er
> linjerne parallele. Er jeg på rette spor

Ja, det tror jeg. Det er i to dimensioner, ikke?

Hvis funtionen er af typen f(t) = ( x(t) , y(t) ) , så finder du jo
retningsvektoren for tangenten til funktionens graf som
f'(t) = ( x'(t) , y'(t) ) hvor mærket selvfølgelig er differentiation
mht. t.

Hvis du har normalvektoren til den opgivne linje, kan du naturligvis
prikke den med (x',y'). Det er lige så godt som at finde determinanten
med retningsvektoren for den givne linje.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)