[OT]: Hvornår startede Danmark sidst en
Fra : Lars Kristian Lundin

Dato : 26-03-03 20:20

(Burde kunne klares med et kort svar).

-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 26-03-03 20:30

I 1990'erne, da Danmark med NATO deltog i krigen mod Serbien.
Hilsen Ole S.D. Hansen

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 26-03-03 22:44

Dette er da vist et ambivalent svar, det var Kfor under nato, så det gælder
vist ikke rigtigt.

Efter min bedste overbevisning, så startede Danmark viatnok en krig i 1848,
og vandt den, men tabte så i 1864, med det resultat, at Slesvig/Holsten kom
under tysk herredømme, og indtil 1920 var Danamrk amputeret, men så kom den
del af Slesvig hjem ved en sindelagsafstemning, og siden har grænsen ligget
fast, der hvor den er trukket, og med de jussteringer der kommer til.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 26-03-03 22:49

Karl-Heinz Hansen skrev:

> Dette er da vist et ambivalent svar, det var Kfor under nato,
> så det gælder vist ikke rigtigt.

Hvis vi skal gå i petitesser, gælder den nuværende krig heller ikke. Den
var startet da Danmark tilsluttede sig.

TT

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 26-03-03 23:22

"Karl-Heinz Hansen" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ligget
> fast, der hvor den er trukket, og med de jussteringer der kommer til.

Jeg er enig i, at det var i 1864.
--
Ole P. Bielefeldt
Ry

ole.bielefeldt@adslhome.dk
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 27-03-03 08:52

Nej. Det var ikke 1864. Krigen blev erklæret af Prøjsen og Østrig-Ungarn på
grund af fællesforfatningen.
Det var heller ikke 1848-50. Det var i princippet en borgerkrig, startet med
oprøret i Rensburg.
Jeg tror vi skal tilbage til store nordiske krig.
Børge

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 27-03-03 09:09

klip

Som stadig lever i bedste velgående
mvh Ebbe

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 27-03-03 09:32

<bfo@post7.tele.dk> wrote:

>Nej. Det var ikke 1864. Krigen blev erklæret af Prøjsen og Østrig-Ungarn på
>grund af fællesforfatningen.

Enig.

>Det var heller ikke 1848-50. Det var i princippet en borgerkrig, startet med
>oprøret i Rensburg.

Eller muligvis med den demonstration, som borgerne i København
gennemførte. Herved truede de jo med at afsætte både kongen af Danmark
og hertugen af Schleswig og Holstein. Oprøret i Rendsburg kan således
udmærket ses som et forsøg på at forsvare hertugen mod det oprør, der
var i gang i København - samt skabe mulighed for at forsvare
civilbefolkningen i Schleswig-Holstein mod de overgreb, man frygtede
fra dansk side, hvis man ikke længere havde hertugens/kongens
beskyttelse.

Hvad angår det oprindelige spørgsmål, så er den _seneste_ mulighed
efter min mening oktober 1709, da Danmark gik i krig mod Sverige med
henblik på at tilbageerobre Skåne, Halland og Blekinge. Man kunne
naturligvis argumentere, at der her var tale om genoptagelse af
tidligere fjendtligheder; men det holder næppe, da de tidligere
dansk-svenske-krige var afsluttet med fredsaftale (ikke bare
våbenhvile).

Hvis det handler om en sammenligning med den nuværende situation kunne
man dog muligvis drage en parallel til 1801. Man kunne nemlig sige, at
DK både i 1801 og i 2003 har tilsluttet sig et land, som har startet
en krig mod et andet land. Jeg synes dog ikke, den holder i 1801, idet
der her var tale om, at Danmark tilsluttede sig Frankrig _efter_ at og
fordi vi selv var blevet angrebet af England.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 27-03-03 10:45

On Wed, 26 Mar 2003 20:29:46 +0100, "Ole S.D. Hansen"
<osdh2620@adslhome.dk> wrote:

>I 1990'erne, da Danmark med NATO deltog i krigen mod Serbien.

Jeg synes der er en forskel. Bosnien var et anerkendt selvstændigt
land, som vi kom til hjælp.

I tilfældet Kosovo var der vel ikke tale om "krig" i den forstand. Man
forsøgte jo ikke, at udskifte regeringen i Serbien/Jugoslavien og man
forsøgte ikke at erobre Kosovo (tværtimod har man konsekvent afvist at
Kosovo kan blive selvstændigt). Man kunne altså sige at det handlede
om en humanitær operation, hvis mål alene var at beskytte en
befolkningsgruppe mod overgreb.

Derimod kunne man måske nævne 2. verdenskrig. Teoretisk var det nemlig
England og Frankrig, som i 1939 sendte krigserklæring til Tyskland, og
Danmark tilsluttede sig senere denne alliance.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Sven Trønning

Dato : 28-03-03 17:15

"Lars J. Helbo" <lars@salldata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> England og Frankrig, som i 1939 sendte krigserklæring til Tyskland, og
> Danmark tilsluttede sig senere denne alliance.

NEJ vi var ikke i krig med Tyskland. Werner Best gjore dette helt klar i
byretten og det blev anderkendt.

MVH.
Trønning

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 28-03-03 18:13

On Fri, 28 Mar 2003 17:14:56 +0100, "Sven Trønning" <sct@mail.tele.dk>
wrote:

>"Lars J. Helbo" <lars@salldata.dk> skrev i en meddelelse

>NEJ vi var ikke i krig med Tyskland. Werner Best gjore dette helt klar i
>byretten og det blev anderkendt.

På den anden side blev Danmark altså anerkendt som allieret p.g.a.
modstandsbevægelsens indsats.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 29-03-03 01:22

Start nu ikke en krig over det, der er da krig nok i denne verden.
De fredeligste hilsener
--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup