The straight Story - En fantastisk film
Fra : zcully

Dato : 26-03-03 20:02

Fik lige endelig set the straight story af David Lynch.
Det er en hel fantastisk vidunderlig film. Det var en af den slags film hvor
man rigtig sidder og får det helt underlig bagefter. På den gode/rørende
måde. Man skulle ikke tro at det var en David Lynch film. En helt almindelig
tilgængelig film fra hans side. Han havde som sædvanlig sin komponist Angelo
Badalamenti med og det var helt anderledes end han plejer at lave. Passede
perfekt dertil. Rigtig lystigt landmusik til at blive i god lun stemning af.
Jeg kunne ikke lade være med at tænke på at Richard Farnsworth blev
nomineret til en oscar for hans hovedrolle. Den ville være så fortjent hvis
han fik den. Kan nu se at hans overmand Kevin Spacey's (American Beauty)
præstation ikke var så overvældende. Richard kunne sagtens have fået den.

Skynd jer at se denne pragtfulde film

/Zcully

Fra : Thomas Ærvold Bjerr~

Dato : 26-03-03 22:46

"zcully" <zcully@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> præstation ikke var så overvældende. Richard kunne sagtens have fået den.

Jeg er helt enig - jeg havde det også helt fantastisk, da jeg trådte ud af
biografen. Og jeg har genset den et par gange siden, med glæde. Jeg har haft
soundtracket i et par år nu, og det kan også varmt anbefales. Der er så
mange gode øjeblikke i The Straight Story. Den scene hvor Farnsworth sidder
på en bar og snakker med en anden gammel mand, der har været soldat i 2.
Verdenskrig, siger mere om krigen end Saving Private Ryan, etc.
Og ja, Farnsworth havde fortjent den Oscar - men der var et mega hype
omkring American Beauty på det tidspunkt, som jeg også selv deltog i. Jeg
synes stadig AB holder i dag, men den er måske ikke det unikke mesterværk,
mange gjorde den til. Til gengæld er Straight Story en af Lynchs bedste
film, selvom jeg også er helt vild med hans mørke, knudrede og skræmmende
film.

RIP Richard Farnsworth

Thomas

Fra : zcully

Dato : 27-03-03 17:10

" Thomas Ærvold Bjerre" <tbjerre@hco.kollegienet.dk> wrote in message

> RIP Richard Farnsworth
>
> Thomas

Jeg vidste faktisk ikke han var død før du siger det, men så går jeg ind og
ser på IMDB hvad han døde af og hvornår. Her står der suicide og ikke
andet!!!!! Ved du evt. mere om det. Jeg blev da mildest talt helt skræmt.

/Zcully

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-03-03 18:02

"zcully" <zcully@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ser på IMDB hvad han døde af og hvornår. Her står der suicide og ikke
> andet!!!!! Ved du evt. mere om det. Jeg blev da mildest talt helt skræmt.

Han led vist af uhelbredeligt kræft. Gjorde vel en ende på sine lidelelser.

Hilsen

Peter

Fra : Thomas Ærvold Bjerr~

Dato : 27-03-03 20:33

> [...]
> ser på IMDB hvad han døde af og hvornår. Her står der suicide og ikke
> andet!!!!! Ved du evt. mere om det. Jeg blev da mildest talt helt skræmt.

Den gode Richard valgte "the Hemingway out" ... han skød sig selv med et
gevær... sad but true. Han led af uhelbredelig kræft. Men det er trist, at
vi aldrig kommer til at se hans dejlige fjæs igen.

Thomas

Fra : Kasper Bang

Dato : 27-03-03 16:54

Jeg fik også lige genset den for nylig. Den var akkurat lige så stor en
oplevelse, som da jeg så den i biografen til premieren. Jeg elsker det
øjeblik i de første sekvenser, hvor kameraet glider fra
fugleperspektivet ned mod villaen og plænen og derefter faretruende
langsomt rundt om hjørnet på huset. Hvad gemmer der sig? Man har vel
været under overfladen på den amerikanske forstadsdrøm et par gange før
i eksempelvis Blue Velvet og Twin Peaks. Eller hvad med "Denny's
Restaurant"-scenen i starten af Mulholland Dr.? Men herefter er det i
bogstaveligste forstand lige ud af landevejen.

Det er ikke nødvendigvis en film, jeg kommer til at se et utal af gange
- dertil mangler der nok alligevel nogle flere lag i fortællingen. Men
som en gennemført dejlig og anderledes feel-good film med et Lynch-tvist
holder den.

zcully wrote:
> Han havde som sædvanlig sin komponist Angelo
> Badalamenti med og det var helt anderledes end han plejer at lave. Passede
> perfekt dertil. Rigtig lystigt landmusik til at blive i god lun stemning af.

Jeg ved ikke, om musikken er så væsensforskellig fra, hvad Badalamenti
ellers har lavet for Lynch. Selvfølgelig er noget af det tilpasset det
landlige miljø og den lyse stemning, men en del af det er "straight
outta Twin Peaks" og umiskendeligt Badalamenti.

MVH/Kasper Bang