Opacity/gennemsigtighed ift. forskellige ~
Fra : JSB

Dato : 26-03-03 15:19

Jeg kan ikke få nedenstående kode til at fungere på mit billede i Opera 6/7.
Er det korrekt, at filter: opacity kun understøttes af IE 5+ samt
Nescape6/Mozilla 1x og således IKKE i Opera 6/7?

Er der en alternativ løsning på dette problem (evt. javascript) eller bør
man i stedet lave sin gennemsigtighed (Opacity) i Photoshop eller lignende
billedbehandlingsprogrammer?

Mvh
Jesper B.

Kode eks:

..opacity {
filter: alpha(opacity=20);
filter: prrogid:DXImageTransform.Microsoft.Alpha(opacity=20);
-moz-opacity: 20%;
}

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-03 15:23

JSB skrev:

> Jeg kan ikke få nedenstående kode til at fungere på mit
> billede i Opera 6/7. Er det korrekt, at filter: opacity kun
> understøttes af IE 5+ samt Nescape6/Mozilla 1x og således IKKE
> i Opera 6/7?

Sandsynligvis. Både IE og Mozilla bruger proprietære koder til at
opnå opacitet.

> Er der en alternativ løsning på dette problem (evt.
> javascript)

Ikke så vidt jeg ved.

> eller bør man i stedet lave sin gennemsigtighed
> (Opacity) i Photoshop eller lignende
> billedbehandlingsprogrammer?

Ja. Her skal man så være opmærksom på at IE ikke understøtter
transperans på andet end GIF-filer - dermed er anvendeligheden til
billeder drastisk reduceret. Man kan måske kombinere metoden med en
browsersniffer således at IE modtager et JPEG-billede med en
tilhørende opacitets-egenskab, mens Opera og Mozilla modtager en
PNG-udgave med transperans indbygget.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 26-03-03 15:47

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Ja. Her skal man så være opmærksom på at IE ikke understøtter
> transperans på andet end GIF-filer - dermed er anvendeligheden til
> billeder drastisk reduceret.

Ofte bliver billedet vist fint alligevel i IE (altså, det ser ikke
"forkert" ud). Selvfølgelig forsvinder gennemsigtighedseffekten, men
altså... I mange tilfælde kan man sagtens bruge det samme billede (med
halvgennemsigtighed) til alle browsere.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 26-03-03 15:43

JSB wrote:
> Jeg kan ikke få nedenstående kode til at fungere på mit billede i Opera 6/7.
> Er det korrekt, at filter: opacity kun understøttes af IE 5+ samt
> Nescape6/Mozilla 1x og således IKKE i Opera 6/7?

Der findes ikke nogen standard-CSS-metode til at lave
halvgennemsigtighed. Den "rigtige" måde (dvs. den måde, der ikke bryder
standarderne) at lave halvgennemsigtighed på er at bruge f.eks.
PNG-billeder, der jo som bekendt godt kan være halvgennemsigtige.

Halvgennemsigtige PNG-billeder understøttes blandt andre af følgende
browsere:

- Mozilla
- Netscape 6/7
- Konqueror (dog problemer i enkelte tilfælde)
- Opera 7
- Opera 6 (i hvert fald på Linux)
- Galeon
- Safari?

Det virker *ikke* i Internet Explorer. Her vil det gennemsigtige vises
som hvidt. Som regel bliver udseendet ikke ødelagt af det, så det er
fint nok.

Du kan se et eksempel på halvgennemsigtighed med PNG-billeder på sitet i
min signatur (prøv at scrolle).

--
Jonas Koch Bentzen

http://findhim.com/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-03-03 17:15

Jonas Koch Bentzen wrote:

> Halvgennemsigtige PNG-billeder understøttes blandt andre af
> følgende browsere:

[...]

> Det virker *ikke* i Internet Explorer. Her vil det gennemsigtige
> vises som hvidt. Som regel bliver udseendet ikke ødelagt af det,
> så det er fint nok.

Her er et par forslag til at få det til at virke i IE:
http://redvip.homelinux.net/varios/explorer-png-en.html
http://webfx.eae.net/dhtml/pngbehavior/pngbehavior.html

(okay, det er vist kun et trick og ikke to forskellige)
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 26-03-03 19:16

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> wrote:

>Halvgennemsigtige PNG-billeder understøttes blandt andre af følgende
>browsere:
>
>- Netscape 6/7

Der er dog en del problemer i Netscape 6 (halvtranparens og noget med alpha
kanaler) som er løst i Netscap 7

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-03-03 21:58

On 26 Mar 2003 16:14:31 GMT, Toke Eskildsen wrote:

> Her er et par forslag til at få det til at virke i IE:
> http://redvip.homelinux.net/varios/explorer-png-en.html
> http://webfx.eae.net/dhtml/pngbehavior/pngbehavior.html

Relateret, men lidt noget andet:

Findes der et trick, der får Microsoft Internet Explorer 6 til at vise
PNG-billeder med korrekt gamma, så farverne passer med farver sat i
stylesheets også?

Mvh.

--
"Hvilken sanning, Måns, är sann?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Thomas Dybdahl osv

Dato : 26-03-03 20:19

> Er der en alternativ løsning på dette problem (evt. javascript) eller bør
> man i stedet lave sin gennemsigtighed (Opacity) i Photoshop eller lignende
> billedbehandlingsprogrammer?

Jeg pejer at bruge et gif billede som dette:

farvet transp
transp farvet

Det ser ikke super godt ud på mget lave opløsninger, men kommer man lidt højre
op er det ikke så galt, og så understøttes det godt.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne