float: right, margen, mellemrum i MSIE 6
Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-03-03 10:55

Hej.

Jeg prøver på at forstå hvorfor Microsoft Internet Explorer 6 laver
mellemrum mellem to <div>-elementer jeg roder med.

Den ene <div>, der er rød, har en højre-margin på 198px, og den anden
sat til at være float: right.

Jeg havde forventet at dette ville give en rød klods med en blå klods
til højre for, uden mellemrum.

Det er også hvad Opera 6, 7, Netscape 6, 7 og Mozilla 1.3 tegner, men
Microsoft Internet Explorer 6 laver mellemrum mellem de to bokse.

Jeg har med DOCTYPE'n (og udeladelsen af <?xml>-introen) sørget for at
MSIE ikke bruger quirks mode, så det burde ikke være det.

Eksempel her: <http://koldfront.dk/misc/floatbox.html>

Er der en standard-workaround til dette problem?

Mvh.

--
"Hvilken sanning, Måns, är sann?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-03 11:02

Adam Sjøgren skrev:

> Den ene <div>, der er rød, har en højre-margin på 198px, og
> den anden <div>, der er blå, (og placeret før i XHTML'en) er
> 198px bred og er sat til at være float: right.

Har du sat margen og fyld til 0 alle steder (pånær den der skal
have 198px's højremargen)?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-03-03 11:17

On Wed, 26 Mar 2003 11:01:58 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Har du sat margen og fyld til 0 alle steder (pånær den der skal
> have 198px's højremargen)?

Ja. Se gerne det testeksempel jeg gav et link til.

Mvh.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-03-03 11:25

"Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> skrev
> Den ene <div>, der er rød, har en højre-margin på 198px, og den anden
> sat til at være float: right.

Prøv at tildele den blå div margin-left:0px og ret den røde div's
margin-right til 0px

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-03-03 11:37

On Wed, 26 Mar 2003 11:24:47 +0100, Erik Ginnerskov wrote:

> "Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> skrev

> Prøv at tildele den blå div margin-left:0px

Det har jeg gjort. Se gerne det test-eksempel jeg skrev et link til.

> og ret den røde div's margin-right til 0px

Det giver ikke mening. Der skal netop være plads til den blå til højre
for den røde.

Under alle omstændiger, selvom jeg giver den røde 0 i højre-margin som
du foreslår, tegner Microsoft Internet Explorer 6 stadig et mellemrum;
eksempel på det her:

<http://koldfront.dk/misc/floatboxnorightmargin.html>

Mvh.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-03-03 12:03

> Det har jeg gjort. Se gerne det test-eksempel jeg skrev et link til.

> Det giver ikke mening. Der skal netop være plads til den blå til højre
> for den røde.

Jo, det gør. I og med, at du har tildelt den blå div en float:right og har
skrevet den på siden før den røde div., så sætter browseren den blå ude i
højre side og den røde til venstre herfor og udfyldende den resterende
bredde på siden.

> Under alle omstændiger, selvom jeg giver den røde 0 i højre-margin som
> du foreslår, tegner Microsoft Internet Explorer 6 stadig et mellemrum;
> eksempel på det her:

Og det gør den også i MSIE 5.5. Det har jeg ikke en fornuftig forklaring på.
Mozilla og Opera tegner det derimod korrekt, så konklusionen må være, at det
er MSIE, der ikke er rigtig klog. Koden fejler ikke noget.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-03-03 13:01

On Wed, 26 Mar 2003 12:02:57 +0100, Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> forklaring på. Mozilla og Opera tegner det derimod korrekt, så
> konklusionen må være, at det er MSIE, der ikke er rigtig klog. Koden

Ja, det var det jeg skrev i den første artikel i tråden. Spørgsmålet
er således stadig åbent.

Mvh.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-03 13:06

Adam Sjøgren skrev:

> Ja, det var det jeg skrev i den første artikel i tråden.
> Spørgsmålet er således stadig åbent.

Kan du bruge absolut positionering i stedet?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Dybdahl osv

Dato : 26-03-03 20:30

> Eksempel her: <http://koldfront.dk/misc/floatbox.html>
>
> Er der en standard-workaround til dette problem?

Jeg kunne forestille mig at IE regner et linjeskift for et mellemrum. Prøv at
lade de to div'er stå på samme linje, lige efter hinanden. </DIV><DIV
STYLE="osv.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-03-03 20:37

"Thomas" == Thomas Dybdahl osv <1@3.be> writes:

> Jeg kunne forestille mig at IE regner et linjeskift for et mellemrum. Prøv at
> lade de to div'er stå på samme linje, lige efter hinanden. </DIV><DIV
> STYLE="osv.

Det kan godt gå hen og blive et mareridt at skulle vedligeholde

Man kan alternativt udkommentere linieskiftet:

--><div>

/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-03-03 21:55

On Wed, 26 Mar 2003 19:29:59 +0000 (UTC), Thomas Dybdahl osv wrote:

> Jeg kunne forestille mig at IE regner et linjeskift for et mellemrum. Prøv at
> lade de to div'er stå på samme linje, lige efter hinanden. </DIV><DIV
> STYLE="osv.

Det gjorde ingen forskel. Til gengæld fandt en kollega en workaround:
tilføj en extra <div> inden i hver af de to <div>'er(!):

<http://koldfront.dk/misc/floatboxextradiv.html>

Mvh.