udendørs temperatur
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 26-03-03 09:50

Jeg fortsætter mit eventyr med hvalpen Alfa
Hun er ret god til at være alene hjemme, hun hverken gør eller
ødelægger ting, så det er jo kun godt. Jeg kunne dog godt trænke mig
at hun var ude i haven mens vi er på arbejde, da hun derude har bedre
mulighed for at udfolde sig. Nu er jeg dog bekymret for hvilke
temperature sådan en Springer Spaniel hvalp kan klare. Hernede i
Spanien er der for tiden 5-10 grader om morgenen og i løbet af dagen
sniger temperaturen sig op på 15-20 stykker. Er 5-10 grader for koldt
til at lukke hunden ude i haven, eller sker der ikke noget ved en
sådan temperatur?
Mit andet spørgsmål går på hvor meget en voksen springer spaniel
egentlig vejer? Jeg har regnet med at omtrentligt 20-25 kilo, men da
jeg ikke har anden reference end FCI standarnden der siger at hunden
bliver ca 50 cm høj som fuldvoksen.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : skingur

Dato : 26-03-03 19:07

"Lars Hoffmann" skrev d. 26-03-03 09:50 dette indlæg :
> [...]
> sniger temperaturen sig op på 15-20 stykker. Er 5-10 grader for koldt
> til at lukke hunden ude i haven, eller sker der ikke noget ved en

Hvis det var for koldt, ville vi ikke kunne holde hunde i
Danmark...DOH!!!!
Nej, spøg til side - det tror jeg da bestemt ikke er for koldt - og du
sætter vel et rart, varmt, isoleret hundehus op, hun kan gå ind i for at
søge ly for regn, kulde og bagende sol?

Det er ikke fordi jeg er misundelig eller noget, jeg vil bare lige gøre
alle jer udenlandsdanskere opmærksomme på, at det har været shorts-vejr
i lille DK idag. Ævbæv! Og bøgen springer snart ud!!!!!

Kh Christina, hvis ben stadig kræver at man har solbriller på, hvis man
vil betragte dem...

http://www.kandu.dk/

Fra : x Vuf x

Dato : 26-03-03 21:43

Wed, 26 Mar 2003 18:06:43 GMT, skingur wrote:

>Kh Christina, hvis ben stadig kræver at man har solbriller på, hvis man
>vil betragte dem...

<Fniiis>

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.com/ webmaster@***sonpet.com
Nu er de snart færdige... De flotte nye hjemmesider. /\\|//\

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-03-03 07:51

>Det er ikke fordi jeg er misundelig eller noget, jeg vil bare lige gøre
>alle jer udenlandsdanskere opmærksomme på, at det har været shorts-vejr
>i lille DK idag. Ævbæv! Og bøgen springer snart ud!!!!!

,,,,,,,,,,,,,Arrh overdriver du nu ikke lidt ? der er altså stadig
frost på min bilrude om morgenen .-) Så hvis du har shorts på så er du
da en ægte viking eller også er du en af dem der snart bliver
forkølede

Fra : Mari

Dato : 26-03-03 21:09

>Jeg kunne dog godt trænke mig
> at hun var ude i haven mens vi er på arbejde, da hun derude har bedre
> mulighed for at udfolde sig.

Du skal ikke regne med at hunden udfolder sig mere ude - end inde, når
den er alene. Hunde, der er alene hviler meget - og finder fred med det.
Den aktive del af hverdagen har den sammen med sin familie.

>Er 5-10 grader for koldt til at lukke hunden ude i haven, eller sker der
ikke noget ved en sådan temperatur?

Det vigtigste er tilvænningen, så pelsen når at indrette sin underuld
på lav temperatur. Du ser at dyr i naturen har sommer og vinterpels.
Det samme skal hunde have mulighed for - ved tilvænning - hvis de
skal være ude meget. Så, lad hende være ude, når I er hjemme - og
inde når hun er alene, så hun ikke ligger uden opsyn og fryser.

Vær også opmærksom på, at det er meget frustrerende for en hund,
at skulle "passe" huset, hvis den har for stort område at bevæge sig på.
Jeg tror du får den mest harmoniske hund, hvis den opholde sig på et
mindre område, som den kan overskue........ indtil den er psykisk
færdigudviklet.

/Mari

Fra : skingur

Dato : 26-03-03 21:48

"Mari" skrev d. 26-03-03 21:09 dette indlæg :

> [...]
det.
> Den aktive del af hverdagen har den sammen med sin familie.

Hej Mari- jeg er faktisk helt enig! Men hvis Lars gerne vil have hunden
ude, skal det jo være sådan at den har de bedst mulige betingelser.
Hellere være ude end være lukket inde i bryggerset - hvis du spørger
mig! (Jeg aner altså ikke om Lars`hund må være i hele huset eller ej!).
Min erfaring siger mig, at hunde er tryggest ved at være der, hvor deres
mennesker plejer at være - dvs i huset. Min hund er inde, når jeg ikke
er hjemme, og det tror jeg egentlig, han har det helt fint med. Han
lægger sig ganske rigtig og sover - enten i det store indbyggede skab i
hallen, i sofaen, i vores seng, i en af kurvene, i en jakke glemt på
gulvet eller i kattenes seng...

Ved samme lejlighed vil jeg (igen!) pointere, hvor vigtigt det er, at
være sammen med/stimulere hunden, når man så -er_ hjemme. Regnestykke:
sove, nat: 8 timer. Arbejde, dag: 8 timer. Indkøb, madlavning, spisning:
3 timer. Rest: 5 timer, hvor hunden har mulighed for at være et
ligeværdigt medlem af flokken.... Roger Abrantes lavede en undersøgelse
der viste, at antallet af problemhunde steg i takt med de antal timer,
de sov. Og vores gode, trofaste hunde sover, når der ikke er aktivitet i
flokken!

Mvh, Christina, hvis gravhund hjælper med at skrive på
computeren..hvilket ikke altid gør det nemmere!

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-03-03 07:51

> [...]
>er hjemme, og det tror jeg egentlig, han har det helt fint med. Han
>lægger sig ganske rigtig og sover - enten i det store indbyggede skab i

? hallen ? bor i på et slot eller i en idrætshal ?

Fra : skingur

Dato : 28-03-03 23:35

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 28-03-03 07:51 dette indlæg :

> ? hallen ? bor i på et slot eller i en idrætshal ?

njaeeej.... lyder bare lidt mere overbevisende end "gangen" eller
"entreen", for der er faktisk et ret stort rum!!!!!!!!!!!!
Christina, hvis hjem er hendes slot

http://www.kandu.dk/

Fra : Therese

Dato : 30-03-03 10:57

"skingur" skrev

> njaeeej.... lyder bare lidt mere overbevisende end "gangen" eller
> "entreen", for der er faktisk et ret stort rum!!!!!!!!!!!!
> Christina, hvis hjem er hendes slot

Der hvor vi kommer fra hedder det en hall, hall'en. Udtalt håål

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 27-03-03 08:23

Jeg har selv en Münsterlænder, som kommer i hundegård kl. 0700 hver dag og
bliver hentet ind kl 1600. Det er ikke noget problem selv om temperaturen
falder til minus grader, hvis hunden er vant til dette. Selv om hunden har
et velisoleret hundehus på en afskærmet tresse under halvtag finder jeg ham
tit sovende lige midt i sneen. Altså ingen problem når hunden er vant til
dette.
Det skal lige siges at han til gengæld har et badebassin om sommeren hvor
han selv kravler i op til flere gange om dagen.
Med hensyn til hundegården er det en god ide at starte med at sætte hunden
ud i den, når i får ham hjem som 8 uger gammel . bare i et par minutter til
at starte med og giv ham så maden med derud. Så bliver han glad for at være
der ude.

TAU

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 27-03-03 09:52

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> escribió en el mensaje
> Jeg kunne dog godt trænke mig
> at hun var ude i haven mens vi er på arbejde, da hun derude har
bedre
> mulighed for at udfolde sig.

Tak for alle de gode svar, jeg vil lade Alfa være udenfor så længe
det ikke regner alt for voldsomt. Når hun er udenfor ved jeg at hun
"snakker" en del med naboen der er hjemmegående husmor og jeg kan se
at hendes legetøj da er blevet flyttet rundt på, så hun sover
åbenbart ikke hele tiden.
Om en uge eller to skulle vi også gerne nå op på ca 25 grader i
dagstimerne og så er problemet da løst
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mari

Dato : 28-03-03 00:01

> Om en uge eller to skulle vi også gerne nå op på ca 25 grader i
> dagstimerne og så er problemet da løst

Ja, men da kun hvis der er ikke er risiko for at det bliver varmere
der hvor hunden skal befinde sig - og vandskålen er fuld dagen lang.
Dvs. een, der ikke kan tømmes ved et uheld.

Luftig skygge er også et ubetinget krav til hundens opholdssted.

/Mari

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-03-03 08:33

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> escribió

> [...]
lang.
> Dvs. een, der ikke kan tømmes ved et uheld.
>
> Luftig skygge er også et ubetinget krav til hundens opholdssted.

Hunden har skygge, læ, ly, masser af vand og jeg er halvfærdig med at
bygge et hundehus til den, så udendørs tror jeg ikke den har
problemer.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann