allergi
Fra : bettina

Dato : 26-03-03 08:58

er det bare mig, eller bør der ikke være avlsrestriktioner på hunde med
allergi? Eller ved jeg bare ikke, at der er det?

Det er godt nok ikke det vildeste statistiske grundlag, men jeg har nu haft
3 hunde og noget tyder på, at de alle 3 har/havde allergi af en eller anden
art.
Den første var meget grelt og hun endte da også med at blive aflivet (ikke
kun pga allergien dog)
Den næste (en RR hanhund) fik knopper på hovedet, nogen gange store buler
over hele kroppen, der forsvandt hurtigt igen og indimellem lidt
ørebetændelse. Altid om foråret/sommeren. jeg fik ham ikke allergi testet,
så jeg ved ikke hvad det var han reagerede på.
Nu har min 2½ år gamle RR-tæve fået øre + øjenbetændelse samt lidt knopper
på maven. Hun havde også lidt ørebetændelse i april sidste år, så noget
tyder jo på en eller anden form for pollenallergi. I sommers havde hun de
samme knopper på hovedet og buler ¨på kroppen som min gamle hanhund.
Jeg har tænkt mig at få hende testet så snart binyrebarken er ude af kroppen
igen.
Anyway.
Jeg havde jo håbet på at få hvalpe på hende. Hun har fået den nødvendige 2.
præmie på udstilling og er blevet røntgenfotograferet med A 0 som resultat,
det er jo perfekt. Med andre ord er hun nu avlsgodkendt så vidt jeg kan
gennemskue.
Hvis det viser sig hun har allergi, vil jeg selvfølgelig droppe drømmen om
at få hvalpe på hende, men er der egentlig noget som helst andet end moral
der forhindrer mig i det??
Jeg synes det virker lidt påfaldende og håber selvfølgelig det bare er et
tilfælde, men burde avlerne ikke også fokusere på at få udryddet allergi,
ligesom de forsøger at avle så mange andre skavanker ud? Gør de det så også?
Egentlig burde der følge en allergitest med inden avslgodkendelse, hvis det
er så stort et problem som jeg unmiddelbart har indtryk af det er.

blev bare lige lidt forarget ved tanken om, at avlerne måske "overser" en
skavank fordi den kan være svær at få øje på og ikke står i nogen papirer

Bettina

Fra : skingur

Dato : 26-03-03 19:10

"bettina" skrev d. 26-03-03 08:58 dette indlæg :
> er det bare mig, eller bør der ikke være avlsrestriktioner på hunde
med
> allergi? Eller ved jeg bare ikke, at der er det?

Undskyld, men hvad er RR??? Sikkert míg der er dum....
Kh ignorante Christina (rotweiler retriever? russisk rottweiler? rød
russer? rolig rottweiler? Jeg gir op!!!)

http://www.kandu.dk/

Fra : Therese

Dato : 26-03-03 19:30

"skingur" skrev
> Undskyld, men hvad er RR??? Sikkert míg der er dum....
> Kh ignorante Christina (rotweiler retriever? russisk rottweiler? rød
> russer? rolig rottweiler? Jeg gir op!!!)

Muligvis Rhodesian Richback (Det kan jeg vist ikke stave til)

--
Mange hilsner
Therese

Fra : skingur

Dato : 26-03-03 20:12

"Therese" skrev d. 26-03-03 19:30 dette indlæg :
> [...]
> www.elverdalen.dk (opdateret d. 15. marts med masser nye
Bernhard-billeder)

> Nårh ja - godt bud (ridgeback, tror jeg nok!)
Christina (ruhåret rollmops!!!!)

http://www.kandu.dk/

Fra : bettina

Dato : 27-03-03 09:17

hehe, det er faktisk rigtigt gættet, og det staves Rhodesian Ridgeback

sorry for den indforståethed.
Bettina

Fra : x Vuf x

Dato : 26-03-03 21:42

Wed, 26 Mar 2003 18:10:00 GMT, skingur wrote:

>Undskyld, men hvad er RR??? Sikkert míg der er dum....
>Kh ignorante Christina (rotweiler retriever? russisk rottweiler? rød
>russer? rolig rottweiler? Jeg gir op!!!)

Rhodesian Ridgeback...En smuk hund.

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.com/ webmaster@***sonpet.com
Nu er de snart færdige... De flotte nye hjemmesider. /\\|//\

Fra : Ladycatwoman

Dato : 31-03-03 12:36

"bettina" <bep@bep.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skavank fordi den kan være svær at få øje på og ikke står i nogen papirer

Hej Bettina.

De to RR´er var de fra samme stamlinie?
Det kan vel være arveligt, som det er hos mennesker.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : bettina

Dato : 01-04-03 10:31

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> wrote in message

> Hej Bettina.
>
> De to RR´er var de fra samme stamlinie?
> Det kan vel være arveligt, som det er hos mennesker.

Nej overhovedet ikke, i hvert fald så langt som man kan se på stamtavlerne.
Men ja, jeg tror også det er arveligt. Det er bare en teori, men netop
derfor jeg bliver forarget ved tanken om, at avlerne måske bare ignorerer
det og avler på dem aligevel