GPS blokeres?Må ku hindre al frindly fire?
Fra : Bo Warming

Dato : 26-03-03 08:13

GPS blokeres?Må ku hindre al frindly fire?

Stedbestemmelse med meternøjagtighed må kunne fortælle enhver pilot eller
tank-skytte at HER ER EN VEN

Eneste forklaringer på de mange tab pga venligsindet-ild er

1. at Irak har russisk udstyr til at blokere GPS -
Ved Du Om Sådant eksisterer???

2. at amerikanerne ikke gider anstrenge sig for at mindske disse tab.

Selv hvis GPS kan blokeres, er det redskaber, især de pilotløse der via
kortrækkende radio sender detaljerede kamera-optagelser.

--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-03-03 08:33

Bo Warming skrev:

>GPS blokeres?Må ku hindre al frindly fire?

Ja, det kunne man forestille sig. En lignende tanke ligger bag en
amerikansk film der hedder "Western World" (hvis jeg husker ret).
Våbnene kunne kun skyde på robotter, ikke på levende væsener. Men
det gik så grueligt galt ...

>Stedbestemmelse med meternøjagtighed må kunne fortælle enhver pilot eller
>tank-skytte at HER ER EN VEN

Måske, men så kan man ikke længere redde sin kammerat ved at
skyde den fjende der er ved at skære halsen over på ham.
GPS-låsen kan ikke laves nøjagtig nok.

>Eneste forklaringer på de mange tab pga venligsindet-ild er

>1. at Irak har russisk udstyr til at blokere GPS -

Det ville vi have hørt om.

>Ved Du Om Sådant eksisterer?

Nej, men det kunne formodentlig laves. Det ville dog genere alle
lande, altså også dem der lavede blokeringen.

>2. at amerikanerne ikke gider anstrenge sig for at mindske disse tab.

Det er nok heller ikke rigtigt. Tabene opstår i kampens hede (!).
Jeg tror ikke man helt kan undgå den slags. For eksempel kan man
jo ikke kalde en granat tilbage hvis den først er fyret af, og
det kan jo være at fjenden når at flytte sig og en ven er lige
bagved.

--
Bertel

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 26-03-03 09:49

Bertel Lund Hansen skrev:
[klip]
> Måske, men så kan man ikke længere redde sin kammerat ved at
> skyde den fjende der er ved at skære halsen over på ham.
> GPS-låsen kan ikke laves nøjagtig nok.
[klip]

Jeg mindes da ellers at have læst at man i militærbrug kan foretage
GPS-målinger med en præcision under en decimeter. Måske det blot ikke er
tilfældet, når GPS-måleren er på et fly, der bevæger sig med rimelig stor
fart.

Mvh. Bjarke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-03-03 12:07

Bjarke Walling Petersen skrev:

>Jeg mindes da ellers at have læst at man i militærbrug kan foretage
>GPS-målinger med en præcision under en decimeter.

Kan man virkelig det?

>Måske det blot ikke er tilfældet, når GPS-måleren er på et fly, der bevæger sig med rimelig stor fart.

Er der ikke så meget transportforsinkelse på GPS at det er helt
uacceptabelt til militære skydevåben?

--
Bertel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-03-03 12:56

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Kan man virkelig det?

Jeg tror godt at hvis man ruller hele isenkrammet ud, det være sig militær
GPS, DGPS kan komme ned på decimeter niveau.

bevæger sig med rimelig stor fart.

> Er der ikke så meget transportforsinkelse på GPS at det er helt
> uacceptabelt til militære skydevåben?

Hvis du regner Tomahawk krydsermissiler etc. med til skydevåben, så bruges
det da. Det bruges sammen med konturgenkendelse, inerti etc.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Timo Jattu

Dato : 27-03-03 00:54

> Jeg tror godt at hvis man ruller hele isenkrammet ud, det være sig militær
> GPS, DGPS kan komme ned på decimeter niveau.

Der er ingen teknologisk fordel mellem GPS og DGPS - Den sidste er bare
udstyret med et fikspunkt på land/vand som koorigere den almindelige GPS.
Dvs. når den almindelige GPS køre uden afvisning er den lige så nøjagtig som
DGPS, men når GPS signalet er forskudt, finder DGPS stadigt den rigtige
possition udfra det velkendte fikspunkt. Antallet af sattelitter som din
GPS/DGPS er linket op med afgør hvor præcist den er !

Timo.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-03 09:00

"Timo Jattu" <Timo@pbk.dk> wrote in message

> [...]
> possition udfra det velkendte fikspunkt. Antallet af sattelitter som din
> GPS/DGPS er linket op med afgør hvor præcist den er !

Det ved jeg godt, men hvis SA er on er antallet af satellitter ikke
afgørende.
DGPS vil forbedre nøjagtigheden meget hvis SA on, men fordelen ved DGPS er
vel mindre hvis SA er off ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-03-03 13:11

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3e82b8b9$0$144$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> DGPS vil forbedre nøjagtigheden meget hvis SA on, men fordelen ved
DGPS er
> vel mindre hvis SA er off ?

Vil den overhovedet være der?

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-03 11:43

> "Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
> meddelelse news:3e82b8b9$0$144$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> DGPS er
>
> Vil den overhovedet være der?

Unøjagtigheden ?!?!
Der findes jo ikke noget 100.0000% præcist navigationssystem.

Fordelen:
Man får da kompenceret for de fejl der skabes ved gps-signalernes tur gennem
atmosfæren.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-04-03 12:05

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3e896d28$0$131$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Unøjagtigheden ?!?!

Nej, fordelen ved DGPS

> Man får da kompenceret for de fejl der skabes ved gps-signalernes tur
gennem
> atmosfæren.

Men hvor store er de?
Og er atmosfærefejlene så uniforme at et sekundært fikspunkt 100 km væk
hjælper?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-03 12:11

> [...]
> gennem
>
> Men hvor store er de?
> Og er atmosfærefejlene så uniforme at et sekundært fikspunkt 100 km væk

jeg ved det faktisk ikke, men fordelen med det sekundære fikspunkt er jo at
positionen er 100% kendt.
Jeg vil da prøve at undersøge om DGPS har nogen fordel i en SA fri verden.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-04-03 06:52

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message

> [...]
> positionen er 100% kendt.
> Jeg vil da prøve at undersøge om DGPS har nogen fordel i en SA fri verden.

Der er lidt info her:

http://www.trimble.com/gps/dgps.html
http://www.edu-observatory.org/gps/dgps.html

desuden har jeg startet en tråd i alt.satellite.gps der hedder:
DGPS useless in SA free world ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-03-03 09:00

Fra : an

Dato : 26-03-03 23:49

> Kan man virkelig det?

Det som landmålere bruger, vistnok sammen med et fikspunkt, giver en
nøjagtighed på én cm i 3 dimensioner.
(Et apparat jeg så i brug havde forbindelse til 13 satelitter + fikspunktet)

A-N

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-03-03 09:30

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, men det kunne formodentlig laves. Det ville dog genere alle
> lande, altså også dem der lavede blokeringen.

Hvad får dig til at tro at man ikke kan blokere lokalt?
Tomahawk, JSOW og JDAM har alle et sekundært Inertial Guiding System
Tanken er at såfremt der er opsat GPS-jammere i målområdet (det er jo
ikke vildt stærke signaler der kommer fra satelitten, så det er relativt
nemt at overdøve signalet lokalt) således at GPS-måling ikke kan
foretages på de sidste par hundrede meter, så vil våbnet gå ud fra sin
sidst kendte position (som så fx kan være flyet eller hvilken platform
våbnet nu blev leveret fra) og regne fremad ved hjælp af fartindikatorer
og 3-dimensionelle accelerometre.
Svjv har man ikke været udsat for GPS-jamming endnu, men man forventer
altså at det sker inden alt for mange år.
Tomahawkerne mm har adskillige yderligere systemer (fx TERCOMM der
følger en given rute i terrænnet) der er udviklet før GPS, men som man
alligevel forventer kommer i brug igen

> For eksempel kan man
> jo ikke kalde en granat tilbage hvis den først er fyret af

Ikke før 2005 ihvertfald.. Excalibur-våbensystemet giver
artillerigranater samme muligheder som flyleverede bomber.

Desuden har "friendly fire" jo indtil videre kun forårsaget et tab
(Patriot-missilet der nedskød det britiske fly). De øvrige har været
navigationsmæssige eller resultatet af en bevidst handling.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-03-03 13:33

> "Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad får dig til at tro at man ikke kan blokere lokalt?

USA kan blokere de civile signaler, og dermed forhindre brugen af
comercielle GPS modtagere.

> [...]
> Svjv har man ikke været udsat for GPS-jamming endnu, men man forventer
> altså at det sker inden alt for mange år.

USA har lige (inden for de sidste 24 timer) ødelagt 6 jammere i Irak. Den
ene med GPS styret våben

> Tomahawkerne mm har adskillige yderligere systemer (fx TERCOMM der
> følger en given rute i terrænnet) der er udviklet før GPS, men som man
> alligevel forventer kommer i brug igen

Bruges det ikke sammen med GPS i krydsermisillerne ?

> Desuden har "friendly fire" jo indtil videre kun forårsaget et tab
> (Patriot-missilet der nedskød det britiske fly). De øvrige har været
> navigationsmæssige eller resultatet af en bevidst handling.

Nej, citat fra irak.tv2.dk:

To britiske soldater er blevet dræbt af "venlig ild" næd Basra. Det oplyser
det britiske forsvarsministerium.

To andre soldater er alvorligt såret efter episoden.

De fire var besætningen i en Challenger II-kampvogn, der kæmpede mod
irakiske styrker. Besætningen i en anden britisk Challenger-kampvogn troede,
de havde irakisk kampvogn foran sig og åbnede ild mod kollegerne. Trods al
træning, natsynsudstyr, nøje planlægning og kamp-indentifikation sker sådan
noget, siger oberst Chris Vernon.

citat slut.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-03-03 13:41

> [...]

>træning, natsynsudstyr, nøje planlægning og kamp-indentifikation sker sådan

Kunne man ikke tænke sig at vennerne havde en chip monteret der
udsendte et bestemt signal?

--
Bertel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-03-03 13:50

> Kunne man ikke tænke sig at vennerne havde en chip monteret der
> udsendte et bestemt signal?

Jo, men chippen skal jo både udsende et vennesignal + dens position.
Men det kan helt sikkert lade sig gøre.
Det er bare et problem hvis fjenden får fat i hvordan man laver en sådan
chip

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-03-03 13:50

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne man ikke tænke sig at vennerne havde en chip monteret der
> udsendte et bestemt signal?

Jeg ville umiddelbart være ked af at rende rundt men en "her-er-jeg"
sender i en krig.
Det ville være pænt nemt at lave noget der låste sig fast på en sådan
transponder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-03-03 14:23

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Det ville være pænt nemt at lave noget der låste sig fast på en sådan
>transponder.

Ups!

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-03-03 13:53

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne man ikke tænke sig at vennerne havde en chip monteret der
> udsendte et bestemt signal?

Videre tanke:
Man kunne lave en sender der sendte aktuel position direkte til en
satellit.
For at man ikke skal kunne spore det på jorden skal signalet rettes
"opad" og for at undgå reflektion skal bølgelængden være meget kort, eks
røntgen.

Så skal man bare undgå at fjenden hacker sig ind på satellitten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-03-03 14:03

> "Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Videre tanke:
> Man kunne lave en sender der sendte aktuel position direkte til en
> satellit.

Geostationær ? Hvis ja, så giver det en lavere og lavere vinkel jo mere mod
nord og syd. Dette gør det det bliver nemmere og nemmere og aflytte / pejle.
Kredsløbsbane: vil kræve enten spredning af signalet eller bevægelig
antenne. Dette gør det det bliver nemmere og nemmere og aflytte / pejle.

> Så skal man bare undgå at fjenden hacker sig ind på satellitten

Desuden er der vel et tidsproblem i dette, det vil tage lang tid for
missilet at finde ud af at det er på vej mod en ven.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-03-03 16:34

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3e81a546$0$144$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Kredsløbsbane: vil kræve enten spredning af signalet eller bevægelig
> antenne. Dette gør det det bliver nemmere og nemmere og aflytte /
pejle.

Kredsløbsbane
Antennen skal kunne sende i et antal retninger uden bevægelige dele.

> Desuden er der vel et tidsproblem i dette, det vil tage lang tid for
> missilet at finde ud af at det er på vej mod en ven.

Hvis det er en kredsløbsbane så snakker vi vel sekunder i alt

Fra : Torben Simonsen

Dato : 26-03-03 13:58

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

> Kunne man ikke tænke sig at vennerne havde en chip monteret der
> udsendte et bestemt signal?

Jeg ved ikke, om det er praktisk muligt for landtropper, men for fly
eksisterer allerede et system, som mere eller mindre gør dette.

Prøv at søge på Google på "IFF Identification Friend or Foe". IFF er
en militær udgave af det, som på civile fly bare kaldes en transponder.
I modsætning til civile transpondere kan IFF sættes til at sende
krypterede svar tilbage (såkaldt "mode 4"), hvilket muliggør identifikation
af ikke-fjendtlige fly.

--
-- Torben.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-03-03 13:49

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3e819e27$0$135$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> USA kan blokere de civile signaler, og dermed forhindre brugen af
> comercielle GPS modtagere.

De kan kryptere halvdelen eller det hele af signalet og dermed gøre
private modtagere hhv. upræcise og ubrugelige, men det er næppe hvad der
omtales her.

> Bruges det ikke sammen med GPS i krydsermisillerne ?

Jo

> Nej, citat fra irak.tv2.dk:

Point taken