Ørred ved kysten
Fra : Poul Krogh

Dato : 26-03-03 08:06

Hej. Har fisket med flue i to- tre år nu. Og nu vil jeg så frygtelig gerne
igang med at fiske fra kysten. Helst efter ørred. Er der ørreder ved kysten
nu ? Efter min bedste research-kundskaber burde der være. Jeg bor i Århus
og kan finde ud af at der er rigtig godt ørredvand heromkring, ørnereden,
ved den permanente og længere mod nord faktisk, omkring hele den nordlige
bugt hele vejen omkring til Ebeltoft vig.
Har prøvet lige syd for den permanente, men uden held . Er det helt hen i
veret at tro at der er fisk på dette sted ?

Mit spg. er, hvor er det godt lige pt., helst indenfor cykelafstand og skal
man stadig bruge de der spraglede store fluer med masser af glimmer
(provokationsfluer)? Og skal det være morgen, middag eller aften ? Samt
spiller vejret overhovedet ind ?

Hilsen den uerfarne kystfisker

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-03-03 08:54

"Poul Krogh" skrev...
> [...]
> Har prøvet lige syd for den permanente, men uden held . Er det helt hen
> veret at tro at der er fisk på dette sted ?

Det er et spørgsmål om vandtemperatur vs. saltindhold.
Jo koldere vandet er, jo mindre salt skal vandet være
for at ørreden befinder sig vel.
I teorien burde ørreden i øjeblikket pendle mellem
brakvand om natten og saltere vand i løbet af dagen,
efterhånden som solen varmer vandet op.
Men eet er teori...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : S. Mckinley

Dato : 26-03-03 09:09

Stykket nord for den permanente er mere populært og der fanges derfor nok
flere fisk her, specielt her i højsæsonen, hvor der tages fisk op til 5kg.
Men ellers går der rygter om at Vosnæs pynt og Kaløvig er hotspots lige for
tiden.
/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-03 04:58

"S. Mckinley" <mckinley@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men ellers går der rygter om at Vosnæs pynt og Kaløvig er hotspots lige

Det er i hvert fald rygter helt uden hold i virkeligheden.

Fra : Alex Linaa

Dato : 28-03-03 09:02

<.> skrev i en meddelelse

> "S. Mckinley" <mckinley@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> for
>
> Det er i hvert fald rygter helt uden hold i virkeligheden.

Nope, det er det ikke.

En fiskekammerat fangede 6 stk. på en dag i Kalø Vig, da han ramte en stime
børsteorme på det lave vand.

vh
Alex Linaa

Fra : Poul Krogh

Dato : 01-04-03 09:10

Hvor meget er lavt vand ? Er det 1m, 2 m, eller hvad. Syntes der bliver
anført 0,5 til 1,5 meter mange steder i litteraturen (skrevet af alle de
kloge fiskerere ), men det kan være det er bedøvende hvor man fisker,
bare man er heldig !?

Og tilbage til det oprindelige spg. hvilke fluer skal der bruges pt.. Store,
spraglede, farvede og glimrende "juletræsfluer" eller de mere naturtro,
neutralfarvede ? Eller er det måske bare at finde den rigtige ved at skifte
ofte og håbe på det bedste ?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-04-03 09:38

"Poul Krogh" skrev...
> [...]
> anført 0,5 til 1,5 meter mange steder i litteraturen (skrevet af alle de
> kloge fiskerere ), men det kan være det er bedøvende hvor man fisker,

Jeg opfatter lavt vand som ca 0,5 - 1m.
Som jeg forgæves prøvede at fortælle
juniorerne i fiskeklubben: En ørred som er 30cm
høj over ryggen kan sagtens svømme i 31cm dybt vand...

> [...]
> spraglede, farvede og glimrende "juletræsfluer" eller de mere naturtro,
> neutralfarvede ? Eller er det måske bare at finde den rigtige ved at

Så kedelige som muligt. gråbrune, grågrønne, mørkegrå, sorte.
Hvis de refuserer fluen. så prøv med en mindre.
Næsten alle mine kystfluer er lavet med dubbing i disse
farver, nogle med, nogle uden tyndt kropshackel.
Min børsteorms parodi er to lysebrune fluer med
lysebrunt kropshackel bundet tandem med en flettet
"navlestreng" af lysebrunt garn (forstærket med en stump
30lbs. backingline). Den vil enormt gerne hægte sig i kastet.

Fra : Poul Krogh

Dato : 01-04-03 10:46

MANGE tak. Det var lige det jeg ville have oplysninger om. Mente nok at det
var LAVT (0,5 m +-) vand man skulle gå på. Men er lidt, for ikke at sige
meget, overrasket over at det er de nautrale naturtro efteligninger man skal
bruge. Men det er bare godt, for det er dem jeg har flest af hehe

Tak og knæk og bræk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-04-03 11:08

"Poul Krogh" skrev...
> [...]
skal
> bruge. Men det er bare godt, for det er dem jeg har flest af hehe

Jeg skrev at min børsteormsflue så sådan ud, ikke at jeg brugte den
Disse fancy mønstre bindes nok mest for fiskerens skyld. Jeg har
i hverfald ikke konstateret at de fanger bedre end helt enkle fluer...
En havørred på børsteormsfræs vil næsten altid lave voldsom uro
i vandet. En velplaceret flue i en acceptabel farve vil næsten
altid udløse et hug. Jeg bruger næsten altid den samme flue til
det hele.

> Tak og knæk og bræk

Tak i lige måde.

Fra : Poul Krogh

Dato : 02-04-03 16:44

Hmm jammen jammen blir så forvirret i mit lille hoved.

Er enig med dig i det med at de komplekse fluer nok mest bindes for
fiskerens skyld. Var bare overrasket over at det er de neutrale farver der
skal spilles på.

Syntes altid folket snakker om stenet bund til havørred, men børsteorme
lever da på sandbund. Eller er det de pletter af sand der er mellem
"stenbankerne". Syntes at de kloge hoveder snakker om "den leopardplettede
bund" som den perfekte, altså en bund med mange sten, blandet med sågræs og
enkelte pletter med sand. Er det fordi der ikke er nogen der ved hvilken
bund der er bedst og så har valgt en bund der dækker det hele ???

hehe

Fra : Jesper Hansen

Dato : 02-04-03 23:38

Hejsa.
Der fanges ørreder der, hvor der fiskes. Hvis alle fisker på leopardbund er
det klart, at fiskene fanges her. Jeg har selv fanget fisk under de mest
"forkerte forhold". Det vigtigste er at holde sin agn i vandet. Hvis man
ikke tror på det og derfor tilbringer det meste af tiden med en kop kaffe i
hånden mens man diskuterer, om man skal køre et andet sted hen, fanger man
jo ikke noget.
Børsteorm lever typisk på leret bund - sandorm på sandbund.
Hvis du kan finde et sted med fx en lavvandet bugt med ikke for langt til
dybere vand og en pynt med strøm omkring, er du ikke helt forkert på den.
Men i realiteten kan der fanges fisk overalt.
Mht. fluerne: Ørreder har jo ikke arme, så hvis de ser noget, der forekommer
spiseligt er de nødt til at prøve at bide i det - og de er sultne nu. Brug
ikke tiden på at skifte flue hele tiden. Brug tiden til at spejde efter fisk
mens du fisker og fisker og fisker. Jeg har haft mest held med noget grå
frede-agtigt noget i str. ca. 8 eller en mindre, rød reje-agtig ting.

Bare se at komme igang og knæk og bræk

Jesper

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-04-03 08:06

"Jesper Hansen" skrev
> [...]
> det klart, at fiskene fanges her. Jeg har selv fanget fisk under de mest
> "forkerte forhold". Det vigtigste er at holde sin agn i vandet.

Njah.. Det er ingen skade til at fiske dér, hvor ørreden spiser.
Det optimale er, for mig at se, at vade på sandbund, mens
man affisker "det mørke område", som man kan på stort set
hele Sjællands nordkyst.

> [...]
> hånden mens man diskuterer, om man skal køre et andet sted hen, fanger man

Men det er så smadderhyggeligt !

> [...]
> dybere vand og en pynt med strøm omkring, er du ikke helt forkert på den.
> Men i realiteten kan der fanges fisk overalt.

Enig. Ved Kyndby betragtede jeg en flok (mindre) ørreder
der jagede i selve strandkanten på 15cm vand.

> [...]
> mens du fisker og fisker og fisker. Jeg har haft mest held med noget grå
> frede-agtigt noget i str. ca. 8 eller en mindre, rød reje-agtig ting.

Enig. Det er dog en fordel ikke at bruge fluer der kan forveksles
med f.eks. giftige havsnegle. Min hvide reje (rejer er først røde
når de bliver kogt) gav mig for et par år siden 2 ørreder pr.
tur i gennemsnit Den er afbilledet i Sportsfiskeren i denne
måned. Selvom jeg har fisket med den siden 70'erne, løber en
anden med æren for kompositionen, kan jeg se.
Jeg bruger dog sort superchenille til øjne...

> Bare se at komme igang og knæk og bræk

Enig. Hvis du er i tvivl om, hvor du skal ta' hen, så lad
vindretningen bestemme. Hvis du kaster med højre hånd
er en vind som kommer fra venstre og gerne lidt bagfra
absolut med mest magelige, også rent bølgemæssigt.
Knæk og bræk fra mig også.

Fra : Poul Krogh

Dato : 03-04-03 15:47

Hmm troede efterhånden jeg var den eneste der fisker hvor fiskes kan. Så er
alt jo fryd og gammen. Så er min gamle plan ikke helt afmacheret. Fisk hvor
der er vand og fisk hvor du kan, med hvad du har. Det der med "lavt vand
ikke for langt fra dybt vand og nær strøm" er lidt at dække sig ind. Hvilket
jo vel er det der er meningen. Hvis der ikke er fisk det ene sted, kan det
være der er det andet sted + fisken skal vel bruge alle aspekter af forhold
for at æde varieret og dække sine muligheder ind (som os)

Og er forresten enig i at den der fisker, fanger og den der ikke fisker
fanger ikke Syns tit jeg hører mine venner klage over at de aldrig
fanger noget. Og så har de fisket i 10 min., konstateret at der ingen fisk
er, og så drukket kaffe/pils resten af dagen.

Tak for svarerne.

Poul Krogh