Hvor mange skal med
Fra : J.k.

Dato : 25-03-03 21:22

Min kone og jeg diskuterer hvor langt man skal brede sig ud, med
indtastninger af personer i sit program. Jeg mener ligeså godt man kan tage
alt det man finder med, selvom det ikke er ens direkte familie, men kun i
familie med en gren af ens familie.
Det aktuelle er min bedstemors svigerindes forældre o.s.v.bagud
Jeg ved godt det er debatteret før i gruppen, men jeg kan ikke huske hvordan
de forskellige meninger var
M.v.h
Jørn

Fra : Varla

Dato : 25-03-03 21:46

"J.k." skrev d. 25-03-03 21:22 dette indlæg :
> Min kone og jeg diskuterer hvor langt man skal brede sig ud, med
> indtastninger af personer i sit program.

Der er ingen regler. Nogle dyrker aneforskning, altså kun aner til en
selv, eller måske også ens hustru, nogle tager børnebørnenes aner.

Andre konstaterer at på et eller andet tidspunkt er der anesammenfald,
og hvad så.

Nogle tager søskende med - og disses ægtefæller, og disses forældre
o.s.v.

Andre tager bedsteforældrene og alle efterkommere (descendanter samt
ægtefæller og ægtegællers forældre)

Andre tager oldeforældrene, men ellers samme fremgangsmåde, nemlig
samtlige efterkommere med ægtefæller og ægtefællers forældre.

Slægtsbøger tager af praktiske årsager ofte udgangepunkt i et ægtepar
som var med i folketællingen 1845 (og måske 1840), men det er af nemheds
årsager, idet folketællingen 1845 var den første folketælling hvor man
ved folketællingen skulle oplyse sit fødesogn (nogle var i tvivl, andre
ikke, men der var mange som ikke var helt klar over hvilket sogn de var
født i - i hvert fald oplyste de forkert sogn.

De professionelle slægtsforskningsbureauer tager således ofte
udgangspunkt i FT 1845, men deri kan jo også indgå forældre og
bedsteforældre i det omfang de kendes, men ofte bor de jo på aftægt på
eller ved gården.

Og den gang var en meget store del af landets befolkning boende på
landet, så det var hovedparten som dermed blev omfattet.

I slægtsforskningsprogrammer kan man ofte vælge at udsøge samtlige aner
til en person og derfra samtlige disse aners efterkommere med ægtefæller
og ægtefællernes forældre fordi det er en almindelig måde.

Men faste regler. Det synes jeg ikke jeg kan se noget steds.

mvh. /Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : LisBJensen

Dato : 25-03-03 21:50

> [...]
> Det aktuelle er min bedstemors svigerindes forældre o.s.v.bagud
> Jeg ved godt det er debatteret før i gruppen, men jeg kan ikke huske

Jeg tager det med jeg finder hvis de er en eller anden gren af Familien.
Jeg kan jo altid fjerne dem igen. I de små sogne går grenene jo ofte på
tværs flere gang.
Så det må vel siges at være en spørgsmål om hvad man selv synes.
Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Varla

Dato : 25-03-03 22:53

"LisBJensen" skrev d. 25-03-03 21:50 dette indlæg :
> [...]

Hvis man inndlægger hele sognet i sin slægtsdatabase, så vil det
umiddelbart være meget spredt. Hvis man derefter tager forældrene til
sognets yngre beboere så vil man se at mange af familierne er
sammengifte, oftest med enkelte tilflyttere og do. fraflyttere. Går man
yderligere en generation tilbage til bedsteforældrene, så gentager det
hele sig og endnu flere er i familie. Sådan kan man fortsætte indtil
næsten alle er i familie, men normalt kun næsten - og med en
begrænsning, nemlig at spredningen mellem de sociale lag var ret lille.

Da et gennemsnitssogn så sent som omkring år 1900 kun havde ca. 400
indbyggere, men da de større byer allerede dengang havde en del flere,
så har mange landsogne ikke forfærdeligt mange indbyggere. Hvis man
derfor er heldig at have familie mellem de jordbesiddende, degne,
præster og andre personer om hvilke der er skrevet et eller andet,
f.eks. i forbindelse med skifte, så vil man ofte finde flere
familiemedlemmer, og som ovenfor nævnt så er de såmænd nok i familie for
flertallets vedkommende og/eller søskende gift med søskende. Man ser af
og til dobbelte og endda tredobbelte bryllupper.

Min farbror var gift med min tante, og min tantes bror var gift med min
faster. Som barn havde jeg derfor en del besvær med at udskille hvem der
egentligt var min familie og hvem der var i familie med familien, for vi
mødte dem jo både her og der til de samme familiefester.

Noget af det samme, men lidt mere kompliceret, gjorde sig gældende på
min mors/mormors side, men de boede så langt væk at aldrig så dem
samtidigt. Det ville ellers nok have været svært at forklare os børn.

Lidt af det samme var gældende med min farmor og min farfars første
hustru, for ikke at snakke om to af hendes søstes ægteskaber med to
brødre som 4 generationer tilbage var i slægt med hustruerne, eller min
mors moster som blev gift med min fars kusine (twice removed tror jeg
amerikanerne kalder det).

Men uden at tage revl og krat så ville det nok have taget mig meget lang
tid og utallige eftersøgninger at finde ud af disse forhold.

Langt tilbage i tiden er der såmænd flere "sjove ting" endnu, men dette
var kun ment som illustration af hvorfor jeg, når jeg besøger
Landsarkivet, tager revl og krat - dog ikke alle sognets beboere, men
alle de som jeg mener at kunne huske og/eller som jeg i dagens løb
finder må have en tilknytning.

Det viser sig at jeg faktisk har en træfprocent omkring 85, og de
resterende enten dropper jeg med det samme eller også når yderligere
efterforskninger viser at de er uden interesse.
Det kan jo også være medvirkende til at kaste lys over hvorfor fadderne
er faddere for netop det og det barn.

mvh. /Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 25-03-03 22:09

"J.k." <ikast@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det aktuelle er min bedstemors svigerindes forældre o.s.v.bagud
> Jeg ved godt det er debatteret før i gruppen, men jeg kan ikke huske

Hej Jørn,

Som du kan se af de andre svar, så er der "valg på alle hylder".

Jeg må indrømme, at jeg "breder" mig også til søskende, og deres
efterkommere, men det er mere for at kunne finde ud af, om der "indgifte"
slægtninge (anesammenfald) i slægten.

Det er ikke for at få så mange personer i min fil som muligt.

Disse personer kommer jo alligevel ikke med ud i udskrifter, hvis ikke de er
relevante for den pågældende proband, som jeg laver rapporten for.

Så det er op til hver enkelt, og kun DU kan afgøre med DIG selv, hvad du
vil.

Der er ingen regler for det.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

ole.bielefeldt@adslhome.dk
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : PC Jensen

Dato : 25-03-03 22:10

J.k. wrote:
> [...]
> Det aktuelle er min bedstemors svigerindes forældre o.s.v.bagud
> Jeg ved godt det er debatteret før i gruppen, men jeg kan ikke huske hvordan

De forskellige meninger er netop - meget forskellige.

Det er ens tid, energi og nysgerrighed, der bestemmer. Stort set hver
gang man søger og finder noget om én person, støder man på flere andre,
som er beslægtede eller har spillet en rolle i vedkommendes liv. Derfor
bliver slægtsforskning for de fleste et uendeligt projekt - der er altid
noget og nogen at gå videre med. Der er altid én kilde mere at checke,
altid én forbindelse mere at undersøge, altid endnu en hypotese at
bekræfte eller afkræfte. Heldigvis, vil de fleste vist sige!

Derfor er det fuldstændig vilkårligt at sætte grænser for hvad/hvem der
skal med. Jeg tror de fleste ville have meget imod at underkaste sig
regler for det! Hvis du og din kone ikke er enige, vil regler ødelægge
fornøjelsen for mindst én af jer. Saml det, I hver især har tid, energi
og nysgerrighed til, og vær glad for at I har en fælles interesse. Det
er ikke alle der er så heldige.

PC

Fra : Bo

Dato : 25-03-03 22:18

> Jeg mener ligeså godt man kan tage
> alt det man finder med, selvom det ikke er ens direkte familie, men kun i
> familie med en gren af ens familie.

Rent praktisk kan denne fremgangsmåde være nyttig til at finde steder eller
relationer.
Feks fandt jeg en mands far ved at søge efter mandens brors kones far. De
boede i samme opgang.

Og så kan man jo indsende gedcom filer der ad omveje fører slægten tilbage.

Bo

www.boekelund.dk

Fra : Arne Alexandersen

Dato : 25-03-03 22:42

Hej,
som også andre siger, så er der ingen regler, dem laver du selv.
Jeg kan fortælle fra mig egen forskning, at jeg går langt ud, og har herved
bl.a. fundet ud af, at jeg er i slægt/familie med to af mine
arbejdskollegaer, for den enes vedkommende skal jeg ganske vist tilbage til
omk. 1700. I et andet tilfælde har jeg fundet ud af, at min bedste ven 6
generationer tilbage er i familie med min fætter og kusine - jeg lavede hans
tavle da han fyldte 50 - men stor var min overraskelse, da jeg fandt ud af,
at jeg selv, ligeledes 6 generationer bagud er i familie med hans kone, og
dermed også hans børn.
Sådanne små pudsige overraskelser ville jo aldrig være dukket op, såfremt
jeg kun fulgte de "normale" linier.
Med venlig hilsen
Arne Alexandersen

Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 26-03-03 21:57

"Arne Alexandersen" <arne_alexandersen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dermed også hans børn.
> Sådanne små pudsige overraskelser ville jo aldrig være dukket op, såfremt

Det samme har jeg også prøvet hvor det viste sig at en af mine venner er min
kvartfætter. Mit stamtræ indeholder normalt så vidt muligt alle mine
slægtninge og deres svigerfamilier, samt andre interessante forbindelser.
Desuden giver det også forbindelser til fjerne slægtninge, hvor jeg for
eksempel kan nævne min oldemor Karen Mortensen Skudes (1890 - 1966)
slægtninge fra Lolland. Noget af det der skal forskes nærmere i er personer
med tilnavnet/efternavnet Hovmand også fra Lolland, da to fra Skude-slægten
var gift med hver sin Hovmand som indbyrdes var faster og niece til
hinanden.

Også i forbindelse med min slægtsforskning viser jeg interesse overfor mine
venners slægtning, for hvem ved om der kunne være et anesammenfald. Mine
erfaringer med dette er at det ikke ødelægger eksisterende venskaber. Jeg
har stadig et uopdyrket område nemlig min oldemor Hansine Laurarine Hansen
(1893 - 1961) fra Orte i Baag Herred, som var gift med min oldefar Olaf
Heinrich Nielsen (1891 - 1960). Der er jo stadig fire lørdage endnu hvor der
er åbent om lørdagen på Landsarkivet i Odense inden sommerlørdagslukningen.

Derfor kan det betale sig at tage alle de personer med som jeg allerede har
nævnt og ellers er det op til en selv hvad der skal med.

Med venlig hilsen
Klejnsmed & Truckfører
Tommy Rolf Nielsen
Møllerparken 31
DK-5800 Nyborg
Phone +45 65 30 32 96
Mobile +45 28 73 49 26

Mailinglist:
Genealogy (Sallinge Herred (District)):
Genealogy (Vindinge Herred (District)):
Genealogy (Fejø, Femø & Askø (Owned by Kirsten Sydendal)):

ICQ#: 78547370
More ways to contact me:

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 26-03-03 00:08

Hej NG
Jge vil lige bemærke at det kan være en fordel at registrere for eksempel
faddere til alle dåbsdata, denne registrering har et par gange hjulpet mig
med at finde den rigtige person, jeg har flere gange været ude for at der er
personer med omtrent samme alder der kan være den rigtige ane, men hvem er
den rigtige? Så har denne brede registrering hjulpet mig meget,
sansynligheden for at det er personer fra den samme faderkreds der er
vidende til begivenheden er jo ret stor, så er det en af de mange
udelukkelsesmetoder som kan anvendes til at udelukke de forkerte personer.
Det kan jo også være sjovt at registrere alle søskende i hver børneflok, jeg
har på den konto et par sjove historier med en familie der har to drenge der
begge er levende og med kun få års mellemrum har det samme navn, og for ikke
at glemme at der er også to piger i samme børneflok med samme navn, for ikke
at glemme at deres nabo også har flere børn med samme navn og så samtidig
med den anden familie. Begge familier er også fra den samme stamfader så der
er samtidig efternavnessammenfald i begge børneflokkene, forvirret ja det er
jeg også nogle gange når jeg graver i den gren af slægten.
Så registrering af hvormange ? Ja det er et spørgsmål om hvad du vil bruge
din slægtsforskning til, jeg registrerer alt hvad jeg falder over som bare
har sit navn nævnt i forbindelse med familien, og så har jeg jo også en del
efterslægt på mange af personerne i min database det er jo også en gren i
familien, der er da fælles stamfædre.
Jeg er interesseret i familiens historie og det liv de har levet, så er det
vigtigt at registrere alt uden undtagelse.

Niels Gjermandsen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 26-03-03 03:25

"J.k." <ikast@email.dk> wrote in message news:b5qdpb$307h$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Det aktuelle er min bedstemors svigerindes forældre o.s.v.bagud
> Jeg ved godt det er debatteret før i gruppen, men jeg kan ikke huske hvordan

Tendens i England er væk med renslægtforskinig og at skriver familie historie

om hvordan de livede
og hvem vere nabo og hvordan ver nabolag

se "Family History Societies" FHS

og faktisk det er mere smart at har en skurk end et hertug imellem sin ane !

mvh

Hugh W

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=site%3Auk+FHS&btnG=Google+Search

http://www.ffhs.org.uk/