Referat af DR's Oscarchat
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-03-03 17:32

Jeg har tilbragt lidt tid med at læse Oscarchatten fra søndag nat
på Filmland-hjemmesiden. Da det er forbundet med besvær og en del
spredt indholdsløshed at komme igennem hele chatten, bringer jeg
til potentiel glæde for enkelte andre et uddrag af højdepunkter i
kronologisk orden.

Jeg er ved at være SÅ pissetræt af at alt der er værd at se bliver
sendt på DR2 som kun nogle kan se, selv om vi alle betaler til
den. Det kan vel for fanden ikke passe at i KUN viser uddelingen
for den heldige del af landets befolkning der kan se DR2?? For
første gang i jeg ved ikke hvor mange år, må jeg pænt finde mig i
at gå glip af uddelingen..... Tusind tak DR!!
Thomas Kruse - Mar 23, 2003 12:38:26

Andre har allerede sagt det. men for Guds skyld! Vil i ikke nok
være søde at lade være med at lave en typisk "DR" hvor
kommentateren oversætter alting og derved ødelægger fornøjelsen
for os der sagtens kan Engelsk. Hvis vi ikke kunne forstå det
ville vi nok vente til den tekstede sammendrag i morgen. På
forhånd tak.
Marie - Mar 24, 2003 02:00:59

Bare rolig, vi holder helt kæft under selve sendingen fra Kodak
Theatre. I reklamepauserne befinder vi os i Filmlands Oscarstudie,
hvor der er gæster. Og så viser vi selvfølgelig små indslag også,
der hvor amerikanerne ser reklamer.
Niki, Filmland - Mar 24, 2003 02:05:02

Er der nogen der har et gæt på hvem der får æres oscaren?
Rasmus Madsen - Mar 24, 2003 02:26:21

Jeg kunne godt tænke mig at vide og Charlie Kaufman kommer i
aften.. Han får nok ikke lov at pine Meryl Streep igen ligesom til
BAFTA... Det var ellers ret underholdende.
Sanne L - Mar 24, 2003 02:27:14

??Hvorfor sidder Nikolaj Steen og snakker om film, er han ikke
sanger ??? Nepotismen lever, og har det rigtigt godt på DR, eller
???
Torben Fabricius Valentin - Mar 24, 2003 02:34:48

Det er Peter O'Toole, der får en æresoscar. Han har været
nomineret 7 gange uden at vinde. Da Peter O'Toole hørte om
æresoscaren, sagde han at han da regnede med at han stadig kunne
nå at vinde en almindelig oscar og ikke behøvede en trøsteoscar.
Merete, FILMLAND - Mar 24, 2003 02:40:40

Nepotisme ?! Nikolaj taler om film, fordi han ved noget om det.
Niki, FILMLAND - Mar 24, 2003 02:41:08

Det klarede Steve Martin sateme godt.. han er helt kanon og oplagt
i aften...
brian brandt - Mar 24, 2003 02:50:46

Fladt at de skide amerikanere stadig kritiserer frankrig og
tyskland for at udøve deres demokratiske rettigheder. Glæder mig
til michael moore hvis han skal sige noget (krydser fingre)
jacob - Mar 24, 2003 02:52:23

Kom nu gutter i studiet - hvorfor siger I ikke noget?! Jeg mangler
nogle kommentarer. Bare nogle korte bemærkninger mellem de
forskellige præsentationer, til at krydre denne nat med. Come on!
Tving mig ikke til at sidde og råbe på Palle!
Anders - Mar 24, 2003 02:54:04

Nogle vil have kommentarer, nogle vil ikke. Vi forsøger at finde
den gyldne middelvej og forstyrre færrest muligt, ved kun at
kommentere i pauserne.
Merete, FILMLAND - Mar 24, 2003 02:56:30

Fint nok, men var det så ikke en ide at bruge pauserne på at
kommentere det vi lige har set (Martins indledning fx), istedet
for at sidde og gætte løs på de kommende Oscars. Hvis det kommer
til at køre på den måde, bliver I altså trættende.
Anders - Mar 24, 2003 02:58:23

Er det playback på musikken? Ellers er jeg dælme imponeret af
Cathrine Zeta Jones.....
Kim - Mar 24, 2003 03:09:37

Er der andre end mig, der synes, det var underligt at "Spirited
Away" skulle have Oscar'en og ikke Ice Age f.eks.? Det virkede
ikke til at være noget vildt ekstraordinært med "Spirited Away" må
jeg indrømme - men jeg har selvfølgelig ikke set filmen før, så
det kan jeg ikke sige på forhånd, men det virker bare underligt
Morten - Mar 24, 2003 03:10:19

Det er live, så du kan roligt være imponeret over Catherine's
stemme, men nu hun jo også en baggrund i musicalbranchen
Merete, FILMLAND - Mar 24, 2003 03:13:49

Kunne vi dog så i det mindste ikke se slutningen af den
reklameblok i stedet for at høre lidt pling-pling og se på
Oscarstatuetter i forskellige størrelser?
Kim - Mar 24, 2003 03:14:56

Kære Morten, Glæd dig til 'Spirited Away', det er en helt speciel,
fantastisk oplevelse. Modsat de andre film, som bare var sådan
lidt ha-ha-almindelige.
Niki, FILMLAND - Mar 24, 2003 03:15:24

Beklager, det er sådan signalet fra USA ser ud. Vi stiller om i
forhold til de oplysninger vi får om pausernes varighed. Det er
desværre ikke altid det passer.
Merete, FILMLAND - Mar 24, 2003 03:17:23

Niki: Jamen, det lyder jo dejligt - jeg vil da så se frem til
"Spirited Away", når I nu anbefaler folk at se den. Må jo så være
noget specielt siden den kunne vinde en Oscar ... Tak for det :)
Morten - Mar 24, 2003 03:19:46

Spirited Away var en klar vinder. bevares, Ice Age er da meget
sjov, men så heller ikke mere. Dog vil jeg ikke mene at Spirited
Away er for alle, man skal lige lære at fordøje japansk animation
før man går i gang med den., hvilken måske godt kan være lidt
svært når man er flaske op med Disney. Af film i samme genre kan
jeg også varmt anbefale mononoke hime.
martin - Mar 24, 2003 03:19:49

Når der er pause, sker der så noget i salen, eller er der bare
tissepause der?
Rasmus J - Mar 24, 2003 03:24:40

Martin og Morten, det er rigtigt, man skal lige være indstillet på
en helt anderledes form for animation og historiefortælling end
Disney. Men man bør se filmen i det mindste for at få netop det
perspektiv på genren. Det er tegnefilm for voksne, men stadig med
barnlig, eventyrlig sans for det fantasifulde. Stor oplevelse.
Niki, FILMLAND - Mar 24, 2003 03:27:16

Brian, når der er pause skal der tisses, selvom det er sært at
tænke på at folk som Nicole Kidman også skal den slags. De
såkaldte seatfillers sørger for at talen ikke ser tom ud imens,
hvis der bliver stillet om til salen.
niki, FILMLAND - Mar 24, 2003 03:30:01

Har de sølv brocher som mange af mændene bærer en bestemt
betydning ? Er det er lige som AIDS sløjfen ? Jeg så, at Chris
Cooper havde en på kraven af sit jakkesæt. Med venlig hilsen Peter
RIch
Peter Rich - Mar 24, 2003 03:32:29

Peter Rich, sølvbrocherne er en antikrigsprotest. Der står:
Artists United for Winning Without War. Mange af de store navne
bærer den i aften.
Niki, FILMLAND - Mar 24, 2003 03:38:03

Hvorfor ikke bare give Sean Connery alle oscars_ Han er for cool

Rasmus Madsen - Mar 24, 2003 03:44:47

Jeg er lidt skuffet over, at Sean Connery ikke havde kilt på, han
havde jo den traditionelle jakke, vest og skjorte med krøs... Så
kunne han godt lige have givet den det sidste nøk og have taget
kilten på!!! men jeg kan kun give Rasmus ret i at Sean er FOR
cool...
Røder - Mar 24, 2003 03:48:36

Sean Connery er altid dejlig. Hans charme og skotske accent er
ikke til at stå for. Det er altid dejligt at se at de ikke har
glemt de rigtige skuespillere i verden.
Anne - Mar 24, 2003 04:00:21

Det er da egentlig lidt underligt, at nogle folk ikke er tilstede
i salen, når de vinder en Oscar ... det burde da være højeste
prioritet at være tilstede, når de nu ER nomineret. Det er da den
største filmpris, man kan vinde - Der må nok være en ekstremt
vigtig årsag til, hvorfor de ikke kan være tilstede eller hvordan
er jeres syn på det??
Morten - Mar 24, 2003 04:04:21

Fedt med en dansk oscar.. Vi kan bare det pjat. ( Det var dog en
ret dårlig joke om Steve Martin ). Mvh Jørgen i New Jersey.. P.S.
Oscars er ikke det samme uden dansk jubel fra kommentatorerne..
Jørgen Nielsen - Mar 24, 2003 04:06:47

Hvorfor sidder Selma Heyak og ligner en sur gammel kone hele
tiden? Det er som om, at alle festlighederne går hende over
hovedet. SÅ selvhøjtidelig kan man altså ikke være til et sådan
event! Og jep - Michael Moore!
EFC - Mar 24, 2003 04:18:06

Hvordan er siddeplanen for skuespillerne? De sidder meget i
grupper ( fra de forskellige film ), men hvad gør de hvis de har
været med i flere film, der har været nomineret, såsom Julianne
Moore og John C. Reilly.
Rasmus Madsen - Mar 24, 2003 04:23:02

SÅDAN MICHAEL MOORE!!!!! Endelig en takketale med noget substans,
ikke så meget for at den er kritisk, men den ramte hovedet på
sømmet med hensyn til verdens opfattelse af amerikanerne!!!
Røder - Mar 24, 2003 04:23:56

ja tak! Michael moore er da for sej! Kunne godt have tænkt mig at
se hvem der buhede og hvem der klappede.
jacob - Mar 24, 2003 04:26:09

Hej Søren Frellesen Hvordan kan Conrad Hall være "en levende
legende", når han er død? Hilsen Jesper
jesper - Mar 24, 2003 04:27:45

Hehe - Bates styrer! Hvem andre kunne finde på at kysse "Oscars"
røv på "hans" 75 års fødselsdag?
EFC - Mar 24, 2003 04:36:13

Go Genea Davis... Det er altid godt når ens indøvede vittighed
ikke virker!
Rasmus Madsen - Mar 24, 2003 04:42:07

Det er sgu godt at se Bill Conti tilbage ved roret. Hvorfor får
han ikke lov at lave en musikalsk opførelse af gamle sange, som
man gjorde førhen?
Kasper - Mar 24, 2003 05:20:32

God morgen til jer alle sam.! Jeg vil gærne sp. "Syntes I ikke at
film "THE PIANO" fortjener OSKAR i aften, i verden fuld af had,
"killing and war" som "TRIBUTE TO PEACE "og alle som har mistet
nogen i alle krige i de sidste 20-30 år. Det har jeg oplevet (
WAR ) og det syntes jeg som en god idé. På forhånd tak ( hvis i
vil svare på det! ;) og med venlig hilsen Lidia - Bosniskflygtning
Lidia - Mar 24, 2003 05:55:01

Lidia- At gi' en Oscar til en Polanski film? Tør amerikanerne det?
Men ja, jeg holder med Nikolaj Steen, tror på det samme.
Kasper - Mar 24, 2003 05:57:48

Hvad sagde jeg!!!!! ;)
Lidia - Mar 24, 2003 06:05:53

Ja tak for en god aften/nat. Og tak til alle her der er kommet med
sjove kommentare :) Sov vel
Rasmus Madsen - Mar 24, 2003 06:06:10

Tak til jer allesammen, tiden fløj jo afsted i jeres fine selskab.
Alt det bedste, og vi ses i Filmland
Niki og Merete - Mar 24, 2003 06:10:23

Tak for et Kanon show! Skønt at have kvalificeret personale til at
snakke i "reklame pauserne" (selvom jeres gæt ind imellem var lidt
"off"). Og endnu mere tak fordi i IKKE snakkede Under uddelingen.
Jeg savnede at John Williams fik for best Original Score, U2 for
original sang (Eminem var dog OK) og så Ice Age for best animated
Feature). Og alle krigs- kommentarene...specielt Peter Jacksons.
Den skal jeg vist lige sove lidt på. Gonat.. til alle der endnu er
oppe efter en lang Oscar Nat.
Søren - Mar 24, 2003 07:00:31

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-03-03 18:01

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> writes:

> [...]
> Feature). Og alle krigs- kommentarene...specielt Peter Jacksons.
> Den skal jeg vist lige sove lidt på. Gonat.. til alle der endnu er

Det er altså lidt sært. Spirited Away vinder prisen som bedste _film_
(ikke "bare" tegnefilm) i Berlin og går sin sejrsgang over hele
verden. Alligevel sidder folk og mukker over at den mere end
almindeligt middelmåde Ice Age ikke vinder Oscar'en.
--
Peter B. Juul, o.-.o På Usenet er en enkeltimplikation ækvivalent med en
The RockBear. ((^)) dobbeltimplikation.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 25-03-03 18:13

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> verden. Alligevel sidder folk og mukker over at den mere end
> almindeligt middelmåde Ice Age ikke vinder Oscar'en.

Ja, jeg fatter det heller ikke. Første gang, jeg så Spirited Away, sad
jeg med en konstant klukken - der var så mange underfundige, søde,
sjove og skæve personligheder i den film.

Det er Miyazaki/Studio Ghibli, når det er bedst - og ikke at forglemme
Hisaishis musik.

Bevares, Ice Age er da sjov nok, men alt for ordinær både hvad angår
plot og humor... Jeg har lidt på fornemmelsen, at det store hype
omkring den primært skyldes, at den var ren computeranimation - noget,
vi endnu kun har set relativt få eksempler på.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 25-03-03 23:38

"Anders Thorsen Holm" <zoolook.removethis@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
> omkring den primært skyldes, at den var ren computeranimation - noget,
> vi endnu kun har set relativt få eksempler på.

Ja, der er mange underholdende gags i Ice Age, men som film synes jeg ikke
rigtigt den holder. Jeg ser frem til at få set Spirited Away.

/Nikolaj

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 25-03-03 18:46

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:b5q0b0$qao$1@sunsite.dk...
> [...]
> Feature). Og alle krigs- kommentarene...specielt Peter Jacksons.
> Den skal jeg vist lige sove lidt på. Gonat.. til alle der endnu er

Hæ - jeg tror ham Søren var endnu mere hjernedød end jeg var efter showet -
Peter Jacksons krigskommentarer?
Så vidt jeg er informeret blev Peter Jackson hjemme på grund af hans private
overbevisning - mon ikke Søren mener Michael Moore - som måske nok havde et
budskab, men måske valgte at fremføre det på det forkerte sted og på den
forkerte måde.

Hilsen Tina

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 25-03-03 22:03

Tina Susanne Johansson skrev:

> [...]
> private overbevisning - mon ikke Søren mener Michael Moore - som
> måske nok havde et budskab, men måske valgte at fremføre det på det

Michael Moore fremførte da netop sit budskab på den /perfekte/ måde på
det /perfekte/ tidspunkt. Hatten af for ham - selvom han er en klaphat.

--
Mvh. Peter
"I hope you're all happy. You've succeeded in convincing me that life

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 25-03-03 23:37

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> wrote in message

> Michael Moore fremførte da netop sit budskab på den /perfekte/ måde på
> det /perfekte/ tidspunkt. Hatten af for ham - selvom han er en klaphat.

Smukt sagt. Er jeg iøvrigt den eneste, som ikke ser det store i hans film?
Udover at temaet som sådan er relevant og interessant, selvfølgelig.

/Nikolaj

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 26-03-03 02:05

Nikolaj Borg wrote:
> Smukt sagt. Er jeg iøvrigt den eneste, som ikke ser det store i hans
> film? Udover at temaet som sådan er relevant og interessant,
> selvfølgelig.
>
> /Nikolaj

Enig. Jeg mener ikke det kræver at man sætter sig meget ind i USA før end at
det er "hverdags viden" (okay, måske ikke lige at man kan få et gevær når
man åbner en bankkonto).
Den var okay, og så var det det.
hygge,
Nicolai

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-03-03 09:36

"Nicolai Zoffmann Heiredal" <nicolai@heiredal.dk> writes:

> Enig. Jeg mener ikke det kræver at man sætter sig meget ind i USA før end at
> det er "hverdags viden" (okay, måske ikke lige at man kan få et gevær når
> man åbner en bankkonto).

OK, fik du faktisk fat i pointen? At det _ikke_ er våbnene, der er
problemet?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Alle der rejser i rummet er kannibaler og æder
The RockBear. ((^)) deres egen afføring. [..] Deres børn bliver

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 26-03-03 10:43

Peter B. Juul wrote:
> OK, fik du faktisk fat i pointen? At det _ikke_ er våbnene, der er
> problemet?

Ja, det er den frygt som massemedierne skaber, dræberbier fra Sydamerika og
hvad har vi. Så snart den ene fare er overstået finder de på en ny at 'true'
med.
Så tog han til Canada, der stolede folk på hinanden (beviste han bl.a. ved
de ulåste døre), så selvom de har ligeså mange (flere?) skydevåben pr.
indbygger sker der ikke ligeså mange mord/overgreb/uheld hvor skydevåben er
indvolveret.
Jeg skrev ikke at det var en dårlig film, men så meget revolutionerende nyt
fandt jeg ikke i den (og nej, jeg har aldrig boet i USA). MM er jo heller
ikke selv 100% upartisk, tænk fx på interviewet med Charlton Heston. Filmen
er da fin til at starte en debat, desværre tror jeg mest at den debat er
foregået i udlandet (har dog ikke fulgt med i de amerikanske medier, så det
kan sagtens være at den tjente sit formål der).
hygge,
Nicolai

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-03-03 10:58

> [...]

> hvad har vi. Så snart den ene fare er overstået finder de på en ny at 'true'

OK. Jamen, jeg skulle bare være sikker, for de fleste Moore-kritikere
fokuserer på våbnene og det virkede tydeligt, at det var hans
arbejdstese indtil han opdagede, at det måske var noget andet. Jeg
mener faktisk, at hans konklusion var ny og overraskende.

> Jeg skrev ikke at det var en dårlig film, men så meget revolutionerende nyt
> fandt jeg ikke i den (og nej, jeg har aldrig boet i USA). MM er jo heller
> ikke selv 100% upartisk, tænk fx på interviewet med Charlton Heston.

Upartisk? Nej da. Han manipulerer uhæmmet med data for at få sin
pointe frem. Det gør alle, men Moore er særdeles slem til det.

--
Peter B. Juul, o.-.o "nej, folk vil ikke have nogen Playstation
The RockBear. ((^)) selv om der er mange der køber den."

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 26-03-03 11:32

Peter B. Juul wrote:
> [...]
> arbejdstese indtil han opdagede, at det måske var noget andet. Jeg
> mener faktisk, at hans konklusion var ny og overraskende.

Jo jo, han fandt da frem til visse ting der kan overraske nogen. Men jeg
synes som sagt bare ikke at det var den store åbenbaring som mange har gjort
filmen til.

> Upartisk? Nej da. Han manipulerer uhæmmet med data for at få sin
> pointe frem. Det gør alle, men Moore er særdeles slem til det.

Hehe....

hygge,
Nicolai

Fra : Tenzel Kim

Dato : 25-03-03 23:33

Peter Brandt Nielsen wrote:
> [...]
> spredt indholdsløshed at komme igennem hele chatten, bringer jeg
> til potentiel glæde for enkelte andre et uddrag af højdepunkter i

Det var godt nok ikke meget chat der var i den Oscarchat. De skulle
hellere have henvist dem der ville chatte til P3's natchat for der var
en hel del mere Oscarchat end her. Og så kunne man ha siddet og følge
med i at jeg offentliggjorde vinderene inden konvolutterne blev åbnet

Ok, indrømmet, jeg lavede et par enkelte fejl såsom bedste mandlige
hovedrolle og bedste kvindelige birolle men ellers kørte det rimelig
godt for mig.

Tenz.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 25-03-03 23:47

Tenzel Kim skrev:

> Ok, indrømmet, jeg lavede et par enkelte fejl såsom bedste mandlige
> hovedrolle og bedste kvindelige birolle men ellers kørte det rimelig
> godt for mig.

Vi havde også konkurrence herhjemme. Jeg scorede 15 rigtige Oscars.
Ganske tilfredsstillende, taget i betragtning at jeg kun har set to-tre
af de nominerede film.

(Jeg bommede også mandlige hovedrolle, og så blev jeg glædeligt
overrasket over Polanskis og Eminems priser.)

--
Mvh. Peter
"You were doing well until everyone died."

Fra : Tenzel Kim

Dato : 26-03-03 00:14

Peter Bjerre Rosa wrote:
> Vi havde også konkurrence herhjemme. Jeg scorede 15 rigtige Oscars.
> Ganske tilfredsstillende, taget i betragtning at jeg kun har set to-tre
> af de nominerede film.

Jeg scorede 16. Kunne nok være kommet op på 17 hvis ikke jeg havde så
stort et problem med at stemme på Eminen :)

Ellers missede jeg Foreign, Original Score, Short Film, og de to
screenplays.

Tenz.

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 26-03-03 11:18

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg scorede 16. Kunne nok være kommet op på 17 hvis ikke jeg havde så
> stort et problem med at stemme på Eminen :)
>
> Ellers missede jeg Foreign, Original Score, Short Film, og de to
> screenplays.

Jeg gættede også - og scorede også 16.

Missede alle tre oscars til The Pianist, Eminem, Score, Sound, Short
Documentary & Spirited Away (positiv overraskelse - selv om jeg ikke har set
den).

MvH Mikkel