Helt ny inden for akvarie-verdenen - hjælp
Fra : Dalle

Dato : 20-03-01 09:56

Hej

I min datters børnehave har de et stort og flot akvarium, så nu har moderen
og min datter på 3½ år fundet ud af, at de gerne vil have akvarium hjemme
hos os.

Grunden til at jeg så skriver her er den, at jeg INTET kender til akvarium,
fisk osv....

Hvad koster det at begynde med akvarium, hvad skal man have osv....
Min konen snakker noget om en glaskuppel med nogle fisk i - kan det lade sig
gøre

Ja som i kan høre vil jeg gerne have alle mulige råd om opstart af akvarium.

Svar gerne her i gruppen eller skriv til jan@surfmail.dk

Mvh

Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 20-03-01 10:55

"Dalle" <dalvang@hotmail.com> wrote in message
> [...]
akvarium,
> fisk osv....
>
> Hvad koster det at begynde med akvarium, hvad skal man have osv....

Købt et brugt, så er tabet heller ikke så stort hvis i fortryder om 6
måneder.

Forsøg at find et 40-80 liters akvarie. Det er en passende størrelse at
starte med.

Samlet pris brugt 250-500 kr, med akvarie, lys,pumpe, varmelegme (brug
priser)

Selvom jeg selv personligt begyndte med et 250 liters :)

> Min konen snakker noget om en glaskuppel med nogle fisk i - kan det lade
sig
> gøre

Kan man godt men udfoldelses mulighederne er meget små. Jeg bryder mig ikke
om dem.

Der er hverken plads til planter,fisk eller pumpe (okay lidt er der plads
til)

> Ja som i kan høre vil jeg gerne have alle mulige råd om opstart af
akvarium.

Du er velkommen til at se hvoradn jeg satte mit 250 liters op
http://www.disky-design.dk/fish/rebuilt.html

> Svar gerne her i gruppen eller skriv til jan@surfmail.dk

Har gjort begge dele

Bare spørg hvis du har mere specifikke problemmer.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Marianne Kristiansen

Dato : 20-03-01 11:26

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i melding

> "Dalle" <dalvang@hotmail.com> wrote in message

> Forsøg at find et 40-80 liters akvarie. Det er en passende størrelse at
> starte med.

Jeg startet med et på 85 liter for et år siden. Det har vært lett å holde
i orden, men det er så altfor lite! Det blir ikke plass til all den fisken
jeg ønsker meg

> Selvom jeg selv personligt begyndte med et 250 liters :)

Det skulle jeg også ha gjort!

Mvh
Marianne Kristiansen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 20-03-01 11:51

"Marianne Kristiansen" <marianne.kristiansen@aa.enitel.no> wrote in message

> [...]
> i orden, men det er så altfor lite! Det blir ikke plass til all den fisken

Det er mit 250 liters også :)

> Det skulle jeg også ha gjort!

Jeg har bestemt ikke fortrudt det, jo måske at jeg ikke købte et 325 liters

Fra : Marianne Kristiansen

Dato : 20-03-01 18:37

> "Marianne Kristiansen" <marianne.kristiansen@aa.enitel.no> wrote in
message

> Det er mit 250 liters også :)

Huffja, det er det jeg er redd for! ;-o) -men pytt, der er jo plass til en
del fler fisk enn jeg har i dag iallfall!

Tips: Ikke gå til innkjøp av guppies uten å ha noen skikkelige rovdyr oppi
sammen med dem! Mine SerpaeTetra gjør så godt de kan, men er ikke gode
nok; bestanden av guppies bare øker og øker... (og da må man "luke ut
noen" isj)

Mvh
Marianne Kristiansen

Fra : Allan Godsk Larsen

Dato : 20-03-01 12:23

Hej Jan

Kan kun være enig med Søren og Marianne, der er intet mere frustrerende end
at have købt et akv. med det hele - hvorefter man kigger i en fiskebog og
ser at alle de flotte fisk kræver større akv.
Så tag en tur i en akv.-handel og find ud af om i er til guppy eller
scalarer! Hvis det er guppy (og tilsvarende så som platy, black molly,
sværddrager o.s.v.) så kan 50 liter sagtens gøre det. Men sådan et par
scalarer kræver altså min. 100 l.
Vær´ også opmærksom på, at et 100 l. IKKE kræver dobbelt så meget pasning
som 50 l. Rent faktisk er det nemmere at holde større akvarier, da de ikke
er så følsomme overfor ændringer i vandværdier. Eneste problem ved de store,
er at de er dyrere og at det også koster mere at få dem fyldt... altså med
fisk og planter.
Som Søren skriver så køb brugt, det er meget billigere! Prøv at kig på
dk.marked.privat.dyr.akvarium en nyoprettet køb, salg og bytte børs. Ellers
er der også ofte gode "tilbud" i den blå avis. M.h.t. fisk og planter er der
også meget at spare ved at købe privat - men det betyder også at du skal
være meget opmærksom på hvem du køber ved - det er altid en god ide selv at
se, hvordan fiskene har været holdt og hvis det drejer sig om yngel er det
en god ide at se forældrene.
Mange begynder problemer kan klares ved at læse en bog (fra biblioteket)
eller et indlæg her i gruppen

Held og lykke
Allan Godsk Larsen

Marianne Kristiansen <marianne.kristiansen@aa.enitel.no> skrev i en

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 20-03-01 12:02

On Tue, 20 Mar 2001 09:55:58 +0100, "Dalle" <dalvang@hotmail.com>
wrote:

>Hvad koster det at begynde med akvarium, hvad skal man have osv....
>Min konen snakker noget om en glaskuppel med nogle fisk i - kan det lade sig
>gøre

Ikke noget med glaskuppel her. Det er ikke seriøst efter min mening
men en ofte brugt indflyttergave. Det kan lade sig gøre men kun med
fisk som har meget lille aktivitetsbehov (guldfisk).

Nej, køb du et startersæt fra Juvel med et 54 l. akv. med moderne
lyskasse (uden dækglas og med refleksskærm for mere lys) til en
600-700 kr. Der er filter, varmelegeme, lysstofrør og foder og net med
i købet. Der er intet bord så det skal du selv skaffe/lave. Men 54 l.
vejer ikke så meget så en god kommode skulle kunne gøre det.

>Ja som i kan høre vil jeg gerne have alle mulige råd om opstart af akvarium.

For det første skal I have tålmodighed. At etablere et akvarie tager
tid. Køb akvariet og noget bornholmergrus (rødt/sort). Vask gruset
grundigt. Fyld det i akvariet og hæld vand i. Sæt nogle billige
planter i og nogle sten (granit - ikke alkalisk) evt. og sæt temp til
24-25 grader. Vent 2 uger og køb ca. 4 stk. ugefødende tandkarper
(guppy, platy). Lad evt. barnet vælge. Kun 4 stik er fordi det
biologiske kredsløb skal kunne håndtere affaldsmængden. Senere kan I
komme flere fisk i når "the tank has cycled" som amerikanerne siger.

Ellers læs litteratur og litteratur og så læs lidt litteratur.
Derefter brug nettet og Usenet til praktiske erfaringer. Men husk det
er ikke professorer på nettet så tag oplysninger med et gran salt.

Lad akvariet køre 2 mdr. hvor I observerer fiskene, vandet, planterne
m.m. Skift vandet med 50 % en gang om ugen ellers ikke andet. Kun hvis
fiskene dør eller hænger i overfladen og "patter" skal I reagere med
mere ilt.

Ellers den gyldne regel med fodring. Hellere for lidt end for meget.
Lad ikke barnet/konen fodre alene "nej se hvor ser de sultne ud"!!!
Husk at akvariet i opstarten er specielt følsomt og derfor skal der
ikke flere organiske stoffer i en nødvendigt. Fiske skal spise foderet
op på 30 sek. og det må ikke falde ned på bundlaget (tja ikke ret
meget da).

Held og lykke

\carsten

------
Fjern xxx ved mail.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 20-03-01 13:38

> For det første skal I have tålmodighed. At etablere et akvarie tager
> tid. Køb akvariet og noget bornholmergrus (rødt/sort). Vask gruset
> grundigt. Fyld det i akvariet og hæld vand i. Sæt nogle billige

Jeg ville nu hellere bruge noget lyst fint grus 1-2 mm i diameter. Synes jeg
ser bedre ud og gir et lysere akvarie

> [...]
> biologiske kredsløb skal kunne håndtere affaldsmængden. Senere kan I
> komme flere fisk i når "the tank has cycled" som amerikanerne siger.

Øh hvorfor vente 2 uger, køb de 'hardcore' fisk med det samme så starter
opbygningen af bakterier også hurtigere

> Ellers læs litteratur og litteratur og så læs lidt litteratur.
> Derefter brug nettet og Usenet til praktiske erfaringer. Men husk det
> er ikke professorer på nettet så tag oplysninger med et gran salt.

Rigtig god ide.

> [...]
> m.m. Skift vandet med 50 % en gang om ugen ellers ikke andet. Kun hvis
> fiskene dør eller hænger i overfladen og "patter" skal I reagere med

Skulle ikke ske, hvis der ikke er for mange fisk i, og planterne laver jo
også ilt.

> [...]
> ikke flere organiske stoffer i en nødvendigt. Fiske skal spise foderet
> op på 30 sek. og det må ikke falde ned på bundlaget (tja ikke ret

Yep, mange fisk er ganske enkelt fede :(

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 21-03-01 00:16

On Tue, 20 Mar 2001 13:38:11 +0100, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

Jeg tænkte her på algevækst. Den kan tage overhånd hvis ikke akv. kan
omsætte næringsstofferne. Filteret har heller ikke nogen biologisk
effekt efter så kort tid.

Ellers en fed site du har fået lavet og tillykke med dine diskosunger.

\carsten

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 21-03-01 08:34

"Carsten Bøhrk" <boehrkxxx@skjoldhoej.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg tænkte her på algevækst. Den kan tage overhånd hvis ikke akv. kan
> omsætte næringsstofferne. Filteret har heller ikke nogen biologisk

Okay :)

> Ellers en fed site du har fået lavet og tillykke med dine diskosunger.

Mange tak.

Æggene var desværre ikke befrugtet :(

Men jeg har lige fået 3 diskus af samme type som er i karantæne.
Jeg er nemlig lidt bange for mine 2 er hunner :(

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 20-03-01 20:40

>snip>

> Ellers den gyldne regel med fodring. Hellere for lidt end for meget.
> Lad ikke barnet/konen fodre alene "nej se hvor ser de sultne ud"!!!

Hej Carsten

Hmmmmmm! Mangler her ikke en smily? Jeg lader i hvert fald ikke min mand
fodre MINE fisk. Han synes nemlig at de hele tiden ser sultne ud. Kom så
kvinder på barrikaderne...)

Konet fiskefanhilsen

Renate

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 20-03-01 21:09

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
> Hmmmmmm! Mangler her ikke en smily? Jeg lader i hvert fald ikke min mand
> fodre MINE fisk. Han synes nemlig at de hele tiden ser sultne ud. Kom så
> kvinder på barrikaderne...)

Jeg fodrer da tit DINE fisk, ellers var du jo nok døde af sult
Og hver gang kommer du rendende og siger "naaarj, det er aaalt for lidt -
de er jo skrupsultne!!!", og giver dem en hel masse mere.

> Konet fiskefanhilsen
Den er go' med dig.

Mvh
Jonas
(mand i huset)

FUT: dk.snak.mudderkastning

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 21-03-01 00:23

On Tue, 20 Mar 2001 20:40:28 +0100, "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> wrote:

>Hmmmmmm! Mangler her ikke en smily? Jeg lader i hvert fald ikke min mand
>fodre MINE fisk. Han synes nemlig at de hele tiden ser sultne ud. Kom så
> [...]

Du har ret, det er en provokation :) (min første smily)

Men damen ville jo have en bowle så for at mobillisere
modstandskampen...

\carsten
------
Fjern xxx ved mail.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 21-03-01 08:32

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hmmmmmm! Mangler her ikke en smily? Jeg lader i hvert fald ikke min mand
> fodre MINE fisk. Han synes nemlig at de hele tiden ser sultne ud. Kom så

Okay så lad os omformulere.

Den ikke akvarie kyndige skal holde nallerne væk