MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
WinXP og Linux - HD'er og partitioner
Fra : Martin K

Dato : 25-03-03 17:21

Hey NG

Jeg kører med WinXP Pro DK på min PC, men kunne godt tænke mig at rode lidt
med Linux. For ikke at komme til at blande det, vil jeg købe en ekstra
harddisk, hvor Linux-distrubutionen kunne bo uden at det ville genere
Windows.

Så var planen den, at jeg blot ville have to harddiske i maskinen, og når
jeg ville skifte styresystem kunne jeg gøre det i BIOS. Det vill gøre det
mest 'rent'. Dvs. at jeg bestemt ikke ønsker en bootmenu. Men kan det lade
sig gøre? Kan man have to diske i med to forskellige styresystemer, uden den
bootmenu, som jeg ikke vil have?

På forhånd tak...

--
Martin K

Fra : Martin K

Dato : 25-03-03 17:31

Martin K wrote:
> På forhånd tak...

Dette spørgsmål blev måske lige hardware orienteret nok. Jeg poster også
lige i news:dk.edbhardware

--
Martin K

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 25-03-03 17:38

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote in
news:b5pvll$lu3$1@sunsite.dk in dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> kan det lade sig gøre? Kan man have to diske i med to forskellige
> styresystemer, uden den bootmenu, som jeg ikke vil have?

Det kan vel godt lade sig gøre, men ikke hvis du kun vil kunne skifte i
BIOS. Den harddisk der skal bootes på skal sidde som master på den primære
controller. Dvs. at du i praksis skulle flytte om på et kabel i maskinen
hver gang du ville skifte styrsystem.
Jeg tror at en bootmenu ville være et bedre valg.

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den" - Dalai Lama

Ps. Fjern _nospam_ fra min mailadresse, hvis du vil sende en e-mail til mig.

Fra : Edmund

Dato : 25-03-03 18:01

Søren Hjelholt wrote:
> [...]
> i maskinen hver gang du ville skifte styrsystem.
> Jeg tror at en bootmenu ville være et bedre valg.

Man kan da sagtens boote på en harddisk som sidder som master på den
sekundære controller, men det var måske lidt nemmere at bruge en
diskette til at boote til Linux

--
Mvh Edmund

Fra : Martin K

Dato : 25-03-03 18:09

Edmund wrote:
> Man kan da sagtens boote på en harddisk som sidder som master på den
> sekundære controller, men det var måske lidt nemmere at bruge en
> diskette til at boote til Linux

Kan man også boote den selvom den er slave på den sekundære?

--
Martin K

Fra : Edmund

Dato : 25-03-03 18:26

Martin K wrote:

> Kan man også boote den selvom den er slave på den sekundære?

Det har jeg vist aldrig prøvet, men det med at boote på sekundær master
har jeg prøvet flere gange med Win98 og XP.

Du kan også lave en bootdiskette til XP
Lav en fuld format af en diskette i XP og overfør boot.ini ntldr og
ntdetect.com

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect

Hvis XP disken sidder på sekundær skal de 2 stedder hvor der står
(0)rdisk laves om til (1)rdisk

--
Mvh Edmund

Fra : Martin K

Dato : 25-03-03 18:29

Edmund wrote:
> Det har jeg vist aldrig prøvet, men det med at boote på sekundær
> master har jeg prøvet flere gange med Win98 og XP.

OK, men det kunne jeg jo evt. prøve først...

Og nedenstående metode vil sikre at den booter på den sekundære slave?

> Du kan også lave en bootdiskette til XP
> Lav en fuld format af en diskette i XP og overfør boot.ini ntldr og
> ntdetect.com

Hvor findes disse filer?

> [...]
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect
>
> Hvis XP disken sidder på sekundær skal de 2 stedder hvor der står

OK, det lyder jo meget nemt, men det ville være federe hvis jeg kunne
undvære disketten. Men dette er bestemt en mulighed, jeg takker for hjælpen
indtil videre...

--
Martin K

Fra : Edmund

Dato : 25-03-03 18:39

Martin K wrote:

> OK, men det kunne jeg jo evt. prøve først...
>
> Og nedenstående metode vil sikre at den booter på den sekundære slave?

Nej, master, jeg ved ikke hvad der sker hvis der kun er en slave

> Hvor findes disse filer?

I roden af dit c drev

Men jeg lavede en fejl, det skulle havde været

Hvis XP disken sidder på sekundær skal de 2 stedder hvor der står
rdisk(0) laves om til rdisk(1)

--
Mvh Edmund

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 25-03-03 21:56

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig gøre? Kan man have to diske i med to forskellige styresystemer, uden

Har du overvejet et par harddisk skuffer så kan du skifte uden problemer.

M.v.h
Mogens

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 26-03-03 10:25

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> writes:

> [...]
> med Linux. For ikke at komme til at blande det, vil jeg købe en ekstra
> harddisk, hvor Linux-distrubutionen kunne bo uden at det ville genere

Er det ikke overkill at købe en ekstra harddisk hvis du efter 2 dage
finder ud af at en eller anden Linuxdistribution slet ikke er dig?

Linux skal alligevel ligge på en eller flere partitioner for sig selv,
og generer derfor ikke Windows

> [...]
> sig gøre? Kan man have to diske i med to forskellige styresystemer, uden den

Ja, men jeg ville bruge en bootdiskette, som også er foreslået
tidligere. Hvorfor vil du forresten ikke bruge en bootmanager? Det er
da klart det letteste.

--
Mvh Christoffer

It's entirely untested, but it looks good and compiles. Ship it!
- Linus Torvalds

Fra : Martin K

Dato : 26-03-03 19:21

Christoffer Olsen wrote:
> Er det ikke overkill at købe en ekstra harddisk hvis du efter 2 dage
> finder ud af at en eller anden Linuxdistribution slet ikke er dig?

Man kan jo altid bruge en ekstra disk...

> Linux skal alligevel ligge på en eller flere partitioner for sig selv,
> og generer derfor ikke Windows

Men så skal jeg til at rode med nye partitioner på min nuværende disk, med
risiko for datatab...

> Ja, men jeg ville bruge en bootdiskette, som også er foreslået
> tidligere.

Det bliver måske nok også løsningen til sidst...

> Hvorfor vil du forresten ikke bruge en bootmanager? Det er da klart det
letteste.

Men så skal jeg til at rode med boot.ini og alt muligt andet bras hvis jeg
nu ikke vil have Linux alligevel. Ellers kan jeg jo ikke komme af med
bootmenuen...

--
Martin K

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 27-03-03 16:18

> [...]

> Men så skal jeg til at rode med boot.ini og alt muligt andet bras hvis jeg
> nu ikke vil have Linux alligevel. Ellers kan jeg jo ikke komme af med

Hvis du lægger bootmenuen i MBR så er det bare at starte windows og
skrive en ny når du vil have bootmanageren slettet.

Christoffer Olsen

http://my.opera.com/dev/discussion/openweb/20030206/

Fra : Edmund

Dato : 27-03-03 18:34

Martin K wrote:
> Men så skal jeg til at rode med boot.ini og alt muligt andet bras
> hvis jeg nu ikke vil have Linux alligevel. Ellers kan jeg jo ikke
> komme af med bootmenuen...

Du kan jo have bootmenu og Linux på den nye harddisk, så du ikke behøver
at rode / ødelægge din nuværende XP disk

Du sætter din nye disk i som primær master, når du så er træt af linux
bytter du bare diskene om og formaterer den nye disk.

Lav en 2GB fat32 partition på den nye disk.
Installer en lege / rode XP i de 2 GB
og installer så Linux på resten af disken,
så har du en linux med bootmenu.

Tilføj denne linje i boot.ini så du får adgang til din gamle XP disk på
sekundære master
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="XP disk 2" /fastdetect

Hvis du ikke ønsker at have en lege / rode XP, stopper du bare
installationen, første gang installationen genstarter. Så har XP
oprettet de bootfiler der er nødvendige. Boot.ini skal så ændres til at
pege på XP disk

Husk, først installere XP så Linux

--
Mvh Edmund

Fra : Toki

Dato : 27-03-03 18:08

Prøv lige VMWare på http://www.vmware.com
Hent den gratis beta 4 version for at teste Linux inden du muligt kommer til
at lave gede i din windows

Mvh,
Toki