Måling af hastighed efter dyse
Fra : Christian

Dato : 25-03-03 12:23

Jeg vil gerne måle hastigheden efter en dyse. Mediet er luft.

Flowet er ikke stationært (t=0,5sek) og der opnås M=1 i dysen.
Dvs. jeg kan ikke bruge pitot eller hotwire.
Da jeg ikke tror at jeg kan dosere en tracergas uniformt i dyseluften
kan jeg vel ikke bruge LDV ?

Nogen forslag til hvordan jeg kan måle hastighedsfeltet ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-03-03 12:37

"Christian" <alletiders@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nogen forslag til hvordan jeg kan måle hastighedsfeltet ?

Til måling af væskestrømninger i kar (i kroppen) anvendes ofte
ultralydsdoppler. Kan dette måske anvendes?

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : LR

Dato : 26-03-03 00:16

Hvad med at udregne den ud fra luftmængden der gennemstrømmer og dysens
diameter? Hvis det altså er hastigheden lige ved mundingen du vil kende...

Lasse

Fra : Christian

Dato : 26-03-03 10:06

Hej Martin og Lasse.

Tak for jeres input.
Jeg havde forfattet en længere stil, men fandt så ud af at hotwire
faktisk kan være hurtige nok. Og målinger efter dobblerprincippet
(LDA, LDV, ultralyd) alligevel er mulige fordi det medie man måler på
godt kan være f.eks. røg. Der kan man bare se.

Lige en kommentar til Lasse.
Da det er hastighedsfeltet efter dysen jeg er interesseret i, så er
kendskab til hastigheden lige efter/i dysekværken ikke så interessant.
Desuden så er hastigheden i dysekværken M=1. Men jetten bryder op ret
hurtigt efter at den har forladt dysen (efter en række
overlydsekspansioner pga. det høje bagtryk) og det er denne proces jeg
er interesseret i at vide mere om. Resultaterne skal så senere hen
sammenlignes med beregninger.