juble julbe....
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-03-03 11:16

nu MÅ jeg altså bare dele det med jer....

jeg er netop hjemvendt fra en tur på frederiksberg dyreklinik i Sorø...
blev godt behandlet iøvrigt.... anbefalelsesværdigt....

nå... til formålet med besøget....
som mange af jer sikkert ved har jeg jo min lille perserpige, Linda...
og som i sikkert også husker så havde hun 50% chance for at have PKD....

det har hun IKKE!!!

så nu er der jubel i det lille hjem, hun har netop fået sin PKD attest, og
er blevet chipmærket så nu er det kun et spørgsmål om forhandling hvornår vi
skal have mivere ;)))))))

jeg havde bare lige brug for at juble lidt offentligt ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Birgitte

Dato : 25-03-03 11:30

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vi
> skal have mivere ;)))))))
> jeg havde bare lige brug for at juble lidt offentligt ;)

Ihh Sabina hvor er jeg glad på dine vegne Et kæmpe tillykke med det
flotte resultat
Intet er så skønt som når kattene går gennem nåleøjet.
Venter på, at få mere nyt *S*
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Pernille Scharff

Dato : 25-03-03 11:36

Tillykke Sabina - hvor herligt!

Ja, jeg går jo og venter på at Polgara skal gå i løbetid for at vi kan få
produceret små, skal vi vente om kap??

/Pernille

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-03-03 11:37

Pernille Scharff wrote:
> Tillykke Sabina - hvor herligt!
>
> Ja, jeg går jo og venter på at Polgara skal gå i løbetid for at vi
> kan få produceret små, skal vi vente om kap??

kender jeg min lille tøs ret, så kommer der en løbetid om små 14 dage.....
hun er nærmest som klokværk på det punkt*G*
men nu må vi se hvem der kommer først ;)

Fra : Pernille Scharff

Dato : 25-03-03 11:48

> kender jeg min lille tøs ret, så kommer der en løbetid om små 14 dage.....
> hun er nærmest som klokværk på det punkt*G*
> men nu må vi se hvem der kommer først ;)

Okay, så vinder du - Polgara skal først parres i sin 2. løbetid da vi lige
er stoppet med p-pillerne....men jeg glæder mig allerede

/Pernille

Fra : Grit Wessel

Dato : 25-03-03 14:34

> Okay, så vinder du - Polgara skal først parres i sin 2. løbetid da vi lige
> er stoppet med p-pillerne....men jeg glæder mig allerede

Hej Pernille

Jamen når Sabina "tyvstarter" så kan vi vente sammen. Galadriel skal parres,
når hun engang går i løbetid.
Jeg har fortalt hende, at det skal være i april, så lad os se, om hun
lystrer

Hvem skal Polgara parres med?

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Pernille Scharff

Dato : 25-03-03 14:59

> Hvem skal Polgara parres med?

Hvis ellers hun vil som jeg vil er det Librians Leopold der er den udvalgte.
Så kan vi nemlig lave farveladekuld....han er rød/hvid og hans mor var
blåcreme, så både han og Polgara bærer fortynding, dvs. der er stort set
alle muligheder....undtagen sorte/blå piger.

Hvad med Galadriels udvalgte - hvem er det?

/Pernille

Fra : Grit Wessel

Dato : 25-03-03 17:23

> Hvis ellers hun vil som jeg vil er det Librians Leopold der er den
udvalgte.

Godt valg.

> Hvad med Galadriels udvalgte - hvem er det?

Ginkgo Charlie, hvis han da kan finde ud af det. Han er kun 10 mdr. nu (og
halvsvensker), men lad os nu se.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Pernille Scharff

Dato : 26-03-03 11:14

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> skrev i en meddelelse
> udvalgte.
>
> Godt valg.

Ja, det synes jeg jo også - men efterhånden er der flere der har bekræftet
mig i det fornuftige i at sætte de to katte sammen. Om ikke andet får vi i
hvert fald nogle katte med et super temperament, høj underholdningsværdi og
enorme tufser og haler!! *grin*

> Ginkgo Charlie, hvis han da kan finde ud af det. Han er kun 10 mdr. nu (og
> halvsvensker), men lad os nu se.

Nå ja, du har jo noget af eget opdræt du kan få glæde af - der er nogen der
er heldige....når han er 10 mdr burde der vel også være en chance, mon ikke?

/Pernille

Fra : Grit Wessel

Dato : 26-03-03 14:21

> Om ikke andet får vi i hvert fald nogle katte med et super temperament,
høj underholdningsværdi og
> enorme tufser og haler!! *grin*

Høj underholdningsværdi??? Er Leopold også tramponianer?

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Pernille Scharff

Dato : 26-03-03 14:56

> Høj underholdningsværdi??? Er Leopold også tramponianer?

LOL Grit....ja, selvfølgelig kan du huske den slags....

Jeg tror bestemt ikke Leopold er tramponianer, det er vist under hans
værdighed. Han er Skovkat med stort S og masser af stolthed og høj
haleføring. Og han skal nok give sit besyv med om hvad der foregår omkring
ham, så han er skam ikke kedelig.

Polgara snakker temmelig meget (hun kan stadig ikke mjave men siger mange
andre lyde), blander sig i alting (har hun taget skade af coon'erne?) og så
er hun simpelthen så hamrende stædig. Lige for tiden piller jeg hende ud af
bogreolen flere gange om dagen selv om hun har fået at vide omtrent en
million gange at hun ikke må sidde deroppe og smide bøgerne på gulvet....og
sidst vi skulle på udstilling sad hun i en halv time og rodede i tasken for
at pille den fjerkost op hun havde set mig pakke ned. Og hendes "dræbershow"
når hun for gud ved hvilken gang myrder en pelsmus ved at tonse rundt med
den i stuen for derefter at gå ud og drukne den 3 gange i baljen på
badeværelset er lige til Animal Planet. Selvfølgelig jokker hun også stadig
rundt på os om natten, dog nu med den lille ekstra finte at hvis jeg ikke
vågner for at nusse hende bliver jeg først kildet i ansigtet med hendes
laaaange knurhår, derefter kysset på næsen et par gange, og er jeg så stadig
ikke vågen tager hun forsigtigt fat i min hage med tænderne og rusker
let.....så er man normalt også vågen!

Kombinationen af de to kan vist kun give en høj underholdningsværdi - tror
du ikke?

/Pernille (og rumvæsnet...der forhåbentlig snart skal producere nogle
mini-Tramponianere....)

Fra : Stina H. Diderichsen

Dato : 26-03-03 00:52

Grit Wessel skrev i dk.fritid.dyr.kat at:

>Jamen når Sabina "tyvstarter" så kan vi vente sammen. Galadriel skal parres,
>når hun engang går i løbetid.

Jeg er så trist over at jeg døjede med varmen i Herlev, så jeg havde
slet ikke tålmodighed til at du blev færdig med sceneshowet.
Nu havde jeg ellers besluttet mig for at høre om du snart ville lave
en sort/tortie til mig, men der er så håb nu

--
"Der er skam ikke noget i vejen for at chatte fra en iMac."
- Christian Bech

Fra : Grit Wessel

Dato : 26-03-03 14:20

> Jeg er så trist over at jeg døjede med varmen i Herlev, så jeg havde
> slet ikke tålmodighed til at du blev færdig med sceneshowet.

Hej Stina

Det tror jeg ikke, at du skal være så ked af, jeg var nemlig ikke særlig
spændende at snakke med i Herlev. Jeg havde ikke været rigtig vågen om
morgenen, da jeg skulle ud af døren, så jeg var ved en fejl smuttet i høje
hæle (MEGET dårlig idé, når man er steward). Sidst på dagen havde jeg vist
en smule (eller måske lidt mere end en smule) ondt af mig selv og mine
fødder *grin*

> Nu havde jeg ellers besluttet mig for at høre om du snart ville lave
> en sort/tortie til mig, men der er så håb nu

Tjaaa, nu er det jo op til Galadriel at lave dem - ikke mig Men eftersom
alle pigerne bliver tortie (eller måske blåcreme), så skulle der være en
chance

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Stina H. Diderichsen

Dato : 27-03-03 23:37

Grit Wessel skrev i dk.fritid.dyr.kat at:

>Sidst på dagen havde jeg vist en smule (eller måske lidt mere end en smule)
>ondt af mig selv og mine fødder *grin*

Du så ellers rimelig frisk ud deroppe. Men jeg var totalt smadret og
jeg var der endda kun i 2 timer, så hvis du var lidt brugt så er jeg
ikke helt uforstående.

>Tjaaa, nu er det jo op til Galadriel at lave dem - ikke mig

Er du sikker

>Men eftersom alle pigerne bliver tortie (eller måske blåcreme), så skulle der være en
>chance

Jeg krydser fingre. Nu har jeg jo været lidt forelsket i den små
Charlie siden Sorø, så det ville slet ikke gøre noget hvis han evner
akten.

Fra : goofy

Dato : 25-03-03 12:05

Hej
"> det har hun IKKE!!!

Dejligt at høre

Steen Vinbæk

Fra : TM

Dato : 25-03-03 13:01

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> wrote in message

> og som i sikkert også husker så havde hun 50% chance for at have PKD....
>
> det har hun IKKE!!!

Hej Sabina!

TILLYKKE med det dejlige resultat!!!!!!

Må man være så "fræk" at spørge, hvad sådan en scanning mv. koster i
Sorø????
Står nemlig selv for at skulle have scannet et par misser her til
sommer...uha...man ryster allerede!

--
Mange hilsener

Tina
--
DK Heart & Soul
http://heart-and-soul.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-03-03 13:15

TM wrote:
> Hej Sabina!
>
> TILLYKKE med det dejlige resultat!!!!!!

taaaaaaaaaaaak ;)

> Må man være så "fræk" at spørge, hvad sådan en scanning mv. koster i
> Sorø????

sæfølig må du det ;)
hun blev bedøvet og scannet for 704 kr ( plus moms naturligvis)

> Står nemlig selv for at skulle have scannet et par misser her til
> sommer...uha...man ryster allerede!

kan jeg godt forstå... jeg stod og var med til det hele og faktisk var han
rigtig behagelig (dylægen altså)... han sørgede for at forklare mig hvad de
kiggede efter, at det også havde betydning hvor gammel katten var og hvad
der kunne være af "forstyrrelser".... i det hele taget var det en rigtig
behagelig oplevelse....
jeg fik også at vide at en kat på lindas alder yderst sjældent vil kunne
udvikle PKD senere i livet når hun er testet fri nu..... at de fleste to
årige katte med pkd allerede nu vil have markante cyster i nyrerne.....
han forklarede også at i parringer hvor den ene part har pkd er det normalt
at 25% af killingerne dør ret tidligt... 50% vil føre det videre og andre
25% vil være helt fri.....
og så forklarede han også om hvor længe de reelt kan gå symptomfri trods
pkd...... og at man indimellem ser katte hvor kun den ene nyre er ramt ( de
er dog ikke sikker på at det så er pkd, men de har endnu ikke teknologien
til at udelukke det) og så videre og såvidere.....

i det hele taget tog han alle mine spørgsmål meget meget pænt, endnu et plus
i min bog ;)
han hedder foriøvrigt Per Larsen.....

Fra : TM

Dato : 25-03-03 13:29

> i det hele taget tog han alle mine spørgsmål meget meget pænt, endnu et
> [...]
Hej igen...

Tak for en god og udførlig forklaring ))

Når vi nu alligevel skal flytte til Sorø til sommer, så kunne det da godt
være, man skulle overveje denne dyrlæge, selvom jeg er kanon glad for Raiku,
meeeeeen der er nok lidt langt at køre for helt banale ting såsom
vaccinationer o.lign., desuden scanner hun jo ikke....men jeg vil alligevel
nok tage turen til Kbh., hvis det 7-9-13 skulle komme til noget alvorligt.

Endnu engang tak )

KH,

Tina

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-03-03 13:43

TM wrote:

> Hej igen...
>
> Tak for en god og udførlig forklaring ))

your welcome ;)

> [...]
> ikke....men jeg vil alligevel nok tage turen til Kbh., hvis det
> 7-9-13 skulle komme til noget alvorligt.

jamen jeg kan kun give min bedste anbefaling af ham.... det største minus
dernede var at lokalerne lugtede MEGET af dyrlæge*G* ( af en eller anden
årsag minder det mig altid om min gamle hunds død)... men ellers var det
proff og behageligt......
men jeg kan da godt forstå at du vil holde dig til Raiku.....

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 25-03-03 13:22

Hej Sabina
Jeg jubler med, det blir bare så spændende, håber at
I holder os underrettet.

knus
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@KATTEparadis.tdcadsl.dk

Some people have lives, others have cats.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-03-03 13:39

Marianne Hellemose wrote:
> Hej Sabina
> Jeg jubler med, det blir bare så spændende, håber at
> I holder os underrettet.

you know we will ;)

--
Knus Sabina
og Linda der lige har snorket et par timer i vindueskarmen og nu hygger sig

Fra : Denise

Dato : 25-03-03 13:51

> [...]
vi
> skal have mivere ;)))))))
>
> jeg havde bare lige brug for at juble lidt offentligt ;)

Åh, hvor er jeg glad på jeres vegne, jeg kan godt forstå der er jubel i
hjemmet
Hilsen Denise

Fra : Trine Piltoft

Dato : 25-03-03 18:52

Hej Sabina

Dejligt med et positivt testresultat (eller rettere, positivt at resultatet
er negativt *g*)
Så varer det nok ikke længe inden vi bliver bombarderet med
graviditets-/fødselsspørgsmål herinde *g*

Mvh. Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-03-03 19:03

Trine Piltoft wrote:
> [...]
> resultatet er negativt *g*)
> Så varer det nok ikke længe inden vi bliver bombarderet med
> graviditets-/fødselsspørgsmål herinde *g*

hehe nej det gør det nok ikke ;)
dog har jeg kontakt med lindas opdrætter og fornemmer at jeg er mere end
velkommen til at trække på hende, hvilket jo er helt perfekt.....
og så er det jo heller ikke første gang jeg har en gravid kat ;) det er bare
første gang det er et planlagt kuld ;)

jeg er nu heller ikke voldsomt nervøs... har fået at vide at "kvinderne" i
hendes familie 3 generationer tilbage har haft nemme fødsler og været
perfekte mødre ;)
min største frygt er at killingerne sætter sig fast pga de store
kranier......

Fra : Kate

Dato : 26-03-03 20:39

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> wrote in

> nu MÅ jeg altså bare dele det med jer....

Jamen selvfølgelig. Selvom jeg ikke heeeelt er med så har jeg dog
forstået betydning af de forskellige tests, så tillykke med det gode
resultat.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-03-03 08:35

Kate wrote:
> [...]
>
> Jamen selvfølgelig. Selvom jeg ikke heeeelt er med så har jeg dog
> forstået betydning af de forskellige tests, så tillykke med det gode

hehe :)
lige præcis denne PKD test tjekker hvorvidt katten har arvelige cyster i
nyrerne......
relt set består det bare af en scanning af nyrerne hvor dyrlægen ud fra
kattens alder og de oplysninger jeg ellers giver, kigger efter cyster..... i
mit tilfælde hvor katten er over 2 år mente han at stort set alle PKD katte
ville have udviklet markante cyster...

PKD er så vidt jeg ved i sig selv ikke dødelig i unge katte, men kan føre
til nyresvigt når katten er ældre (min dyrlæge nævnte også noget om at de
katte der har det i alvorlig grad dør af det tidligt, ofte som killinger)
men for mit eget vedkommende ser jeg ingen grund til bevidst at avle
killinger (uagtet at det kun er til kæl) på en kat der har arvelige anlæg
for sygdom....

jeg fandt lige følgende ret udførlige link om emnet PKD....

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-03-03 09:51

> (uagtet at det kun er til kæl)

Personligt prioriterer jeg kælekattenes sundhed højt - så
jeg mener ikke at man kan sige, at de "kun" er til kæl. En
anden opdrætter kender selv risikoen, hvis de køber en
kat til avl - eller burde i hvert fald vide det, og hvis ikke
de gør, skulle de læse lidt bedre på lektien. En
kælekatteejer skal ikke vide den slags - det skal vi andre
tage os af på deres vegne og derfor skal de kunne stole
på, at vi gør alt for at levere nogle sunde katte, selvom de
"kun" er til kæl. At sælge sunde og raske kælekatte er
ikke noget, der bør negligeres eller regnes for ingenting -
tværtimod.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-03-03 18:55

Helle Andersen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> wrote in message

> Personligt prioriterer jeg kælekattenes sundhed højt

jamen du hører skam ingen indvendinger fra mig....

> - så
> jeg mener ikke at man kan sige, at de "kun" er til kæl.

formuleringen stammer nok fra de samtaler jeg har haft de sidste dage med
opdrættere der gik enormt meget op i den rette farvekombination og sådan, i
tilfælde af avls og udstillingskillinger.... det var bestemt ikke for på
nogen måde at neglichere sundhed i katten, det håber jeg ikke du tror....
for mig betyder farvekombinationen måske ikke det store, men jeg er skam
villig til at lære...... også fordi det jo "kun" er et hyggekuld......
mit store problem ligger i at den hankat jeg havde udset mig (og som var
helt perfekt i alle henseender) til hende desværre er blevet
neutraliseret..... det er jo den risiko der er i det ;) men er du åndsvag
det er hamrende svært at finde en fertil blå perser han med de rette linier
;)

> En anden opdrætter kender selv risikoen, hvis
> de køber en kat til avl. En
> kælekatteejer skal ikke vide den slags

enig!!

>- det skal vi andre
> tage os af på deres vegne og derfor skal de kunne stole
> på, at vi gør alt for at levere nogle sunde katte, selvom de
> "kun" er til kæl.

enig!

> At sælge sunde og raske kælekatte er
> ikke noget, der bør negligeres eller regnes for ingenting -
> tværtimod.

som sagt så var det heller ikke for at negligere sundhed i katten, hvis jeg
var ligeglad så havde jeg jo ikke tænkt over det to gange og bare fået hende
parret og solgt killingerne som BYB-mivere ikk?
jeg giver dig 100% ret i at det er opdrætterens opgave at sørge for at
killingerne er så sunde som det muligt og i opdrætterens magt.....

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-03-03 22:44

> [...]
> nogen måde at neglichere sundhed i katten, det håber jeg ikke du tror....

Nej, det tror jeg ikke Og det var såmænd ikke rettet
specielt mod dig - bare mere generelt, fordi det er en
formulering, som jeg ikke bryder mig så meget om - på
linie med formuleringen "det er kun en huskat"

Jeg synes, at det er en kæmpeansvar at sælge
"familiemedlemmer". Hvis vi udelukkende solgte avlskatte
eller beholdte dem selv, ville det være mere et
vurderingsspørgsmål, hvilke risikofaktorer vi er villige til at
arbejde med, men når vi sælger katte som bliver en elsket
del af familien, er det bare så vigtigt at man bestræber sig
på, at de skal holde i mange år - og selv ikke dét er jo
altid nok, men meget andet kan man jo ikke gøre.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-03-03 23:43

Helle Andersen wrote:
> [...]
> formulering, som jeg ikke bryder mig så meget om - på
> linie med formuleringen "det er kun en huskat"

jamen jeg er enig ;)
problemet er jo bare at mange mennesker (trods vores holdninger her i
gruppen) stadig tænker sådan.....
det er "kun en huskat" - hvorfor så teste for arvelige sygdomme, hvorfor så
neutralisere, hvorfor så bruge p.piller, hvorfor så tage den til
dyrlæge........ jeg kunne blive ved.... *knurre*
heldigvis findes der fora som denne hvor man kan slippe af med sine
frustrationer over den måde at tænke på og finde andre ligesindede ;)

> [...]
> på, at de skal holde i mange år - og selv ikke dét er jo
> altid nok, men meget andet kan man jo ikke gøre.

du har ret..... personligt er jeg af den holdning at alle katte har ret til
at blive elsket.... men sjovt nok så virker det som om vi "almindelige
katte" slaver ( ikke at misforstå, men jeg mener huskatte/krydsninger/ikke
stamtavleindehavdende katte med små hickups og "fejl") nærmest forelsker os
i alle de små sjove (ikke autoriserede) ting ved vores katte..... ( det er
jo også de små særheder der gør vores racekatte spændende og dejlige ikk?)

jeg står i den situation at min perser jo er bicolor blåcreme med hvid.....
jeg har så fundet en blåmasket perser som reelt set nok kunne bruges, men da
han er født med blå øjne og min perser har orange øjne vil det kunne give
lidt probs farvemæssigt ( ihenhold til hvad der er "rigtigt" i konkurrencehe
nseende)..... personligt kunne jeg nu godt se det lækre i et par små blå
colourpointere og cremefarvede mivere..... det ville jo sansyneligvis ikke
betyde det store rent "kælekatsmæssigt".... faktisk tror jeg kattene ville
elskes lige så meget på grund af deres små "fejl" som fordi de er racekatte
( lad nu være med at misforstå noget ikk ;) )
og så tænker jeg jo også at i henhold til at miverne skal sælges til kæl og
helst som kastrater eller i det mindste med klausul... hvad betyder farven
så??

Fra : Helle Andersen

Dato : 28-03-03 00:19

> det er "kun en huskat" - hvorfor så teste for arvelige sygdomme, hvorfor

> neutralisere, hvorfor så bruge p.piller, hvorfor så tage den til
> dyrlæge........ jeg kunne blive ved.... *knurre*

Jeg kan nu godt forstå, hvorfor huskatte ikke testes for
srvelige sygdomme. I de forskellige racer har vi en idé
om, hvilke sygdomme, som er sandsynlige i vores racer,
men hos huskatten er alle sygdommene sandsynlige og det
vil være en uoverstigelig økonomisk udgift at teste for dem
alle + at man ikke har fordelen af at kende forfædrene.
Men resten kan jeg 100 % tilslutte mig.

> [...]
> jo også de små særheder der gør vores racekatte spændende og dejlige ikk?)

Jeg tror, at de fleste mennesker er tiltrukket af det, der er
"usædvanligt" om det så er racekatte eller ikke-racekatte
og om det er temperamentet eller udssendet.

> [...]
> han er født med blå øjne og min perser har orange øjne vil det kunne give
> lidt probs farvemæssigt ( ihenhold til hvad der er "rigtigt" i

Er du sikker på, at det kan give problemer ? Jeg erkender
blank, at jeg ikke har sat mig en dyt ind i de farver - jeg
har jo kun 4 farver at forholde mig til - men jeg har en idé
om, at killingerne vil blive enten maskede+blåøjede eller
ikke-maskede+ikke-blåøjede, dvs. en anden "normal"
farve alt efter hvad hun bærer. De maskede killinger
kunne så være bærere af farver som man ikke ønsker de
skal være bærere af, hvis man vil bruge dem i avl. Men
det kan godt være, at jeg er helt gal på den - har ikke sat
mig ind i det

> [...]
og
> helst som kastrater eller i det mindste med klausul... hvad betyder farven

Næ, det har du da fuldstændig ret i. Jeg tror da, at de
fleste kælekatteejere vil være ligeglade - med mindre at
de efter et stykke tid pludselig vil udstille og det så ikke er
muligt. Et andet problem *kunne* være, hvis det ikke er
"velset" i perserkredse at lave den slags parringer - igen
noget jeg intet aner om Hvis du skulle gå hen og blive
"afhængig" af at have killinger og beslutter dig til at blive
opdrætter kunne det eventuelt have lukket nogle døre for
dig. Som sagt bare noget gætværk, men noget jeg synes
du skulle tjekke inden du gør det - og ellers - så spring da
ud i det

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-03-03 11:01

Helle Andersen wrote:
> [...]
> vil være en uoverstigelig økonomisk udgift at teste for dem
> alle + at man ikke har fordelen af at kende forfædrene.

nu findes der jo også krydsningskatte der bliver parret fra tid til
anden..... for nu at holde os til PKD så er der jo faktisk mange
perserkrydsninger derude som potientelt nemt kunne have arvet sygdommen, og
som rask væk bliver parret uden at blive testet......

> Men resten kan jeg 100 % tilslutte mig.

:)

> Jeg tror, at de fleste mennesker er tiltrukket af det, der er
> "usædvanligt" om det så er racekatte eller ikke-racekatte
> og om det er temperamentet eller udssendet.

nemlig..... og dog..... jeg kender et par stykker for hvem den ganske
almindelige stribede huskat er det eneste de kan anse for en "rigtig"
kat.....*G*

> Er du sikker på, at det kan give problemer ?

ja og nej... ifølge opdrættern jeg talte med kunne det give fortyndede
øjenfarver og sådan.... altså farver der ikke ville gøre sig så godt i
konkurrencer og avl.... men igen det er jeg jo så helt ligeglad med da ingen
af killingerne skal indgå på den måde ( jeg kan naturligvis ikke tale for
eventuelle købere, om de vil udstille, men ingen af killingerne skal sælges
til avl...)

> [...]
> skal være bærere af, hvis man vil bruge dem i avl. Men
> det kan godt være, at jeg er helt gal på den - har ikke sat

jeg har prøvet, men det er svært ;)

> Næ, det har du da fuldstændig ret i. Jeg tror da, at de
> fleste kælekatteejere vil være ligeglade - med mindre at
> de efter et stykke tid pludselig vil udstille og det så ikke er
> muligt.

det er jo så det.... men det kan jeg jo sagtens gøre opmærksom på inden de
køber killingen.......

> Et andet problem *kunne* være, hvis det ikke er
> "velset" i perserkredse at lave den slags parringer - igen
> noget jeg intet aner om

det er det muligvis.... hende jeg talte med så ihvertfald hellere jeg
parrede med en sort han, frem for en blåmasket, selvom udfaldet i farverne
kunne blive det samme blot uden maskerne og de blå øjne......

> [...]
> dig. Som sagt bare noget gætværk, men noget jeg synes
> du skulle tjekke inden du gør det - og ellers - så spring da

jeg har allerede besluttet mig for at dette kuld er det eneste vi skal have
nu...... hvis jeg på et tidspunkt (langt ude i fremtiden når vi engang har
plads til alle de katte vi kunne drømme om*G*) ønsker at avle så bliver det
ikke persere, nok snarere somali eller lignende....
forstå mig ret, jeg synes persere er dejlige, men linda er og bliver min
eneste perser, og hun skal stilliseres efter dette kuld..... :)

Fra : Helle Andersen

Dato : 30-03-03 23:44

> nemlig..... og dog..... jeg kender et par stykker for hvem den ganske
> almindelige stribede huskat er det eneste de kan anse for en "rigtig"
> kat.....*G*

Count me in Stribede huskatte er absolut noget af det
lækreste, jeg ved Andre huskatte er skam også søde,
men stribede - uh !

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-03-03 07:08

Helle Andersen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Count me in Stribede huskatte er absolut noget af det
> lækreste, jeg ved Andre huskatte er skam også søde,
> men stribede - uh !

jamen enig da*G* har jo selv en af slagsen.... (de blå med hvidt er nu også
skønne ;) )
meeeeen fra at synes at stribede katte generelt er lækre og så til at mene
at alle andre katte er grimme, der er altså lige lidt langt*G*
de omtalte personer synes feks at vores rasmine er noget af det grimmeste de
længe har set...... hun er ikke en "rigtig" kat.......

Fra : Kate

Dato : 27-03-03 22:17

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> wrote in

> lige præcis denne PKD test tjekker hvorvidt katten har arvelige
> cyster i nyrerne

Okay, jeg tror vidst alt går på hofterne, for jeg troede det havde med
det der HD at gøre, live and learn Tak for forklaringen.

> ingen grund til bevidst at avle killinger (uagtet at det kun er
> til kæl) på en kat der har arvelige anlæg for sygdom....

Jeg opfattede ikke dit "kun" som nedgørende, men netop at du siger at
alle katte uanset skal være så sunde som det er muligt at gøre dem

> jeg fandt lige følgende ret udførlige link om emnet PKD....

Det faldt altså ud.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-03-03 23:31

Kate wrote:

> Okay, jeg tror vidst alt går på hofterne, for jeg troede det havde med
> det der HD at gøre, live and learn Tak for forklaringen.

hehe ja det er jo det :)

> Jeg opfattede ikke dit "kun" som nedgørende, men netop at du siger at
> alle katte uanset skal være så sunde som det er muligt at gøre dem

rart ;)

> Det faldt altså ud.

fandt den lige igen :)
http://home1.stofanet.dk/mizakhan/PKD.htm