Erhverv: Dito Drenge [Bager] og SCH%NNIN~
Fra : Hugh Watkins

Dato : 25-03-03 08:18

på Latinske ditto ?

fra

Randers, Støvring, Randers Købstad, Randers Kiøbstad, , Dronningborg Slots-Plads, , FT-1787

Claus Schiønning, 15, Ugift, [Tieneste Folk], Dito Drenge [Bager],

(2)
Jeg begynder et "One Name Study"

Mænd og kvinder med efternavnet 'schiønning' 118 116 -2 Kiøbenhafn

Mænd og kvinder med efternavnet 'schjønning' 94 97 3 Kjøbenhavn

Mænd og kvinder med efternavnet 'schønning' 68 70 2 København

and Schonning is found in USA

Googled Searched the web for schonning. Results 1 - 100 of about 1,060

and Searched the web for schönning. Results 1 - 100 of about 1,880

mostly Swedish <<

Vil gerne høre fra alle med i de slægte

---------------

PGA

Gary Norgaard's farmor er Olga Schjønning fra Randers

Men bedstefar Neils Peter Andersen, * Sct. Mortens Kirke KB November 1, 1850, liver til Schjønning sener men for August 30, 1886
når han er indskriven i Fødtmandkjøn Sct Morten KB Randers, som Neils Peter Andersen Schjønning, far til Neils Peter Schjønning

Men hvorfor Schjønning ?

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

(3)

Også vi vil gerne traffer efterkommer uge 21 og 22

Gary's Nørgaard slægt stammer fra Morsø Karby og Nykøbing Mors. Ejsing ved Vinderup stationsby til Skive

(a)

Jens Christian Norgaard Madsen * August 6, 1881 Geddal Ejsing sogn

udlært som snedker, chauffeur, telefon arbejder i København circa 1915

mindst 5 børn i Skive

og Gary's far Karl Georg Nørgaard * Rigshospitalet March 17, 1913

+ MS Portland forlis sw Anholt July 22, 1952

(b)

opvoksede den 05.11.1924 boende hos Rasmus Madsen
Lahn, Liltved.

og begravede Auning, Sønderhald, Randers Amt

(C) stor bror til Jens Christian Norgaard Madsen

Jens Nørgaard Madsen * May 27, 1877 Ejsing + April 18, 1974

østersfisker

mindst 12 børn Nykøbing Mors

AKA

Jens Christian Madsen

Jens Christian Norgaard

(d) søster til Jens Christian Norgaard Madsen -- blive de gift ?

begge også født i Ejsing

Maren Madsen * circa 1880

Petra Madsen Nørgaard * circa 1888

abejder i Vinderup hos bager

Gary og jeg Vil gerne høre fra alle med i de slægte

mvh

Hugh W

--
http://www.genealogi.co.uk my home page

http://news.fu-berlin.de/ - usenet news service

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 25-03-03 11:21

Claus Schiønning, 15, Ugift, [Tieneste Folk], Dito Drenge [Bager],

Dito må være det samme som ditto. Men hvad står der på linien ovenover?

Mvh Hedvig

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 25-03-03 14:04

On Tue, 25 Mar 2003 11:21:03 +0100, "Hedvig Pitzner-Jørgensen"
<hedvig.pitzner@city.dk> wrote:

>Claus Schiønning, 15, Ugift, [Tieneste Folk], Dito Drenge [Bager],
>
>Dito må være det samme som ditto. Men hvad står der på linien ovenover?

Der står formentlig Bager - sådan som det er anført i den
efterfølgende kantede parantes.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 25-03-03 17:13

"Hedvig Pitzner-Jørgensen" <hedvig.pitzner@city.dk> wrote in message news:b5paah$1nm7$1@news.cybercity.dk...
> Claus Schiønning, 15, Ugift, [Tieneste Folk], Dito Drenge [Bager],
>
> Dito må være det samme som ditto.

Men hvad står der på linien ovenover?

bager svend

nok det er

bager denge

er det også som lærling idag ?

Hugh W

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 25-03-03 19:27

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> bager svend nok det er bager drenge
>
> er det også som lærling idag ?
>
> Hugh W
****************
Det tror jeg næppe:
Der var bagerlærlinge, skomagerlærlinge Etc. side om side med bagerdrenge
og skomagerdrenge de sidste var nærmest "stik-i-rend-drenge" eller
"bydrenge" (Håber du forstår

Som smede var vi først "arbejdsdrenge" - typisk eet år, og var vi duelige,
kom vi i lære.
Hilsen
Flemming Svendsen, Korsør.
Pens. smed.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 26-03-03 03:14

"Flemming Svendsen" <zeus1@mail.dk> wrote in message news:3e809f5f$0$42578$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> "bydrenge" (Håber du forstår
>
> Som smede var vi først "arbejdsdrenge" - typisk eet år, og var vi duelige,

tak Flemming

we had all that in England too
errand boys

der er et vidunderligt billede av livet og rang i gamle Randers

Hos bager er det et god foretning
Karen Thomasdatter, 75, Enke, Madmoder, brænder Brændeviin,
skjal også brug gær og hved

og Heste Møller Christen Pallesen, 28, Ugift, , Møller Svend,
Jørgen Jensen, 22, Ugift, , Dito [Møller Svend] Kudsk,

mvh

Hugh W

Randers Kiøbstad, ,
Dronningborg Slots-Plads, ,
FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Peter Abraham Lund, 52, Gift, Hosbond, Afskediget Major, lever af sine Midler,
Christiane Augusta Kalkreuter, 32, Gift, Hustrue, ,
Antonette Helene [ Lund], 18, Ugift, Datter, ,
Casper Friiderich von Brunich, 36, Ugift, Logerende, Afskediget Captain,
Johanne Catrine Møller, 43, Ugift, [Tieneste Folk], ,
Johanne Svendsen, 28, Ugift, [Tieneste Folk], ,
Karen Christensdatter, 25, Ugift, [Tieneste Folk], ,
Jens Hansen Dam, 23, Ugift, [Tieneste Folk], ,
Rasmus Germandsen, 26, Ugift, [Tieneste Folk], ,
Frantz Nielsen, 13, Ugift, [Tieneste Folk], ,

Christian Lange, 69, Gift, Hosbonde, Oberst Lieutenant ved det Jydske Dragon Regiment,
Mette Cathrine Wisbech??, 64, Gift, Kone, ,
Henrich Lange, 33, Ugift, Søn, ??,

Johan Henric Lange, 28, Ugift, Dito [Søn], Second Lieutenant ved det Jydske Dragon Regiment,
Johanne Helene Lange, 27, Ugift, Detter, ,
Gregers Christian, 34, Ugift, [Tieneste Folk], Dragon og Oppasser,
Hans Johansen, 25, Ugift, [Tieneste Folk], Dito Dito [Dragon og Oppasser],
Maren Nielsdatter, 26, Ugift, [Tieneste Folk], Tieneste Pige,

Martin Sørensen, 57, Enkemand, Hosbonde, Regiments Chirurgus ved det Jydske Dragon Regiment,
Dorthe Christiane [ Martinsdatter, 26, Ugift, Datter, ,
Jochumine Caroline [ Martinsdatter, 21, Ugift, Dito [Datter], ,
Niels Godskesen, 25, Ugift, [Tieneste Folk], Tieneste Dreng,
Ane Dorthea Jensdatter, 25, Ugift, [Tieneste Folk], Tieneste Pige,

Peter Kastrup, 40, Gift, Hosbonde, Fuldmægtig hos Byefoged M. Voigts,
Johanne Marie Leth, 34, Gift, Hustrue, ,
Elisabeth Dorthea [ Kastrup], 9, Ugift, Datter, ,
Mette Elisabeth [ Kastrup9, 8, Ugift, Dito [Datter], ,
Christine Marie [ Kastrup], 5, Ugift, Dito [Datter], ,
Anne Nielsdatter, 20, Ugift, [Tieneste Folk], Tieneste Pige,

Adam Thuesen, 31, Gift, Hosbonde, Skipper,
Mette Pedersdatter, 27, Gift, Hustrue, ,
Ane Adamsdatter, 7, Ugift, Datter, ,
Niels Pedersen, 7, Ugift, Konens Broder, ,
Kirsten Sørensdatter, 24, Ugift, [Tieneste Folk], Tieneste Pige,

Rasmus Nielsen, 26, Ugift, , Styrmand,
Anders Andersen, 18, Ugift, , Skibs-Dreng,
Jens Andersen, 15, Ugift, , Dito [Skibs-Dreng],

Christopher Friis, 56, Gift, Hosbonde, Birkedommer ved Clausholm Birk,
Marie Nebel, 56, Gift, Hustrue, ,
Charlotte Ahlefeldt, 23, Ugift, [Tieneste Folk], Huus Jomfrue,
Maren Pedersdatter, 28, Ugift, [Tieneste Folk], Tieneste Pige,

Jens Brasch, 66, Gift, Hosbonde, Peruquemager Mester,
Mariane Basballe, 68, Gift, Hustrue, ,
Dorthea Brasch, 31, Ugift, Datter, ,
Ole Hansen, 31, Ugift, [Tieneste Folk], Dito Svend [Peruquemager],
Christen Sørensen, 21, Ugift, [Tieneste Folk], Dito [Peruquemager Svend],
Andreas Sørensen, 19, Ugift, [Tieneste Folk], Læredrenge,
Niels Kastrup, 17, Ugift, [Tieneste Folk], Læredrenge,
Søren Jensen, 15, Ugift, [Tieneste Folk], Læredrenge,
Peder Andreasen, 12, Ugift, [Tieneste Folk], Læredrenge,
Mette Rasmusdatter, 25, Ugift, [Tieneste Folk], Tieneste Pige,

Jens Amt, 44, Ugift, Hosbonde, Lever af sine Nidler,
Anne Nielsdatter, 65, Ugift, til Huuse, ,

Mads Vilstrup, 37, Gift, Hosbonde, Bager,
Anne Sophie Klein, 42, Gift, Hustrue, ,
Jacob Gram, 22, Ugift, [Tieneste Folk], Bager Svend,
Anne Nielsdatter, 24, Ugift, [Tieneste Folk], Tieneste Pige,

Karen Thomasdatter, 75, Enke, Madmoder, brænder Brændeviin,
Anne Jepsdatter, 45, Ugift, [Tieneste Folk], Tieneste Pige,
Laurits Justesen, 36, Ugift, Logerende, Dragon,

Bent Green, 33, Gift, Hosbonde, Klein Smed,
Anne Kirstine Lange, 20, Gift, Hustrue, ,
Ole Nielsen, 16, Ugift, [Tieneste Folk], Læredreng,
Mariane Pedersdatter, 25, Ugift, [Tieneste Folk], Tieneste Pige,

Niels Pilegaard, 67, Gift, Hosbonde, lever af deres Midler,
Kirstine Dorthe Hæssing, 54, Gift, Hustrue, ,
Anne Sophie Nielsdatter, 16, Ugift, Datter, ,
Anne Christensdatter, 57, Enke, Madmoder, Pensionist,
Herman Esmann, 32, Ugift, Søn, Student,
Dorthe Jensdatter, 28, Ugift, [Tieneste Folk], Tieneste Pige,
Johanne Pedersdatter, 69, Enke, Logerende, Pensionist,
Andreas Borgen, 23, Ugift, Logerende, Skole Discipler,
Hans Ulrich Borgen, 19, Ugift, Logerende, Skole Discipler,

Søren Glas, 70, Enkemand, Hosbonde, Bødker,
Christian Sørensen, 29, Ugift, [Tieneste Folk], Bødker Svend,
Christen Poulsen, 24, Ugift, [Tieneste Folk], Dito Læredrenge [Bødker],
Søren Jensen, 18, Ugift, [Tieneste Folk], Dito Læredrenge [Bødker],
Peder Nielsen, 20, Ugift, [Tieneste Folk], Dito Læredrenge [Bødker],
Sophie Johansdatter, 22, Ugift, [Tieneste Folk], Tieneste Pige,
Johan Christophersen, 24, Ugift, Logerende, Skibs Tømmermand,

Maren Sørensdatter, 70, Enke, , Brændeviins Brænder,
Martin Samuelsen, 28, Ugift, Søn, farer til Skibe,
Søren Samuelsen, 24, Ugift, Søn, Dito [farer til Skibe],
Marie Catrine [ Samuelsdatter], 26, Ugift, Datter, ,
Kirsten Jensdatter, 22, Ugift, [Tieneste Folk], Tieneste Pige,

Gotfried Caspersen, 36, Gift, Mandens af 1h Ægteskab, Bager,
Birgitte Sparre, 29, Gift, Kone, ,
Inger Marie [ Gotfriedsdatter], 6, Ugift, Datter, ,
Casper Gotfriedsen, 4, Ugift, Søn, ,
Mette Marie [ Gotfriedsdatter], 3, Ugift, Datter, ,

Anne Rasmusdatter Sparre, 18, Ugift, Logerende, ,

Ole Poulsen, 25, Ugift, [Tieneste Folk], Bager Svend,
Henric Volkener, 18, Ugift, [Tieneste Folk], Dito Drenge [Bager],

Claus Schiønning, 15, Ugift, [Tieneste Folk], Dito Drenge [Bager], <<<<<<<

Mette Jensdatter, 25, Ugift, Tieneste Pige, ,
Heste Møller Christen Pallesen, 28, Ugift, , Møller Svend,
Jørgen Jensen, 22, Ugift, , Dito [Møller Svend] Kudsk,
[NL.FTW]

Fra : J.Kobel

Dato : 26-03-03 07:58

"Flemming Svendsen" <zeus1@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Klip>
> [...]
> "bydrenge" (Håber du forstår
>
> Som smede var vi først "arbejdsdrenge" - typisk eet år, og var vi duelige,

Min Far * 1878 var udlært som Litograf og han omtalte altid Lærlinge som
Læredrenge, når han talte om NN som nu var svend i firmaet.

Jeg lærte min Far at kende (;--)) i 1928 og jeg husker hans beretninger om
læredrenge, som underholdning ved middagsbordet.
Hilsen
J.Kobel

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 27-03-03 06:34

"J.Kobel" <jkobel@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Min Far * 1878 var udlært som Litograf og han omtalte altid Lærlinge som
> Læredrenge, når han talte om NN som nu var svend i firmaet.
> Hilsen
> J.Kobel
''''''''''''''''''''''
Gode ven.
Ja, det er rigtigt, nu jeg tænker mig om, - "læredreng" blev sporadisk
anvendt af lidt ældre mennesker, men ikke på de værksteder hvor jeg var i
smedelære.
Her var man "i lære" - "lærling" eller i "smedelære".

Lære'dreng' forekom mig lidt gammeldags og nesættende, vi regnede os jo for
voksne og fornuftige mennesker, selv om det af og til kneb med at huske at
vi havde et ansvar . . .
Vi var omkring 30 - 50 lærlinge, så vi var som en flok slædehunde - det
kunne godt gå vildt til en gang imellem, men svendene var over os og fik
bogstaveligt talt banket os på plads, så tak for det.
(Nu ikke mere nostalgi Svendsen)