Kancelliråd hvem udnævte Dem?
Fra : Sven Trønning

Dato : 24-03-03 21:49

Hej NG.

I der ved alt. Hvem udnævte personer til Kancelliråd, Justistråd og ligende.
Vi taler om før 1847. Hvor kan man se hvorfor og hvornår de blev udnævnt.

På forhånd tak

Svenn Cgr. Trønning

Fra : Bodil Madsen

Dato : 24-03-03 22:10

Det må du kunne se i "Kongelig Hof- og Statskalender" som kan lånes på
biblioteket."
med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Sven Trønning

Dato : 25-03-03 10:42

"Bodil Madsen
Det må du kunne se i "Kongelig Hof- og Statskalender" som kan lånes på >
biblioteket."
> med venlig hilsen
> Bodil Madsen
Ja du har ret, MEN hvem indstillede dem til titlen og hvor kan man finde
denne indstilling i Rigsarkivet det er det jeg gerne vil vide.

Mvh
Ssvenn Chr. Trønning

Fra : Bodil Madsen

Dato : 25-03-03 17:22

Rigsarkivet udgav for nogle år siden en folder " Embedsudnævnelser" i serien
Rigsarkiver informerer nr. 12, Publikumsafdelingen 1996.
Denne folder kan du downloade fra Rigsarkivets hjemmeside. Den skulle give
dig svar på dit spørgsmål.

Fra : Varla

Dato : 24-03-03 22:39

justitsråd (latin): fra 1661 titel for medlemmer af Højesteret, senere
også for andre; rangerende over kancelliråd i 5. ragklasse eller i 4.,
hvis bæreren havde titlen "virkelig justitsråd". Hverken de virkelige
eller andre justitsråder behøvede at have noget med justits at gøre.
Titlen er ikke tildelt siden 1912.

kancelliråd (latin): ældre dansk titel, først for kancelliembedsm-nd,
derefter blot en titel med rang under justitsråd.

kancellist (latin): særlig funktionærgruppe i udenrigstjenesten; indtil
1848 titel for de underordnede embedsmænd i Kancelliet.

Kancelli (senlatin): skranke; i middelalderen det kontor, hvorfra
fyrstens breve og forordninger udgik og hvor de indkomne skrivelser
besvaredes; lededes af en kansler. Danske Kancelli blev organiseret ca.
1160 under Valdemar 1. den Store, fik fast forretningsgang og et
rigssegl under Valdemar 2. Sejr og administrerede, fra 15. århundrede
til dels med borgerligt personel, også regnskans- og lensvæsen og delvis
udenrigspolitikken. 1523 indførte Frederik 1. Tyske Kancelli for Slesvig
og Holsten samt udenrigspolitik.
1660 organiseredes de to kancellier som kollegier; selvstændige
underafdelinger voksede frem, bl.a. for udenrigspolitik (1770). 1848
ophævedes Danske og Tyske Kancelli og erstattedes af ministerier.

Dette var fra Lademanns Lexicon.

Som min private kommentar kan jeg så tilføje at i 1982 var antallet af
ansatte i ministerierne vokset til 3.400 personer og under regeringerne
Schlüter og Nyrup vokset til yderligere 11.300 personer.

Så man kan vel sige at Kancelliet nu er blevet voksent (måske endda
velvoksent) og har fået sit eget uafhængige liv som ikke længere er
nødvendiggjort af arbejdsbyrden, men i højere grad er med til at udtænke
hvordan man kan plage befolkningen på en sådan måde at befolkningen
helst ikke opfatter dette som plager.

mvh. /Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 25-03-03 19:13

"Varla" <Varla.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

"Varla" skrev bl.a.:

> Som min private kommentar kan jeg så tilføje at i 1982 var antallet af
> ansatte i ministerierne vokset til 3.400 personer og under regeringerne
> Schlüter og Nyrup vokset til yderligere 11.300 personer.

Hej "Varla",

Jeg har ikke selv checket det, men betyder det du skriver, at under Schlüter
og Nyrup
kom vi op på i alt 14.700 personer?
Eller er meningen derimod, at det TOTALE antal blev 11.300?
Det er vendingen "vokset til yderligere 11.300" jeg ikke helt er med på.
(Mente du vokset MED yderligere 11.300 ??? )
Det er jo immervæk en forskel på omkring 20-25%, alt efter hvordan man
forstår din oplysning.
20-25% embedsmandslønninger fra eller til i denne sammenhæng, er faktisk en
stor slat skattekroner....

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Varla

Dato : 25-03-03 20:02

"Poul F. Andersen" skrev d. 25-03-03 19:13 dette indlæg :

> "Varla" <Varla.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

Først en tak fordi du er opmærksom på ordene. Dernæst beklager jeg meget
ordet "yderligere" - der skulle have stået i alt.

Så deraf kan man lære at læse korrektur flere gange, og dernæst være
taknemlig for at nogen er opmærksomme på ordenes faktiske indhold.

Mvh. /Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 26-03-03 14:31

> "Poul F. Andersen" skrev d. 25-03-03 19:13 dette indlæg :

> Først en tak fordi du er opmærksom på ordene. Dernæst beklager jeg meget
> ordet "yderligere" - der skulle have stået i alt.

Det var så lidt, - nu er jeg så lidt mere rolig, - men 11.300 er godt
nok også mange, især når man tænker på, at det var i de år EDB virkelig
blev indført i det offentlige

> Så deraf kan man lære at læse korrektur flere gange,

Ja,- det problem kender vi jo nok alle sammen alt for gotd )

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : dannebrog

Dato : 25-03-03 23:51

De forskellige 'råder' blev udnævnt af kongen, d.v.s. via Danske Kancelli,
Rentekammeret og Tyske Kancelli.

Kammerraad (rentekammeret), Kancellieraad, Konsistorialråd, Justitsraad
(alle tre Danske Kancelli), Etatsråd, Conferensraad (sikkert
Kommersekollegiet).

For Danske Kancelli søger man for perioden 1660 til 1848 i Registrene. Det
er afskrifter over alle udgående serie-skrivelser, altså bevillinger og
tilladelser etc. F.eks. til hensidden i uskiftet boe, eneret på at være
guldsmed i en by etc. Og altså også embedsudnævnelser under kancelliet. Det
er de områder, der sådan ca. dækkes af Justitsministeriet,
Indenrigsministeriet, Undervisningministeriet, Sundhedsministeriet,
Kirkeministeriet -

Hver landsdel havde sin række registre over breve. Man undersøger ved hjælp
af Hof- og Statskalenderen aller andet, hvornår manden har fået sin
ærestitel, og dernæst bestilles registeret for den landsdel, han da boede i,
og man ser i navneregisteret i bindet (evt. sidste bind for det år), hvilken
side, hans brev er på.

Brevet har et løbenummer indenfor året. Man bestiller nu 'Koncepter og
Indlæg' (d.v.s. kladder og bilag (ansøgninger og anbefalinger etc.)) til
brevene, idet man noterer året + nummeret, foruden selvfølgelig at anføre
landsdelen.

MÅSKE er der bevaret bilag, måske ikke.

Et register over embedsudnævnelser under Danske Kancelli, som findes i
vejledningen på RA kan være til hjælp, MEN ER IKKE FULDSTÆNDIGT.

En del personer søgte selv om titlerne med begrundelse i deres lange og tro
tjeneste.

m.v.h.

Ulrich
Ulrich Alster Klug