Gnist - tid
Fra : Sven

Dato : 24-03-03 21:40

Hej.
En moderne Formel 1 motor kører op til ca 19.000 omdr/min, hvilket vil sige,
at der forekommer ca 158 gnister pr sekund i hvert tændrør. Mit spørgsmål
lyder så, hvor lang tid er der reelt en gnist, og hvor lang tid er tændrøret
"slukket"?
Hvis man kunne "se" ind i en cylinder under disse betingelser, ville vi vel
se tændrøret en konstant lysende, men det er jo ikke det korrekte billede af
de faktiske forhold.

Sven

Fra : Jon Larsen

Dato : 24-03-03 23:09

". Mit spørgsmål
> lyder så, hvor lang tid er der reelt en gnist, og hvor lang tid er
tændrøret
> "slukket"?
> Sven
xxxxxxxxxxxxxx

Hej Sven..

Her er mit bud men er ikke sikker på om det er rigtigt.

Tændrøret tænder jo nok kun i det øjeblik at motoren er et bestemt antal
grader før BTDC ( Before Top Dead Center )
Og er slukket indtil krumtappen har drejet en omgang, og når samme altod
grader igen. Så hvis du kigger på hvor lang tid motoren er om en rotation
fra gradtallet til gradtallet, vil jeg tro du finder ud af hvor lang tid der
er "slukket" for røret.

Nu kender jeg heller ikke lige tændingsanlægget på en F1'er, men man kunne
jo regner på hvor lang tid det tager at "trigge" alt den opladede energi,
gennem tændrøret. på denne måde kunne man måske også finde ud af hvor lang
tid der er slukket. Det tager jo også lidt tid ( hvis man da kan sige det )
at oplade til endnu en gnist.

Er der i øvrigt ikke noget med, da 4 takter jo kun tænder for hvert 4. takt
at tændrøret også tænder i udblæsningstakten ???

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-03-03 00:21

Jon Larsen skrev:

>Er der i øvrigt ikke noget med, da 4 takter jo kun tænder for hvert 4. takt
>at tændrøret også tænder i udblæsningstakten ?

Nej, det er totakteren der har problemer med at adskille de
forskellige processer (den støder ud samtidig med at den suger
ind). Firtakteren har trinene opdelt helt (indsugning,
kompression, <gnist>, arbejdsslag, udstødning).

--
Bertel

Fra : Karsten Krambs

Dato : 25-03-03 19:35

On Tue, 25 Mar 2003 00:21:08 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>ind). Firtakteren har trinene opdelt helt (indsugning,
>kompression, <gnist>, arbejdsslag, udstødning).

Jeg kender en 4 takter der har samme problem

--
Karsten
http://stepBstep.dk/

Fra : Jon Larsen

Dato : 26-03-03 11:31

> [...]
> ind). Firtakteren har trinene opdelt helt (indsugning,
> kompression, <gnist>, arbejdsslag, udstødning).

Mener bestemt at formel 1 motorer køre med noget der hedder "waste"-et eller
andet jeg ikke kan huske,
hvor tændrøret faktisk også tænder i udblæsningstakten, men jeg er ikke
sikker..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-03-03 00:05

Sven skrev:

> [...]

>se tændrøret en konstant lysende, men det er jo ikke det korrekte billede af

Bibemærkning:
Man kunne sænke hastigheden til 3'000 o/m og tændrørene ville
stadig se ud som om de lyste konstant.

--
Bertel

Fra : Martin Axelsen

Dato : 25-03-03 01:46

Bertel skrev:
> Bibemærkning:
> Man kunne sænke hastigheden til 3'000 o/m og tændrørene ville
> stadig se ud som om de lyste konstant.

Det forekommer mig at spørgsmålet lyder på hvor lang tid en enkelt gnist
tager

Jeg ved det ikke selv... men vil tro vi snakker om mikrosekunder.
en gnist har jo også flere faser...

Mvh Martin Axelsen

Fra : Jannie og Jens

Dato : 25-03-03 19:08

"Sven" <chanelle4@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vel
> se tændrøret en konstant lysende, men det er jo ikke det korrekte billede

Kunne det tænkes, at en formel 1 moter, tænder ved den høje kompretion,
altså ingen gnist.

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-03-03 21:28

"Jannie og Jens" <jannieogjens@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne det tænkes, at en formel 1 moter, tænder ved den høje
kompretion,
> altså ingen gnist.

Der er lidt tændrørsdesign her:
http://www.motorsportsengineering.sae.org/motorsports/technology/aeijan0