Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvestyring i PS efter monitorkalibrering
Fra : Lotte M

Dato : 24-03-03 21:06

Jeg har købt en brugt Spyder med Optical 3.7 og min monitor synes
at have en korrekt farvegengivelse (før var den også ok) med mit første
profil-forsøg - så langt, så godt!

I PhotoShop går det dog rivegalt - alle billeder (både mine egne og andres)
med integreret farveprofil, adobeRGB-profil eller feks sRGB, ser helt
forkerte ud - de er grønne! Hvis jeg åbner filerne uden farvestyring, så ser
billederne rigtige ud igen

Alle billeder ser korrekte ud, når jeg bladrer dem igennem med XP's
filhåndtering.

Er der en af jer (håber Madsen læser med), som kan gennemskue
hvad jeg mon overser?
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Madsen

Dato : 24-03-03 21:56

Lotte M skrev:

> [...]
> sRGB, ser helt forkerte ud - de er grønne! Hvis jeg åbner filerne
> uden farvestyring, så ser billederne rigtige ud igen

Er du sikker på at Adobe Gamma i kontrolpanelet er stillet til at
bruge den profil som du har lavet med Spyderen? Hvis der står en
anden profil i Adobe Gamma så klik på Load og find den profil som
du har lavet med Spyderen, men foretag ikke andre ændringer i Adobe
Gamma efter at du har loadet profilen. Når du lukker Adobe Gamma
med OK så vil den gemme profilen og det gør du bare. Gem den under
samme navn.

Derudover så skal Adobe Gamma Loader fjernes fra din Start-mappe
og Optical Startup bør ligge der i stedet. Optical ryger automatisk
derind, men Adobe Gamma Loader forsvinder ikke af sig selv, så vidt
jeg husker. Altså i Start > Programmer > Start. Endelig så skal den
profil som du har lavet med Spyderen også ligge inde i Farvestyring
i Windows, som du kommer ind til ved at højreklikke på skrivebordet
og vælge Egenskaber > Indstillinger > Avanceret.

Det er en god idé at genstarte Windows når du har stillet det som
ovenstående.

Madsen.

Fra : Lotte M

Dato : 25-03-03 15:46

> Er du sikker på at Adobe Gamma i kontrolpanelet er stillet til at
> bruge den profil som du har lavet med Spyderen?

Hmm. Jeg kan ikke få lov at stille Adobe Gamma til min nye profil:
http://www.lotte-m.dk/dumps/ag.png - jeg får denne fejlmeddelelse:
http://www.lotte-m.dk/dumps/ag_fejl.png

> Derudover så skal Adobe Gamma Loader fjernes fra din Start-mappe
> og Optical Startup bør ligge der i stedet.

OptiCal havde lagt sig i startmappen, men jeg havde slettet Adobe Gamma
helt fra computeren - det havde jeg læst jeg skulle i en af vejledningerne
udi farvestyring.

> Optical ryger automatisk
> derind, men Adobe Gamma Loader forsvinder ikke af sig selv, så vidt
> jeg husker.

Du huskede rigtigt

Efter geninstallation af Adobe Gamma har jeg lavet en ny profil, i første
omgang med PreCal, for at tjekke om det forskellige virker. OptiCal
indstiller selv XP' til den nye profil. Når jeg ser mine billeder i PS nu,
ser
de mere rigtige ud i farverne.

Efter at have kalibreret til dette: http://www.lotte-m.dk/dumps/precal.png
lavede jeg en profil - det må være rigtigt - ikk'?

Hvis det ellers er korrekt, så vil jeg i gang med at forfine kalibreringen
med OptiCal.

1000 tak, både til dig og Jens!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/foto/
http://www.handiinfo.dk

Fra : Madsen

Dato : 25-03-03 17:35

Lotte M skrev:

> Hmm. Jeg kan ikke få lov at stille Adobe Gamma til min nye profil:
> http://www.lotte-m.dk/dumps/ag.png - jeg får denne fejlmeddelelse:
> http://www.lotte-m.dk/dumps/ag_fejl.png

Det lyder sært. Man skulle næsten tro at der har været noget galt
med den første profil du har fået lavet for det har jeg godt nok
aldrig oplevet her. Den profil jeg laver med Optical kalder jeg blot
for Default Monitor og den er så loadet i Adobe Gamma som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/adobe_gamma/default_monitor.png>

> OptiCal havde lagt sig i startmappen, men jeg havde slettet Adobe
> Gamma helt fra computeren - det havde jeg læst jeg skulle i en af
> vejledningerne udi farvestyring.

Ok. Det skal den så altså ikke hvis man skal tro på Adobe og det
vælger jeg at gøre.

> Efter at have kalibreret til dette:
> http://www.lotte-m.dk/dumps/precal.png lavede jeg en profil - det
> må være rigtigt - ikk'?

Jo.
Normalt så kører jeg lige PreCAL først for at justere farvekanonerne
og de står jo perfekt hos dig ser det ud til. Jeg sørger så samtidig
for at holde mig i nærheden af de 90 cd/m², men som PreCAL selv skriver
så skal du blot holde dig indenfor 85 til 95 cd/m². Når det er på plads
så laver jeg en profil med OptiCAL.
OptiCAL har jeg stillet til Precision i Calibration Mode. Det står
den ikke til som standard. Hvis den står til Standard så skal du selv
mere eller mindre gætte dig til hvordan lysstyrken og kontrasten skal
stå, som når man kalibrerer vha. Adobe Gamma. Står OptiCAL derimod til
Precision så fortæller den dig hvordan kontrasten og lysstyrken skal
stilles.

Madsen.

Fra : Lotte M

Dato : 26-03-03 14:07

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

> Det lyder sært. Man skulle næsten tro at der har været noget galt
> med den første profil du har fået lavet for det har jeg godt nok
> aldrig oplevet her.

Det er den nye profil, som jeg ikke kan indlæse i Adobe Gamma.
Jeg kan overskrive min "OptiCal-profil" med de indstillinger som
Adobe Gamma lukker op med, men det virker helt bagvendt.

Når jeg vurderer mine billeder visuelt på skærmen, så er det jeg
ser med XP's billedfremviser svarende til en sRGB profil i PhotoShop,
når jeg ser billedet i PS med en tilknyttet Adobes RGB-profil synes
der at være et større farverum, med flere fine nuancer.

Lyder det til at være helt i skoven?

> Den profil jeg laver med Optical kalder jeg blot
> for Default Monitor og den er så loadet i Adobe Gamma som her:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/adobe_gamma/default_monitor.png>

Det er OptiCals default navn, det kan være jeg bare skal bruge det
- det vil jeg prøve næste gang jeg kalibrerer.

> Ok. Det skal den så altså ikke hvis man skal tro på Adobe og det
> vælger jeg at gøre.

De syregrønne billeder taget i betragtning, så skal Adobe Gamma
ikke afinstalleres

> Jo.
> Normalt så kører jeg lige PreCAL først for at justere farvekanonerne
> og de står jo perfekt hos dig ser det ud til.

Det lyder sørme godt!

> Jeg sørger så samtidig
> for at holde mig i nærheden af de 90 cd/m², men som PreCAL selv skriver
> så skal du blot holde dig indenfor 85 til 95 cd/m². Når det er på plads
> så laver jeg en profil med OptiCAL.

Svarer meget godt til min strategi og mine overvejelser da jeg kalibrerede
- jeg er vist på rette spor.

> [...]
> stå, som når man kalibrerer vha. Adobe Gamma. Står OptiCAL derimod til
> Precision så fortæller den dig hvordan kontrasten og lysstyrken skal

Ok!

I første omgang "nøjes" jeg med at bruge PreCal, indtil jeg er sikker på
jeg har fattet hvad jeg laver og har det forskellige indstillet korrekt.

Jeg har prøvet en rigtig OptiCal-kalibrering, men da kom jeg ud i noget
"snavs" - jeg tror det var fordi jeg havde indstillet til max kontrast
forkert,
da jeg forkalibrerede med PreCal.

Pyha, der er meget at lære, men det er spændende - næste skridt bliver
at spare sammen til en rigtig profil til min printer - jeg synes Pixl er
dyre,
men de er jo også målrettede på det prof. marked, hvor 2200 kr. er et
relativt lille beløb.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Madsen

Dato : 26-03-03 16:41

Lotte M skrev:

> Det er den nye profil, som jeg ikke kan indlæse i Adobe Gamma.
> Jeg kan overskrive min "OptiCal-profil" med de indstillinger som
> Adobe Gamma lukker op med, men det virker helt bagvendt.

Har du prøvet at lave en ny profil med OptiCAL nu her når Adobe
Gamma er installeret? Jeg mener bestemt at OptiCAL selv indsætter
profilen i Adobe Gamma første gang. Som jeg husker det så var det
kun Adobe Gamma Loader i Start-mappen som jeg måtte fjerne manuelt,
men det er igen muligt at jeg husker forkert.

> [...]
> PhotoShop, når jeg ser billedet i PS med en tilknyttet Adobes
> RGB-profil synes der at være et større farverum, med flere fine

Nej, det lyder meget sandsynligt.
Adobe RGB er et større farverum end sRGB er og billeder i Adobe RGB
er som regel også mere farvemættede at kigge på, hvor sRGB-billeder
virker mere "flade" eller dæmpede.
Så vidt jeg er orienteret så er ICM 2.0(*) indrettet sådan at der
vil vælges sRGB hvis der ingen profil er integreret i et billede og
da billedfremviseren temmelig sikkert ikke aner hvad en farveprofil
er for noget, så vil ICM tvinge den til at vælge sRGB.

(*) Farvestyringssystemet i Windows.

Jeg må nok indrømme at jeg aldrig bruger nogle af Windows' indbyggede
billedprogrammer eller fremvisere til farvekritisk arbejde. Det eneste
jeg stoler på i den sammenhæng er mine Adobe-programmer som kommer med
deres helt eget farvestyringssystem. (Adobe (ACE)).

[Default Monitor]

> Det er OptiCals default navn, det kan være jeg bare skal bruge det
> - det vil jeg prøve næste gang jeg kalibrerer.

Min OptiCAL kalder profilen for Default Monitor efterfulgt af en
dato. Jeg plejer så bare at slette datoen, så jeg ikke efterfølgende
skal ind og skifte profil i Windows eller i Adobe Gamma i tilfælde
af at de ikke automatisk får skiftet til den nye profil. Ved blot at
overskrive den gamle profil slipper jeg for at bekymre mig om det.

> De syregrønne billeder taget i betragtning, så skal Adobe Gamma
> ikke afinstalleres

Nej, det var vist det man kalder for et vink med en vognstang. :)

> Jeg har prøvet en rigtig OptiCal-kalibrering, men da kom jeg ud i
> noget "snavs" - jeg tror det var fordi jeg havde indstillet til
> max kontrast forkert, da jeg forkalibrerede med PreCal.

Jeg har før oplevet at jeg har fået stillet cd/m² i PreCAL så højt
at OptiCAL viser mig at lysstyrken (Brightness) på skærmen skal
stilles lavere end 0 for at komme indenfor det ønskede. Det kan
selvfølgelig ikke lade sig gøre så det er derfor at jeg holder mig
i nærheden af de 90 cd/m² når jeg stiller farvekanonerne med PreCAL.
Så plejer det at passe med at lysstyrken på skærmen skal stilles på
en 10-12 stykker for at ramme det ønskede.

> [...]
> synes Pixl er dyre, men de er jo også målrettede på det prof.
> marked, hvor 2200 kr. er et relativt lille beløb.

Ja, i den branche er det jo ligefrem billigt hvis man sammeligner
med hvad det ville koste at tabe en hel tryksag på gulvet pga.
unøjagtige farveprofiler.

Indtil videre har jeg kunnet klare mig med de profiler som fulgte
med til min Epson 2100. Der er i hvert tilfælde ingen tvivl om at
Epson har forbedret sig på det punkt. De profiler som fulgte med
til min gamle Epson 1520 var ikke meget værd, men hvis jeg bruger
de papirprofiler som fulgte med til printeren, og ellers sørger for
at få Photoshop og printerdriveren stillet rigtigt, så er jeg ret
tilfreds med printet. Det ligner ret godt det jeg ser på skærmen i
hvert tilfælde og så er det jo forholdsvis nemt at korrigere hvis
man ikke er helt tilfreds med det man ser på skærmen.
(Her er Photoshops softproof-funktion i version 6 og 7 genial).

PS. Valgte du så egentlig at købe det USB-colorimeter som fulgte
med til Spyderen eller købte du det der DTP92 ?

Madsen.

Fra : Lotte M

Dato : 26-03-03 19:32

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

> Har du prøvet at lave en ny profil med OptiCAL nu her når Adobe
> Gamma er installeret?

Jeps! Jeg kan næsten ikke overskue hvad jeg skulle kunne gøre
forkert ved indlæsning af profilen, mem jeg kan altså ikke få
lov at indlæse den.

> Jeg mener bestemt at OptiCAL selv indsætter
> profilen i Adobe Gamma første gang.

Når jeg åbner Adobe Gamma, efter at have lavet profil med Optical,
står der "Adobe monitor profile".

> [...]
> jeg stoler på i den sammenhæng er mine Adobe-programmer som kommer med
> deres helt eget farvestyringssystem. (Adobe (ACE)).

Jeg synes XP's billedfremviser er ok til de hurtige gennemsyn.
PhotoShops nye browser er bedst, især er det smart man kan
ranke og rotere en optagelse, men jeg synes den er lidt tung.

> Min OptiCAL kalder profilen for Default Monitor efterfulgt af en
> dato.

Øh, der var et udfald i min korttidshukommelse - min OptiCal
daterer også filen.

> [...]
> af at de ikke automatisk får skiftet til den nye profil. Ved blot at
> overskrive den gamle profil slipper jeg for at bekymre mig om det.

Smart, den vil jeg tage til mig. Det kan være jeg kan snyde
Adobe Gamma, ved at lave en profil med den og så overskrive
med OptiCal-profilen.... hmmm

> PS. Valgte du så egentlig at købe det USB-colorimeter som fulgte
> med til Spyderen eller købte du det der DTP92 ?

Jeg endte med at købe brugt, en USB Spyder fra ColorVision.
Ham jeg købte af opgraderede til et DTP92.

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/foto/
http://www.handiinfo.dk

Fra : Madsen

Dato : 26-03-03 22:47

Lotte M skrev:

> Jeg kan næsten ikke overskue hvad jeg skulle kunne gøre forkert
> ved indlæsning af profilen, mem jeg kan altså ikke få lov at
> indlæse den.

Det begriber jeg simpelthen ikke.
Har OptiCAL og Adobe Gamma installeret på Win2000 og XP her og
det virker uden problemer begge steder. Hvad sker der egentlig
hvis du forsøger at indlæse en anden profil i Adobe Gamma end den
profil du har lavet med OptiCAL? Får du så også en fejlmeddelelse?

Hvordan afinstallerede du egentlig Adobe Gamma? Grunden til jeg
spørger er at jeg ikke har et punkt inde i Kontrolpanel > Tilføj/
fjern programmer som kun afinstallerer Adobe Gamma, så jeg ved
umiddelbart ikke hvordan jeg skulle slippe af med den hvis jeg
var interesseret i det. Har du fået Adobe Gamma tilbage ved at
geninstallere Photoshop, eller?

Hvilken profil står der pt. som den aktive inde i Farvestyring
i Windows? Altså når du højreklikker på skrivebordet og vælger
Egenskaber > Indstillinger > Avanceret > Farvestyring.

> Når jeg åbner Adobe Gamma, efter at have lavet profil med Optical,
> står der "Adobe monitor profile".

Så vidt jeg husker så er det den standardprofil som Adobe Gamma
laver. Her burde man kunne klikke på Load og vælge en hvilken som
helst anden RGB-profil i den mappe hvor styresystemet gemmer farve-
profiler. Jeg har f.eks. i disse sekunder lige skiftet til en
Hitachi-profil for forsøgets skyld:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/adobe_gamma/hitachi.png>.

> Jeg synes XP's billedfremviser er ok til de hurtige gennemsyn.

Det er den bestemt også. Jeg bruger den også meget, men farve-
gengivelsen er ikke altid lige god, men det betyder ikke så meget
synes jeg. Bare jeg ved at det jeg ser i mine Adobe-programmer er
til at stole på.

> PhotoShops nye browser er bedst, især er det smart man kan
> ranke og rotere en optagelse, men jeg synes den er lidt tung.

Det synes jeg også. For tung. Den er blevet lidt hurtigere i 7.01,
men stadig ikke hurtig nok efter min mening.

> Øh, der var et udfald i min korttidshukommelse - min OptiCal
> daterer også filen.

Ok.

> Smart, den vil jeg tage til mig. Det kan være jeg kan snyde
> Adobe Gamma, ved at lave en profil med den og så overskrive
> med OptiCal-profilen.... hmmm

Det er måske måden at gøre det på.

Fra : Lotte M

Dato : 29-03-03 23:05

Så får jeg denne: http://www.lotte-m.dk/dumps/ag_fejl.png

> Hvordan afinstallerede du egentlig Adobe Gamma?

Den afinstallerede jeg manuelt.

> Har du fået Adobe Gamma tilbage ved at
> geninstallere Photoshop, eller?

Ja, jeg geninstallerede PS.

> Hvilken profil står der pt. som den aktive inde i Farvestyring
> i Windows?

OptiCal-profilen - den indsættes automatisk og bliver der
også efter genstart.

I dag lavede jeg først en Default Monitor.icm med Adobe Gamma,
kalibrerede og lavede en ny
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dkprofil med OptiCal, som jeg også
kaldte Default Monitor - det accepterede Adobe Gamma!

Fra : Madsen

Dato : 29-03-03 23:17

Lotte M skrev:

> Så får jeg denne: http://www.lotte-m.dk/dumps/ag_fejl.png

Både når du vælger farveprofiler af typen *.icm og *.icc ?
Hos mig ser det ud til at det kun er når jeg vælger profiler af
typen *.icm at jeg får den fejl, men dog ikke når jeg vælger den
Default Monitor.icm som er lavet med OptiCAL.

> OptiCal-profilen - den indsættes automatisk og bliver der
> også efter genstart.

Ok, så skulle det jo være på plads.

> I dag lavede jeg først en Default Monitor.icm med Adobe Gamma,
> kalibrerede og lavede en ny

Det fungerer så altså nu?

Madsen.

Fra : Lotte M

Dato : 30-03-03 00:01

> [...]

> typen *.icm at jeg får den fejl, men dog ikke når jeg vælger den
> Default Monitor.icm som er lavet med OptiCAL.

Efter omvejen med overskrivning kan jeg godt skifte profilen,
fra Default Monitor, til AG's default og tilbage igen. Det er
nok min ukorrente afinstallation, der har været årsagen til
problemet.

> Det fungerer så altså nu?

Ja, det tror jeg. Jeg er stadig usikker på om min kalibrering er
korrekt, men jeg får en gæst i morgen, som jeg tror har styr
på det kalibreringshalløj, så jeg vil få ham til at tjekke det for
mig..

Tak for hjælpen! Det er dejligt at have en specialist som dig
at trække på, når man kaster sig ud i fremmede og dybe
vande

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Madsen

Dato : 12-05-03 22:53

Lotte M skrev:

> Hmm. Jeg kan ikke få lov at stille Adobe Gamma til min nye profil:
> http://www.lotte-m.dk/dumps/ag.png - jeg får denne fejlmeddelelse:
> http://www.lotte-m.dk/dumps/ag_fejl.png

Nu ved jeg ikke hvilken version af OptiCAL der fulgte med til din
Spyder, men jeg har lige opdaget at der er kommet en ny version af
Optical i marts måned 2003. Den hedder version 3.7 hvor den version
som fulgte med til min Spyder var version 3.5. På Colorvisions
hjemmeside står der bla. følgende:

| In some cases, invalid monitor profiles were being created, this
| has been corrected
|
| - Problems associating the profile with the monitor have been
| fixed on XP and 2000

<http://makeashorterlink.com/?G16321A84>

Bemærk at det er en opgraderingsversion. Du skal blot installere den
oveni den gamle i den samme mappe.

Madsen.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 24-03-03 22:21

"Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>forkerte ud - de er grønne! Hvis jeg åbner filerne uden farvestyring, så ser

Der er en erkendt fejl i grafik-driverne til NVIDIA-grafikkort, som
kan give den slags problemer. Men jeg ved selvfølgelig ikke, hvilket
grafikkort du har i.

Er Adobe Gamma installeret på din maskine, så skal det formodentlig
afinstalleres, hvis ikke Optical-programmet gør det automatisk

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Madsen

Dato : 25-03-03 00:41

Jens Tønnesen skrev:

> Så vidt jeg husker fra engang jeg installerede et 'trediepartsprogram
> til farvestyring', så krævede installatonsprogrammet, at man fjernede
> Adobe Gamma.

Du er sikker på at det ikke har været Adobe Gamma Loader programmet
har anbefalet at fjerne?

> Det kunne ske ved at flytte Adobe Gamma-programmet fra
> Start-menuen ud på skrivebordet.

Adobe Gamma befinder sig normalt ikke i Start-menuen. Det gør Adobe
Gamma Loader derimod. Adobe Gamma ligger i Kontrolpanelet.
Photoshop (og andre programmer med indbygget farvestyring fra Adobe)
skal normalt stadig have adgang til Adobe Gamma for at kunne bruge
den profil som beskriver skærmen. Det er derfor at den profil man
laver med f.eks. OptiCAL skal indlæses i Adobe Gamma.

Af en eller anden årsag så er dokumentet som beskriver det hos Adobe
ikke tilgængelig lige nu, men Google har det stadig i cachen:
<http://216.239.39.100/search?q=cache:f5ud9JwrOrIC:www.adobe.com/support/techdocs/13252.htm+%27Adobe+Gamma+and+Third-Party+Monitor+Calibration+Utilities%27&hl=da&ie=UTF-8>

Et stykke nede på siden står der:

Madsen.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 25-03-03 08:10

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Du er sikker på at det ikke har været Adobe Gamma Loader programmet
>har anbefalet at fjerne?

Jo, det fremgår hvis også af sammenhængen, at det var 'loaderen', jeg
mente.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 25-03-03 08:20

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Du er sikker på at det ikke har været Adobe Gamma Loader programmet
>har anbefalet at fjerne?

Jo, det fremgår vist også af sammenhængen, at det var loaderen, jeg
henviste til og ikke selve kontrolpanels-programmet.

- du skal læse, hvad jeg mener, og ikke, hvad jeg skriver

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Madsen

Dato : 25-03-03 12:51

Jens Tønnesen skrev:

> - du skal læse, hvad jeg mener, og ikke, hvad jeg skriver

Okay. Skal nok. :)

Madsen.

Fra : Lotte M

Dato : 25-03-03 15:54

"Jens Tønnesen" <01-2003nospam@pressefoto.dk> skrev

> Der er en erkendt fejl i grafik-driverne til NVIDIA-grafikkort, som
> kan give den slags problemer. Men jeg ved selvfølgelig ikke, hvilket
> grafikkort du har i.

Jeg har et NVIDIA-kort - fandt en lille kort-tjekker hos colorvision
og mit kort er heldigvis ok. Det havde været surt at skulle købe nyt
grafikkort også -pyha!

> Er Adobe Gamma installeret på din maskine, så skal det formodentlig
> afinstalleres, hvis ikke Optical-programmet gør det automatisk

Jeg er 99.99 % sikker på at have læst i en vejledning, at Adobe Gamma
skal afinstalleres, hvis man bruger andre farvestyringsværktøjer - men det
skal den i hvert fald ikke.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/foto/
http://www.handiinfo.dk

Fra : Pico

Dato : 25-03-03 18:16

Jeg svare ikke på noget derfor skriver jeg øverst.
Efter al jeres snak om Adobe Gamma var jeg lige inde og se på min.
Den er "sgu" væk og går jeg til Gamma.exe kan jeg ikke starte den.
Jeg har i den senere tid grundet kurser mm. afinstalleret forskellige
Adobe programmer. Er der nogen af jer der ved om det kan påvirke
funkunaliteten på Adobe Gamma ? Den har altid liget godt og trygt
med loaderen i start mappen, der er den nu væk og jeg kan ikke
starte exe filen. Nogen erfaring ?
Mon jeg skulle geninstallere Photoshop eller et andet Adobe program ?
Pico
Husk at fjerne SPAM i E-mail adressen

Fra : Madsen

Dato : 25-03-03 20:14

Pico skrev:

> Mon jeg skulle geninstallere Photoshop eller et andet Adobe program ?

Den ryger i hvert tilfælde ind i systemet igen hvis du geninstallerer
Photoshop, så det ville jeg nok gøre.

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 25-03-03 21:27

Madsen wrote:

> Den ryger i hvert tilfælde ind i systemet igen hvis du geninstallerer
> Photoshop, så det ville jeg nok gøre.

Det gør jeg en af dagene. Takker.

Fra : Madsen

Dato : 12-05-03 22:55

Lotte M skrev:

> Jeg har et NVIDIA-kort - fandt en lille kort-tjekker hos colorvision
> og mit kort er heldigvis ok.

Hvor fandt du den kort-tjekker henne Lotte? Jeg kan ikke finde den på
Colorvisions side.

Madsen.

Fra : Lotte M

Dato : 13-05-03 20:23

Madsen skrev i <news:Xns9379F35771C75.thomas@madsen.tdcadsl.dk,>:

> Hvor fandt du den kort-tjekker henne Lotte? Jeg kan ikke finde den på
> Colorvisions side.

Programmet hedder OptiCheck og det er tilgængeligt på
downloadsiden http://www.colorvision.ch/beta/downloads/

--
Mange hilsner
Lotte M

Galleri Lottes point of view: http://www.lotte-m.dk/foto/

Fra : Madsen

Dato : 13-05-03 20:48

Lotte M skrev:

> Programmet hedder OptiCheck og det er tilgængeligt på
> downloadsiden http://www.colorvision.ch/beta/downloads/

Det er det dæleme da også. Jeg må have været blind, men tak. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 24-03-03 22:46

Jens Tønnesen skrev:

> Er Adobe Gamma installeret på din maskine, så skal det formodentlig
> afinstalleres, hvis ikke Optical-programmet gør det automatisk

Adobe Gamma skal ikke afinstalleres.
Photoshop bruger Adobe Gamma selvom du har tredjepartsprogrammer til
farvestyring installeret, eller det bør den gøre i hvert tilfælde.

Madsen.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 24-03-03 23:53

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Adobe Gamma skal ikke afinstalleres.

Det er måske forkert formuleret fra min side: Man sørger for at den
ikke bliver loadet ved opstart.

> [...]

Så vidt jeg husker fra engang jeg installerede et 'trediepartsprogram
til farvestyring', så krævede installatonsprogrammet, at man fjernede
Adobe Gamma. Det kunne ske ved at flytte Adobe Gamma-programmet fra

Fra : Lotte M

Dato : 25-03-03 15:59

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

> Adobe Gamma skal ikke afinstalleres.
> Photoshop bruger Adobe Gamma selvom du har tredjepartsprogrammer til
> farvestyring installeret, eller det bør den gøre i hvert tilfælde.

Da jeg fik set ordentligt på nogle billeder i en pdf-fil, så var det
tydeligt, at
Acrobat'en også bruger Adobe Gamma - en række billeder havde akkurat
det samme grønstik som jeg så i PhotoShop.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/foto/
http://www.handiinfo.dk