Asus A7N8X-D + 1800+ + 2100 DDR - optimal ~
Fra : Henning Kampmann

Dato : 24-03-03 20:27

Hej

Et fint board, en mere beskeden låst processor samt noget RAM,
der jo ikke er dagens hurtigste.Graffikkortet er et Matrox G-550.

a) Hvad er den optimale setting i bios, såfremt jeg skal have
mest muligt ud af 'dyret'?

b) Såfremt jeg vil udskifte (købe meget bedre), hvad vil så være
fornuftigt, hvis jeg vil opnå et væsentligt løft
præstationsmæssing?

Maskinen bruget til tung etb, men ikke til spil. Senere skal der
pusles med hjemmesider.

Gode råd og synspunkter vil være velkomne.

TIA

Henning

Fra : jk

Dato : 24-03-03 21:05

On Mon, 24 Mar 2003 20:27:01 +0100, Henning Kampmann
<no_mail@please.net> wrote:

> [...]
>præstationsmæssing?
>
>Maskinen bruget til tung etb, men ikke til spil. Senere skal der

Altså en harddisk med 8 Mbyte cache og 7200 rpm kunne man da foreslå.
Evt. raid.

>Gode råd og synspunkter vil være velkomne.

Såfremt det ram kun kan køre 133 MHz, er der ikke meget at gøre.

Prøv derfor at sætte spændingen på ram op til 2.7 volt.

Skru derefter fsb op på 140, 145, 150 i step. Uden at låse agp og pci.

Se om det kan lykkes. Pil harddisken fra og boot på diskette evt.

Ellers er du vel nødt til at låse cpu'ens multiplier op, og give den
mere på den måde.
Det kan du læse guides til på www.ocinside.de

Er det en Tbred eller palamino ?
http://www.cpudatabase.com/CPUdb/

Hvis du vil investere i nyt ram ? så køb noget pc3200 (samsung, selv
om det er cas3 ved 200 MHz) og skyd efter meget højere fsb (med låst
pci og agp).

Du skal være opmærksom på, at bios på a7n8x har en fejl, så pci og agp
ikke låses, med mindre du gør det på en ganske bestemt måde. Asus !

læs i asus forum på www.ocworkbench.com eller www.amdmb.com hvordan
det skal gøres. Det er ret vigtigt da pci over 40 MHz ikke går for
harddisken.

Eller har asus rettet fejlen i en nyere bios ?

mvh

John

Fra : Henning Kampmann

Dato : 27-03-03 21:52

Hej John - beklager at det tog lidt tid med at svare ..

On Mon, 24 Mar 2003 21:04:48 +0100, jk <johnknuhtsen@mail.dk>
wrote:

> [...]
-klip-
> [...]
OK

Det er Crusial 2x256 2100 - hvad bør de kunne presses til?

OK, der er noget at gå igang med! ;)

Leverandøren/inportøren er 100% sikker på, at det er
Palamino-versionen jeg har. (Nr. på faktura og alt det der).

OK

Ups, det var jeg ikke klar over.

Det kunne måske forklare nogle mystiske HDD-fejl jeg har set af
og til. Er de 40 MHz den øvre grænse for både AGP og PCI?!

Tjah, det er jo et 'godt spørgsmål', som jeg pt. ikke kan
besvare.

Tak fordi de svarede mig og kom med dine konstruktive forslag,
John.

mvh

Henning