/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
hvordan er et ror indrettet på en sejlbåd
Fra : Jensen


Dato : 24-03-03 19:02

Har en sejlbåd
har et ror men ingen rorpind, der er sat et hydralisk ror på
men roret drejer ikke så meget som jeg kunne ønske
det drejer omkring 25 % til hver side max.
Er der nogen steder på nettet man kan se hvordan sådan et er indrettet
Forstås spørgsmålet



 
 
Henning Rasmussen (24-03-2003)
Kommentar
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 24-03-03 21:45


"Jensen" <anneconda@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse news:b5nh9g$168k$1@news.net.uni-c.dk...
> Har en sejlbåd
> har et ror men ingen rorpind, der er sat et hydralisk ror på
> men roret drejer ikke så meget som jeg kunne ønske
> det drejer omkring 25 % til hver side max.
> Er der nogen steder på nettet man kan se hvordan sådan et er indrettet
> Forstås spørgsmålet

Ikke helt, vi plejer at regne med grader. Hvis roret kan dreje 35° er det fint. Der skal ikke meget til at dreje en båd.

--
Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning




Jensen (25-03-2003)
Kommentar
Fra : Jensen


Dato : 25-03-03 14:20

nu sidder roret på en trimaran 5,5 meter bred og drejder måske kun 25 %
grader til hver side
"Henning Rasmussen" <henningrasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:i7Kfa.1307$b57.365@news.get2net.dk...
>
> "Jensen" <anneconda@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:b5nh9g$168k$1@news.net.uni-c.dk...
> > Har en sejlbåd
> > har et ror men ingen rorpind, der er sat et hydralisk ror på
> > men roret drejer ikke så meget som jeg kunne ønske
> > det drejer omkring 25 % til hver side max.
> > Er der nogen steder på nettet man kan se hvordan sådan et er indrettet
> > Forstås spørgsmålet
>
> Ikke helt, vi plejer at regne med grader. Hvis roret kan dreje 35° er det
fint. Der skal ikke meget til at dreje en båd.
>
> --
> Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
> Henning
>
>
>



Claus Tersgov (25-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 25-03-03 15:39


"Jensen" <anneconda@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse news:b5pl25$oes$1@news.net.uni-c.dk...

> nu sidder roret på en trimaran 5,5 meter bred og drejder måske kun 25 %
> grader til hver side

Du kan ikke automatisk gå ud fra, at du får en bedre styreevne ved at lægge roret i borde. Det
er en generel fejlopfattelse. Bådens styreevne afhænger i høj grad af, hvordan dit ror er
designet, skroget og lignende faktorer.

Afhængigt af dit rors konstruktion, kan du risikere at få den stik modsatte virkning, hvis du
drejer roret for meget. Det er meget vanskeligt at sige noget konkret, når man ikke kan se ror
og konstruktion.

Men når det er sagt, er det ikke ualmindeligt, at hydraulisk styring er "understyret". Det er
alt for ofte et kompromis på pris og konstruktion, så ofte ender det med en cylinder, der er
for lille.

Bedre styring kræver måske to cylindre, eller en større cylinder, som igen kræver større pumpe
og mere plads til installation, eller en hel del smedearbejde.

Claus



Jensen (25-03-2003)
Kommentar
Fra : Jensen


Dato : 25-03-03 17:11

Det giver mig ikke rigtig svar så jeg prøver at tegne det og lægge det op
her
http://www.trutmund.dk/dok.htm

Båden blev overtaget uden ror og er noget jeg selv har påsat
som sagt så svinger det for lidt, har svært ved at vende båden mod vinden
glider hele tilbage.




Klaus (25-03-2003)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 25-03-03 18:58


"Jensen" <anneconda@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:b5pv2p$10b6$1@news.net.uni-c.dk...
> Det giver mig ikke rigtig svar så jeg prøver at tegne det og lægge det op
> her
> på http://www.trutmund.dk/dok.htm
>
> Båden blev overtaget uden ror og er noget jeg selv har påsat
> som sagt så svinger det for lidt, har svært ved at vende båden mod vinden
> glider hele tilbage.
>
> Tag hydraulikcylinderen af. Drej rattet til cylinderen er kørt helt ind.
Mål afstanden mellem fastgøringerne. Drej rattet til fuld udslag og mål
igen. Nu har du hvor meget cylinderens slaglængde er. Den længde skal du
have omsat til rorbevægelse. Jo længere ind mod rorakslen du kommer, jo
større udsving og jo mindre kraft har du på roret til at overvinde vandet
tryk på rorbladet. Jo længere væk fra akslen = mindre udsving og større
kraft.
Så må du afgøre med dig selv, hvad der er vigtigst.

--
Klaus.

Ved mail: Fjern b efter @




Jensen (25-03-2003)
Kommentar
Fra : Jensen


Dato : 25-03-03 21:30

jeg har prøvet at sætte den længere ind, det fik bare den lodrette pind der
går fra roret og op igennem båden til at bøje.
så det var heller ikke løsningen
skulle der ikke være end hjemmeside eller to der viser hvordan ror er
installeret

og ellers indtil videre tak for de svar



Claus Tersgov (26-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 26-03-03 01:32


"Jensen" <anneconda@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse news:b5qe93$p4i$1@news.net.uni-c.dk...

> jeg har prøvet at sætte den længere ind, det fik bare den lodrette pind der
> går fra roret og op igennem båden til at bøje.
> så det var heller ikke løsningen

Der er noget der tyder på, at dit ror er konstrueret forkert...

Claus



Claus Tersgov (26-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 26-03-03 01:31


"Jensen" <anneconda@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse news:b5pv2p$10b6$1@news.net.uni-c.dk...

> Båden blev overtaget uden ror og er noget jeg selv har påsat
> som sagt så svinger det for lidt, har svært ved at vende båden mod vinden
> glider hele tilbage.

Er roret konstrueret til den båd, eller er det hjemmelavet?

Din manglende styreevne kan også skyldes, at roret måske er fejlkonstrueret. Det lader ikke
til at være særlig dybt og det kan sagtens betyde, at du mister din styreevne, når du skal
stagvende. I og med, at der ikke er nogen køl på en flerskrogsbåd, stilles der endnu større
krav til roret, navnlig når du skal vende. Roret er jo det eneste der kan forhindre båden i at
"skøjte" sidelæns...

Jeg synes også, at det sidder noget langt fremme i forhold til hækken, men det er måske bare
din tegning...
Læg mærke til, at roret næsten altid sidder meget langt tilbage på flerskrogsbåde.

Claus




Martin Sorensen (26-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sorensen


Dato : 26-03-03 10:03


"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message
news:b5qsb6$ghc$1@news.cybercity.dk...
>
> "Jensen" <anneconda@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:b5pv2p$10b6$1@news.net.uni-c.dk...
>
> > Båden blev overtaget uden ror og er noget jeg selv har påsat
> > som sagt så svinger det for lidt, har svært ved at vende båden mod
vinden
> > glider hele tilbage.
>
> Er roret konstrueret til den båd, eller er det hjemmelavet?
>
> Din manglende styreevne kan også skyldes, at roret måske er
fejlkonstrueret. Det lader ikke
> til at være særlig dybt og det kan sagtens betyde, at du mister din
styreevne, når du skal
> stagvende. I og med, at der ikke er nogen køl på en flerskrogsbåd, stilles
der endnu større
> krav til roret, navnlig når du skal vende. Roret er jo det eneste der kan
forhindre båden i at
> "skøjte" sidelæns...
>
> Jeg synes også, at det sidder noget langt fremme i forhold til hækken, men
det er måske bare
> din tegning...
> Læg mærke til, at roret næsten altid sidder meget langt tilbage på
flerskrogsbåde.
>
> Claus
>
Mindre korrektion: Det kan godt være at flerskrogsbåde ikke har ballastkøl,
men det store flertal er altså forsynet med et sværd, deriblandt alle de
trimeraner jeg har set tegninger af. De går da også lige så højt til vinden
som en kølbåd på samme længde, bare dobbelt så hurtigt.

Jeg synes umiddelbart det lyder som om rorudslaget er for lille. En trimaran
er jo ret let og går let i stå i en vendning hvis ikke man får den
overstået. Men har man prøvet at sejle jolle er det ikke svært, fornemmelsen
er ret tæt på.

Når flerskrogsbåde ofte har roret på hækken vil jeg tro det dels skyldes at
det er nemmere at hæve det ved lavt vand, dels at det så kan være lidt
mindre, hvilket giver mindre våd overflade og større fart.

Du kan prøve at finde tegninger af flerskrogsbåde og se på rorene (Dragonfly
800 styrer fremragende), eller stil et spm til www.multihulls.dk under
DForum - de er meget hjælpsomme mennesker.

Mvh
Martin



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste