Erfaringer med camping mærker årg. 1985-19~
Fra : Benny Dein

Dato : 24-03-03 18:45

Hej

Jeg står for at skulle købe min første campingvogn. Jeg har i øjeblikket kik
på en Knaus årgang 1989.

Jeg har ikke en pind forstand på camping mærker.

Er Knaus noget der dur?

Jeg er klar over at meget andet end mærket tæller, men dette spørgsmål angår
det helt generelle og gennemsnitlige.

Kan jeg få et par bud på 'gode' mærker og mærker jeg skal undgå i min
søgning.

Tak for hjælpen.

Benny

Fra : Jan Pedersen

Dato : 24-03-03 19:32

Benny Dein wrote:
> [...]
> øjeblikket kik på en Knaus årgang 1989.
>
> Jeg har ikke en pind forstand på camping mærker.

Den er ok, hvis den er 100 % fri for fugt, få forhandleren til at skrive det
på slutsedlen, så kan dt ikke gå helt galt, for der er mange vogne i de
årgange der er pisse våde.

Jan

Fra : Jock Iuel

Dato : 24-03-03 21:22

Det vil jeg da håbe - jeg har lige investeret i en Knaus Südwind TK530
fra '97! - Gad vide om der er nogen her i gruppen der har nogle
erfaringer med den?

Jock Iuel

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-03-03 23:07

"Jock Iuel" <ji@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
> Det vil jeg da håbe - jeg har lige investeret i en Knaus Südwind TK530
> fra '97! - Gad vide om der er nogen her i gruppen der har nogle
> erfaringer med den?
>
> Jock Iuel

Ja det har jeg hvad vil du vide.
hvor købte du den ?
er det en aircon model ?

Hilsen Jørgen

Fra : Jock Iuel

Dato : 25-03-03 22:23

Jørgen L. wrote:

> Ja det har jeg hvad vil du vide.
> hvor købte du den ?
> er det en aircon model ?

Nej, det er uden aircondition. Jeg har godt nok set flere vogne til salg
hvorpå der monteret en sådan sag - men det må da forskyde vægt balancen
meget?
Den er købt privat og det jeg er interesseret i at vide om der typisk
forekomne fejl - svage hængsler, klemte slanger/ledninger, utætheder
e.lign - jeg skal være opmærksom på.

Jock Iuel

Fra : Jørgen L.

Dato : 26-03-03 00:00

"Jock Iuel" <jislet@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> Nej, det er uden aircondition. Jeg har godt nok set flere vogne til salg
> hvorpå der monteret en sådan sag - men det må da forskyde vægt balancen
> meget?
Ja specielt de gamle aircon som var på denne model, de vejede omkring 60 kg.

> Den er købt privat og det jeg er interesseret i at vide om der typisk
> forekomne fejl - svage hængsler, klemte slanger/ledninger, utætheder
> e.lign - jeg skal være opmærksom på.

Det er en ok vogn men den har en stor fejl, eller min havde i hvert fald.
den vejede tom, uden fugt osv. men med fastmonteret vandtank, 5 l.
vandvarmer, kraftige støtteben (+5 kg. pr stk.) 1260 kg. hvor totalvægten jo
er 1300 kg. så hvis jeg var dig ville jeg få den vejet.

så vidt jeg husker er den født med en alko 1300 den skiftede jeg ud med en
alko 2000 og det var meget bedre at kører med, men jeg havde jo også
airconen på taget.

du skal også være opmærksom på dækkene, hvis de ikke er blevet skiftet så er
det nok de dæk fra kumho som kan risikerer at sprænge, ud over at de pga.
alder bør skiftes +5år. hvis du skal ud og købe nye dæk, så køb 8 lags dæk
da du kan pumpe et meget højere tryk i disse og derved mere stabilitet,

Hilsen Jørgen

Fra : Jock Iuel

Dato : 26-03-03 21:12

Jørgen L. wrote:

> [...]
> vandvarmer, kraftige støtteben (+5 kg. pr stk.) 1260 kg. hvor totalvægten jo
> er 1300 kg. så hvis jeg var dig ville jeg få den vejet.

Hmmm - hvor får man det gjort? Kan et værksted klare det? Jeg skal
nemlig ned og ha' lavet et brugtvognseftersyn alligevel.

> så vidt jeg husker er den født med en alko 1300 den skiftede jeg ud med en
> alko 2000 og det var meget bedre at kører med, men jeg havde jo også
> airconen på taget.

Der er slet ikke nogen stabilisator - men jeg har netop i dag bestilt en
ALKO 2004 hos www.campingpriser.dk.

> [...]
> da du kan pumpe et meget højere tryk i disse og derved mere stabilitet,

Det er nettop det mærke.... Den tidligere ejer (som købte den fra
ny)sagde at vognen max. har kørt 4000 km. Der er ingen revner eller
synlig mørhed i dem - de ser stor set helt nye ud (og jeg overdriver
ikke!). Ved evt. køb er det så hos en cv-forhandler man køber dem eller
kan et dækcenter klare det (de er sikkert også billigere!)

/Jock Iuel

Fra : Jørgen L.

Dato : 26-03-03 23:19

> Hmmm - hvor får man det gjort? Kan et værksted klare det? Jeg skal
> nemlig ned og ha' lavet et brugtvognseftersyn alligevel.

Ja det burde de kunne, hvor i landet bor du ?
ellers er der div. korn og foderstof, jerhandlere, grusgrave og så
selvfølgelig de officielle veje stationer som politiet bruger

> [...]
> ikke!). Ved evt. køb er det så hos en cv-forhandler man køber dem eller
> kan et dækcenter klare det (de er sikkert også billigere!)

Ja et dækcenter kan hjælpe dig, men de dæk burde være skiftet ud da der har
været en kampagne hvor Kumho uden beregning giver dig 2 nye dæk. den
tidligere ejer har fået et brev om dette. det gjorde jeg i alt fald. grunden
til dette er at der har været mange dæk der sprang. et dæk bør ikke være
over 5 år på din CV.

Hilsen Jørgen

Fra : Jock Iuel

Dato : 30-03-03 17:04

Jørgen L. wrote:
>ellers er der div. korn og foderstof, jerhandlere, grusgrave og så
>selvfølgelig de officielle veje stationer som politiet bruger

Jeg triller ned til det lokale foderstof kompagni (NAG!) - de må da have
en sådan vægt til når alle bønderne kommer deres korn?

> [...]
> til dette er at der har været mange dæk der sprang. et dæk bør ikke være

Jeg har lige sendt en mail til importøren - så må vi se hva' de siger.....

Kender du i øvrigt A-målet på en 530 TK? Der var et Trio Family med som
vi gerne vil sælge da vi ikke påregner at få brug for det.

Eller tak for dine svar på alle mine spørgsmål.

Hilsen
Jock Iuel

Fra : Jørgen L.

Dato : 30-03-03 17:42

> Jeg triller ned til det lokale foderstof kompagni (NAG!) - de må da have
> en sådan vægt til når alle bønderne kommer deres korn?
Det lyder som vi er næsten naboer, jeg bor i Skærød.
de plejer at tage i mod en pose grønne for den opgave

> Kender du i øvrigt A-målet på en 530 TK? Der var et Trio Family med som
> vi gerne vil sælge da vi ikke påregner at få brug for det.
jeg mener at det var 1000, og det siger Isabellas hjemme side at det er
(1007)

Hilsen Jørgen

Fra : Jock Iuel

Dato : 30-03-03 20:47

Jørgen L. wrote:
> Det lyder som vi er næsten naboer, jeg bor i Skærød.
> de plejer at tage i mod en pose grønne for den opgave
Det er utroligt så lille verden er - jeg bor i Annisse, indtil for 2 år
siden boede jeg selv i Skærød. Jeg ringer til dem i morgen og hører
hvornår de har tid.

Tak for din hjælp.

Jock iuel

Fra : ds23

Dato : 06-04-03 18:25

"Jock Iuel" skrev d. 30-03-03 20:47 dette indlæg :
> [...]
år
> siden boede jeg selv i Skærød. Jeg ringer til dem i morgen og hører

Hej,
Jock i.

Vær opmærksom på, Knaus cv fra ca. 1987- 1990
skal have udskiftet tætningsfugerne mellem rudegumilister
Dette arbejde blev udført på knaus dk. regning.
Det kan nok ikke lade sig gøre idag (2003)
Prøv knaus klub.dk. En samling af glade knaus ejere.
jeg er selv med.( bor i Smidstrup)
steen

http://www.kandu.dk/