MS Windows
briani 27239
Starte og stoppe/lukke et program automati~
Fra : Steffen Fog Sørensen

Dato : 24-03-03 14:49

Jeg har et lille problem!

Et program jeg har kørende på en server, går ofte ned. ( spørg ikke)
Nå ok, det er et program der checker for mail til vores SuperOffice...

Jeg vil gerne stoppe dette program, og starte det igen, en gang i døgnet.
Er det muligt?

--

Mvh.

Steffen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-03-03 14:54

On Mon, 24 Mar 2003 14:49:12 +0100, "Steffen Fog Sørensen"
<steffen@digisource-fjernes.dk> wrote:

> Et program jeg har kørende på en server, går ofte ned. ( spørg ikke)

Hvis det kører som en service, kan du lade Windows checke på, om
det er i live, og hvis det ikke er tilfældet, så genstarte det.
(Højreklik på servicen, vælg Recovery tab'en, og du vil se, hvad
jeg mener).

-A

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 24-03-03 15:25

> [...]
> Nå ok, det er et program der checker for mail til vores SuperOffice...
>
> Jeg vil gerne stoppe dette program, og starte det igen, en gang i døgnet.

Jeg bruger følgende til at slå et program ned, som kører på min server.
Nedenstående har jeg gemt i en batch fil, som jeg så schedulerer med et AT
job.

d:\programs\misc\tlist.exe | find /i "my_program_i_want_to_kill.exe"
>d:\programs\misc\temp.txt
for /f "delims= tokens=1" %%i in (d:\programs\misc\temp.txt) do
d:\programs\misc\kill.exe %%i
del d:\programs\misc\temp.txt

tlist og kill er programmer er så vidt jeg huske begge programmer fra
resource kittet.

Husk at rette "my_program_i_want_to_kill.exe" til det aktuelle program.

Hvis det er en service, så er det bare at bruge NET STOP "Service navn" for
at stoppe den og tilsvarende NET START "Service navn" for at starte det
igen. Alternativt benytte Asbjørns råd om at lade Windows genstarte servicen
ved fejl.

Mvh,

Thomas Hedberg
http://www.netbootcd.dk

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 24-03-03 16:52

"Thomas Hedberg" <thomas@hedberg.dk> wrote:

> [...]
>
>d:\programs\misc\tlist.exe | find /i "my_program_i_want_to_kill.exe"
>for /f "delims= tokens=1" %%i in (d:\programs\misc\temp.txt) do

Hvis det var mig ville jeg sammenskrive de to linier og undgå
temp-filen.

for /f "foo" %%i in ('tlist ^|find /i "bar"') do kill %%i

Evt. hvis det bliver langt så skrive det som en variabel.

set c=tlist ^^^|find /i "bar"
for /f "foo" %%i in ('%c%') do kill %%1

Udover det rent kosmetiske kan man argumentere for at koden er lidt
lettere at læse.

>tlist og kill er programmer er så vidt jeg huske begge programmer fra
>resource kittet.

Og jeg ville bruger pskill - hvis kill virker så ok, men jeg synes
ofte den har problemer - også med kill -f. Pskill tager det meste
bortset fra nogle få system-processer eller visse former for zombier.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 24-03-03 17:27

> Hvis det var mig ville jeg sammenskrive de to linier og undgå
> temp-filen.

> for /f "foo" %%i in ('tlist ^|find /i "bar"') do kill %%i

Det ved jeg.. Er bare for doven til at lave noget om der virker *S*

> Og jeg ville bruger pskill - hvis kill virker så ok, men jeg synes
> ofte den har problemer - også med kill -f. Pskill tager det meste
> bortset fra nogle få system-processer eller visse former for zombier.

Jeg benytter også en del af sysinternals command-line utilities.. Faktisk
næsten dem alle. Men flere af de kunder jeg betjener er "allergiske" overfor
freeware/shareware programmer. Så findes de i resource kittet, så har de det
væsentligt bedre med at jeg benytter dem. På mine private maskiner, er det
en anden sag.

--
Mvh,

Thomas Hedberg