Kombilampe 12 og 220 volt over siddegruppe~
Fra : Søren Uttrup

Dato : 24-03-03 11:03

Jeg kunne godt tænke mig at få en kombineret 12 og 220 volts lampe over min
sidegruppe. Er der nogen der ved hvor man kan købe det. Findes det
overhovedet ?

Jeg kan selvfølglig selv lave det ved at trække to ledningninger ned til
lampen og sætte to pærer i den, men det er ikke så elegant.
Jeg forestiller mig noget med en 12 volts halogen pære der trækkes via en
trafo når der er 220 volt og når der ikke er, trækkes fra batteriet. Det må
kunne styres med et relæ. Er der ikke nogen der sælger det ?

Glæder mig til at høre fra jer !

Fra : Knut Grøneng

Dato : 24-03-03 15:58

Bruk en 12V fra batteri, og en lader fra 220v for batteriet. Benytt en lader
med automatisk vedlikeholdsladning, så du ikke tørker ut batteriet.
På denne måte kan du lett få til en nesten ren 12v løsning i din vogn - som
i en autocamper.

Knut

Fra : Søren Uttrup

Dato : 25-03-03 08:07

"Knut Grøneng" <groneng@mail.com> wrote in message
> [...]
> med automatisk vedlikeholdsladning, så du ikke tørker ut batteriet.
> På denne måte kan du lett få til en nesten ren 12v løsning i din vogn -

Tak for svaret Knut, men jeg tror nu jeg vil bruge mit relæ og trafo princip
så trækker jeg kun på 12 volt når der ikke er 220 volt til vognen.

Fra : Per

Dato : 24-03-03 19:03

Hej Søren !
Nu ved jeg ikke hvor meget du kan lave selv, eller få andre til.
Men .....
Jeg har 12 Volt ( vekselstrøm )til mine lamper, når C.V. står alene uden bil
og med netkabel tilsluttet. Strømmen kommer fra en indbygget transformator.
Transformatoren omsætter fra 230V til 12V vekselstrøm.
Når bilen er tilsluttet det 7/13 polede stik, er der konstant 12 Volt
jævnstrøm fra bilbatteriet til de samme lamper (og vandpumpe via en
ensretter ! ), og spændingen fra transformatoren bliver automatisk
bortkoblet via et relæ i C.V.. ( Køleskabet får kun spænding når
kørelyset/ baglyset på bilen er tændt, også via et relæ, men her sat i
bilen.
Jeg har også et ekstra batteri i C.V. med booster og netlader, men det
kommer ikke denne sag ved. Dette batteri kan også aktiveres med en afbryder,
og giver samme virkning som når bilen er tilsluttet. Der er så nogle ekstra
udtag fra batteriet til TV/ radio m.m. med ren 12 Volts jævnspænding:
Se på mit diagram/ billede her hvor meget du kan bruge:
http://home19.inet.tele.dk/oz4gd/download/soft.htm ( transformator i puck
L )

Hilsen Per.

Fra : Tommy T - Odense

Dato : 25-03-03 15:32

"Per" skrev :
Jeg har 12 Volt ( vekselstrøm )til mine lamper, når C.V. står alene uden
bil

Hej Per.
Jeg sidder og bliver helt nysgerrig:
Hvilke fordele er der ved at køre 12 V velselstrøm på lamperne og
jævnspænding på resten?
Jeg var inde og kigge på dit diagram, og det er bestemt ikke noget for
amatører.

Hilsen Tommy T - Odense

--
Hvis Du møder nogen uden et smil på læben, så stik dem et af dine!
http://www.tommy-t.webbyen.dk - Min egen hjemmeside

Fra : Per

Dato : 25-03-03 17:35

Jeg kører skam både på veksel og jævnstrøm til lamperne, alt efter om
strømmen kommer fra "nettet" eller fra bilen/CV-akkumulatoren.
Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en gruppe, der er forbundet direkte
til akkumulatoren i campingvognen ( hele tiden !).
Der er ting som kun kan køre på jævnstrøm ( radio/ TV m.m. ) og disse kan
jeg bruge denne gruppe til.
Fordelen er også at der er en kort vej til strømenheden. Prøv bare at
trække en ledning på 10-20 m til en autoradio, så virker den rigtig dårligt
! ( Se bare diverse indlæg om autoradio/ TV -problemer )

Var det OK........ hilsen Per.
( nu har jeg også arbejdet med sådanne ting i 40 år, men noget af det viste
diagram kan også bruges enkeltvist, husk bare altid at montere sikringerne
lige efter det der giver strømmen, og heller en for meget, end en for lidt
! )

Fra : Tommy T - Odense

Dato : 25-03-03 19:14

"Per" skrev
> Jeg kører skam både på veksel og jævnstrøm til lamperne, alt efter om
> strømmen kommer fra "nettet" eller fra bilen/CV-akkumulatoren.

Hej igen.
Nej Per, jeg blev ikke klogere, så jeg prøver igen:

Hvori består fordelen ved vekselsstrøm til lys?

Hilsen Tommy

Fra : Per

Dato : 25-03-03 19:48

Ok Tommy ... Nu tror jeg jeg ved hvad du mener !

Der er kun den fordel at når bilen ikke er tilkoblet ( eller en evt.
akkumulator i campingvognen ) kan man køre på en transformator ( tilsluttet
lysnettet ) uden en ensretter, der laver det om til jævnstrøm. Ensretteren
har et TAB, og derved VARMER den også, og koster en del EKSTRA PENGE i
indkøb, hvis den skal være stor nok. Lyset i lamperne er ligeglad med om de
får jævn eller vekselstrøm. Så det er af nemheds skyld og en BESPARELSE af
materialer, og det giver SAMME RESULTAT.
Man er så desværre nødt til at sætte en lille og BILLIG ensretter til at
lave strøm om til vandpumpen, da denne kun kører på jævnstrøm ( med lille
forbrug ).

OK...nu?
Hilsen Per.

Fra : Søren Uttrup

Dato : 26-03-03 14:30

> Hvilke fordele er der ved at køre 12 V velselstrøm på lamperne og
> jævnspænding på resten?
> Jeg var inde og kigge på dit diagram, og det er bestemt ikke noget for
> amatører.

Jeg blander mig lige Tommy!
Fordelen ved at køre med 12 volt veksel kan bla. være at du ikke trækker på
batteriet mere en højest nødvendigt. Samt at 12 volts lamper også kan lyse
på en rasteplads.
Jeg har tænkt mig at lave mit ud fra vedhæftede diagram (Ups det vil
newsgruppen ikke være med til, hvad gør man så, send en mail hvis du vil se
det)
Her vil lyset trække på 220 volt så snart det er tilstede, og ikke på
batteriet i CV eller bil.
Det kan bruges i CV både med og uden batteri, og til en eller flere lamper.
Hele min ide startede med, at jeg var træt af at lyset over siddegruppen kun
virkede på 220 volt

Til dem der vil prøve det samme, så pas på at få sat sikringer ind foran
jeres ledninger, så i ikke overbelaster dem. Og pas på ikke at få blandet 12
volt veksel og 12 volt jævnstrøm.
Tommelfingerregel 1: en 12V 10W pærer trækker ca. 1A
Tommelfingerregel 2: en 0,75 mm2 ledning bør ikke belastes med en strøm på
mere end 2A.
Så foran hver 0,75 mm2 ledning til lamper bør der sidde en 2A sikring.
Desuden bør du sikre dig at der er en termosikring på din trafo, samt at den
klare den strøm du har brug for. Du kan evt. også sikre trafoen på primær
side (220 volt siden) en sikring.
Hvad angår lamper, må jeg hellere også henvise til flg. side
http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1007

Fra : [BitSeN]

Dato : 26-03-03 18:03

On Wed, 26 Mar 2003 14:29:44 +0100, "Søren Uttrup"
<nospam_svu@ccieurope.com> wrote:

>Jeg har tænkt mig at lave mit ud fra vedhæftede diagram (Ups det vil
>newsgruppen ikke være med til, hvad gør man så, send en mail hvis du vil se
>det)

Du poster det i gruppen dk.binaer - den er beregnet til udveksling af
filer, billeder mv. - og skriver her i gruppen at den er postet og med
hvilket emne så man har en chance for at finde det rigtige indlæg
hurtigt.

Hvis du ikke får fundet ud af at poste i dk.binaer vil jeg meget gerne
have en mail

Mvh
Brian

Fra : Søren Uttrup

Dato : 27-03-03 09:15

> [...]
> filer, billeder mv. - og skriver her i gruppen at den er postet og med
> hvilket emne så man har en chance for at finde det rigtige indlæg
Den ligger i dk.binaer med samme subject
Kombilampe 12 og 220 volt over siddegruppe.

Fra : Per

Dato : 27-03-03 17:50

Jeg har lige set dit diagram Søren, og sådan kan man også lave det.
I min campingvogn er relæet sat på 12 Volts siden fra fabrikken, så sparer
man også et dyrere 230 Volts AC relæ, og hvis man selv skal lave det er det
mere sikkert at arbejde på 12 Volts siden.
Der har man bare et andet problem: De fleste 12 volt relæer kræver
jævnstrøm, og derfor er det nok også lavet på den måde i min C.V., at det
er jævnstrømmen der trækker relæet.

Hilsen Per.

Fra : Søren Uttrup

Dato : 31-03-03 10:56

> [...]

> Der har man bare et andet problem: De fleste 12 volt relæer kræver
> jævnstrøm, og derfor er det nok også lavet på den måde i min C.V., at det

Jeg tror ikke det er en jævnstrøms relæ, så er der ihvertfald indskudt en
diode i serie med relæet.
Men ellers er det rigtigt det er sikkert billigere og sikre at sætte en
ensretter foran et 12 volt dc relæ. Eller hvis man kan finde det, bruge et
12 volt veksel relæ.

Fra : Per

Dato : 31-03-03 16:30

Jeg bruger et jævnstrømsrelæ i min CV., som trækkes af 12 V fra bilen. Når
det ikke er aktiveret ( kablet fra bilen trukket ud ), slår det om til
vekselstrøm i dets hvilestilling.
Det vil sige, at i mit tilfælde er det 12 Volt'en der har prioritet over 230
Volts forsyningen ! ( Hymer CV , fabriksmæssigt monteret)

Hilsen Per.

Fra : Søren Uttrup

Dato : 04-04-03 09:51

> [...]
230
> Volts forsyningen ! ( Hymer CV , fabriksmæssigt monteret)

det er også fint nok, men så har du kun lys hvis bilen eller 220 volt er sat
til

Fra : Per

Dato : 04-04-03 15:07

Nej da ...... Da jeg har en akkumulator (med "booster", 14,2 volt) som lades
fra bilen. Denne akku kan jeg slå til, når stikket til bilen er taget fra,
som vist på min hjemmeside:
http://home19.inet.tele.dk/oz4gd/download/soft.htm
"akkumulator i Puck L".
Når jeg slår denne til trækker den også samme relæ og afbryder for
transformatorens vekselspænding

Hilsen Per

Fra : Søren Uttrup

Dato : 07-04-03 11:25

> [...]
> "akkumulator i Puck L".
> Når jeg slår denne til trækker den også samme relæ og afbryder for

Okay du har en kontakt til at styre relæet, det havde jeg ikke tænkt mig,
jeg vil prøve at bygge alt så fuldautomatisk som muligt. En klar fordel hvis
CV bliver lånt ud