ny BK6
Fra : JB

Dato : 24-03-03 10:55

Hej

Jeg har lige download den nye version af BK6 og har
men den gammel lavet en GED fil som jeg vil importer,
men for en fejlmeddelelse error 57 og kan ikke gen læse
mine data igen, nu har jeg måske mistet mine godt 700
personer.

er der hjælp at hente

hilsen Jørgen Bodholdt

Fra : Varla

Dato : 24-03-03 11:20

"JB" skrev d. 24-03-03 10:55 dette indlæg :
> [...]
> men for en fejlmeddelelse error 57 og kan ikke gen læse
> mine data igen, nu har jeg måske mistet mine godt 700

Har du slettet din gamle BK6 database efter at have lavet gedcom filen ?
Har du ingen sikkerhedskopi ?
Eller var din tidligere database en BK5 ?

mvh /Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan

Dato : 24-03-03 12:10

Brug dog de backupfiler du har lavet i din gl. BK, så er der ingen
problemer.

Gedcom filer er IKKE backup af data da disse filer kun indeholder en del af
dine indtastede data.

m.v.h.

Jan Frandsen

Fra : Varla

Dato : 24-03-03 12:25

> [...]
> men for en fejlmeddelelse error 57 og kan ikke gen læse
> mine data igen, nu har jeg måske mistet mine godt 700

Har du fortsat din gedcom filen liggende på computeren, eller hos
gedcomp (lars Kr. Lundin) til sammenligning ?

Såfremt du har noget, og blot ikke kan få det indlæst/genindlæst, så
prøv eventuelt at sende filen/filerne til mig. Jeg vil så prøve om jeg
kan finde ud af et eller andet.

mvh. /Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : JB

Dato : 24-03-03 12:40

Jeg kan ikke sende den, for den heler ikke sendes.
ellers mange tak.

Jørgen

Fra : Varla

Dato : 24-03-03 12:54

"JB" skrev d. 24-03-03 12:40 dette indlæg :
> Jeg kan ikke sende den, for den heler ikke sendes.
> ellers mange tak.
>
> Jørgen

Hvis jeg har opfattet det rigtigt, så kan du ikke indlæse din gedcom fil
i BK6, og du kan heller ikke sende den.
Jeg ved ikke hvad der er galt, men det lyder mere og mere som om det er
din computer og/eller operativsystem der har et problem.

En gedcom med 700 personer bør kunne lagres på en enkelt diskette, så
det ville jeg omgående gøre hvis jeg var dig.

Er du sikker på ikke at have virus på din computer ?

mvh. /Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : JB

Dato : 24-03-03 13:33

På mine 2 computer for jeg samme meddelelse at operativsystem ikke kan læse
filen, det har de før kunne,
jeg har flere gange overskrevet filen, men sidste gang vil den ikke
genlæses.
jeg har antivirus på begge computer.

Fra : Varla

Dato : 24-03-03 13:54

Der kan være en end of line fejl i din fil (EOL), og der kan være en
skrivebeskyttelse.

Forsøg at køre en scanning af den disk hvor filen er liggende. Det skal
være en fuldstændig scanning inclusive reparation af eventuelle fejl.
Det tager lidt tid, men det har flere gange gjort det muligt at bruge en
fil igen. Der skal blot være lidt plads til at programmet kan flytte
filen, eller dele af filen, så kan det bruges selv på en diskette som
driller.

Bl.a. er det lykkedes for et ungt menneske jeg kender at redde
eksamensopgaven (på nær 1½ side) som skulle sendes pr. mail, men også
jeg selv har gentagne gange haft glæde af

C:\WINDOWS\SCANDSKW.EXE

mvh. /Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : JB

Dato : 24-03-03 14:08

Tak, det vil jeg prøve.

Hilsen Jørgen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-03-03 19:07

"JB" <j.bodholdt@SPAMpost12.tele.dk> skrev Mon, 24 Mar 2003 13:33:22
+0100

>På mine 2 computer for jeg samme meddelelse at operativsystem ikke kan læse
>filen, det har de før kunne,

Det lyder helt klart som en fejl på disketten.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 24-03-03 21:15

Der er en række spørgsmål som jeg har stillet mig selv

1. Inden opdatering - har du da slettet alle datafiler?
2. Har du ikke en sikkerhedskopi af dine datafiler - en sikkerhedskopi
oprettet med BK's egen sikkerhedskopi funktion?
3. Hvilket program forsøger du at åbne din GEDCOM fil med?

Selve opdateringsfilen skulle alene opdatere BK 6.#.## til 6.1.14
Og efterfølgende kunne åbne dine datafiler helt uden problemer og der
forsætte dit slægtsarbejde.

En GEDCOM fil er ikke egnet til at oprette en sikkerhedskopi - GEDCOM format
er alene til at overdrage data til en anden person som bruger et andet
slægtsforskningsprogram - dette regner jeg med at du er opmærksom på.

Jeg kan forstå på de andre indlæg i denne tråd, at du ved at du har virus på
dine computere - det ville være en rigtig god ide at få installeret et
antivirus program på begge computere. Men det er en helt anden historie. Men
en vel ment opfordring ikke kun til dig men til alle.

--
Chris Gade Oxholm Sørensen
support@brotherskeeper.dk

BK - software - opdatering - manual - www.brotherskeeper.dk

Fra : JB

Dato : 25-03-03 15:54

prøv selv at gem jeres data som GED fil, flere gange
på en diskette, ved at overskrive ged fil, så vil i på et
tidspunkt selv få problemer.

Jeg har antivirus program.

Hvis! GEDCOM format er alene til at overdrage data til en anden person
som bruger et andet slægtsforskningsprogram vil de få samme problem.

Jørgen

"Chris Gade Oxholm Sørensen" <support@brotherskeeper.dk> skrev i en
meddelelse news:b5np0q$phu$1@sunsite.dk...

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 25-03-03 17:21

Tue, 25 Mar 2003 15:54:25 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"JB" <j.bodholdt@SPAMpost12.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis! GEDCOM format er alene til at overdrage data til en anden person
>som bruger et andet slægtsforskningsprogram vil de få samme problem.

det er pt. ikke noen annet standardisert språk til dette formål

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Varla

Dato : 25-03-03 17:32

JB" skrev d. 25-03-03 15:54 dette indlæg :
> prøv selv at gem jeres data som GED fil, flere gange
> på en diskette, ved at overskrive ged fil, så vil i på et
> tidspunkt selv få problemer.
>
> Jeg har antivirus program.

Jeg ser til min overraskelse en praksis med at gemme data ved
overskrivning på en diskette.
Disketter er et erfaringsmæssigt et meget usikkert lagringsmedie.
Denne usikkerhed stiger hvis ikke disketten med meget jævne mellemrum
formateres.

Overskrivning af eksisterende filer er ligeledes en usikker
fremgangsmåde.
Såfrem lagringen ikke bliver ordentligt afsluttet, og det kan blive
forstyrret af mange ting. Eksempelvis transcienter som måske giver et
blink med lyset, måske end ikke det, men som påvirker den fintfølende
elektronik, og dermed giver fejl i eksempelvis lagringen.

Dernæst må man vel antage at efter lagring foretages der en verifikation
af de lagrede data.

Disketter bestemt ikke noget langtidsholdbart medie. Det kan vare meget
kort inden disketten må kasseres, og det kan også vare 1 år eller 2, men
hvis nogen har prøvet at opbevare Microsofts gamle Officepakker på 29
disketter, så vil de opdage at de fleste af disse officepakker var
ubrugelige allerede i løbet af det første år fordi en eller flere
disketter allerede havde læsefejl.

Med hensyn til CD-R og CD-RW skal man ligeldes være opmærksom på at
holdbarheden er meget forskellig, hvorfor man skal gentage sin
sikkerhedskopiering med ikke for lange mellemrum, og helst på en ny
eller totalt nyformateret CD-RW.

På CDere er datamængden meget større, så her gælder absolut ingen
lagring uden verifikation (verification).

Endeligt må jeg bemærke at virusprogrammer er af meget blandet
effektivitet. Ved en test i Alt om Data indtog eksempelvis det i øvrigt
velrenommerede Norton en syvendeplads ud af de 7 testede programmer.

mvh. /Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : JB

Dato : 26-03-03 08:39

Tak for svarene.

Er det så en god ide at gemme en sikkerheds kopi men jævnlig mellemrum
på en anden computer, mine 2 computer er forbundet sammen via NetBeui.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-03-03 09:13

"JB" <j.bodholdt@SPAMpost12.tele.dk> skrev Wed, 26 Mar 2003 08:39:11
+0100

>Er det så en god ide at gemme en sikkerheds kopi men jævnlig mellemrum
>på en anden computer, mine 2 computer er forbundet sammen via NetBeui.

Ja, det er faktisk en særdeles god ide og nemt at gøre jævnligt. Hvis du
har to fysiske harddiske i din computer kan du dog opnå det samme ved at
have de vigtigtse data liggende på begge harddiske.

Disketter er efterhånden noget nær det ringeste lagringsmedie der
overhovdet findes, og ved gentagne overskrivninger på den samme diskette
vil det helt sikkert før eller senere gå galt.

CDRW-skiver er en anden oplagt mulighed. Og endelig kan man jo sige at
en almindelig CD-skive kun koster ca. en flad 10'er.

En anden oplagt mulighed, hvis man har flere computere i huset, er de
dersens USB-penne, hvormed man let og elegant kan flytte data fra een
computer til en anden (kræver Windows 98 eller højere).

Fra : Varla

Dato : 26-03-03 16:30

"Arne Feldborg" skrev d. 26-03-03 09:13 dette indlæg :
> [...]
> dersens USB-penne, hvormed man let og elegant kan flytte data fra een
> computer til en anden (kræver Windows 98 eller højere).

Jeg køber CD-RW skiver hos Fleggaard i Süder Lügum (altså i Tyskland)
hvor jeg får 5 stk for omregnet 30 kroner.
De skal kunne bruges indtil 1000 gange, så jeg regner med indtil 500
gange. Det bliver så ret billigt på den måde.

Og skulle kontrollæsningen (verification) vise fejl, så kan man bare
omformatere og gemme igen.

Derudover har jeg monteret 3 harddiske i min computer (efter at have
installeret en separat controller til at håndtere ind til 4 diske
foruden den oprindelige controller der så alene tager vare på CD-rom og
CD-brænder), og har mine data spredt på alle 3 diske (dog ikke RAID -
hverken RAID5 eller spejling), men den separate controller gør det til
gengæld muligt at udskifte harddiskene med større eller meget store
harddiske når behovet opstår eller priserne bliver billigt nok.
I øvrigt er computeren opbygget af en ret gammel computer som vi
udbygger når penge og behov er dertil.

Derudover har jeg installeret netkort og købt en billig 8-ports switch
som jeg har sat til ADSL forbindelsens router. Dermed har jeg samtidigt
et internt netværk, hvor en meget gammel computer udgør min
mailcomputer, og dermed kan tilbyde lidt større sikkerhed overfor vira
og hackerangreb.

Derudover har min lillebror og jeg etableret sikkerhedskopiering over
ADSL således at de allervigtigste data med mellemrum lages 60 km. væk
herfra, og endeligt tager jeg med mellemrum sikkerhedskopier på CD-RW.

Skulle alt dette slå fejl, så har jeg dels et fælles netværk med en
genbo, dels 2 ZIP-drev som hver kan tage 250 MB af gangen.

Da jeg også opdaterer antivirus mindst 1 gang ugentligt, så vil man
forstå at jeg er nærmest sikkerhedsfreak, for ikke at skrive det der er
meget værre.

mvh. /Ejvind

PS CD-R skiver kan købes syd for grænsen til omkring 250-300 kroner for
100 stk.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 26-03-03 09:15

JB <j.bodholdt@SPAMpost12.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e815982$0$42652$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Tak for svarene.
>
> Er det så en god ide at gemme en sikkerheds kopi men jævnlig mellemrum
> på en anden computer, mine 2 computer er forbundet sammen via NetBeui.
>
> Jørgen

Hej.
Efter mere end 20 års slægtsforskning, har jeg samlet en del.
Jeg har nu lejet en bankboks, hvor jeg med jævne mellemrum
lægger en copi af mine data. Der kan jo ske så meget.
Mvh. Kurt Nielsen

Fra : Chr. Gram-Hanssen

Dato : 25-03-03 19:24

Varla <Varla.news@kandu.dk> skrev i en news:3e808507$0$132$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Dernæst må man vel antage at efter lagring foretages der en verifikation
> af de lagrede data.
>

> På CDere er datamængden meget større, så her gælder absolut ingen
> lagring uden verifikation (verification).

Hvad forstås (i denne forbindelse) ved verifikation?

Christian Gram-Hanssen

Fra : Varla

Dato : 26-03-03 16:18

"Chr. Gram-Hanssen" skrev d. 25-03-03 19:24 dette indlæg :

> Varla <Varla.news@kandu.dk> skrev i en

> Hvad forstås (i denne forbindelse) ved verifikation?

Undskyld udtrykket, hvis man ikke passer meget på, så bliver man offer
for alle de der "danske undersættelser", også jeg.

Ordet er lidt svært at oversætte til dansk, men det der menes er at man
laver en kontrol af de data som man har overført/gemt. Altså en slags ny
lagring hvor computeren alene kontrollerer at de overførte/gemte data er
identiske med de oprindelige data.

mvh. /Ejvind

http://www.kandu.dk/